شاید یکی از مهمترین سوالاتی که تریدرهای ارزهای دیجیتال در ابتدای کار با آن روبرو می‌شوند این است که چگونه می‌توانند لوریج مناسب برای معاملات ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف را به دست بیاورند. در این مطلب قصد داریم بیشتر در این باره توضیح دهیم.

به عنوان یک قانون کلی، لوریج یا همان ضریب اهرم و بازه زمانی معاملات در هنگام معاملات مارجین (Margin Trade) باید رابطه عکس داشته باشند. برای مثال یک اسکالپر (Scalper) یا کسی که قصد سود بردن از تغییرات جزیی قیمت دارد، با استفاده از نمودارهای یک دقیقه‌ای یا پنج دقیقه‌ای ممکن است اهرم‌های ۱۰ برابر یا ۲۵ برابر را انتخاب کند، در حالی که یک سوئینگ تریدر (Swing Trader) یا کسی که از طریق نوسان‌گیری معامله می‌کند، از اهرم‌های محافظه‌کارانه‌تر مانند ۲ برابر یا ۴ برابر بهره می‌برد.

این رابطه معکوس در بازار ارزهای دیجیتال بسیار معمول است چرا که معمولا بهترین نسبت ریسک به بازده را هم برای اسکالپر و هم برای سویینگ تریدر به ارمغان می‌آورد.

چرا اسکالپرها از لوریج بالا و بازه زمانی کوتاه استفاده می‌کنند؟

همانطور که توضیح دادیم اسکالپرها اغلب با نمودارهای ۱ دقیقه‌ای و ۵ دقیقه‌ای معامله می‌کنند. آن‌ها با جستجوی نوسانات زیاد در کوتاه مدت و  سرمایه‌گذاری روی حرکت‌های کوچک زیر ۱ درصد با اهرم بالا، ورودی‌ها و خروجی‌ها را پیدا می‌کنند.

لوریج مناسب برای معاملات ارز دیجیتال

استراتژی اسکالپرها در استفاده از لوریج بالا برای کسب سود

اجازه دهید با یک مثال بهتر توضیح دهیم:

برای مثال یک تریدر با ۵۰۰۰ دلار سرمایه و با استفاده از لوریج ۲۵برابر (۲۵x) می‌تواند یک پوزیشن ۱۲۵٫۰۰۰ دلاری را ایجاد کند. تنها ۰/۵ درصد تغییر در قیمت می‌تواند ۶۲۵ دلار سود به ارمغان بیاورد که در واقع یک بازده ۱۲/۵ درصدی برای تریدر خواهد بود.

افزایش اهرم باعث کاهش فاصله بین قیمت ورودی و قیمت لیکوئید شدن می‌شود. بنابراین، اسکالپرها با هدف ورود و خروج در یک بازه زمانی خیلی کوتاه، مقدار زمانی که در پوزیشن و به تبع آن در معرض نوسانات قرار می‌گیرند را کاهش می‌دهند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: لغزش چیست؟ چگونه می‌توان هنگام معامله ارزهای رمزنگاری‌شده از لغزش جلوگیری کرد؟

چرا سوئینگ تریدرها از لوریج کم و بازه زمانی طولانی استفاده می‌کنند؟

همان معامله بالا را با لوریج ۲ برابر (۲x) در نظر بگیرید. در تغییر قیمت ۰/۵ درصدی این بار به جای ۶۲۵ دلار، لوریج ۲ برابر تنها سود ۵۰ دلاری نصیب تریدر می‌شود که به صرفه نیست.

اگر نمودار ۱دقیقه‌ای یا ۵ دقیقه‌ای تغییرات قیمتی بیت کوین را مشاهده کنید، تغییرات سریع بین ۰/۱۵ و ۰/۵ درصد بسیار شایع است. به عنوان یک اسکالپر بسیار مهم است که این موضوع را در نظر داشته باشید و اندازه پوزیشن و ضریب اهرم را طوری تعیین کنید که در اثر این تحرکات رایج بازار دچار لیکوئید شدن نشوید.

حتما به این موضوع دقت داشته باشید که ارزهای مختلف از نظر نوسانات ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. به عبارت دیگر دامنه نوسانات معمولی بیت کوین با اتریوم و ریپل کاملا متفاوت است. بنابراین قبل از انجام معامله روی یک ارز حتما در مورد رفتار معمول آن ارز و دامنه نوسان آن حتما تحقیق و مطالعه کنید.

سوئینگ تریدرها معمولا به بازه‌های زمانی ۴ ساعته و ۱ روزه یا بیشتر تمایل دارند. این افراد ترجیح می‌دهند در روندهای متوسط تا بلند مدت و با لوریج پایین یا حتی بدون لوریج معامله کنند. یک سوئینگ تریدر با سرمایه ۵۰۰۰ دلاری با ضریب اهرم دو برابر می‌تواند یک پوزیش ۱۰٫۰۰۰ دلاری ایجاد کند.

یک تغییر ۱۵ درصدی در قیمت می‌تواند ۱۵۰۰ دلار سود برای تریدر به ارمغان بیاورد که معادل بازده ۳۰ درصدی است.

لوریج مناسب برای معاملات ارز دیجیتال

استراتژی سوئینگ تریدرها در استفاده از لوریج در معاملات ارز دیجیتال

سوئینگ تریدرها ممکن است برای روزها یا حتی هفته‌ها در یک پوزیشن باقی بمانند. بنابراین استفاده از یک لوریج پایین برای جلوگیری از لیکوئید شدن تصادفی ضروری است.

در بازار ارزهای دیجیتال نوسان روزانه ۵ تا ۱۰ درصد کاملا عادی است. اگر شما یک سوئینگ تریدر هستید قطعا نمی‌خواهد در موقعیتی قرار بگیرید که قیمت لیکوئید شدن شما درصد کمی از قیمت ورودی شما فاصله داشته باشد.

در نهایت معامله کردن با ضریب اهرم با هزینه‌های دارایی به صورت نرخ بهره روزانه مرتبط است که می‌تواند خیلی سریع اضافه شود.

اگر شما هم یک تریدر هستید و در زمینه معاملات ارز دیجیتال تجربه یا دانشی دارید می‌توانید نظر خود درباره لوریج مناسب معاملات ارز دیجیتال را از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: liquid