یک انجمن غیرمتمرکز ردیت به نام WallStreetBets باعث ایجاد هرج و مرج در وال استریت شده است. گروه ردیت WallStreetBets یا همان r/Wallstreetbets (معروف به WSB) یک کانال ساب ردیت با سابقه است که بیش از ۳/۵ میلیون کاربر ردیت در آن در مورد ایده‌ها و استراتژی‌های معاملاتی سوداگرانه بحث می‌کنند. این انجمن در این هفته باعث ایجاد اخلال در بازارهای مالی شده است.

در تاریخ ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۲۰، یکی از اعضای ردیت پستی را در این کانال با عنوان «ورشکستگی سرمایه‌گذاران نهادی مبتدی؛ شاخص سهام GameStop » منتشر کرد. در آن پست، این شخص صعودی قوی را برای سهام GameStop (GME)، یک کسب‌وکار فیزیکی که در درجه اول بازی‌های ویدیویی و کنسول‌ها را می‌فروشد، پیش‌بینی کرد. از نوامبر ۲۰۱۵ سهام این شرکت به دلیل تغییر از رسانه‌های فیزیکی به دیجیتال و ورود بیماری همه گیر کووید-۱۹ به طور مداوم در حال کاهش بود.

داستان سهام GameStop چه بود؟

این نویسنده اشاره کرد که سهام GameStop در آن زمان توسط تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران نهادی به شدت به صورت فروش استقراضی فروخته می‌شد؛ علی رغم اینکه «بسیار قابل اعتماد بود» و مدیرعامل Chewy و هم‌بنیانگذار آن ریان کوهن (Ryan Cohen) تقریباً ۷۶ میلیون دلار برای خرید ۱۲/۹٪ از سهام این شرکت هزینه کرده بودند. کوهن (بزرگترین سهامدار شخصی شرکت اپل) بعداً در ۱۱ ژانویه به همراه دو نفر از همکاران سابق خود در شرکت محصولات بهداشتی حیوانات خانگی به عضویت هیئت مدیره GameStop درآمد و باعث شد قیمت سهام این شرکت ۵۰٪ افزایش یابد.

حتی پس از پیوستن کوهن به هیئت مدیره و شروع بازگشت قیمت سهام، تعداد اندکی از صندوق‌های تأمینی و سایر سرمایه‌گذاران نهادی به فروش استقراضی سهام GME ادامه دادند. این کار احتمالاً تلاشی از سوی شرکت‌های بزرگ برای خارج کردن تریدرهای آماتور و ایجاد فضای فروش از روی وحشت بود. انجمن گروه ردیت WallStreetBets  این فرصت را برای عقب راندن نخبگان مالی مغتنم دانست و تصمیم گرفت که به امید ایجاد یک شورت اسکوییز بزرگ، یک هیجان خرید ایجاد کند.

ارزش سهام gamestop افزایش یافت

گروه ردیت WallStreetBets باعث شد ارزش سهام gamestop افزایش یابد

شورت اسکوییز

ممکن است یک شورت اسکوییز پیچیده به نظر برسد، اما در واقع یک فرایند نسبتاً ساده است. وقتی سرمایه‌گذاران نهادی یک سهم را به صورت استقراضی می‌فروشند، آنچه در واقع انجام می‌دهند این است که تعدادی سهام را که معتقدند ارزش آن کاهش می‌یابد وام می‌گیرند، سپس آنها را در بالاترین قیمت ممکن فروخته و سعی می‌کنند بعداً آنها را با قیمت پایین خریداری کنند. در صورت موفقیت، مبلغ اولیه وام را پس داده و از مابه‌التفاوت آن سود می‌کنند.

اگر بازار بر خلاف پیش‌بینی آنها عمل کند و قیمت آن سهام افزایش یابد، تریدر مجبور می‌شود سهام را با ضرر خریداری کند. اگر قیمت در مدت زمان کوتاهی به طرز چشمگیری افزایش یابد، می‌تواند ضررهای زیادی را برای فروشنده استقراضی به وجود آورد. به‌علاوه، از آنجایی که فروشندگان استقراضی مجبور می‌شوند در صورت شورت اسکوییز، دارایی خود را دوباره بخرند، این امر حتی به افزایش بیشتر قیمت‌ها کمک می‌کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: افزایش قیمت ۸۰۰ درصدی دوج کوین در یک روز

فشار گروه ردیت WallStreetBets به صندوق‌های تأمینی

Melvin Capital، صندوق تأمینی مستقر در ایالات متحده و Citron Research از جمله فروشندگان استقراضی بودند که تحت فشار شورت اسکوییز گروه ردیت WallStreetBets  قرار گرفتند. از آن زمان، دو صندوق تأمینی بزرگ Citadel و Point27 Asset Management، برای نجات Melvin Capital با کمک مالی ۲/۷۵ میلیارد دلاری وارد عمل شده‌اند.

طی ۹ روز، سهام GME بیش از ۱۸۰۰٪ از ۱۹/۷۹ دلار به بالاترین سطح ۳۸۰ دلار رسید. ارزش سهام ۱۳ درصدی کوهن در این شرکت اکنون ۲/۵ میلیارد دلار است.

توییت ایلان ماسک

ثروتمندترین مرد جهان، ایلان ماسک (Elon Musk)، با ابراز پشتیبانی خود و نوشتن کلمه «Gamestonk» (یک اشتباه املایی از کلمه «stock» که به صورت یک میم اینترنتی مشهور شده) آتش WSB را بیشتر کرد.

تریدرهای WallStreetBets در اینجا متوقف نشدند. BlackBerry ، AMC، نوکیا و Bed Bath & Beyond به مجموعه بعدی سهام‌های به شدت شورت شده تبدیل شده‌اند و در روز چهارشنبه به ترتیب ۲۴٪، ۳۱۰٪، ۷۰٪ و ۴۶٪ سود کسب کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های معاملاتی موبایل مانند Robinhood و Trading212 هر دو در زمان بازگشایی بازارهای آمریکا در صبح چهارشنبه ار کار افتادند، زیرا تریدرهای خرد برای پیوستن به این موج هیجانی هجوم آوردند.

در پاسخ به این رویداد غیر معمول، آدنا فریدمن (Adena Friedman)، مدیرعامل نزدک، دومین بورس بزرگ سهام جهان، گفت که این پلتفرم، نظارت بر شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده و در صورت وقوع پامپ دیگری که توسط گروه ردیت WallStreetBets هدایت شود، معاملات متوقف خواهند شد. TD Ameritrade نیز معاملات GameStop را در پلتفرم خود محدود کرده است.

کانال WallStreetBets Reddit در پاسخ به هجوم میلیون‌ها کاربر جدید روز چهارشنبه تا حدی خصوصی شد. همچنین گزارش شده که Discord، سرور WallStreetBets را به دلیل انبوه پست‌های تبعیض‌آمیز و اظهار نظرهای نفرت‌انگیز بسته است.

نظر شما در مورد کارهای گروه ردیت WallStreetBets چیست؟ آیا همچنان شاهد رتبه اول آن در کوین مارکت کپ خواهیم بود؟ شما می‌توانید نظرات خود را در سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk