CryptoCompare در مصاحبه با «چند پروژه دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) به صحبت درباره آینده این بخش پرداخته و با توجه به نظر اکثریت به این نتیجه رسید که «اتریوم در سه سال آینده جایگاه خود به عنوان شبکه بلاکچین برای دیفای را از دست نخواهد داد».

این سازمان در یکی از پست‌های وبلاگ خود اعلام کرد پاسخ‌های چند پروتکل دیفای شامل Augur (REP)، Argent، DDEX، Blancer (BA)، Nexus Mutual، شبکه کایبر (KNC)، Loopring (LRC) و Staked از طریق نظرسنجی گرداوری شده است. با کوین نیک همراه باشید.

در جواب به این سوال که «آیا اتریوم به عنوان شبکه برتر دیفای در سه سال آینده جایگاه خود را واگذار خواهد کرد؟» ۶۲/۵ درصد پاسخ دهندگان جواب منفی ارائه دادند.

شبکه دیفای اتریوم
در سه سال آینده شبکه دیفای اتریوم در جایگاه برتر قرار خواهد داشت.

در سوالی که درباره «کمبودهای کنونی شبکه اتریوم» وجود داشت، پاسخ دهندگان عنوان کردند که دغدغه‌های اصلی با توجه به فضای آتی دیفای عبارتند از: امنیت، تجربه کاربری، بازاریابی و عدم وجود زیرساخت برای محصولات واقعا غیرمتمرکز.

۵۰ درصد پاسخ دهندگان در هنگام رتبه دادن به «میزان اهمیت دغدغه امنیت» به آن نمره ۱۰ از ۱۰ دادند و هیج کس در این مورد پاسخی کمتر از ۸ ارائه نداده بود.

به گزارش این سازمان، ۳۷ درصد هم در سوال دیگری با موضوع «چقدر مهم است که پلتفرم‌های دیفای در برابر از دست دادن بودجه ضمانتی را ایجاد کنند» مجددا عدد ۱۰ را انتخاب کردند و عده‌ای هم به سوال «ارائه یک تقسیم بندی شفاف در مورد این مسئله» ۳ را انتخاب کردند.

علی‌رغم محدودیت توان معاملاتی در سال جاری، افزایش کارمزد امسال بیش از ۳۵۰۰ درصد بوده است، اما بسیاری از پاسخ دهندگان این کارمزد بالا را به عنوان مهمترین مسئله عنوان نکرده‌اند. برخی از آن‌ها به راهکارهای مقیاسی دولایه از نظر بالا بودن هزینه معاملات اشاره داشتند که باعث فرسایش بیشتر راهکارها می‌شود. دیگران می‌گویند که کارمزدهای بالا برای برخی از کاربران زحمت ایجاد می‌کند و برای برخی اینطور نیست برای مثال برای کاربران فعال ماهانه که به صورت چند ماهه سپرده‌گذاری می‌کنند.

به نقل از شین هانگ (Shane Hong)، مدیر بازاریابی در یک پروتکل لیکوییدیتی آن-چین (on-chain) شبکه کایبر، گفته شده «به نظر من با توجه به وضعیت کنونی کارمزدهای معاملات، دست یافتن به پذیرش وسیع کار دشواری است. اما همیشه گروهی از کاربران هستند که به دنبال فرصت ایجاد پروفایل هستند حتی با کارمزدهای بالا.»

در عین حال، کیف پول رمزارز Argent عنوان کرده که هنوز به «نمونه‌های کاربردی که نقاط ضعف قابل توجه مخاطبان را حل کند» نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای چیست و چرا اهمیت دارد؟

برخی در Cryptoverse رشد دیفای را یک نشانه از حباب فکری(اسپکیولیتو) می‌دانند مخصوصا با توجه به این حقیقت که پروژه‌های حسابرسی نشده مثل YAM، می‌توانستند صدها میلیون دلار را ظرف چند ساعت جذب کنند. از سوی دیگر، در پست به افرادی اشاره شده که رشد را طبیعی دانسته و آن را قابل مقایسه با حباب عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ نمی‌دانند.

نمونه‌های کاربردی باعث انفجار دیفای در سال ۲۰۲۰ شد. به گفته Cryptoverse این نمونه‌های کاربردی شامل: گرفتن وام با پشتوانه رمزارزی، ایجاد و حفظ علاقه کاربران به اندوخته ارز دیجیتال که به لطف استیبل‌کوین‌ها با ارزش USD گره خورده است، تجارت در پلتفرم‌های غیرمتمرکز، ورود به موقعیت‌های اهرمی، توکن‌سازی سرمایه‌های دنیای واقعی و مانند آن.

ارزش کل قفل شده (USD) در دیفای

آینده شبکه دیفای اتریوم
ارش کل قفل شده در دیفای

هنوز به نظر می‌رسد جامعه نمونه این نظرسنجی کوچک است، در عین حال پاسخ دهندگان به نظرسنجی به این نتیجه رسیدند که «ارزیابی آینده‌نگرانه است و محصولات جدید با خود کاربران جدید را به همراه خواهند داشت.» در مورد کاربران کنونی، اکثر پاسخ دهندگان به نمونه‌های کاربردی فکری (speculative use cases) تمایل نشان دادند.

مقایسه کاربران شبکه دیفای اتریوم
درصد ارزش در پروتکل دیفای با توجه به کاربران خدمات مالی و مقایسه آن با افردی که به دنبال درآمد سوداگرانه (speculative) هستند.

منبع: bitcoinschannel