قیمت بیت کوین ممکن است به بالاترین قیمت در چند سال اخیر رسیده باشد، اما فاکتورهای فاندامنتال زیادی نشان می‌دهند که حتی روزهای بهتری در پیش است.

در پایان سال ۲۰۲۰، صحبت‌ها پیرامون بیت کوین بیشتر شده، چرا که اشتیاق و علاقه به این ارز دیجیتال به بالاترین حد خود رسیده است. رشد این علاقه با پذیرش بیت کوین از سوی شرکت پی پال همراه با سرمایه‌گذاری افراد معتبری مانند مایکل سیلور، جک دورسی و پال تودور جونز سرعت بیشتری گرفته است.

افزایش قیمت و آگاهی سلبریتی‌ها از جمله میسی ویلیامز و خرید اخیر شرکت MassMutual همچنان باعث ادامه افزایش قیمت و احساسات پیرامون بیت کوین (BTC) می‌شوند. این روند همچنان رو به افزایش است، زیرا قرنطینه و شرایط کار از خانه موجب تحول دنیای دیجیتال شده و به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۱ به طور فزاینده‌ای پر از تحولات در شبکه بیت کوین خواهد بود.

فاکتورهای فاندامنتال برای سرمایه‌گذاران جدید جهت خرید بیت کوین

در اینجا برخی حوزه‌های اصلی و فاکتورهای فاندامنتال را بررسی می‌کنیم. سرمایه‌گذاران جدیدی که در سال ۲۰۲۱ قصد خرید بیت کوین دارند، در تحلیل فاندامنتال خود باید این فاکتورها را در نظر داشته باشند.

ارزشگذاری کار استخراج بیت کوین و مقایسه با طلا

استخراج بیت کوین شباهت‌های بنیادین زیادی به استخراج طلا دارد. با این وجود، در کار پیچیده ارزشگذاری عملکرد شرکت‌های استخراج بیت کوین، تفاوت‌های اساسی وجود دارد. به عنوان مثال، ما شرکت ریوت بلاکچین (Riot Blockchain) را در نظر می‌گیریم که یک شرکت آمریکایی استخراج بیت کوین بوده و دفتر مرکزی آن در کلرادو مستقر است.

شرکت ریوت کار استخراج را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و اخیراً برنامه‌هایی را برای افزایش میزان هش ریت با ارائه یک سخت‌افزار استخراج در بهار سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است. در حال حاضر، ریوت هش ریت ۱/۵ هگزا هش در ثانیه دارد که تقریباً ۱/۱۱ درصد از هش ریت کل شبکه بیت کوین (EH/s ۱۳۵) را تشکیل می‌دهد.

این شرکت با توجه به درآمد سه ماهه سوم آن که در ۹ نوامبر منتشر شد، ۲۲۴ بیت کوین استخراج کرده که به ازای هر بیت کوین ۱۸۵۰۰ دلاری، ۴/۱ میلیون دلار درآمد داشته است.

با در نظر گرفتن این ارقام، سرمایه‌گذاران به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه یک شرکت می‌تواند یک ارزش بازار ۶۷۰ میلیون دلاری را تنها با درآمد ۸ میلیون دلار و هزینه‌های عظیم عملیاتی (هزینه مصرف برق) ترازبندی کند؟

ارزش‌گذاری این شرکت حتی با وجود بیش از ۱۰۰۰ بیت کوین در ترازنامه خود، که ۱۸/۵ میلیون دلار با قیمت فعلی BTC ارزش دارد، کم است.

در اینجا دو عامل مطرح می‌شود که می‌توانند ارزش بازار بزرگ‌تر ریوت را همراه با سایر استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال توجیه کنند، با این فرض که این شبکه بیشتر به سمت بازار گاوی حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل فاندامنتال چیست؟ راهنمای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت بیت کوین در آینده

یکی از فاکتورهای فاندامنتال در سال آینده، افزایش بیشتر قیمت بیت کوین است. دامنه وسیعی از اهداف خوش‌بینانه برای قیمت بیت کوین در یک سال آینده وجود دارد. این دامنه قیمت از برآورد ۶۵۰۰۰ دلاری مایک نووگراتز (Mike Novogratz) تا ۲۸۸۰۰۰ دلاری پلن بی (PlanB) بر اساس مدل محبوب انباشت به جریان (stock-to-flow) گسترده است.

در عین حال، تحلیلگران CitiBank اخیراً قیمت ۳۱۸۰۰۰ دلار را پیشنهاد کرده‌اند. دوقلوهای وینکلووس (Winklevoss) نیز ۵۰۰۰۰۰ دلار را پیشنهاد کرده‌اند و به نظر می‌رسد کاترین وود (Catherine Wood)، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری Ark، با نظر دوم موافق است.

این اهداف قیمتی همان دلایلی هستند که ماینرها به خاطر آنها در چرخه خرسی ۲۰۱۸ مانده و در برخی مواقع با ضرر کار می‌کنند. آنها انتظار دارند این شبکه تا یک آینده قابل پیش‌بینی فعال باشد. همچنین، ماینرها می‌دانند که به عنوان اعتبار سنج تراکنش‌های شبکه، قدرت دارند و افزایش مداوم نرخ هش شبکه نشان می‌دهد که بیت کوین هر روز از امنیت و رقابت بیشتری برخوردار می‌شود.

اگر حد بالایی قیمت بیت کوین نامشخص باشد، مقدار ناچیز ۲۲۴ بیت کوین که شرکت ریوت در سه ماهه سوم سال استخراج کرده، جریان درآمد این شرکت را به عدد بزرگ‌تر و نامشخص‌تری گسترش خواهد داد. این بدان معناست که اگر BTC تحت یک رالی پاربولیک دیگر قرار گیرد، برآورد سود ریوت نامحدود خواهد بود، حتی اگر ارزش‌گذاری امروز برای هزینه‌های استخراج یک بیت کوین و مقدار BTC استخراج شده منطقی نباشد.

بیشتر بخوانید: تحلیل کامل قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت کوین

کمبود سخت‌افزار استخراج

جنبه‌های نگران‌کننده در مورد پشتیبانی از یک ماینر بیت کوین، وجود موانع کم برای ورود به این کار و شبکه اثبات کار بسیار کارآمد و رقابتی است که مایکل سیلور آن را لانه «زنبورهای سرخ سایبری» توصیف کرده است.

هر کسی می‌تواند قدرت محاسباتی سیستم خود را به استخراج بیت کوین اختصاص دهد، البته احتمال بسیار کمی دارد که در استخراج یک بلوک موفق شده و اولین کسی باشد که الگوریتم هشینگ را حل می‌کند.

با افزایش نرخ هش، ماینرها در استخرها به‌هم متصل می‌شوند و از سخت افزارهایی که به طور فزاینده‌ای قدرتمند هستند استفاده کرده تا بیشترین شانس را برای استخراج موفقیت‌آمیز یک بلوک داشته باشند. در حالی که هرکسی از نظر تئوری می‌تواند استخراج را آغاز کند، این کار چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود. مگر اینکه جدیدترین ماینر یعنی Antminer S19 ساخت شرکت Bitmain را داشته باشید که تا آوریل ۲۰۲۱ در دسترس نخواهد بود، چرا که همگی پیش فروش شده‌اند.

آخرین باری که بازار بیت کوین پاربولیک شد، یعنی سال ۲۰۱۷، بازار با کمبود تراشه‌های اسیک (ASIC) و سایر سخت‌افزارهای استخراج روبرو شد و تأمین‌کنندگان مانند AMD ، Nvidia و Bitmain نمی‌توانستند حجم تقاضا را برآورده کنند.

بنابراین، یکی از فاکتورهای فاندامنتال، کمبود سخت‌افزار استخراج است. اگر این وضعیت دوباره برای Bitmain و MicroBT پیش بیاید، هر شرکت استخراجی که در حال حاضر دارای تجهیزات نسل بعدی است، تا زمانی که سخت‌افزار دیگری وارد این عرصه شود، برتری دارد.

استخراج طلا

در مقابل، استخراج‌کنندگان طلا منبع قطعی و مطمئنی از این فلز در زیر زمین دارند. استخراج‌کنندگان طلا، هم به تجهیزات حفاری مناسب و هم به حق مالکیت زمین احتیاج دارند که به عنوان موانعی برای ورود به استخراج طلا محسوب می‌شوند.

در صورت دو برابر شدن قیمت طلا به ۴۰۰۰ دلار در هر اونس، جستجو بیشتر شده و میزان استخراج طلا از زمین افزایش می‌یابد. این امر به نوبه خود باعث تقسیم‌بندی ورود به این عرصه و تعادل عرضه و تقاضا شده، در نتیجه اگر عرضه از تقاضا بیشتر شود، قیمت کاهش می‌یابد.

با این حال، فارغ از اینکه که چقدر جنگ سخت‌افزارهای استخراج ادامه دارد، به لطف برنامه زمان‌بندی عرضه و تعدیل سختی استخراج که ساتوشی ناکاموتو در این پروتکل ایجاد کرده، بیت کوین نمی‌تواند سریع‌تر از ۶/۲۵ BTC در هر ۱۰ دقیقه استخراج شود. این امر به شدت بر پویایی عرضه و تقاضای بیت کوین تأثیر می‌گذارد، موضوعی که در بخش آخر به آن می‌پردازیم.

GBTC در مقابل بیت کوین

گری اسکیل بیت کوین تراست (GBTC) از طریق بازار فرابورس (OTC) معامله می‌شود و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا در حساب‌های کارگزاری متداول مانند یک صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه محدود از ارزهای دیجیتال سود کسب کنند.

هر سهم نماینده ۰/۰۰۰۹۵۳۴۶ بیت کوین پس از کسر کارمزد سالانه ۲٪ و پرمیوم GBTC است. در قسمت ذیل مقایسه عملکرد GBTC در مقابل بیت کوین طی چهار ماه گذشته نشان داده شده است.

 قیمت GBTC در مقابل قیمت بیت کوین

چارت قیمت GBTC در مقابل قیمت بیت کوین

همان‌طور که فاصله کم میان قیمت این دارایی‌ها در پایان ماه سپتامبر نشان می‌دهد، GBTC در طی یک دوره تثبیت قیمت، عملکرد نسبتاً بدتری نسبت به BTC داشته است.

بهبود عملکرد GBTC

GBTC با افزایش پرمیوم و تعدیل و دستکاری تقاضای رو به افزایش بازار از طریق ناکارآمدی ابزار سرمایه‌گذاری OTC در مقابل قیمت‌گذاری آنی، کمی بهتر از بیت کوین عمل کرده است.

این موضوع را می‌توان در گسترده شدن این شکاف طی افزایش قیمت در دو ماه گذشته مشاهده کرد.

نمودار زیر جزئیات بیشتری راجع به پرمیوم GBTC طی ۱۲ ماه گذشته، علاوه بر ارزش خالص دارایی در مقایسه با قیمت سهام، نشان می‌دهد.

 قیمت GBTC در مقابل قیمت بیت کوین در ۱۲ ماه گذشته

چارت قیمت GBTC در مقابل قیمت بیت کوین در ۱۲ ماه گذشته

در زمان حرکات قیمت نزولی بیت کوین (در آوریل، ژوئیه و سپتامبر)، پرمیوم تقریباً  ۱۰ درصد پایین آمد و در طی افزایش سریع قیمت در ماه فوریه و اوت تا ۳۰٪ الی ۴۰٪ افزایش یافت.

افزایش قیمت اخیر بیت کوین از ۱۱۰۰۰ دلار به ۱۹۰۰۰ دلار پرمیوم را مطابق با این روند افزایش داده است. باید دید صندوق‌های سرمایه‌گذاری رقیب در مقابل GBTC چه کاری انجام می‌دهند، زیرا GBTC تنها محصول در نوع خود در بازار ایالات متحده آمریکاست.

در تاریخ ۲۵ نوامبر، VanEck اوراق بیت کوین قابل معامله در بورس را در بازار بورس Böerse Xetra آلمان راه‌‌اندازی کرد. ضمن اینکه جی کلایتون (Jay Clayton) رئیس SEC (کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا) در ماه دسامبر از سمت خود کناره‌گیری کرده است. در صورت علاقه رییس جدید SEC به بیت کوین، احتمال تصویب یک صندوق قابل معامله در بورس آمریکا افزایش می‌یابد.

عرضه و تقاضا

هر ۱۰ دقیقه یک بلوک در شبکه بیت کوین استخراج می‌شود و ۶/۲۵ بیت کوین جدید برای پرداخت پاداش بلوک به وجود می‌آید.

برای درک بهتر این موضوع، هر ساعت، ۳۷/۵ بیت کوین استخراج می‌شود. این مقدار برابر با ۹۰۰ بیت کوین جدید در روز است. قبل از هاوینگ ۱۱ مه، این رقم ۱۲/۵ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه بود و در سال ۲۰۲۴، به ۳/۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد.

روزانه مبلغ اضافه شده به ارزش بازار بیت کوین با قیمت‌های فعلی تقریباً ۱۶/۷ میلیون دلار به ازای سکه‌های تازه ضرب شده است. GBTC خودش در روز ۱۲ نوامبر، ۱۱۵ میلیون دلار ورودی روزانه را گزارش کرده که نسبت به ۵۰ میلیون دلار ورودی هفتگی در ماه گذشته ۱۱ برابر افزایش داشته است.

این تقاضا ۶/۹ برابر عرضه جدید است و نشان‌دهنده تقاضا از سوی اسکوئر، پی پال و صرافی‌های سراسر جهان است. بنابراین، واضح است که بین تقاضا برای بیت کوین و سکه‌های تازه استخراج شده در بازار، فاصله فزاینده‌ای وجود دارد. از نظر تاریخی، این پویایی در سال هاوینگ و پس از آن ظاهر شده است.

آخرین بار، در چرخه چهار ساله، این امر منجر به جریان سال ۲۰۱۷ شد و ارز دیجیتال را مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد جریان اصلی قرار داد، چرا که قیمت از ۱۰۰۰ دلار در ماه ژانویه با یک افزایش ۲۰ برابری به ۲۰ هزار دلار تا پایان سال افزایش یافت.

همزیستی بیت کوین و طلا

اگر قرار باشد بیت کوین به مانند طلا به عنوان یک ذخیره ارزش جهانی باشد، بازار ۹ تریلیون دلاری طلا معیاری است که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند. این امر به معنای افزایش ۲۵ برابری ارزش بازار فعلی بیت کوین است، با این فرض که بیت کوین و طلا بتوانند دوستانه کنار هم باقی بمانند.

در حالی که ما همچنان به هضم تحولات سریع و منحصر به فرد اکوسیستم دیجیتالی ادامه می‌دهیم، شبکه بیت کوین به پیشرفت خود ادامه داده و جذابیت بیشتری پیدا کرده و همه را پشت سر می‌گذارد.

با توجه به این فاکتورهای فاندامنتال بیت کوین به نظر شما چه تحولاتی در سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد تا در آینده با آنها دست‌و‌پنجه نرم کرده و در موردشان بحث کنیم؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph