بیت کوین روز دوشنبه ۱۶/۳۳ درصد سقوط کرد، به نحوی که نزدیک بود تا بدترین عملکرد یک روزه خود را از مارس ۲۰۲۰ ثبت کند. با این حال، این ارز دیجیتال با جهت‌گیری مطلوب خریداران نزدیک به پایین‌ترین سطح روزانه خود یعنی ۲۷٫۶۷۸ دلار، به سختی از این روند نزولی نجات یافت. در اینجا سه دلیل را برای احتمال بازگشت قیمت بیت کوین به ۳۴ هزار دلار در این هفته بیان می‌کنیم. اینکه چرا بیت کوین احتمال دارد رکورد قبلی خود را در این هفته مجدداً تست کند.

دلایل احتمال بازگشت قیمت بیت کوین به ۳۴ هزار دلار

یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است یادآوری شود این است که چرا رالی افزایش قیمت بیت کوین (افزایش انفجاری از ۳٫۸۵۸ دلار در مارس به ۳۴٫۸۱۰ دلار در ژانویه) کاملاً متفاوت از بازار گاوی معروف آن در دسامبر ۲۰۱۷ است. در اینجا، هر فروپاشی قیمت، موج جدیدی از خریداران را برمی‌انگیزد که مؤید آن است که این ارز دیجیتال می‌تواند حرکت صعودی خود را در سال ۲۰۲۱ ادامه دهد.

ادامه روند اصلاحی قیمت بیت کوین

بیت کوین پس از رسیدن به بالاترین رکورد در روز یکشنبه، روند اصلاحی خود را رو به پایین ادامه می دهد

دلیل اول: اختصاص سرمایه نهادی بیشتر به بیت کوین

در ۲۴ ساعت گذشته شاهد اثبات حضور دو شرکت معتبر مالی در بازار بیت کوین بوده‌ایم. مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوشش ریسک مستقر در سنگاپور، Three Arrows Capital، در پرونده خود در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، افشا کرد که در گری اسکیل بیت کوین تراست، یک پوزیشن بیش از ۱ میلیارد دلاری دارد.

در عین حال، اسکای بریج کپیتال (SkyBridge Capital)، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری مستقر در نیویورک، ۲۵/۳ میلیون دلار برای راه‌اندازی SkyBridge Bitcoin Fund LP سرمایه‌گذاری کرده است. در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده که آنها قصد دارند از طریق محصول جدید خود «برای سرمایه‌گذاران ثروتمند از طریق ابزار نهادی امکان سرمایه‌گذاری در بیت کوین» را فراهم کنند.

این خبر شواهد بیشتری از ورود سرمایه نهادی به صنعت بیت کوین را نشان می‌دهد، نه تنها برای سفته‌بازی بلکه برای ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری قابل اطمینان و قانونی.

بیشتر بخوانید: مایکل سیلور از سرمایه گذاری ۲/۵ میلیارد دلاری خود در بیت کوین می‌گوید

آنتونی اسکاراموچی (Anthony Scaramucci)، بنیانگذار و مدیر عامل اسکای بریج، گفت: ما معتقدیم که بیت کوین به عنوان یک کلاس جدید دارایی هیجان‌انگیز در ابتدای کار خود قرار دارد. با توجه به راه حل‌های با کیفیت کاستدی نهادی که امروز موجود است، ما معتقدیم زمان مناسب برای تخصیص سرمایه و دسترسی مشتریان به فضای دارایی‌های دیجیتال فراهم است.

آنتونی اسکاراموچی در تاریخ ۴ ژانویه در توییتی نوشت:

ما، اسکای بریج، در ماه نوامبر/دسامبر با یک پوزیشن ۳۰۰ میلیون دلاری وارد بازار بیت کوین شدیم و امروز یک صندوق عرضه بیت کوین برای سرمایه‌گذاران معتبر راه‌اندازی کرده‌ایم. ما اعتقاد داریم که در ابتدای راه این کلاس دارایی جدید هستیم که با یک روند صعودی فوق‌العاده روبرو خواهد بود.

دلیل دوم: کاهش ارزش دلار از دلایل احتمال بازگشت قیمت بیت کوین

اکنون معاملات بیت کوین به صورت میان مدت و بلند مدت نسبت به دلار حالت عکس دارد. عملکرد هر دو دارایی در سال ۲۰۲۰ با یکدیگر در تضاد بوده است. در حالی که دلار در برابر سبد ارزهای مهم خارجی، سال ۲۰۲۰ را تقریباً با ۷ درصد کاهش به پایان رساند، بیت کوین بیش از ۳۰۰ درصد صعود کرد.

ادامه روند کاهش شاخص دلار آمریکا

ادامه کاهش شاخص دلار (DXY) آمریکا در سال ۲۰۲۱

در حال حاضر، دلار در این هفته و بقیه سال ۲۰۲۱ به همان اندازه نزولی به نظر می‌رسد. اولین روز معاملات دلار در سال ۲۰۲۱ در قلمرو منفی افتتاح شد و در مقابل ارزهای بزرگ و بازارهای نوظهور، جایگاه خود را از دست داد. تحلیلگران مجدداً تأیید کرده‌اند که کاهش ارزش دلار، افزایش روند تقاضا برای دارایی‌های پر ریسک را از مارس ۲۰۲۰ به دنبال داشته است.

در همان ماه، فدرال رزرو برنامه نامحدود خرید اوراق قرضه خود را برای مقابله اقتصاد ایالات متحده با بیماری همه گیر کرونا را آغاز کرد. همچنین، بانک مرکزی نرخ‌ پایه وام‌های خود را نزدیک به صفر رساند، سیاستی که با ورود به سال ۲۰۲۱ تغییری نکرده است.

از طرف دیگر، بیت کوین در برابر بازده پایین‌تر اوراق قرضه و کاهش ارزش دلار آمریکا به عنوان یک پوشش ریسک عمل کرد. امید است که این ارز دیجیتال بتواند شعار«ضد فیات و ضد تورم» خود را محقق کند، زیرا تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که روند کاهش ارزش دلار ادامه یابد. جیمز لرد (James Lord)، استراتژیست مورگان استنلی یکی از افرادی است که چنین انتظاری دارد.

وی در یادداشتی گفت:

کاهش ارزش دلار به دلیل چارچوب هدف‌گذاری تورم متوسط بانک فدرال، افزایش کسری تجاری و رشد بهتر جهانی، افزایش بیشتری یافته است.

دلیل سوم: صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC)

توانایی بیت کوین در حفظ جهت‌گیری صعودی کوتاه مدت خود نیز به دستورالعمل‌های فدرال رزرو در آینده بستگی دارد.

روز چهارشنبه، این بانک مرکزی صورتجلسه جلسه دسامبر خود را منتشر می‌کند. جروم پاول (Jerome Powell) رییس این بانک ماه گذشته اعتراف کرد که فدرال رزرو برای جلوگیری از رکود شدیدتر به تزریق پول نقد به بازارهای مالی ادامه خواهد داد. این تزریق پول شامل برداشت ماهیانه ۸۰ میلیارد دلار از خزانه‌داری است.

همچنین، شامل خرید ۴۰ میلیارد دلار در ماه اوراق بهادار تحت حمایت آژانس است تا زمانی که بازار کار «حداکثر اشتغال» را تأیید کند. این نوع دستورالعمل‌ها ممکن است باعث شود بیت کوین در نیمه دوم این هفته به سمت ۳۴۰۰۰ دلار بازگردد.

نظر شما در مورد احتمال بازگشت قیمت بیت کوین به ۳۴ هزار دلار چیست؟ در مورد روند قیمت بیت کوین چه نظری دارید؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: bitcoinist