صرافی بایننس بدون ارائه هیچ توضیحی، برداشت توکن‌های ERC-20 را موقتاً متوقف کرد و بدین ترتیب گمانه‌زنی‌ها در این باره بالا گرفت. روز جمعه، صرافی بایننس برای برداشت‌ اتر (ETH) و کلیه دارایی‌های ERC-20 دچار مشکل شد و کاربران حدود یک ساعت قادر به دسترسی به هیچ یک از دارایی‌های مبتنی بر شبکه اتریوم نبودند. این وقفه کوتاه مدت در صرافی بایننس به صورت ناگهانی رخ داد و حساب توییتر این صرافی به کاربران اطلاع داد که بایننس «به منظور رفع مشکل ترافیک، موقتاً برداشت توکن‌های ETH و توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم» را متوقف کرده است.

صرافی بایننس اطمینان داد که دارایی‌ها ایمن هستند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. حدود یک ساعت بعد، ظاهراً امکان برداشت فراهم شد اما این صرافی در مورد توقف چنین بخش مهمی از زیرساخت‌های خود هیچ توضیحی نداد.

علت وقفه کوتاه مدت در صرافی بایننس

به نظر می‌رسد دلیل نسبتاً مبهم «مشکلات ترافیک و ازدحام» نشان می‌دهد که هزینه‌های بالای گس اتریوم با این وقفه ارتباط دارند. جامعه نسبت به چنین توضیحی تردید نشان داد و رد (Red)، مجری انجمن Harvest Finance، در این باره گفت:

امروز ترافیک و ازدحام در شبکه اتریوم بدتر از هفته‌های گذشته نیست، بنابراین وقفه بایننس می‌تواند مشکوک تلقی شود زیرا آنها سعی می‌کنند شبکه بایننس اسمارت چین را جایگزین اتریوم کنند.

خرید اتریوم

داده‌ها نشان می‌دهند روز جمعه از نظر ازدحام و ترافیک بلاکچین به هیچ وجه استثنایی نبود. داشبورد وب سایت DuneAnalytics که توسط الکس کروگر (Alex Kroeger) به اشتراک گذاشته شده، نشان می‌دهد که قیمت‌ها همتراز دو روز گذشته بوده‌اند.

بر اساس داده‌های Etherscan، متوسط هزینه گس در حال حاضر کمتر از ابتدای فوریه است و این موضوع اظهارات فعلی صرافی بایننس را بیشتر زیر سوال می‌برد. در هر صورت، ازدحام به خودی خود نباید مسئله اصلی یک صرافی باشد.

میانگین هزینه های گس اتریوم

متوسط هزینه های گس اتریوم به صورت ساعتی در قالب Gwei

این شرایط باعث ایجاد سوءظن نسبت به انگیزه‌های واقعی صرافی بایننس شده است. تحلیلگر مشهور با نام مستعار Hasu اظهار داشت که این یک «اعلان جنگ علیه اتریوم» است. با توجه به اینکه این اظهار نظر پیش از برقراری مجدد امکان برداشت‌ها ارسال شده بود، جامعه درمورد اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده سردرگم است.

نقص فنی؛ یکی از دلایل احتمالی

نقص فنی می‌تواند یک توضیح موجه باشد. مدیر عامل FTX سام بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried) خاطرنشان کرد که کلاستر سرویس‌های وب آمازون که میزبان بایننس و FTX بود نیز از کار افتاده که باعث ایجاد مشکلاتی برای این پلتفرم‌ها شده است. با این حال، بنکمن فرید به سوالات در مورد حملات به زیرساخت‌های سرویس پاسخ می‌داد.

سخنگوی صرافی بایننس در پاسخ به این سوالات مایل به ارائه جزئیات بیشتر نبود، هرچند آنها گفتند این یک «مسئله پیش پا افتاده» است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

افزایش قیمت بایننس کوین همزمان با این وقفه

عجیب است که قیمت بایننس کوین (BNB) بلافاصله پس از اعلام این وقفه از ۲۶۰ دلار برای مدت کوتاهی به ۳۵۰ دلار رسید. در این بازه زمانی، اتر از ۱۹۳۰ دلار به ۱۹۱۶ دلار سقوط ملایمی داشت که می‌توانست نوسان عادی بازار باشد.

بسیاری این رالی BNB را به استفاده روزافزون از بایننس اسمارت چین نسبت می‌دهند که اکنون تراکنش‌های روزانه آن دو برابر شبکه اتریوم است. به نظر می‌رسد که این صرافی هیچ دلیلی برای تضعیف فعالانه بلاکچین اتریوم نخواهد داشت، اما عدم شفاف‌سازی باعث می‌شود که گمانه‌زنی‌ها ادامه یابد. پاتریک مگوایر (Patrick Maguire)، سرپرست عملیات در Pocket Network ارائه دهنده زیرساخت‌های گره، در مورد اهمیت کلی این رویداد اظهار داشت:

خواه این وقفه صرفاً برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده باشد یا به صورت عمدی زمان‌بندی شده باشد، این واقعیت که هر صرافی بتواند تصمیم بگیرد که چه زمانی افراد قادر به استفاده از توکن‌های خود باشند با روح تمرکززدایی مغایرت دارد.

به نظر شما آیا میان وقفه کوتاه مدت در صرافی بایننس و رالی قیمت سکه بایننس ارتباطی وجود دارد؟ شما می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود را در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph