یک نهاد دولتی هند مدعی شده است که دو وزارت‌خانه به‌همراه بانک مرکزی هند به‌دنبال آن هستند که از طریق مراجع قانونی ممنوعیت ارز دیجیتال در هند را تبدیل به یک قانون کنند.

بر اساس گزارشی که وبسایت خبری Monycontrol روز ۴ اوت (۱۴ مرداد) منتشر کرد، مراجع دولتی هند در حال آماده سازی مقدمات تصویب قانون ممنوعیت معاملات ارز دیجیتال است. همچنین در این گزارش آمده است که این قانون در نتیجه رایزنی‌های وزارت تکنولوژی و اطلاعات، وزارت دادگستری و بانک مرکزی هند است. دولت هند امیدوار است با از سرگیری جلسات مجلس، این قانون به تصویب برسد. مجلس هند احتمالا اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر آغاز خواهد شد.

یک منبع نزدیک به دولت هند گفته است، مراجع دولتی قصد دارند ارز دیجیتال را از طریق تغییر قانون ممنوع کنند و به ممنوعیت همکاری بانک‌ها با شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال بسنده نخواهند کرد. چراکه در اینصورت قدرت اجرایی بیشتری خواهد داشت. این منبع می‌گوید با تصویب قانون ممنوعیت معاملات ارز دیجیتال، روی غیرقانونی بودن این مسئله تمرکز بیشتری خواهد بود.

قوانین ارز دیجیتال در هند

در ماه مارس، دیوان عالی هند به ممنوعیت همکاری بانک‌های هند با شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال پایان داد، ممنوعیتی که بانک مرکزی هند از ژوئیه ۲۰۱۸ (تیر ۹۷) آن را اعمال کرده بود. پس از آن تعداد صرافی‌های جدید در هند به‌شکل چشمگیری افزایش یابد. به همین منظور مراجع دولتی هند به‌دنبال آن هستند تا ممنوعیت ارز دیجیتال به شکل یک قانون تصویب شود تا کاملا از جریان اقتصاد هند حذف شود.

البته آشیش سینگال، موسس و مدیر عامل صرافی ارز دیجیتال CoinSwitch خوش‌بین است و می‌گوید، احتمال اینکه دولت ارز دیجیتال را غیرقانونی کند در سال ۲۰۱۹ بیشتر از امسال بود و این کار انجام نشد. رویکرد مردم سراسر هند نسبت به ارز دیجیتال تغییر کرده و بهتر از قبل شده است.

بیشتر بخوانید: تلاش هندوستان برای منع دسترسی به ارزهای دیجیتال

پناهندگان به ارز دیجیتال در دوران قرنطینه

هنوز بیشتر شهرهای هند به‌علت پاندمی کووید۱۹ در قرنطینه هستند و این امر موجب شده تا بسیاری دارایی‌های سنتی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنند و در این بین صرافی‌های ارز دیجیتال رونق گرفته‌اند.

صرافی هندی CoinDCX درست پس از ممنوعیت بانک مرکزی هند تعداد ثبت‌نام‌های هفتگی‌اش ۱۰ برابر شد و در چهارماهه اول سال ۲۰۲۰ درآمدش ۴۷ درصد افزایش یافت. پلتفرم معاملاتی WazirX نیز هر ماه با ۸۰ درصد افزایش درآمد مواجه شده است. در ماه آوریل صرافی آمریکایی Coinbase نیز به بازار هند وارد شد و سرویس‌های معاملاتی و صرافی‌اش را در اختیار هندی‌ها قرار داد.

Monycontrol‌ می‌گوید، هر هفته میلیون‌های دلا در بازار ارز دیجیتال هند دادوستد می‌شود و قرنطینه موجب شده این مقدار حتی بیشتر هم شود.

منبع: CoinTelegraph