اگرچه نرخ های ثابت به‌اندازه نرخ‌های شناور از محبوبیت بالایی برخوردار نیستند، اما می‌توانند به یک ابزار اطمینان‌بخش و کارآمد برای مقابله با عدم‌اطمینان در وضعیت امروز بازار تبدیل شوند. این مطلب از کوین نیک تمام این ابهامات را برطرف می‌کند و به شما می‌گوید که چطور می‌توانید مسئله نوسان‌ها را رفع کنید.

امروزه بازار پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش ارزهای دیجیتال کاملا اشباع شده است. با وجود گزینه‌های بسیار زیاد موجود، هرکدام از آن‌ها برای ادامه رقابت باید سخت تلاش کنند تا از این کسب‌ و کار کنار گذاشته نشوند. صرافی‌ها به‌ محض این‌که شخصی در بازار، آن‌ها را پذیرفت، ویژگی‌های جدیدی اضافه می‌کنند و یکی از این ویژگی‌ها «نرخ های ثابت» است که به کاربران امکان می‌دهد دقیقا همان مبلغی را دریافت کنند که هنگام تبادل ارزهای رمزنگاری‌شده می‌بینند.

با وجود نرخ‌های ثابت که توسط بسیاری از پلتفرم‌ها اجرا می‌شوند، به‌نظر می‌رسد که کاربران، خیلی پذیرای آن‌ها نیستند. نرخ‌های شناور هنوز محبوب‌ترین گزینه هستند، در حالی که به نرخ‌های ثابت چندان توجهی نمی‌شود.

با این حال، قبل از نتیجه‌گیری در مورد این‌که نرخ های ثابت فایده‌ای ندارند، ابتدا باید دلایل احتمالی عدم توجه به آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. آیا این امر می‌تواند به‌دلیل عدم دانش یا صرفا ترس از چیزهای جدید باشد؟ در هر صورت، مسئله نوسان‌های فعلی بازار، زمان مناسبی برای آشنایی شما با این ابزار است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راز بقا، توصیه‌های ۱۹ متخصص در مورد ترید ارز دیجیتال که باید بدانید!

نرخ های ثابت در مقابل نرخ شناور

بگذارید با مروری بر این‌که نرخ‌های ثابت و شناور چه هستند، شروع کنیم. هنگامی ‌که شما یک ارز رمزنگاری‌شده را با ارز رمزنگاری دیگری مبادله می‌کنید، ممکن است در ابتدای مبادله، مقدار دقیق ارز رمزنگاری‌شده‌ای را دریافت نکنید که در صفحه مشاهده می‌کنید. این امر به‌دلیل نحوه کار مبادله رمزنگاری با رمزنگاری اتفاق می‌افتد: پول از کیف پول شما به پلتفرم صرافی ارسال می‌شود تا مبادله انجام پذیرد و این فرآیند خیلی سریع انجام نمی‌شود. زمان لازم است تا معامله‌ها روی بلاک‌ چین تایید شوند و بنابراین ممکن است مبادله، دقایقی (یا در برخی موارد نادر، ساعت‌ها) طول بکشد و ارز رمزنگاری‌ مبادله‌شده با نرخ موجود در این زمان می‌تواند با آنچه در ابتدا به شما نمایش داده شده بود، متفاوت باشد.

نرخ‌های ثابت، دقیقا مانند آنچه از نام آن‌ها مشخص است، نرخ را «ثابت» یا «قفل» کرده و بنابراین تضمین می‌کنند که مقدار ارز رمزنگاری‌شده‌ای که نمایش داده می‌شود، همان رقمی است که دریافت می‌کنید. در واقع، از آن‌جایی‌ که مبادله‌های ارزهای دیجیتال باهم کمی بیشتر از نمونه‌های سنتی زمان می‌برد (در هرجایی از چند دقیقه تا چند روز)، چنین گزینه‌هایی برای پول فیات در دسترس نیستند. سرعت عمل آن‌ها بستگی به عوامل مختلفی دارد که به‌هیچ‌وجه روی برخی از آن‌ها نمی‌توانیم تاثیر بگذاریم. هرچه معامله بیشتر طول بکشد، ریسک بیشتر می‌شود، زیرا این بدان معنی است که بازه زمانی برای تغییر نرخ، بزرگ‌تر می‌شود.

مبادله با نرخ های ثابت

ارز رمزنگاری شده

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، قانون سه ماهه در عرصه ارز دیجیتال چیست؟

نرخی را دریافت کنید که توافق کرده‌اید

نرخ‌های ثابت را تا اندازه‌ای می‌توان بیمه دنیای تجارت رمزنگاری نامید. درست مثل بیمه در زندگی واقعی، کمی بیشتر هزینه می‌کنید تا خود را از ضررهای احتمالی بزرگ نجات دهید. در مورد نرخ‌های ثابت هم همین اتفاق می‌افتد: به‌احتمال زیاد، ممکن است در هر معامله‌ای، چند سنت یا مقدار بیشتری از دست بدهید. با این حال، این برای زمانی است که بازار باثبات باشد که دقیقا وضعیتی نیست که امروزه با آن روبه‌رو هستیم و در واقع عکس مسئله نوسان است.

هنگامی ‌که بازار دچار آشفتگی و با مسئله نوسان روبه‌رو است، نرخ های ثابت به شما کمک می‌کنند تا پول خود را از دست ندهید. شاید مقدار آن خیلی کم باشد، اما با توجه به این‌که بازار رمزنگاری بسیار بی‌ثبات است، چند سنت می‌تواند به صدها و حتی هزاران سنت تبدیل شود. شاید مدت‌زمان ۱۰ دقیقه در بازارهای سنتی معنی چندانی نداشته باشد، اما در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده چطور؟

دو سال و نیم پیش، بیت‌کوین تنها در یک روز ۴۰۰۰ دلار ارزش خود را از دست داد. در آن زمان، بسیاری امیدوار بودند که چنین جهش شدید قیمت دوباره رخ ندهد و با این حال امروز با یک وضعیت مشابه روبه‌رو هستیم.

طبق گزارش‌ها، ویروس کرونا هنوز به اوج خود نرسیده، اما اقتصاد جهانی با افت قابل‌ توجهی روبه‌رو شده است. بیت‌کوین هم این افت ناگهانی را احساس کرده، زیرا تنها در یک هفته قیمت آن تقریبا از ۸۰۰۰ دلار به ۵۰۰۰ دلار کاهش یافته است. علاوه بر این، بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Coindesk، در تاریخ ۱۲ مارس، تنها در یک روز، قیمت بیت‌کوین ۶/۴۹٪ کاهش یافته است. BTC هنوز هم با نوسان‌های شدید روبه‌رو است و هیچ راهی برای پیش‌بینی چگونگی حرکت قیمت آن در ساعت یا حتی دقیقه بعدی وجود ندارد. در شرایطی مانند این، نرخ‌های ثابت ابزار فوق‌العاده‌ای هستند.

نرخ های ثابت مبادله رمزارز

نرخ ثابت ارزهای دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: بزرگ‌ترین داستان های مربوط به ارز رمزنگاری شده در سالی که گذشت

با این حال، دقیقا مانند زندگی واقعی، شما هرگز چیزی را رایگان به‌دست نمی‌آورید و معمولا هر چیز باارزشی، قیمت مشخصی دارد. از آنجا که «قفل‌کردن» نرخ، یک ویژگی اضافی است، شما مجبور خواهید بود از آن با هزینه اضافی با کارمزد بالاتری استفاده کنید. در نهایت، این تصمیم بر عهده شما است که آیا هزینه اضافی تضمین نرخ در این لحظه، ارزش مزایای جلوگیری از مسئله نوسان های احتمالی را در آینده دارد یا خیر.

البته، اگر شما یک معامله‌گر باتجربه باشید، احتمالا از این دو ابزار استفاده کرده‌اید، آن‌ها را جایگزین کنید، بازار را تجزیه‌ و تحلیل کرده و انتخاب نمایید که کدام نوع از این نرخ‌ها برای هر شرایطی مناسب‌تر هستند. با این حال، اگر قبلا در مورد نرخ‌های ثابت چیزی نشنیده یا از آن‌ها استفاده نکرده‌اید، از امتحان‌کردن آن‌ها نترسید. نرخ های ثابت، مانند یک اقدام امنیتی برای تازه‌کارها و یک راه اضافی برای سودآوری برای متخصصین، می‌توانند به همه معامله‌گران سود برسانند.

امیدواریم که این مطلب به رفع برخی ابهامات یا سوال‌های شما در مورد نرخ‌های ثابت کمک کند. اگر نگران سرمایه خود هستید، این ابزارها در زمان عدم اطمینان بازار، فوق‌العاده اطمینان‌بخش هستند.

منبع: coinspeaker.com