اخیرا پلیس نیوزلند خبر از مصادره یک دارایی‌ بزرگ به‌ارزش ۹۰/۶۸ میلیون دلار را داده که متعلق به یک فرد روس و متهم به پولشویی میلیاردها دلار از طریق ارزهای دیجیتال است. در ادامۀ این گزارش با کوین‌نیک همراه باشید.

پلیس نیوزلند می‌گوید این دارایی‌ها به‌علت نگهداری در شرکتی که متعلق به «الکساندر وینیک» است، مصادره شده‌اند. دفتر این شرکت در نیوزلند مستقر است. الکساندر وینیک به طراحی و  مدیریت یک باند پولشویی بیت‌کوین متهم بوده و در کشورهای فرانسه و آمریکا تحت تعقیب است. همچنین او در کشور روسیه نیز تحت تعقیب است، اما با اتهاماتی کمتر.

پلیس نیوزیلند اعلام کرده، بزرگترین دارایی مصادره شده توسط پلیس در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. مقامات آمریکایی وینیک را به راه‌اندازی یک صرافی ارز دیجیتال برای انجام دادن جرایمی مانند هک کامپیوتری و قاچاق مواد مخدر متهم کرده‌اند، این اتهامات از سال ۲۰۱۱ تاکنون در جریان است. البته وینیک این اتهامات را رد کرده و مدعی است که تنها یک مشاور در حوزۀ بیت‌کوین بوده و هیچ دخالتی در چنین اقداماتی نداشته.

بیشتر بخوانید: پذیرش بیت کوین توسط دستگاههای کوکاکولا در استرالیا و نیوزیلند

وینیک در سال ۲۰۱۷ در یونان و به اتهام پولشویی بازداشت شد و پس از آن به فرانسه فرستاده شده و هم‌اکنون در حبس به سر می‌برد. به‌گفتۀ رییس پلیس نیوزیلند این مبلغ احتمالا سود حاصل از قربانی شدن هزاران نفر در سرتاسر جهان است.

وی ادامه می‌دهد، چنین اقداماتی نشان می‌دهد که نیوزلند اراده‌ای قوی برای مقابله با چنین جرائمی دارد و هیچگاه کشور مسامحه‌گری برابر چنین اقدامات خلاف قانونی نبوده و هرگز نخواهد بود.

پلیس نیوزلند می‌گوید، در این پرونده همکاری تنگانگی با سرویس درآمد داخلی آمریکا دارد و جریمه‌های سنگینی برای پرونده‌هایی همچون این پرونده درنظر گرفته است.

منبع: برات نیوز