هنوز نمی‌دانیم که خالق رمزارز بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، چه کسی است اما پست‌های قدیمی درباره پول الکترونیکی، ما را نسبت به همه چیز مشکوک می‌سازند.

یک پست ناشناس برروی فهرست پستی سایفرپانک (Cypherpunks) که در واقع متعلق به ۲۱ سال پیش (یعنی سال ۱۹۹۹) است، به بررسی ایده‌ی پول الکترونیکی یا همان ecash می‌پردازد. حال، این پست به تازگی برای جامعه‌ و دنبال کنندگان کریپتو یا رمزارز، برجسته شده و از آن جایی که پست متعلق به سال‌های پیش از اختراع بیت کوین و معرفی فردی به نام ساتوشی ناکاموتو است، با هیجان درباره آن صحبت می‌شود.

“سایفرپانک” به طور کلی به جنبشی گفته می‌شود که در دهه ۸۰ میلادی آغاز شد و از مفهوم کریپتوگرافی و دیگر فناوری‌های خصوصی در حال رشد که ابزاری برای معرفی تغییر جامعه به حساب می‌آمدند، دفاع کرد. بسیاری از پشتیبانان اولیه‌ی بیت کوین، جزئی از فهرست پستی سایفرپانک محسوب می‌شدند که از میان این افراد می‌توان به اسامی مطرحی مانند Adam Back ،Hal Finney و NickSzabo اشاره کرد.

ما هم‌اکنون به طور قطع نمی‌دانیم که آیا ساتوشی ناکاموتو، بخشی از این فروم یا انجمن بوده یا خیر اما قطعاً می‌توان گفت که او با ایده‌های نفوذ به آن‌جا، آشنا بوده است. بسیاری از همان ایده‌های قدیمی، در واقع پایه و اساس مفهومی را تشکیل دادند که ساتوشی ناکاموتو بعد‌ها از آن به عنوان بیت کوین نام برد و حالا تمام جهان آن را می‌شناسند.

زمانی که این پست قدیمی که بحث پول الکترونیکی را به میان می‌آورد، باز هم در جامعه‌ی رمزارز بر سر زبان‌ها افتاده و به نوعی دوباره زنده شده، خیلی راحت می‌توان سرنخ‌ها را به بیت کوین امروزه متصل کرد. به یاد بیاورید که نام اولیه بیت کوین امروزی، «بیت کوین: یک سیستم پول الکترونیکی نظیر به نظیر» یا Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System بود.

بیشتر بخوانید: یافتن ساتوشی ناکاموتو با استفاده از تکنیک‌ های سبک شناسی

نویسنده‌ی ناشناسِ پست سایفرپانک، در مورد پیش نیازهای لازم پول دیجیتالی بحث می‌کند و یکی از ویژگی‌های آن را کور کردن یا blinding می‌نامد:

من نمی‌گویم پول الکترونیکی باید از ویژگی‌ کور کردن استفاده کند اما اگر هر چیز قابل بازگشتی، ecash نامگذاری شود، بر سر این بحث خواهم کرد که در این جا از نام پول الکترونیکی سوءاستفاده می‌شود.

به نظر می‌آید که اصطلاح Blinding به ایده‌ی خاصی از کریپتوگرافی اشاره داشته باشد که برای اولین بار توسط دیوید چام (David Chaum) معرفی شد. این ایده به مردم اجازه می‌دهد به‌شکلی ایمن داده را بدون نشان دادن آن، امضا کنند و پس از آن تضمین و تأیید نمایند که داده دستکاری نشده است. این کارایی به یک عنصر آشنا و عادی در عصر بیت کوین و دیگر رمزارزها تبدیل شده است.

نویسنده‌ی پست ناشناس همچنین به یکی از موانع کلیدی و اصلی برای ارزهای الکترونیکی اشاره می‌کند که مشکل double spend محسوب می‌شود:

یکی از احتمالات این است که پایگاه داده‌ی double spend را عمومی کنیم. در زمانی که شخصی یک سکه جدید دریافت کرد، ارزش آن‌ را منتشر می‌کند. پایگاه داده در موازات تعداد زیادی سرور کار می‌کند، بنابراین دربرابر خاموش شدن، مقاومت و سرپیچی می‌کند.

او پست خود را با اشاره به دو طرح پیشنهادی برای پول الکترونیکی به اتمام می‌رساند. این دو طرح پیشنهادی در طرح اولیه‌ی بیت کوین ارجاع داده شده‌اند:

یک شکل احتمالی دیگر از پول الکترونیکی، می‌تواند بر پایه‌ b-money متعلق به Wei Dai باشد. این به مانند hashcash است، چیزی که برای تولید، به یک کار محاسباتی قابل اندازه گیری نیاز داشته باشد و در نتیجه نمی‌تواند جعل شود. این می‌تواند یک سیستم پرداختی بسیار قدرتمند باشد و ارزش دنبال کردن را دارد.

در یک پست حدوداً ۲۰۰ کلمه‌ای، نویسنده ناشناس تقریبا به تمام مشکلات و موانعی که بر سر راه یک ارز دیجیتال قابل‌استفاده قرار دارد، پرداخت و این پست زمانی نوشته شده که هنوز ۱۰ سال تا آغاز پروژه‌ی بیت کوین، زمان باقی مانده است. قطعا این اطلاعات برای این که ثابت کنیم نویسنده‌ی پست، ساتوشی ناکاموتو بوده، کافی نیست اما شباهت‌ این ایده‌ها با ایده‌های اصلی بیت کوین، شگفت انگیز است و ما را غافلگیر می‌کند.

نظر شما چیست؟ آیا نویسنده پست پول الکترونیکی که در سال ۱۹۹۹ منتشر شده، خالق بیت کوین یا همان ساتوشی ناکاموتو بوده است؟

منبع: Cointelegraph