شاید در نگاه اول، به نظر برسد که بیت کوین، پرکاربردترین و اصلی‌ترین رمزارز یا ارز دیجیتال در دنیا محسوب می‌شود اما آیا با وجود رمزارز تتر این موضوع حقیقت دارد؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

پرکاربردترین و فراگیرترین رمزارز در دنیا چیست؟ اگر فکر می‌کنید این لقب به بیت کوین که تقریبا ۷۰ درصد از تمام دارایی‌های دیجیتال در بازار جهانی را شامل می‌شود، اختصاص دارد، احتمالا اشتباه می‌کنید!

با این که هیچگاه اطلاعات کاملا دقیقی از میزان تبادل ارز دیجیتال وجود ندارد و به دست آوردن آمار دقیق مالی همیشه سخت است، اما داده‌هایی که به تازگی از طریق CoinMarketCap به دست آمده، نشان می‌دهد توکنی که بالاترین میزان تبادل به صورت روزانه یا ماهانه را دارد، در واقع تتر (Tether) است! این آمار در حالی به دست آمده که میزان سرمایه گذاری روی بازار این رمزارز، ۳۰ برابر نسبت به بیت کوین کوچکتر است! طبق اطلاعات به دست آمده، میزان تتر برای اولین بار در ماه آپریل سال گذشته از بیت کوین پیشی گرفت و تا اوایل ماه آگست با آمار ۲۱ بیلیون در روز، ثابت قدم پیش می‌رفت.

از آن جایی که میزان مبادله‌ی تتر به صورت ماهیانه ۱۸ درصد نسبت به بیت کوین بیشتر است، می‌توانیم بگوییم که تتر، مهم‌ترین کوین در اکوسیسیتم رمزارز محسوب می‌شود. تتر همچنین یکی از دلایل اصلی است که باعث می‌شود تنظیم کننده‌ها، به رمزارزها به شکل محتاطانه نگاه کنند و در میان نگرانی‌های از قبیل دست کاری بازار، دارایی‌های صرافی‌های کریپتو را با مشکل مواجه سازند.

Lex Sokolin، یکی از مدیران جهانی فناوری مالی ConsenSys درباره این موضوع، این چنین توضیح می‌دهد و در ادامه، فناوری بلاک چین را پیشنهاد می‌دهد:

اگر تتر در کار نباشد،‌ ما میزان قابل توجه و عظیمی را به صورت روزانه از دست می‌دهیم. حدود ۱ بیلیون دلار یا حتی بیشتر، وابسته به این منبع داده هستند. برخی از الگوهای احتمالی نگران کننده در بازار مبادله در بازار، [با وجود فناوری بلاک چین] ممکن است از بین بروند.

شما می‌توانید در زیر، آمار دقیق منتشر شده از میزان تبادلات مخصوص به رمزارزها را مشاهده نمایید که به بیلیون دلار نوشته شده‌اند. این آمار تا تاریخ ۲۷ ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ محاسبه شده است.

تحلیل رمزارزها

حجم معاملات روزانه رمزارزها

 

تتر، در واقع پر کاربردترین استیبل کوین در دنیا است؛ دسته‌ بندی خاصی از توکن‌ها که سعی می‌کند از نوسانات قیمت دوری کند که این کار را اغلب از طریق گیره‌ها و ذخایر انجام می‌دهد. علاوه بر این، استیبل کوین‌ها یک مسیر مناسب برای تاجران و مبادله کنندگان فعال در دنیا به بازار کریپتو و رمزارز محسوب می‌شوند. در کشورهایی مانند چین که صرافی و مبادله‌ی کریپتو و رمزرز ممنوع شده است، مردم می‌توانند برای دور زدن وضع حاضر و برای خرید تتر با دردسر کمتر، پول نقد پرداخت کنند که این اطلاعات از طرف Sokolin تایید شده است. پس از این، مردم چین می‌توانند با استفاده از تتر، به مبادله و تجارت بپردازند و به عنوان مثال، با بیت کوین یا دیگر رمزارزها، مبادله انجام دهند. بنابراین مشاهده می‌کنید که تتر چقدر به کار می‌آید.

آقای Jeremy Allaire، مدیر اجرایی اصلی Circle که از یک استیبل کوین دیگر به نام USD Coin پشتیبانی می‌کند، این چنین توضیح می‌دهد:

در مورد بسیاری از مردم در آسیا، آن‌ها این ایده را دوست دارند که از استیبل کوین به عنوان یک چیز مبهم استفاده نمایند که خارج از دسترس دولت ایالات متحده است. این یک ویژگی است، نه یک مشکل.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تتر چیست؟ بررسی مزایا و معایب تتر USDT

تتر که توسط نیویورک به در هم آمیختن دارایی‌ها، از جمله ذخایر متهم شده، می‌گوید که با استفاده از پروسه‌ی شناخت مشتری و ضمانت، می‌توان این مشکلات را برای کوین از بین برد و ایرادها را رفع کرد. طبق اطلاعاتی که Allaire منتشر کرده، مبادله کنندگان و تاجران آسیایی، تقریبا ۷۰ درصد از تمام میزان تبادل کریپتو یا رمزارز را تشکیل می‌دهند و جالب است بدانید که تتر در ۴۰ و ۸۰ درصد از تمام تراکنش‌ها و معاملات دو عدد از بزرگترین صرافی‌های دنیا (بایننس و Huobi)، استفاده می‌شود. این اطلاعات را Coin Metrics در اوایل سال جاری میلادی منتشر کرد.

Thaddeus Dryja، یکی از دانشمندان تحقیقاتی در سازمان فناوری ماساچوست می‌گوید که بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که در حال استفاده از تتر هستند! این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که سازمان‌های مالی قدیمی و سنتی نگران هستند که به اندازه کافی مجرمان و پول شوها را شناسایی نمی‌کنند. علاوه بر این، بیشترِ صرافی‌های کریپتو و رمزارز، هنوز حساب بانکی رسمی ندارند و نمی‌توانند از جانب مشتریان، دلارها را پیش خود نگه دارند. بنابراین، Thaddeus Dryja می‌گوید که آن‌ها از تتر به عنوان یک عامل جایگزین استفاده می‌کنند. Dryja این چنین توضیح می‌دهد:

من فکر نمی‌کنم که مردم واقعا به تتر اعتماد داشته باشند. من فکر می‌کنم که مردم از تتر استفاده می‌کنند اما هنوز نمی‌دانند که در حال استفاده از آن هستند! در عوض، آن‌ها فکر می‌کنند که دلارهای واقعی خود را جایی درون یک بانک در اختیار دارند.

او همچنین می‌گوید که برخی از صرافی‌ها، صفخات خود را دستکاری می‌کنند تا به مشتریان این حس را منتقل کنند که آن‌ها به جای تتر، دلار در اختیار دارند. شما می‌توانید در زیر، نگاهی به روند بازار رمزارز تتر در سال‌های اخیر داشته باشید:

تحلیل رمزارز تتر

نمودار تحلیل رمزارز تتر

شکلی که تتر به وسیله آن‌ مدیریت و اداره می‌شود، آن‌ را تبدیل به یک جعبه‌ی سیاه می‌کند. در حالی که بیت کوین به هیچکس تعلق ندارد، رمزارز تتر توسط یک شرکت خصوصی واقع در هنگ کنگ صادر شده که دارایی‌های این شرکت شامل صرافی کریپتو بیت فنیکس (Bitfinex) نیز می‌شود. هنوز مشخص نیست که تولید تتر با چه مکانیزم و روشی کاهش یا افزایش می‌یابد. علاوه بر این، از آن جایی که تتر حسابرسی مستقل ندارد، مقدار دقیق ذخایر قانونی نیز یکی از سوالاتی است که مطرح می‌شود. در ماه آپریل، تتر افشا کرد که ۷۴ درصد تترها، با پول نقد و اوراق بهادار کوتاه مدت به دست آمده است. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که تتر دخایر ۱۰۰ درصدی دارد. این افشا در واقع بخشی از تحقیقات قضایی علیه تتر بود که دستور آن را دادستان کل نیویورک صادر کرده بود.

John Griffin، یکی از افراد حرفه‌ای و استاد امور مالی دانشگاه تگزاس در Austin، توضیح می‌دهد که نیمی از طرح بیت کوین در سال ۲۰۱۷، نتیجه دستکاری بازار به وسیله تتر بوده است. در سال گذشته Bloomberg گزارش داد که سازمان دادگستری ایالات متحده در حال بررسی نقش تتر در دستکاری بازار است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین کیف پول تتر کدام است و چطور آن را تهیه کنم؟

متقاعد کننده در برابر ریسک

Griffin در ادامه صحبت‌های خود، این چنین توضیخ می‌دهد:

کنترل شدن به وسیله اشخاص و طرف‌های متمرکز شده، تمام هدف اریجینال و اصلی بلاک چین و رمزارزهای غیر متمرکز شده را شکست می‌دهد و از بین می‌برد. با دوری کردن از قدرت دولتی، استیبل کوین‌ها، اعتماد را به دستان شرکت‌های بزرگ فناوری می‌سپارند که مسؤلیت‌های مختلفی دارند. بنابراین با این که ایده در تئوری عالی به نظر می‌رسد اما در عمل، دارای ریسک است، برای سوءاستفاده آزاد است و با مشکلات مشابه‌ ارزهای قدیمی و سنتی، دست و پنجه نرم می‌کند.

در طرف دیگر، از آن جایی که تتر یک عامل کلیدی در رشد آن‌ها محسوب می‌شود، بسیاری از صرافی‌های کریپتو و رمزارز حاضر هستند که در صورت نیاز، آن را به وثیقه بگذارند. Dan Raykhman که در حال توسعه‌ی یک پلتفرم برای از بین بردن مشکلات ارزهای دیجیتال است و پیش از این به عنوان مدیر فناوری‌های تجاری Galaxy Digital فعالیت می‌کرده، این چنین توضیح می‌دهد:

پشتیبانی ضمنی تمام صرافی‌ها است که باعث می‌شود تتر در جریان باشد.

با این که تعداد زیادی استیبل کوین در سال گذشته به وجود آمدند و بسیاری از آن‌ها نیز به صورت مستقل حسابرسی و تنظیم می‌شدند، تتر همچنان به عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین، آن هم با فاصله زیاد شناخته می‌شود.

آقای Aaron Brown، یک سرمایه گذار و نویسنده برای رسانه‌ی Bloomberg نظر خود را این چنین ارائه می‌کند:

تتر از سال ۲۰۱۴ حاضر بوده و ارزش بالای خود را خفظ کرده است. من نمی‌گویم که تتر بی نقص است اما میزان متقاعد کنندگی‌ آن، وزن بیشتری نسبت به میزان ریسک آن دارد.

نظر شما در مورد رمزارز تتر چیست و حضور آن در بازار رمزارز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منبع: Bloomberg