در این مطلب قصد داریم درباره مفهوم شورت اسکوئیز (Short Squeeze) در بازار ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. اما پیش از آنکه درباره این موقعیت صحبت کنیم باید ابتدا درباره استراتژی شورت کردن یا چگونگی کسب سود هنگام کاهش قیمت در بازار توضیح دهیم.

شورت سلینگ چیست؟

پوزیشن شورت یا همان شورت سلینگ (Short selling) به تریدرها اجازه می‌دهد تا حتی در زمان کاهش قیمت یک دارایی هم بتوانند سود کسب کنند. این روش یک راه بسیار رایج برای مدیریت ریسک نزولی، محافظت از دارایی‌های موجود یا به بیان ساده داشتن چشم انداز نزولی برای کسب سود در بازار است. در سمت مخالف پوزیشن شورت، پوزیشن لانگ (Long) وجود دارد. تریدرهایی که قصد دارند در بازار صعودی و با افزایش قیمت دارایی سود کسب کنند، از پوزیشن لانگ خرید استفاده می‌کنند.

البته دقت کنید که شورت کردن یک استراتژی تریدینگ با ریسک بالا محسوب می‌شود. چرا که هیچ‌گاه محدودیتی برای قیمت یک دارایی وجود ندارد، بلکه امکان شورت اسکوئیز هم وجود دارد. شورت اسکوئیز به صورت ساده به یک افزایش ناگهانی در قیمت اشاره دارد که باعث می‌شود بسیاری از تریدرهایی که در پوزیشن شورت قرار دارند، در دام بیفتند و سریعا برای خارج شدن از پوزیشن اقدام کنند.

شورت اسکوئیز

پوزیشن‌‌های شورت و لانگ در صرافی‌های ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: ترید روزانه چیست؟ آموزش ترید روزانه ارز دیجیتال برای مبتدیان

شورت اسکوئیز چیست؟

همانطور که گفتیم شورت اسکوئیز وقتی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی به دلیل فشار تریدرهایی که قصد خروج از پوزیشن خود را دارند، ناگهان افزایش می‌یابد.

فروشندگان یا همان دارندگان پوزیشن شورت در حقیقت روی کاهش قیمت یک دارایی شرط بندی می‌کنند. اما اگر قیمت به جای کاهش، افزایش یابد، دارندگان پوزیشن‌های شورت شروع به جمع‌آوری ضررهای صورت نگرفته می‌کنند. اگر افزایش قیمت ادامه پیدا کند، ممکن است تریدرها مجبور به بستن پوزیشن‌های شورت خود شوند. این کار ممکن است از طریق حد ضرر یا همان استاپ لاس ( stop-loss) یا لیکوئید شدن انجام شود. همچنین برخی از تریدرها هم ممکن است به سادگی برای جلوگیری از ضررهای بیشتر به صورت دستی قبل از رسیدن به حد ضرر پوزیشن‌های خود را ببندند.

به این ترتیب تریدرهایی که قصد کسب سود از کاهش قیمت‌ها را داشتند، با افزایش قیمت مجبور می‌شوند پوزیشن‌های خود را ببندند، چگونه؟ با خریدن! به همین دلیل شورت اسکوئیز معمولا منجر به جهش قیمت می‌شود، چرا که تریدرها با بستن پوزیشن‌های شورت خود اقدام به خرید می‌کند و افزایش حجم سفارش‌های خرید، منجر به کاهش موجودی و تقاضای مازاد شده و آتش افزایش قیمت را شعله‌ورتر می‌کند. به همین ترتیب وقوع شورت اسکوئیز معمولاً با افزایش حجم معاملات همراه است.

نکته دیگری هم وجود دارد که باید به آن توجه کنید. هر چه سود شورت کردن بیشتر باشد، احتمال گیر افتادن تریدرها با پوزیشن شورت و مجبور شدن آن‌ها به بستن پوزیشن‌ها ساده‌تر است. به عبارت دیگر، هر چه نقدینگی بیشتری برای به دام انداختن وجود داشته باشد، به لطف شورت اسکوئیز افزایش نوسانات بزرگتر خواهد بود. به این ترتیب شورت اسکوئیز منجر یعنی افزایش موقتی تقاضا و در عین حال کاهش موجودی برای عرضه.

موقعیت مخالف شورت اسکوئیز، لانگ اسکوئیز (long squeeze) است. در یک موقعیت لانگ اسکوئیز، تریدرها با پوزیشن لانگ که انتظار افزایش قیمت را می‌کشند با کاهش قیمت روبرو شده و در اثر افزایش فروش مجبور به بستن پوزیشن‌های لانگ خود می‌شوند که به کاهش شدید قیمت منجر می‌شود.  معمولا لانگ اسکوئیز کمتر اتفاق می‌افتد.

شورت اسکوئیز چگونه اتفاق می‌افتد؟

خب همانطور که متوجه شدیم شورت اسکوئیز زمانی اتفاق می‌افتد که بازار با یک فشار خرید روبرو شود. همچنین یاد گرفتیم که شورت اسکوئیز یک استراتژی با ریسک بالا محسوب می‌شود. در واقع آنچه که باعث وقوع شورت اسکوئیز می‌شود، عجله ناگهانی تریدرها برای پوشش دادن پوزیشن‌های شورت خود با انجام سفارش خرید است.

معمولا بسیاری از تریدرها هنگام شورت کردن، حد ضرر یا استاپ لاس خود را روی یک قیمت مشخص تنظیم می‌کنند، یعنی بسیاری از تریدرها پوزیشن شورت خود را در یک  قیمت همزمان می‌بندند همین امر موجب یک تحریک قیمتی شدید و افزایش قیمت دارایی خواهد شد.

شورت اسکوئیز مخصوص بازار ارزهای دیجیتال نیست، بلکه در هر بازار مالی دو طرفه که امکان باز کردن یک پوزیشن شورت وجود داشته باشد ممکن است رخ دهد.  البته دقت کنید که نبود امکان شورت کردن در یک بازار می‌تواند باعث به‌وجود آمدن حباب قیمتی شود.

شورت اسکوئیز

شورت اسکوئیز: افزایش ناگهانی قیمت در اثر بسته شدن پوزیشن‌های شورت و افزایش تقاضا

این مطلب راهم مطالعه کنید: نکاتی در مورد فرایند لیکوئید شدن پوزیشن در صرافی‌های ارز دیجیتال

پیش شرط به‌وجود آمدن شورت اسکوئیز، تعداد بیشتر پوزیشن‌های شورت نسبت به پوزیشن‌های لانگ است. به طور طبیعی اگر پوزیشن‌های شورت بیشتری وجود داشته باشد، نقدینگی بیشتری برای شعله‌ور کردن آتش قیمت وجود دارد. به همین دلیل است که نسبت پوزینش‌های لانگ به شورت یک ابزار مفید برای تریدرهایی است که می‌خواهند از احساسات بازار با خبر باشند.

برخی از تریدرهای حرفه‌ای به دنبال فرصت‌های احتمالی شورت اسکوئیز برای باز کردن یک پوزیشن لانگ و کسب سود از طریق افزایش سریع قیمت هستند. این استراتژی شامل جمع کردن موقعیت قبل از وقوع اسکوئیز و استفاده از جهش سریع برای فروش با قیمت بالاتر است.

یک مثال برای شورت اسکوئیز

وقوع شورت اسکوئیز در بازارهای سهام رایج است. این موقعیت معمولا به دلیل حس بد در مورد یک شرکت، قیمت بالای سهام و تعداد زیاد پوزیشن‌های شورت رخ می‌دهد. اگر مثلاً برخی اخبار مثبت غیرمنتظره منتشر شود، همه پوزیشن‌های شورت مجبور به خرید می‌شوند که منجر به افزایش قیمت سهام خواهد شد. با این حال شورت اسکوئیز بیشتر از آنکه یک اتفاق فاندامنتال برای یک دارایی باشد، یک الگوی تکنیکال است.

اجازه دهید با مثال سهام شرکت تسلا این موضوع را توضیح دهیم. بر اساس برخی گزارش‌ها سهام شرکت تسلا (TSLA) یکی از سهام‌هایی است بیش از بسیاری از سهم‌ها در موقعیت شورت قرار گرفته است. با این حال بارها با افزایش شدید قیمت مواجه شد و بسیاری از تریدرهای دارای پوزیشن شورت را به دام انداخت.

شورت اسکوئیز در بازار ارزهای دیجیتال هم بسیار شایع است، به خصوص در بازار بیت کوین. در بازار مشتقات بیت کوین که از پوزیشن‌ها با اهرم‌های بالا استفاده می‌شود، به راحتی امکان لیکوئید شدن یا به دام افتادن در اثر جهش‌های قیمتی ناچیز وجود دارد. به همین دلیل شورت اسکوئیز و لانگ اسکوئیز مرتبا در این بازارهای بیت کوین اتفاق می‌افتد.

اگر می خواهید از لیکوئید شدن یا به دام افتادن در چنین حرکاتی جلوگیری کنید، میزان اهرمی که در پوزیشن‌های خود استفاده می‌کنید را با دقت در نظر بگیرید. همچنین باید یک استراتژی مناسب مدیریت ریسک برای حافظت از دارایی‌ها خود داشته باشید.

بیایید به نمودار محدوده قیمتی بیت کوین از سال ۲۰۱۹  نگاهی بیندازیم. همانطور که می‌بینیم قیمت پس از یک جهش صعودی شدید در مسیر نزولی قرار گرفت. از آنجایی که احاساست بازار پایین بود و خیلی‌ها گمان می‌کردند روند نزولی ادامه پیدا می‌کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال پوزیشن‌های شورت بودند.

اما قیمت با یک شتاب بی سابقه از محدوده مقاومت عبور کرد که این مقاومت حتی در طولانی مدت هم دوباره آزمایش نشد. (البته در اثر شیوع ویروس کرونا و وقوع پنجشنبه سیاه دوباره بیت کوین به زیر این سطح سقوط کرد.) این حرکت سریع به احتمال زیاد به دنبال پوشش پوزیشن‌های شورت صورت گرفته است.

شورت اسکوئیز

رخ دادن شورت اسکوئیز در نمودار قیمتی بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه از لوریج مناسب برای معاملات ارز دیجیتال استفاده کنیم

نتیجه گیری

همانطور که از این مطلب یاد گرفتیم شورت اسکوئیز وقتی رخ می‌دهد که تریدرهای دارای پوزیشن‌های شورت در دام افزایش قیمت می‌افتند و مجبور به بستن و پوشش دادن پوزیشن‌های خود از طریق خرید می‌شوند، این افزایش تقاضا برای خرید منجر به یک افزایش شدید در قیمت می‌شود.

شورت اسکوئیز مخصوصا در بازارهایی که از اهرم‌های معاملاتی بزرگ استفاده می‌کنند نوسان بیشتری دارد. وقتی که بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران از اهرم‌های بالا استفاده می‌کنند، تغییرات قیمتی هم شدیدتر خواهد بود.

بنابراین قبل از باز کردن پوزیشن‌های شورت توصیه می‌کنیم حتما مفهوم شورت اسکوئیز را به خوبی درک کنید، وگرنه ممکن است با ضرر و زیان شدیدی روبرو شوید.

اگر در زمینه ترید کردن ارزهای دیجیتال تجربه و مهارت دارید حتما نظرات و سوالات خود را از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با سایر فعالان در این حوزه به اشتراک بگذارید و باهم بحث و تبادل نظر کنید. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

 

منبع: binance