فرانسیس ویلروی دگالاهو (Francois Villeroy de Galhau)، رئیس بانک مرکزی فرانسه، در مورد این‌که چه کسی باید کنترل صدور ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشد، نظر خود را بیان کرد.

شنبه گذشته، فرانسیس ویلروی دگالاهو، رئیس بانک مرکزی فرانسه، مواضع خود را در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده روشن کرد و به تعداد زیاد و فزاینده سیاست‌گذارانی پیوست که معتقدند ارزهای رمزنگاری‌شده تنها باید توسط بانک‌های مرکزی صادر شوند.

گرچه ویلروی کاربرد بالقوه ارز دیجیتال در معامله‌های نقدی را تصدیق کرد، اما اعتقادی ندارد که نهادهای خصوصی در رأس آن باشند.

ویلروی گفت: «ارز دیجیتال نمی‌تواند خصوصی باشد، پول یک کالای عمومی حاکمیت است.»

ویلروی در مصاحبه با خبرنامه فرانسوی فرانس اینتر، نظر خود را روشن‌تر بیان کرد و خاطرنشان ساخت که در بسیاری از کشورهای اروپایی، میزان استفاده از پول نقد کاهش یافته است و گزینه‌های دیجیتالی ‌می‌توانند جایگزین مطلوبی، به‌ویژه در شمال اروپا، باشند.

ویلروی به فرانس اینتر گفت: «در برخی از کشورهای اروپای شمالی، به‌ویژه سوئد و هلند، استفاده از اسکناس به‌سرعت در حال کاهش است.» وی افزود: «آن‌ها به این فکر هستند که آیا باید به شهروندان خود حق استفاده از پول دیجیتالی را بدهیم که دیگر اسکناس بانکی نیست، اما دارای همان کیفیت بوده و به‌ویژه از امنیت بانک مرکزی هم برخوردار است.»

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال در فرانسه

ارز دیجیتال بانکی در مقابل لیبرا (Libra)

سال گذشته هنگامی ‌که فیس‌ بوک اعلام کرد می‌خواهد استیبل ‌کوین خود را به‌نام لیبرا عرضه کند، علاقه به یک ارز رمزنگاری‌شده با پشتیبانی بانکی، بیشتر شد. اگرچه در گذشته چند استیبل ‌کوین عرضه شده است که بسیاری از آن‌ها اکنون محبوب و مورد استفاده هستند، اما هیچ‌یک از پشتیبان‌های برجسته برخوردار نبودند. علاوه بر فیس ‌بوک، انجمن لیبرا در عرضه خود مشمول حمایت شرکت‌های Coinbase ،Lyft ،Uber و موارد دیگر است.

با این ‌حال، بلافاصله پس از عرضه لیبرا، قانون‌گذاران، تنظیم‌کنندگان مقررات و مقام‌های دولتی از سراسر جهان این پروژه را رد کردند. اولاف شولز (Olaf Scholz)، وزیر دارایی آلمان اخیرا اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم ارز موازی را بپذیریم.» همتای فرانسوی او، برونو لو مایر (Bruno Le Maire)، یک گام جلوتر رفت و متعهد شد که به‌سرعت مانع از ورود ارزهای رمزنگاری‌شده جدید در اروپا شود.

اعضای برجسته انجمن لیبرا در طی این ۷ ماه از جمله ویزا، ای بی، استریپ و اخیرا ودافون (Vodafone) این پروژه را ترک کردند.

با این‌ وجود، دگالاهو (de Galhau) ادعا می‌کند که اظهارات وی پاسخی مستقیم به لیبرا نیست، بلکه در مقابل واکنش به فناوری بوده که به‌سرعت در حال رشد است. به هر حال، طولی نمی‌کشد که اولین ارز دیجیتال صادر شده از بانک مرکزی در اروپا ظهور خواهد کرد.

منبع: decrypt.co