فناوری منجر به پیدایش ارز دیجیتال، آنقدر پیچیده است که افراد تازه‌وارد به این حوزه را می‌تواند حسابی گمراه کند. ماهیت فنی رمزارزها و استفاده آن‌ها از اصطلاحات بسیار پیچیده، می‌تواند به‌راحتی باعث گیج شدن هر کسی، حتی افراد به‌اصطلاح خوره فناوری شود. عدم وجود آیین‌نامه مشخص و همچنین، عدم درک عمومی از حوزه ارزهای رمزنگاری شده، می‌تواند این مشکل را بغرنج‌تر کند. یکی از این مشکلات، ایجاد محیط مساعد برای افراد سوء‌استفاده‌کننده از این شرایط، در جهت بهره‌برداری از افراد ناآگاه است. از این‌رو در این مطلب به روش‌های کلاهبرداری در دنیای رمزارزها پرداخته‌ایم.

بازار ارز دیجیتال به‌دلیل احتمال بالا در بازگشت و سودآوری سرمایه، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. به همین دلیل، تعداد افرادی که به امید دستیابی به سود زیاد و سریع، جذب این بازار می‌شوند، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، به‌علت تعداد بسیار زیاد انواع رمزارزها و توکن‌ها، انتخاب موارد مناسب از میان آن‌ها، مخصوصا برای یک فرد تازه‌وارد، کار آسانی نیست. همین مسائل موجب شده است که دنیای رمزارزها به محیطی مناسب برای سودآوری کلاهبرداران تبدیل شود. به‌عنوان یک فرد غیرحرفه‌ای، مهم‌ترین چیزی که باید قبل از ورود به این صنعت نوپا و در عین حال انقلابی بدانید، این است که روی چه چیزهایی نباید سرمایه‌گذاری کنید. با مطالعه مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، احتمال اینکه در دام معامله با این افراد گرفتار شوید، کمتر از قبل خواهد شد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۳ اصل عمومی امنیت ارزهای دیجیتال کدام هستند؟

۱. ادعاهای غیرمنطقی

این روزها صحبت از انواع فرصت‌های موجود در دنیای رمزارزها برای کسب سود ماهانه و حتی روزانه، حسابی داغ است. انگیزه یک شبه پولدار شدن، می‌تواند خیلی از افراد را به سرمایه‌گذاری در این حوزه سوق دهد. با این حال، باید صادقانه بگوییم که از لحاظ عملی، انتظار داشتن سود ثابت و پایدار، امری غیرممکن است. داشتن سود ثابت، نیاز به منبع درآمدی ثابت هم دارد. مگر اینکه کسب درآمد، منوط به فروش محصول یا ارائه خدمات باشد. غیر از این موارد، تنها راهی که می‌توان از طرف آن به ارائه نرخ سود بالا و تضمین‌شده پرداخت، استفاده از ترفند پانزی است. ترفند پانزی، شیوه‌ای است که در آن از سرمایه بدست آمده از سرمایه‌گذاران جدید، برای پرداخت سودهای نامتعارف به سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر استفاده می‌شود. این در حالی است که در این میان، هیچگونه فعالیت اقتصادی که منجر به کسب درآمد و بالطبع سود بیشتر شده باشد، صورت نگرفته است.

به طور کلی، ۳ روش برای کلاهبرداری در حوزه ارز دیجیتال با استفاده از ادعاهای غیرمنطقی و واهی وجود دارد. در ادامه به بررسی این ۳ روش می‌پردازیم:   

خدمات استخراج ابری

استخراج ارز دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که در آن، از سخت‌افزارهای محاسباتی پیشرفته برای حل معادلات پیچیده ریاضی برای اطمینان از صحت معاملات درون شبکه رمزنگاری استفاده می‌شود. در این میان، استخراج‌کننده‌ها یا همان ماینرها، پاداشی به مقدار مشخص و در قالب رمزارز، دریافت می‌کنند. اما آیا می توان از این طریق به کلاهبرداری در دنیای رمزارزها پرداخت؟ آنها از طریق وب‌سایت‌هایی که در اختیار دارند، این فرصت را برای هر کسی فراهم می‌کنند که بتواند با سرمایه‌گذاری اولیه به مقداری مشخص و البته بدون نیاز به خرید سخت‌افزارهای محاسباتی، در عملیات استخراج بیت کوین مشارکت داشته و در پاداش بدست آمده از این فرایند، سهیم باشد. اما این کار چگونه ممکن است؟

کلاهبرداری در دنیای رمزارزها و خدمات استخراج ابری
برای ستخراج ارز دیجیتال از سخت‌افزارهای محاسباتی پیشرفته استفاده می‌شود

باید بگوییم که این در واقع نوعی از ترفند پانزی است که در آن، با استفاده از سرمایه بدست آمده از ورود کاربران جدید، سودی مشخص به حساب شما واریز می‌شود. بنابراین اگر به هر دلیلی، دیگر کاربر جدیدی به این فرایند وارد نشود، همه چیز از هم پاشیده و سرمایه شما به باد خواهد رفت.

بسته‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین (BIPS)

این بسته‌ها در قالب برنامه‌های سرمایه‌گذاری با بازده بالا ارائه می‌شوند. برنامه‌هایی که نوید بازده بالایی در قبال سرمایه‌گذاری‌های ناچیز را می‌دهند. شما با پرداخت هزینه اشتراک یکی از این بسته‌ها، مجوز دریافت مبلغی ثابت را به صورت روزانه یا هفتگی دریافت می‌کنید. چیزی که در ابتدای امر بسیار سودآور به نظر می‌رسد. با این حال به خاطر استفاده این روش از ترفند پانزی، متاسفانه از چرخه حیات محدودی برخوردار است. چرخه‌ای که با قطع ورود کاربران جدید قطع خواهد شد. یکی از ترفندهای جذب افراد به سمت این بسته‌ها، استفاده از کلمات و اصطلاحات پیچیده است تا نتوانند به صورت دقیق، نحوه کار این فرایند را درک کنند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۵ روش موثر برای تامین امنیت رمز ارز

طرح‌های بازاریابی چند سطحی (MLM)

یکی از ویژگی‌های بازاریابی چند سطحی، ابهام در نوع ارائه خدمات  آن‌ها، بسته به طرح‌های ارجاعی موجود است. در برخی از این طرح‌ها افراد ترغیب می‌شوند که با کلیک روی لینک‌های تعبیه‌شده، در یک طرح سرمایه‌گذاری مربوط به حوزه ارز دیجیتال مشارکت کنند. خوشبختانه شناسایی این نوع از کلاهبرداری‌ها آسان‌تر است. چرا که منبع درآمدی آن‌ها، به جای استفاده از پیچیدگی‌های دنیای رمزارزها، بر پایه روش‌های بازاریابی موسوم به همکاری در فروش (affiliate marketing) استوار است.

کلاهبرداری در دنیای رمزارزها و بازاریابی چندسطحی
سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال باید بادقت و اطلاعات کافی صورت بگیرد

به طور خلاصه، در هنگام سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال بهتر است از مشارکت با افراد یا سازمان‌هایی که دارای ویژگی‌های زیر هستند، خودداری کنید:

  • تضمین بدست آوردن سود بالا
  • دارای برنامه‌هایی با ماهیت بازاریابی موسوم به همکاری در فروش
  • ارائه اطلاعات مبهم درباره نحوه فعالیتشان
  • عدم وجود اطلاعات در مورد ماهیت تیم یا شرکت مورد نظر
  • وجود مشکل در برداشت وجوه واریزی

۲. عدم دسترسی به کد

با توجه به اینکه اکثر رمزارزها متن‌باز (open source) هستند، نمی‌توان به پروژه‌هایی که متن‌باز نبوده یا کد خود را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند، چندان اعتماد کرد. البته نمی‌توان این موضوع را به همه رمزارزهایی با این ویژگی تعمیم داد، ولی به هر صورت می‌توان با قاطعیت گفت که همه رمزارزهایی که برای کلاهبرداری مورد استفاد قرار می‌گیرند، انحصاری (closed-source) هستند. دلیل این امر آن است که اساسا هیچ کدی برای این رمزارزها نوشته نشده است. شما می‌توانید به جستجوی کدهای رمزارز مورد نظر خود در گیت‌هاب بپردازید. در صورتی که نتوانید هیچ لینکی مرتبط با این رمزارز پیدا کنید، بهتر است که  آن را در لیست سیاه خود قرار دهید.

متن‌باز بودن یک رمزارز، با دردسترس قرار دادن عمومی کد، امکان توزیع و اصلاح آن را فراهم می‌کند. ماهیت کدهای متن‌باز این است که هر کسی می‌تواند به بررسی و در صورت نیاز، تغییر آن‌ها بپردازد. این موضوع، علاوه بر شفافیت بیشتر، موجب بررسی مجدد پروتکل‌ها و در نتیجه پیشرفت آن‌ها می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کوین نیک بررسی می کند، امنیت بلاک چین چگونه تامین می‌شود؟

۳. عدم وجود اطلاعات کلیدی

عدم وجود اطلاعات کافی و کلیدی درباره یک رمزارز هم می‌تواند آن را در لیست سیاه قرار دهد. موارد زیر می‌توانند نشانه‌ای بارز از این موضوع باشند.

عدم ارائه اوراق سفید

اوراق سفید (white paper) به نوعی گزارش رسمی گفته می‌شود که شامل همه اطلاعات موردنیاز برای شناختن یک ارز دیجیتال یا توکن است؛ از هدف آن گرفته تا فرایندی که طی می‌کند. این اوراق، در واقع شناسنامه ارز دیجیتال هستند. بنابراین عدم وجود آن، می‌تواند زنگ خطری واضح برای شما باشد. با توجه به اینکه اکثر ارزهای دیجیتال، فاقد یک محصول فیزیکی و عینی هستند، تهیه اوراق سفید برای آن‌ها جهت انتشار اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.  

روش‌های کلاهبرداری در دنیای رمزارزها
عدم وجود اطلاعات کافی درباره یک رمزارز می تواند نشانه‌ای از کلاهبرداری باشد

مشخص نبودن اعضای تیم

عدم وجود هیچگونه اطلاعاتی درباره موسسان و تیم توسعه می‌تواند یک نقطه ضعف باشد. اعتبار هر پروزه تا حد زیادی به تجربه و تخصص توسعه‌دهندگان آن بستگی دارد. غالبا پروژه‌هایی که به قصد کلاهبرداری در دنیای رمزارزها توسعه داده شده‌اند، اطلاعات توسعه‌دهندگان خود را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند. پس اگر نمی‌توانید هیچ اطلاعاتی درباره اعضای تیم یک رمزارز پیدا کنید، باید در معتبر بودن آن تردید داشته باشید.

نکته پایانی

ارزهای دیجیتال چندین ویژگی خاص و منحصر‌به‌فرد دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تمرکززدایی، شفافیت کامل از طریق اعلان عمومی و کد متن‌باز که قابل‌مشاهده برای همه است، اشاره کرد. پروژه‌های نامعتبر یا طرح‌هایی که بر پایه ترفند پانزی شکل می‌گیرند، دارای چنین ویژگی‌هایی نبوده و معمولا متمرکز و غیرشفاف هستند.

بهترین راه برای اجتناب از درگیر شدن با کلاهبرداری در دنیای رمزارزها توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی است که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد. ضمن اینکه باید دانش و اطلاعات خود را درباره نحوه کار رمزارزها و فناوری‌های به کار رفته در آن، افزایش دهید.

منبع: masterthecrypto