خواه از قبل بیت کوین داشته باشید یا به تازگی قصد خرید بیت کوین داشته باشید، دیر یا زود به دنبال این خواهید بود که ببینید ارزش بیت کوین شما با تبدیل به ارزهای مورد نظرتان چقدر است؟ تحلیل نمودار های قیمت بیت کوین و فهمیدن اصطلاحات معامله‌گری از دنیای مالی ممکن است برای مبتدیان کمی دشوار باشد، اما برای سرمایه‌گذاری صحیح و کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال نیاز داریم با این نمودارها و شاخص‌ها آشنا شویم.

این راهنما می‌تواند شروع مفیدی برای درک اصول اولیه باشد.

قیمت فعلی بیت کوین چقدر است؟

بهترین جایی که می‌توانید آخرین قیمت بیت کوین (با نماد BTC یا XBT) را در آن مشاهده کنید، صرافی‌ ارز دیجیتالی که بیت کوین‌های خود را از آن خریداری کرده‌اید.

فهمیدن ارزش بیت کوین قدم اول است، مهمتر این است که تغییرات قیمت در آینده را درک کنیم.

روش‌هایی برای پیش‌بینی روند قیمت

پیش‌بینی تغییرات قیمت هر چیزی که در یک صرافی معامله می‌شود، یک بازی احتمالات پرخطر است و هیچ‌کس همیشه درست نمی‌گوید. بسیاری از معامله‌گران مقادیر زیادی پول را در چنین اقداماتی از دست داده‌اند.

دو رویکرد اصلی برای پیش‌بینی قیمت، تحلیل فاندمنتال (fundamental analysis) و تحلیل تکنیکال (technical analysis) هستند. درحالیکه تحلیل فاندمنتال نیروهای بنیادی یک اقتصاد، یک شرکت یا اوراق بهادار را می‌سنجد، تحلیل تکنیکال تلاش می‌کند جهت‌گیری قیمت‌ها را بر اساس داده‌های قبلی بازار پیش‌بینی کند. این کار در درجه اول با درنظر گرفتن قیمت‌های تاریخی و حجم‌هایی که در نمودارهای قیمت یافت می‌شوند، صورت می‌گیرد.

انواع نمودار های قیمت بیت کوین

برای انجام تحلیل تکنیکال بر روی قیمت بیت کوین و تاریخچه حجمی، به نمودار های قیمت بیت کوین نیاز خواهید داشت که داده‌ها را به روش خواناتری نسبت به جدول‌های ساده‌ی ارقام نشان می‌دهند.

نمودار خطی

ابتدایی‌ترین نوع نمودار قیمت قیمت‌ها را بصورت خطی نشان می‌دهد:

نمودار خطی قیمت بیت کوین

نمودار خطی می‌تواند یک دید سریع از وضعیت اخیر قیمت‌ها بدهد

قیمت‌های پایانی از هر دوره زمانی خاص (یک ماه، یک هفته، یک روز، یک ساعت و …) برای ترسیم خط قیمت استفاده می‌‌شوند. چنین نموداری می‌تواند یک دید سریع از وضعیت اخیر قیمت‌ها بدهد، اما معامله‌گران برای نتیجه‌گیری به داده‌های بیشتری نیاز دارند.

انتخاب معامله‌گران: نمودار کندل استیک

متداول‌ترین نوع نمودار در میان معامله‌گران، نمودار قیمت شمعی یا کندل استیک (candlestick) است.

نمودار کندل استیک

نمودار قیمت کندل استیک (candlestick)

نمودارهای کندل استیک داده‌های بیشتری از تنها قیمت‌های پایانی نشان می‌دهند. هر کندل (candle) یا شمع در این نمودارها شروع قیمت، پایین‌ترین قیمت و بالاترین قیمت را در یک بازه زمانی مشخص علاوه بر قیمت در زمان بسته شدن بازار را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، رنگ بدنه کندل یا شمع نشان می‌دهد که آیا قیمت در زمان بسته شدن بیشتر از قیمت زمان باز شدن است (معمولا یک میله سبز رنگ است که نوار بالا نامیده می‌شود) یا کمتر از زمان باز شدن است (که معمولا با بدنه قرمز نشان داده می‌شود و نوار پایین نامیده می‌شود).

نمودار کندل استیک

نمودارهای کندل استیک داده‌های بیشتری نسبت به نمودارهای خطی نشان می‌دهند.

نمودار کندل استیک متعلق به خانواده نمودارهای قیمت OHLC است، اما نمودارهای دیگری در انواع و سبک‌های متعددی وجود دارند که با الویت‌های هر معامله‌گر حرفه‌ای مطابقت داشته باشد.

نوع دیگری از نمودارها که قابل ذکر است، نمودار طیفی مستقل از زمان (NTB) است. این نمودار ممکن است برای مبتدیان کمتر قابل درک باشد و فهمیدن آن دشوار باشد.

نمودار قیمت کندل استیک شامل اطلاعات مفید زیادی برای معامله‌گران حرفه‌ای است، از جمله عریض یا باریک بودن پهنای یک کندل یا شمع (که تفاوت قیمت‌های بالا و پایین را نشان می‌دهد)، جایی که قیمت بسته شدن به بالا و پایین مرتبط است و سایر اطلاعات.

همراه با الگوهایی که گروهی از کندل استیک‌ها شکل می‌دهند، این همان چیزی است که معامله‌گران روند جهت‌گیری‌های خود را بر اساس آن قرار می‌دهند: صعودی (افزایش قیمت)، نزولی (کاهش قیمت) یا طیفی از یک طرف.

بعضی از پلتفرم‌های محبوب با قابلیت‌های فراوان برای نمودارهای قیمت بیت کوین عبارتند از:

Bitcoinity, Bitcoin Wisdom, Zeroblock  و  TradeBlock.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای نمودار شمعی برای مبتدیان و ۱۲ الگوی شمعی محبوب در تحلیل‌های تکنیکال

مرحله بعدی چیست؟

اکنون که مقدمه‌ای برای اشنایی با نمودار های قیمت بیت کوین داشتید، یک ایده خوب این است که بصورت روزانه شروع به دنبال کردن پیشرفت قیمت بیت کوین کنید. بطور حتم متوجه قوانین معینی بر روی نمودارها و به احتمال زیاد روند تغییرات قیمت‌ها خواهید شد.

فراموش نکنید اگر از مطالب سایت کوین نیک استفاده می‌کنید، آن را به سایر دوستان خود که به حوزه ارز دیجیتال علاقه‌مند هستند معرفی کنید.

منبع: CoinDesk