نویسنده وایت پیپر اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، معتقد است که رول آپ‌ها راه حل مقیاس‌ پذیری ۱۰۰ برابری اتریوم هستند. به گفته وی رول آپ‌ها مشکلات مقیاس‌ پذیری اتریوم تا زمان ارائه شاردینگ اتریوم ۲ را برطرف می‌کنند.

رول آپ‌ها راه حل مقیاس‌ پذیری ۱۰۰ برابری اتریوم

ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، معتقد است که این شبکه با یک ضریب ۱۰۰ در آستانه مقیاس‌ گذاری است، ضمن اینکه پیش بینی می‌کند Optimism در هفته‌های آینده راه حل لایه دوم خود را منتشر خواهد کرد.

بوترین در صحبت‌های خود در پادکست تیم فریس (Tim Ferriss)، اظهار داشت که توسعه‌دهنده اتریوم ۲ روی کار در جهت ادغام زنجیره‌ای با اتریوم متمرکز شده و اطمینان دارد که راه حل‌های لایه دوم می‌توانند این شبکه را پشتیبانی کنند تا اینکه شاردینگ توسعه داده شود.

رول آپ‌ها راه حل مقیاس‌ پذیری ۱۰۰ برابری شبکه اتریوم

رول آپ‌ها راه حلی برای مقیاس‌ پذیری ۱۰۰ برابری اتریوم

وی در این باره گفت:

رول‌آپ‌‌ها خیلی زود انجام می‌شوند. ما کاملاً اطمینان داریم تا زمانی که به مقیاس‌پذیری بیشتری احتیاج داشته باشیم، تا آن زمان شاردینگ کافی بوده و برای طولانی مدت آماده شده است.

رول‌آپ‌ها راه حل‌های لایه دوم هستند که داده‌های تراکنش‌ها را قبل از اینکه دسته‌ای از تراکنش‌ها را با هم در شبکه اصلی اتریوم قرار دهند، پردازش و ذخیره می‌کنند. این راه حل‌ها برای کاهش مشکلات مقیاس‌ پذیری اتریوم طراحی شده‌اند، جایی که رقابت شدید برای پهنای باند در شبکه اصلی اتریوم منجر به افزایش سرسام آور کارمزدها می‌شود.

در حالی که Eth2 برای اطمینان از مقیاس‌پذیری از شاردینگ استفاده می‌کند، بوترین معتقد است که رول آپ‌ها برای میان مدت کافی هستند. ضمن اینکه تأکید دارد رول آپ‌ها می‌توانند ۱۰۰ برابر عملکرد تراکنش اتریوم را بهبود بخشند:

چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که اگر رول آپ داشته باشید، اما شاردینگ نداشته باشید، هنوز مقیاس‌پذیری ۱۰۰ برابر دارید، درست است؟ شما همچنان توانایی این را دارید که بلاکچین بسته به پیچیدگی تراکنش‌ها در هر ثانیه به حدود ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تراکنش برسد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اتریوم ۲ چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

راه‌اندازی ماشین مجازی اتریوم

بوترین پیش‌بینی کرد که Optimism تقریباً در حدود یک ماه آینده ماشین کاملاً مجازی اتریوم یا EVM خود را که با رول آپ‌ها سازگار است راه‌اندازی می‌کند و همچنین پیشرفت قابل توجهی را که Arbitrum با رول‌آپ‌های سازگار با EVM خود ایجاد کرده به صورت برجسته نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود که رول‌آپ‌های Optimism توسط برخی از رهبران صنعت دیفای مورد استقبال قرار گیرد. به گفته مفسران، احتمالاً اصلاحات اساسی V3 یونی سواپ از آن استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود Aave و Synthetix از اولین پروژه‌هایی باشند که از این فناوری استفاده می‌کنند.

وی افزود:

در واقع رول‌آپ‌های ساده‌تری وجود داشت که تنها قادر به پردازش تراکنش‌های ساده‌ای هستند که بین دارایی‌هایی مانند Loopring و zkSync رد و بدل می‌شوند، این رول آپ‌ها حدوداً یک سال است که به صورت پایدار اجرا می‌شوند، بنابراین رول‌آپ‌ها تئوری نیستند. آنها تقریباً به مدت یک سال بخشی عملی از مقیاس‌پذیری اتریوم برای تعدادی از کاربران بوده‌اند.

هفته گذشته، بوترین پرپوزالی را برای سیستمی نوشت که به پروتکل‌های قرارداد هوشمند امکان برقراری ارتباط مستقیم بین یکدیگر را از طریق راه حل‌های مختلف مقیاس‌ پذیری لایه دوم ارائه می‌دهد.

خرید اتریوم

به نظر شما رول آ‌پ‌ها راه حل مقیاس‌ پذیری ۱۰۰ برابری اتریوم بوده و کافی هستند؟ نظر شما در مورد مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم و راه حل‌های ارائه شده برای آنها چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در سایت و شبکه های اجتماعی کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph