شرکت برجسته بین بانکی سوئیفت به تازگی اعلام کرده که اولین اتصال پرداخت بین المللی فوری خود را فعال کرده است؛ حرکتی که تاثیر بسیار زیادی در خصوص جابه‌جایی ارزهای فیات در جهان خواهد گذاشت.

این شرکت در پنجشبنه‌ای که گذشت اعلام کرد که گروه بانکی انگلستانی Lloyds، اولین مرکزی بوده که به ویژگی پرداخت فوری بین‌المللی سوئیف متصل شده است. این ویژگی باعث می‌شود تا پرداخت‌ها تنها در چند ثانیه انجام شوند. این ویژگی به صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعال خواهد بود. سوئیفت در خصوص این امکان جدید خود می‌گوید:

پرداخت فرامرزی فوری ما به بانک‌ها این اجازه را خواهد داد تا با استفاده از زیرساخت‌های موجود، سرویس‌های بهتری را در ۲۴ ساعت شبانه روز، با سرعتی بالاتر و کارمزدهایی شفاف‌تر ارائه دهند.

سوئیفت (SWIFT) که خلاصه شده جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است، به استانداردی برای پرداخت‌های بین‌المللی و معاملات مالی شده که بسیاری از کشورها از آن استفاده می‌کنند. اما این شبکه همیشه برای عملکرد هزینه‌بر و زمان‌گیر خود مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

پرداخت بین المللی فوری سوئیفت برای رقابت با بلاک چین

سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت، از دل همین انتقادات ایجاد شده است. این سیستم که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، با بهبود رهگیری پرداخت و شفافیت در کارمزد روی ۱۱۰۰ ارز دنیا، بخشی از مشکلات خود را پوشش داد. با این حال، این سیستم به اندازه کافی سریع نبود. کار به جایی رسید که سوئیفت نه تنها رقبایی هوشمند در بین استارتاپ‌هایی نظیر TrasnferWise و Revlut می‌دید، بلکه بسیاری از موسسات مالی به استفاده از قدرت تکنولوژی بلاک چین روی آوردند.

Interbank Information Network برای مثال یک شرکت بلاک چین کنسرسیوم است که با استفاده از تکنولوژی توزیع بلاک چین، تاخیر در هرگونه پروسه پرداخت را کاهش داده است. این شبکه که روی بلاک چین اونیکس (Onyx) ایجاد شده، حالا بیش از ۱۳۰ شریک بانکی دارد و نام خود را به Liink تغییر داده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارائه سرویس های مالی غیرمتمرکز ریپل ؛ آیا ریپل قدرت اول پرداخت‌های مالی می‌شود؟

ظهور تکنولوژی بلاک چین باعث ایجاد یک نیروی نوآورانه در زمینه پرداخت‌های بین‌المللی بوده است. برخلاف سوئیفت، بلاک چین پرداخت‌ها و جابه‌جایی بین‌المللی را در یک فضای غیرمتمرکز صورت می‌دهد، جایی که پرداخت‌ها مستقیما بین دو طرف صورت می‌گیرند. ریپل شاید شناخته‌ شده‌ترین نمونه از سیستم‌ پرداخت بین‌المللی بر اساس بلاک چین است.

نظر شما در خصوص رقابت سوئیفت با بلاک چین چیست؟ آیا می‌تواند موفق باشد؟ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Cointelegraph