دولت کره جنوبی در حال کار روی یک فناوری یکپارچه بلاک چین است تا از طریق آن به مردم کمک کند به راحتی در انتخابات و رای‌گیری‌ها شرکت کنند و همچنین از خدمات دیگر بهره‌مند شوند. در ادامه این مطلب درباره راه‌اندازی سیستم رای دهی مبتنی بر بلاک چین در کره جنوبی بیشتر صحبت می‌کنیم.

کشور کره چنوبی که یکی از پیشتازان حوزه بلاک چین در جهان محسوب می‌شود، به‌تازگی ۱/۲۷ میلیارد دلار را به این حوزه اختصاص داده است. این بودجه قرار است به توسعه یک بستر بلاک چین اختصاص پیدا کند که مخاطب آن مردمی است که در آپارتمان‌های سراسر کشور کره جنوبی زندگی می‌کنند.

به نظر می‌رسد وزیر علوم کره جنوبی شرکت کره‌ای «Ksign» را برای انجام این پروژه انتخاب کرده است. این شرکت قرار است یک پلتفرم آزاد طراحی کند که به شهروندان اجازه می‌دهد بتوانند در رای‌گیری الکترونیک شرکت کنند و از مزایای دیگر مانند، مدیریت فضای پارکینگ و سایر خدمات مربوط به مسکن بهره‌مند شوند.

بدون تردید مهمترین هدف این پروژه یعنی راه‌اندازی سیستم رای دهی مبتنی بر بلاک چین امکان شرکت مردم در انتخابات از خانه‌هایشان است. دولت کره در حالی این اقدام را انجام داده است که این کشور آخرین انتخابات قانونگذاری خود را در ۱۵ آوریل سال ۲۰۲۰ انجام داده است، در زمانی که ویروس کرونا همچنان بر جهان تأثیر گذار بود.

رای دهی مبتنی بر بلاک چین

راه اندازی رای دهی مبتنی بر بلاک چین در کره جنوبی

این پلتفرم قطعا به رعایت فاصله اجتماعی کمک خواهد کرد و طراحان این بلاک چین اعتقاد دارند این موضوع می‌تواند به سلامت عمومی مردم کره جنوبی کمک کند.

این پلتفرم مبتنی بر بلاک چین قرار است در دسترس صاحب خانه‌ها، ساکنان و مدیریت آپارتمان‌ها قرار بگیرد. علاوه بر رای گیری الکترونیکی و قابلیت مدیریت فضای پارکینگ این پلتفرم سرویس هایی مانند پرداخت الکترونیک و ویدئوکنفرانس را هم ارائه می‌دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استفاده از بلاک چین در صنعت بازیافت می‌تواند راه نجاتی برای زمین باشد

کو جائه این (Keo Ja-in)  معاون اجرایی شرکت Ksign ضمن اظهار نظر درباره توسعه این پلتفرم به این نکته اشاره کرد که این شرکت در حال توسعه یک سیستم تعیین هویت غیرمتمرکز (decentralised identifier) است که می‌تواند به عنوان توکن اکوسیستم در نظر گرفته شود.  شرکت Ksign قصد دارد با کنترل اطلاعات شخصی و تایید هویت کاربران با این اطلاعات به این هدف دست پیدا کنند.

کو جائه این در ادامه صحبت‌هایش گفت هدف ایجاد یک اکوسیستم توکن است که می‌تواند در هر فروشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد.

سیستم تعیین هویت غیرمتمرکز

سیستم تعیین هویت غیرمتمرکز که به صورت مخفف به آن DID گفته می‌شود، نوع جدیدی از شناسه دیجیتال است که از هویت دیجیتال قابل تأیید و غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. سیستم DID می‌تواند هویت (یک سازمان، یک شخص، یک چیز، مدل داده، هویت انتزاعی یا موارد دیگر) را مشخص  کند.

انتخابات بلاک چینی یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که این روزها در کره جنوبی از آن صحبت می‌شود، در روزهای گذشته و در تاریخ ۱۱ سپتامبر رئیس دولت منطقه‌ای سئوچو (Seocho) از احتمال ارائه یک پلتفرم بلاک چین برای ساکنان این منطقه خبر داده بود.

البته طراحان این پلتفرم هنوز هیچ زمانی را برای تکمیل این پلتفرم رای گیری مبتنی بر بلاک چین مشخص نکرده‌اند. اما با توجه به اینکه انتخابات بعدی ریاست جمهوری کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد، به نظر می‌رسد هدف دولت کره جنوبی آماده کردن بستر انتخابات بلاک چینی برای آن زمان خواهد بود و بدون شک فناوری بلاک چین نقش هیجان‌انگیزی در تعیین رئیس جمهور بعدی کره جنوبی خواهد داشت.

فراموش نکنید اگر از مطالب سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک استفاده می‌کنید حتما آن را با سایر دوستان خود که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند به اشتراک بگذارید.

منبع: coinjournal