قیمت اتریوم از ابتدای سال تاکنون بیش از دو برابر شده است. اتر (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار، امروز برای اولین بار به ۲۰۰۰ دلار رسید. این رقم یک رشد ۱۶۸ درصدی از ابتدای امسال را نشان می‌دهد. بیت کوین که با ارزش بازار بسیار بزرگتری شروع به کار کرد، در همان بازه زمانی ۹۳ درصد رشد داشته است.

عوامل افزایش قیمت اتریوم

ظاهراً حداقل دو عامل به افزایش قیمت اتریوم دامن زده‌اند.

اول اینکه، سرمایه‌گذاری نهادها و سرمایه‌گذاران خرد در بیت کوین به افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال کمک کرده است. از ابتدای امسال، با افزایش قیمت بیت کوین از ۳۲٫۰۰۰ دلار به قیمت فعلی ۵۶٫۰۰۰ دلار، تنها دو توکن غیر استیبل کوین در لیست ۵۰ رمز ارز برتر Nomic ارزش خود را از دست داده‌اند: ERC20 HEX و Compound Dai که اخیراً عرضه شده‌اند. قیمت سی و چهار رمزارز در این فهرست بیش از دو برابر شده است، از جمله اتر.

چارت قیمت اتریوم

چارت تغییرات قیمت اتریوم

دوم اینکه، امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) که بیشتر آن روی شبکه بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند، در حال رونق گرفتن است. به نظر می‌رسد این شبکه پس از چندین سال جستجوی یک نرم‌افزار کاربردی، از طریق اپلیکیشن‌های دیفای به این هدف دست پیدا کرده است. دیفای به افراد امکان می‌دهد بدون مراجعه به یک موسسه مالی، وام داده، سود خود را به دست آورند و دارایی‌های خود را مبادله کنند. DeFi Pulse که ۷۰ اپلیکیشن مختلف دیفای مبتنی بر اتریوم را ردیابی می‌کند، مقدار کل ارزش قفل شده در این اپلیکیشن‌ها را بالاتر از ۴۲ میلیارد دلار برآورد کرده است.

پال ورادیتاکیت (Paul Veradittakit)، یکی از شرکای شرکت ارزدیجیتال Pantera Capital، در مصاحبه با Decrypt گفت:

 ETH با رسیدن به ۲۰۰۰ دلار مقیاس‌پذیری را تأیید می‌کند، اپلیکیشن‌های کاربردی دیفای و NFTها به رشد آن کمک کرده و این خود نشان می‌دهد که شبکه اتریوم در ساخت اپلیکیشن‌‌های غیرمتمرکز پیشرو است. همه اینها منجر به ایجاد یک کلاس دارایی درجه یک می‌شود.

خرید اتریوم

گستردگی شبکه اتریوم

در واقع، از نقطه نظر دارایی‌های با درجه نهادی و سازمانی، ابزارهای مالی در دسترس سرمایه‌گذاران بیشتر مبتنی بر اتریوم هستند. از گری اسکیل اتریوم تراست در ایالات متحده گرفته تا صندوق Ether 3iQ در بورس اوراق بهادار تورنتو.

جوردن اسپنس (Jordan Spence)، مدیر ارشد بازاریابی در ابزار مدیریت کیف پول MyCrypto، در مصاحبه با Decrypt گفت این موضوع ترکیبی از عوامل است. وی گفت: این جنبش صعودی قیمت نشان دهنده اوج‌گیری کل این صنعت است که در این چند سال اخیر فعالیت کرده و افراد بیشتری جذب آن شده و می‌خواهند در آن مشارکت کنند.

ممکن است رشد قیمت هنوز تمام نشده باشد. همان طور که اسپنس اشاره کرد، «ما شاهد رشد بسیار زیادی در میان اتریوم و دیفای بوده‌ایم و با راه‌اندازی اتریوم ۲ رشد بیشتری در راه است.»

اتریوم ۲، جایگزین اثبات سهام شبکه فعلی، سال گذشته راه‌اندازی شد اما هنوز کاملاً کاربردی نیست. با این حال، دوستداران ETH امیدوارند که مشکلات تراکم و شلوغی شبکه اتریوم حل خواهد شد و بدین ترتیب ارزش آزادانه در این شبکه جریان یافته و نیازی به استفاده از بلاکچین‌های رقیب برای مقیاس‌گذاری نیست.

با توجه به همه اتفاقاتی که در جریان است، اسپنس گفت اتریوم به قیمت ۲۰۰۰ دلار دست یافته است. وی در مورد آنچه در مراحل بعدی رخ خواهد داد، گفت:

در نهایت کف قیمت جدید ETH ممکن است کمتر از ۲۰۰۰ دلار باشد، اما مشاهده هر قیمتی پیرامون این عدد و بالاتر از آن دیگر برای من تعجب‌آور نیست.

به نظر شما افزایش قیمت اتریوم ادامه خواهد یافت؟ نظرات خود را در سایت، توییت و اینستاگرام کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید و ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار روز دنیای ارزهای دیجیتال مطلع شوید.

منبع: decrypt