بیت کوین یکی از مهم‌ترین اختراعات تاریخ بشر است. این اختراع شگفت انگیز، برای اولین‌ بار در دنیا باعث شده تا هر شخصی با کوچک‌ترین مبلغ، در هر نقطه از دنیا، بدون هیچ حد و مرزی، بدون دخالت بانک یا دولت‌ها، بتواند وارد این بازار شود و سرمایه گذاری کند. بیت کوین، طلوع یک دنیای آزاد‌تر است. به همین دلیل آشنایی با بیت کوین و چگونگی تبادل آن، امروزه یکی از داغ‌ترین مباحث اینترنتی محسوب می‌شود.

از وقتی بیت کوین توانسته برخی‌ها را یک شبه پولدار کند و برای برخی‌ها یک سرمایه‌گذاری رضایت بخش و بی‌دردسر باشد، خیلی از مردم به برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین بسیار مشتاق شده‌اند. این موضوع را بارها در مطالب کوین نیک بیان کرده‌ایم، و باز هم تکرار می‌کنیم: موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال یک شبه به وجود نمی‌آید. آن‌هایی که توانسته‌اند سرمایه‌گذاری موفقی در دنیای رمزارزها داشته باشند، وقت فراوانی را برای مطالعه و یادگیری گذاشته‌اند و این یادگیری را هم هیچ گاه متوقف نکرده‌اند.

قدم اول، فقط یادگیری است

بنابراین در قدم اول، باید با یاد گرفتن شروع کنید. یاد بگیرید که اصلا بیت کوین چیست، چرا انقدر سر و صدا کرده است. از کجا آمده و چطور توانسته به یکی از غول‌های دنیای اقتصاد تبدیل شود. برخی‌ها هستند که حتی باور دارند بیت کوین بیش از حد بزرگ شده است و دیر یا زود سر تعظیم بر دیگر نیروهای دنیای اقتصاد خم خواهد کرد. برخی‌ها هم هستند که بیت کوین را پادشاه بی چون و چرای اقتصاد می‌دانند و خیلی زود دیگر غول‌های اقتصادی هستند که جلوی آن زانو خواهند زد.

در حالی که ارزهای دیجیتال دارای نوسان بالای قیمت و ارزش هستند و در طول چند سال اخیر شاهد افزایش‌‌ها و کاهش‌های قابل توجه بیت کوین بوده‌ایم، با این حال بیت کوین توانسته با قدرت به کار خود ادامه دهد، روز به روز ارزش بازار بیشتری پیدا کند و به یکی از انتخاب‌های سرمایه‌گذاری بسیاری از مردم تبدیل شود. البته نمی‌توان انکار کرد که در حال حاضر، سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال بسیار پر ریسک‌تر از سرمایه‌گذاری روی اموالی مانند طلا و سهام است. اما در سال ۲۰۱۷ ارزش بازار ارزهای دیجیتال به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار رسید و این نشان از قدرت بالای رمزارزهایی مانند بیت کوین دارد.

اگر از آن دست افرادی هستید که قصد دارید وارد بازار معامله بیت کوین شوید، بنابراین باید به خوبی از زیر و بم آن سر در بیاورید و اطلاعات خود را تا حد ممکن بالا ببرید.

در این ۵ قسمت از راهنمای ورود به بازار بیت کوین، ۱۰ مرحله مهم برای آمادگی به دنیای ارزهای دیجیتال را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

ورود به بازار ارزهای دیجیتال با یادگیری بیت کوین

بلاک چین و چگونگی کار آن را یاد بگیرید

اولین قدم در آشنایی با بیت کوین این است که به سراغ بلاک چین برویم. تکنولوژی بلاک چین، آن قدر قدرتمند است که این توانایی را دارد تا دنیای تراکنش‌ها را دوباره معنا کند و همه چیز را تغییر دهد، نه فقط در دنیای اقتصاد، بلکه در تمامی صنایع مختلف، از بهداشت و درمان گرفته تا ساخت بازی‌های ویدیویی.

بلاک چین دنیای پیچیده‌ای دارد و درک و یادگیری تمامی فوت و فن آن برای هر شخصی ممکن نیست. اما خوشبختانه نیاز هم نیست برای استفاده از آن، همه چیز را در مورد بلاک چین بدانید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

بلاک چین یک شبکه از اطلاعات ثبت شده به هم پیوسته است که هر کدام از آن‌ها بلوک نام دارند و یکی پس از دیگری به هم متصل هستند و هر کدام با استفاده از شیوه رمزنگاری، محفوظ شده‌اند. بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده تا هیچ شخص یا مرکزی قادر نباشد روی اطلاعات موجود درون هر یک از بلوک‌ها دستکاری انجام دهد. بلاک چین به عنوان یک شبکه مطمئن و امن، شالوده ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین را ایجاد کرده است و به عنوان یک مرکز عمومی، تراکنش‌های مختلف را بین دو یا چند شخص بر عهده می‌گیرد.

ساده‌ترین تعریف بلاک چین و تفاوت آن سیستم اقتصادی سنتی

از روش‌های قدیمی تبادل و همکاری اسناد این بود که اسناد و مدارک مختلف را به صورت فایل‌های ورد مایکروسافت ایجاد می‌کردند. اشخاصی که با این اسناد سر و کار داشتند، روی آن تغییرات لازم را اعمال، و آن را برای شخص دیگر ارسال می‌کردند. سپس آن شخص باید فایل را دریافت و ذخیره می‌کرد، روی آن تغییرات لازم را انجام می‌داد، آن را ذخیره می‌کرد و سپس دوباره آن را به شخص اول ارسال می‌کرد.

مشکل این سناریو این است که برای هر بار دریافت یک نسخه از این سند، باید ابتدا صبر کنید تا شخص مقابل تغییرات لازم را انجام دهد و سپس برای شما ارسال کند. در طول این مدت، شما هیچ قدرتی برای نظارت و دریافت فایل ندارید تا زمانی که آن شخص کارش با فایل تمام شود.

این به نوعی دقیقا شیوه‌ای است که بانک‌ها کار می‌کنند. برای هر بار تبادل پول از یک شخص به یک شخص دیگر، ابتدا پول را دریافت می‌کنند، دسترسی آن را به شخص اول می‌بندند، سپس کارهای لازم برای انجام تراکنش را انجام می‌دهند، بروزرسانی لازم را در حساب شخص مقابل انجام می‌دهند و سپس دسترسی شخص را ارسال کننده پول را باز می‌کنند (یا به معنای دیگر حساب او را آپدیت می‌کنند).

نقش بلاک چین در بیت کوین

بلاکچین چیست؟

اما سال‌ها بعد و با قدرت گرفتن اینترنت، ابزارهایی مانند Google Doc یا Microsoft Word Online ظهور کردند. در این ابزارها، طرفین به صورت هم‌زمان و به شکل آنلاین می‌توانند به سند مورد نظر دسترسی داشته باشند و آن را بروزرسانی کنند، تغییرات لازم را انجام دهند. به این صورت، این سند به شکل هم‌زمان برای همه قابل مشاهده و قابل تغییر است.

و این دقیقا شبیه به عملکرد بلاک چین است. در بلاک چین، طرفین قرارداد می‌توانند بدون دخالت هیچ بانک، مرکز یا موسسه‌ای، با امنیت بالا و قابل مشاهده بودن تراکنش برای هر دو طرفین، تبادل مورد نظر خود را انجام دهند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی انواع بلاک چین به زبان ساده، بلاک چین عمومی، خصوصی و کنسرسیوم چه تفاوتی دارند؟

قدرت بلاک چین در شکل گیری بیت کوین

طبیعا غیر متمرکز بودن و شفاف بودن بلاک چین است که آن را به شدت امن و هک کردن آن را تقریبا غیر ممکن کرده است. هک کل شبکه بلاک چین آن قدر گران تمام می‌شود که حتی یک دولت ثروتمند هم به سراغ این کار نخواهد رفت. اگر هم گوشه‌ای از شبکه بلاک چین دچار اختلال شود، این بخش به کلی از سیستم بلاک چین نادیده گرفته و مسدود می‌شود. بلاک چین توسط میلیون‌ها کامپیوتر سرتاسر دنیا از سوی کاربران شکل گرفته و به کار خود ادامه می‌دهد. اگر کسی قصد هک کردن این شبکه را داشته باشد، باید به طور همزمان شبکه تمامی این کامپیوترها را هک کند تا تازه قادر باشد تغییری متوسط را در آن ایجاد کند.

در ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، تعداد این کامپیوترها به میلیون‌ها عدد می‌رسد. هر چقدر که شبکه بزرگ‌تر باشد، ثبات ارز و امنیت در آن بیشتر است، و هک کردن آن غیر ممکن.

به لطف این قدرت بلاک چین، مشکلاتی نظیر دستکاری در سیستم توسط هر شخصی مانند هکر‌ها، هر موسسه‌ای یا هر دولتی به کلی از بین رفته است. بسیاری از مردم دنیا، شاید از گوگل و فیسبوک و ابزارهایی که آن‌ها در اختیار ما گذاشته‌اند استفاده می‌کنند، اما خیلی‌ها به این گونه شرکت‌ها اعتمادی ندارند. خیلی از مردم هیچ اعتمادی به بانک‌ها ندارند، اما مجبور به استفاده از آن‌ها هستند. حال بلاک چین این فرصت را فراهم کرده تا مشکل عدم اعتماد به کلی از بین برود و امنیت به بالاترین حد برسد.

مهم ترین ارزهای دیجیتال

بیت کوین

مهم‌ترین ارزهای دیجیتال را یاد بگیرید

در مرحله دوم آشنایی با بیت کوین باید بدانید که رقبای این ارز دیجیتال چه کسانی هستند. بیت کوین به عنوان پادشاه بی چون و چرای ارزهای دیجیتال، بعید است که به این زودی‌ها قصد رفتن داشته باشد. اما دنیای رمزارزها پر است از دیگر ارزهای دیجیتال که با نام آلت کوین‌ها «Altcoins» شناخته می‌شوند. در حال حاضر و تا زمان نگارش این مطلب، بیش از ۲۰۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد. هر کدام از این ارزها ارزش خاصی دارند. برخی‌ها بیشتر از یک دلار هستند، برخی‌ها کمتر از ۱ دلار، برخی‌ها مانند اتریوم به بیش از ۱۰۰ دلار رسیده‌اند و البته بیت کوین که تا نزدیکی ۲۰ هزار دلار هم رفته است.

البته که اگر قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارید، پس از آشنایی با بیت کوین و ارزهای مشابه متوجه خواهید شد که بخش اعظمی از این رمزارزها ارزش تبادل کردن ندارند و باید به سراغ بخشی از آن‌ها رفت که ارزش بازار بالایی داشته باشند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده با سایر شبکه‌های متمرکز چیست؟

نکته مهم این است که بیت کوین بیش از ۵۰ درصد از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و البته در عین حال بیشترین ارزش بازار را هم در اختیار دارد. به همین دلیل، بدون شک بیت کوین مهم‌ترین ارز دیجیتال حال حاضر دنیا محسوب می شود. بیت کوین کش، اتریوم، ریپل، لایت کوین، بایننس کوین، نئو و یک سری از ارزهای دیگر، دنبال کنندگان بیت کوین هستند که ارزش ورود به بازار آن‌ها بالا است.

بسیار مهم است که برای ورود به بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال، مهم‌ترین رمزارزها را بشناسید، ارزش آن‌ها، حجم تبادلات روزانه، جایگاه آن‌ها، و همچنین پذیرش آن‌ها توسط صرافی‌های معروفی مانند کوین بیس را مطالعه کنید.