معیارهای کلیدی قیمت بیت کوین نشان می‌دهند که تریدرها حتی پس از افت BTC به زیر ۲۲۰۰۰ دلار، همچنان اعتقاد به صعود دارند.

از آنجایی که قیمت بیت کوین (BTC) در ۱۱ دسامبر سطح ۱۷۵۸۰ دلار را تست کرد و علی‌رغم اینکه برخی تحلیلگران کاهش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند، سرمایه‌گذاران نسبتاً آرام هستند. معاملات  این هفته شاید در همان سطحی که شروع شد به پایان رسیده باشد، اما فاندامنتال‌های بیت کوین حتی قوی‌تر شده‌اند.

هر بار که بیت کوین به اوج قیمت جدیدی می‌رسد، سرمایه‌گذاران انتظار نوعی اصلاح قیمت را دارند. علی‌رغم عدم موفقیت در عبور از مقاومت ۲۴۰۰۰ دلاری، قیمت در ۲۱ دسامبر به سرعت از زیر ۲۲۰۰۰ دلار برگشت. این رویداد ممکن است برخی از فروشندگان را امیدوار کند، اما با دقت در جزئیات، نشانه‌ای از ضعف وجود ندارد.

نمودار BTC/USD

چارت ۴ ساعته BTC/USD

عملکرد بیت کوین در هفته‌ای که گذشت

در هفته گذشته، سلطه بیت کوین با صعود از ۶۴.۳٪ به ۶۷.۳٪، همچنان در حال افزایش بود. پیش‌بینی قیمت ۴۶۰۰۰ دلاری شرکت مشاور مالی deVere Group  در دبی به این موضوع کمک کرد. علاوه بر این، بورس کالای شیکاگو (CME) از ۱/۳ میلیارد دلار قراردادهای آتی فراتر رفت. این امر شواهد غیر قابل انکاری از مشارکت فزاینده سازمان‌ها در بازارهای BTC را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد این خبر اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاران داده و باعث شده بیت کوین در ۲۰ دسامبر به بالاترین قیمت ۲۴۳۰۰ دلار در کل تاریخ برسد.

عملکرد هفتگی ۱۶ تا از رمز ارزهای برتر

عملکرد هفتگی ۱۶ رمز ارز برتر

در هفته گذشته، بیت کوین عملکرد بهتری نسبت به ۱۵ آلت کوین برتر داشت و به طور متوسط ۷/۷٪ صعود کرد. از همه مهم‌تر، حجم معاملات آلت کوین‌ها در مقایسه با افزایش ۵۰ درصدی بیت کوین ناامیدکننده بوده است. این شاخص، عملکرد سلطه اخیر بیت کوین را تقویت کرده، همچنانکه BTC سطح ۲۲۵۰۰ دلار را به عنوان حمایت جدید تثبیت می‌کند.

در اینجا ۴ مورد از معیارهای کلیدی قیمت بیت کوین را بررسی می‌کنیم که به وضوح نشان‌دهنده خوش‌بینی تریدرها به صعود هستند.

بیشتر بخوانید: تحلیل حرکات بیت کوین در روزهای آینده: ۵ معیاری که باید زیر نظر داشته باشیم

سرمایه‌گذاران سازمانی در حالی به انباشت بیت کوین می‌پردازند که قیمت آن در حال تثبیت است

یکی از معیارهای کلیدی قیمت بیت کوین، خیردهای سازمانی است. شرکت مدیریت دارایی‌های گری اسکیل نیز به شدت به اضافه کردن BTC به سبد سهام خود ادامه می‌دهد و هم اکنون ۱۳/۳ میلیارد دلار بیت کوین دارد.

هولدینگ بیت کیون گری اسکیل

موجودی بیت کوین شرکت گری اسکیل

طی هفته گذشته، ۱۱۶۲۰ بیت کوین به سبد سهام آن اضافه شده و این شرکت در مجموع مالک ۵۷۶۶۵۰ بیت کوین است. بنابراین، گری اسکیل بیت کوین تراست هفته فوق‌العاده دیگری را پشت سر گذاشت. با تجزیه و تحلیل پرمیوم این صندوق برای BTC هولد شده به ازای هر سهم که در حال حاضر ۰/۰۰۰۹۵۰۶۴ بیت کوین است، باز هم این صندوق اوضاع خوبی دارد.

همان‌طور که در بالا نشان داده شده، پرمیوم از ۱۸٪ به ۴۰٪ در هفت روز گذشته افزایش یافته است. این میزان افزایش خارق‌العاده را می‌توان تا حدودی با تعلیق موقت سهام‌های جدید توضیح داد.

هرچند غیرمعمول است، اما شش ماه پیش نیز حرکتی مشابه اتفاق افتاد. با توقف عرضه به مشتریان سازمانی، هر تقاضای اضافی باید توسط فروش ثانویه تأمین شود، بنابراین فشار برای پرمیوم بیشتر ایجاد می‌شود.

پرمیوم گری اسکیل بیت کوین تراست

نمودار پرمیوم گری اسکیل بیت کوین تراست

نرخ بودجه قراردادهای آتی دائمی ثابت نگه داشته شده است

قراردادهای دائمی که به آنها معاملات معکوس نیز گفته می‌شود، نرخ تثبیت شده‌ای دارند که معمولاً هر هشت ساعت دریافت می‌شوند. نرخ‌های بودجه (Funding rate) اطمینان می‌دهند که عدم تعادل ریسک ارز وجود ندارد. حتی اگر قرارداد باز هردوی خریداران و فروشندگان همیشه با هم مطابقت داشته باشد، لوریج (اهرم) می‌تواند متفاوت باشد.

زمانی خریداران (لانگ‌ها) خواهان لوریج بیشتر هستند، نرخ بودجه مثبت می‌شود. بنابراین، خریداران کسانی هستند که کارمزد‌ها را پرداخت خواهند کرد. این مسئله به ویژه در هنگام بازارهای گاوی، زمانی که معمولاً تقاضای بیشتری برای لانگ وجود دارد، صادق است.

نرخ‌های پایدار بالای ۲٪ در هفته به یک خوش‌بینی شدید تعبیر می‌شوند. این سطح در هنگام رالی‌ها در بازار قابل قبول است، اما اگر قیمت BTC رنج بزند یا در یک روند نزولی باشد، مشکل ساز است.

در شرایطی از این دست، اهرم بالای خریداران احتمال لیکوییدهای کلان را در صورت افت ناگهانی قیمت افزایش می‌دهد.

نرخ بودجه های قراردادهای دائم بیت کوین

نرخ بودجه قراردادهای دائم بیت کوین

توجه کنید که چگونه، علی رغم ضعف بیت کوین در ۲۱ دسامبر، نرخ بودجه هفتگی موفق شد جلوی قلمروی منفی را بگیرد. این داده‌ها نشان می‌دهند که تریدرهای شورت (فروش) و لانگ (خرید) تقریباً از یک لوریج یکسان استفاده می‌کنند.

این یک تفسیر خنثی است، زیرا هر دو طرف قدرت دارند تا شرط‌بندی‌های خود را افزایش دهند.

فعالیت شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسید

یک دیگر از معیارهای کلیدی قیمت بیت کوین افزایش فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی است. داده‌های TheTie نیز نشان می‌دهند که اخیراً افزایش قیمت BTC در حالی اتفاق افتاده که توییت‌های مربوط به «بیت کوین» به بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۱۷ رسیده‌اند. علی‌رغم اصلاحات اخیر در شاخص فعالیت اجتماعی، سطح فعلی ۱۰٪ بالاتر از ماه قبل است.

در حالی که اختلاف قابل توجه در فعالیت‌های توییتر لزوماً معادل شدت خرید خرده فروشی نیست، اما قطعاً با ادامه روند صعودی بیت کوین، به جلب توجه بیشتر خواهد کرد.

قیمت بیت کوین به دلار در مقابل میزان فعالیت کاربران توییتر

قیمت بیت کوین در مقابل فعالیت کاربران توییتر

نسبت قراردادهای فروش به خرید (put-to-call)

بهترین راه برای ارزیابی احساسات کلی بازار و یکی دیگر از معیارهای کلیدی قیمت بیت کوین، نسبت  فروش به خرید (put-to-call) است. این معیار می‌سنجد که فعالیت بیشتری از طریق آپشن‌های call (خرید) انجام می‌شود یا آپشن‌های put (فروش). به طور کلی، آپشن‌های call برای استراتژی‌های صعودی استفاده می‌شوند، در حالی که آپشن‌های put برای استراتژی‌های نزولی هستند.

یک نسبت فروش به خرید ۰/۷ نشان می‌دهد که قرارداد باز آپشن‌های put 30٪ از callهای صعودی‌تر عقب بوده و بنابراین صعودی است.

در مقابل، یک شاخص ۱/۲۰ یعنی ۲۰٪ آپشن‌های put را ترجیح می‌دهد، که می‌تواند نزولی فرض شود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که این معیار، کل بازار آپشن‌‌های BTC، از جمله تمام ماه‌های تقویم را جمع می‌زند.

نسبت آپشن های put-to-call برای بیت کوین

نسبت آپشن های فروش به خرید بیت کوین

با شکست قیمت ۲۰ هزار دلاری بیت کوین، سرمایه‌گذاران در جهت محافظت از کاهش قیمت‌ها هجوم آوردند. در نتیجه، نرخ put-to-call در ۱۹ دسامبر در ۱/۰۸ به اوج خود رسید. پس از بازگشت این شاخص به ۰/۶۰، این سطح بسیار غیرمعمول، استراتژی‌های خنثی تا نزولی را که اندکی بعد برگشت می‌خورند ترجیح داد.

این امر نشان می‌دهد که اصلاح قیمت ۱۰ درصدی که به دنبال اوج قیمت ۲۴۲۰۰ دلار بود، به خوش‌بینی سرمایه‌گذاران آسیبی نرسانده است.

در حالی که تریدرها خوش‌بین هستند، بیت کوین سطح ۲۲۵۰۰ دلار را نگه داشته است

به طور کلی، هر یک از این شاخص‌های مورد بحث به سرعت به یک محدوده خنثی تا صعودی بازگشتند و این موضوع با توجه به اینکه بازار اخیراً پایین‌ترین سطح ۲۱۹۱۰ دلار را تست کرده، نسبتاً مثبت است.

از آنجایی که BTC سطح بالای ۲۲۵۰۰ دلار را نگه داشته، سرمایه‌گذاران به سرعت اعتماد به نفس خود را به دست می‌آورند، در حالی که برگشت‌های مداوم از هر افت قیمت علامت مثبتی است.

نظر شما در مورد این معیارهای کلیدی قیمت بیت کوین چیست؟ ایا شما هم نسبت به صعود بیت کوین خوش‌بین هستید؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph