جان مک آفی (John McAfee) که حتما او را از طریق نام آنتی ویروس مک آفی می‌شناسیم، روز گذشته به جرم فرار مالیاتی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا  (SEC) در اسپانیا دستگیر شد. در ادامه این مطلب درباره جزئیات خبر دستگیری جان مک آفی بیشتر صحبت می‌کنیم.

جزئیات دستگیری جان مک آفی

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا  مک آفی را به گرفتن مبلغ ۲۳/۱ میلیون دلار رشوه برای تبلیغ پروژه‌های عرضه اولیه سکه (ICO) متهم کرده است.

برای سال‌ها آقای مک آفی در توییتر خود از پروژه‌های ICO پشتیبانی می‌کرد، البته گاهی اوقات توییت‌های خود در مورد حمایت از یک پروژه عرضه اولیه را پس می‌گرفت و ادعا می کرد که هک شده است. (گفته می‌شود او از این روش برای دریافت پول بیشتر استفاده می‌کرده است). البته در مواردی او اعتراف کرد که برای این کار پول دریافت کرده است. همچنین مک آفی در توییت‌هایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا را هم تهدید کرده بود و آن را احمق خوانده بود.

اما این اتفاقات نامتعارف برای مک آفی چیز جدیدی نیست. او از یک کارآفرین موفق، شرکت خود را به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ فروخت و به قتل – و انبوه چیزهای عجیب و غریب دیگر – در بلیز متهم شد. سپس او به بک شخصیت قدرتمند و تاثیرگذار در حوزه ارز دیجیتال تبدیل شد به طوری که با یک توییت می‌توانست باعث افزایش یا کاهش قیمت‌ها شود.

جالب است بدانیم که سال گذشته موسسه «Decrypt» فاش کرده بود که مک آفی درصد زیادی از کل عرضه یک سکه یا حتی درآمد همیشگی یک ICO را برای ترویج و تبلیغ آن دریافت کرده بود. در ازای این کار او ۱۶/۶ میلیون دلار دریافت کرده بود (البته کمیسیون SEC ادعا می‌کند این مبلغ ۲۳/۱ میلیون دلار بوده است).

علی رغم اینکه او آگاهانه به ۷۸۰ هزار دنبال کننده خود در توییتر در مورد گرفتن صدها هزار دلار اعتراف کرد و صریحا اعلام کرد که به نهادها نظارتی اتهام زده است، سرانجام SEC به فعالیت‌های جان مک آفی واکنش نشان داد.

بنابر گزارش Decrypt کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده  (SEC) شکایتی علیه مک آفی در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده مطرح کرد و ادعا کرد که وی از طریق تبلیغ هفت پروژه عرضه اولیه سکه، مخفیانه بیش از ۲۳ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

دادگاه دادرسی همچنین بر اساس یک کیفرخواست علیه مک آفی در تاریخ ۱۵ ژوئن به دلیل فرار مالیاتی آشکار کرد که ادعا می‌کند مک آفی ارزهای دیجیتال و دارایی‌‌های دیگری را به نام دیگران در حساب های بانکی پنهان کرده است. بر همین اساس او را در اسپانیا دستگیر کرده است.

همسر مک آفی، خانم جانیس Janice در توییتی اعلام کرد: «متاسفانه آنچه که گزارش شده، صحیح است و جان در اسپانیا بازداشت شده است. من نمی‌توانم در مورد جزئیات وضعیت اظهارنظر کنم، اما می‌توانم به شما بگویم که از طریق تیم وکلائی که خستگی ناپذیر روی پرونده کار می‌کنند با او در تماس بوده‌ام. او روحیه خوبی دارد و می‌خواهد از شما بخاطر پشتیبانی‌هایی که در طول این امتحان سخت کردید، سپاس‌گذاری کند.»

دستگیری جان مک آفی

دستگیری جان مک آفی به دلیل فرار مالیاتی و دریافت رشوه از پروژه‌های عرضه اولیه سکه

این مطلب راهم مطالعه کنید: جان مکافی می‌داند ساتوشی ناکاموتو کیست!

تاریخچه حمایت مک آفی از پروژه‌های عرضه اولیه سکه

این ماجرا از سکه‌ای به نام «Sether» آغاز شد. مک آفی در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ توییت کرد: «این پروژه اولین توکن برای پارادایم جدید بازاریابی اجتماعی است. این سکه و مفهوم تغییر دهنده دنیا است. من به آن‌ها اصرار کردم که اجازه دهید به شما کمک کنم. عرضه اولیه این سکه به تا‌زگی آغاز شده است.» جالب است بدانید تنها سه روز بعد این توییت بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۲۰٫۰۰۰ دلار دست پیدا کرد.

او تا ۱۳ ژانویه بی وقفه در مورد این سکه در توییتر تبلیغ کرد و تنها ۵ روز قبل از آن به نقش خود به عنوان مشاور در این پروژه اعتراف کرد.

توکن Sether که در ماه مارس ۲۰۱۸ با قیمت ۰/۳۱ دلار معامله می‌شد، در طی چند ماه و در اکتبر ۲۰۱۹ ارزش آن به صفر رسید و در حال حاضر دیگر در بازار وجود ندارد.

البته مک آفی بیکار ننشست و در این مدت از پروژه‌های دیگری از جمله Bezop ، Bob coin ، Shivers ، Moozicore و Podone پشتیبانی کرد. نشریه Decrypt ادعا می‌کند مک آفی برای حمایت از  Bezop حداقل ۲/۸ میلیون توکن به ارزش ۶۷۲ هزار دلار دریافت کرده است.

هفتمین پروژه ICO که در پرونده به آن اشاره شده، Eristica است. Decrypt شواهدی دارد که نشان می‌دهد مک آفی چند میلیون توکن از این عرضه اولیه دریافت کرده است.

در ابتدا مک آفی توییت کرد: «این ICO به خوبی عمل می‌کند. ارزش این توکن فردا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. اگر روی این این توکن سرمایه‌گذاری نکرده‌اید، بهتر است قبل از اینکه فردا شود آن را چک کنید.»

مک آفی این توییت را در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ نوشت و بعدا مشخص شد، مک آفی ۱۰۰٫۰۰۰ دلار دیگر هم درخواست کرده است اما مدیران پروژه درخواست او را نپذیرفتند.

جیمی واتسون (Jimmy Watson) مدیرعامل اسبق Eristica به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده  گفته است: «مدل کار آقای مک آفی اینگونه بود، ابتدا چندین توییت منتشر می‌کرد و سپس در ازای آن تقاضای پول می‌کرد.»

در پایان باید بگوییم تا این لحظه جزئیات بیشتری درباره اتهامات جان مک آفی منتشر نشده است، اما در همین خبرهای منتشر شده متوجه می‌شویم ۵ اتهام فرار مالیاتی متوجه آقای مک آفی است که برای هر کدام از آن‌ها می‌تواند ۵ سال زندانی شود. البته همه این اتهامات تنها به شخص جان مک آفی باز می‌گردد و هیچ اتهامی علیه شرکت سازنده آنتی ویروس مک آفی وجود ندارد.

به نظر شما انتشار خبر دستگیری جان مک آفی چه تاثیری در بازار ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت؟ نظرات و پیش‌بینی‌های خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذراید.

منبع: decrypt