در این مقاله از کوین نیک قصد داریم درباره ارز دیجیتال بیت تورنت (Bittorrent)، اطلاعات توکن، نحوه کار پروژه، نحوه خرید و فروش، استخراج و تاریخچه قیمت آن سخن خواهیم گفت. در پایان هم به پیش‌بینی‌هایی می‌پردازیم که درباره این رمزارز ارائه شده است. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟

بیت تورنت در اصل پروژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری رایگان فایل است. پروتکلی که با حداقل پهنای باند اینترنت، امکان دانلود سریع و رایگان فایل‌های حجیم و خدماتی از این دست را برای کاربران خود فراهم می‌آورد.

ارز دیجیتال بیت تورنت

بیت تورنت در اصل یک پروتکل به اشتراک گذاری فایل است که بعدها شرکت ترون ارز دیجیتال هم نام آن را ایجاد کرد.

ایده اصلی بیت تورنت از برام کوهن (Bram Cohen) یک توسعه دهنده و کارآفرین معروف در دنیای ارزهای دیجیتال وام گرفته شده و در سال ۲۰۰۱ وارد مرحله اجرایی شد. این شرکت سال‌ها در تلاش بود تا با ارائه خدمات محبوب خود به درآمد دست پیدا کند. تا اینکه در سال ۲۰۱۹، شرکت ترون (TRON) با یک قرارداد ۱۴۰ میلیون دلاری آن را خریداری کرد و در حال حاضر جاستین سان (Justin Sun)، کنترل پروژه را در دست دارد.

مالکان جدید این پروژه، یک ارز دیجیتال همنام با آن عرضه و کاربران را به مشارکت در این شبکه تشویق کردند. توکن BTT برای افرادی خلق شده که به خدمات رایگان و دانلود و آپلود سریع فایل نیاز دارند. این سیستم با بهبود کیفیت خدمات خود به هموار شدن مسیر رشد پلتفرم در آینده کمک می‌کند. اضافه شدن ارز دیجیتال بیت تورنت بر روی شبکه ترون، باعث شد پلتفرم آن خاصیت غیرمتمرکزتری پیدا کند.

این شبکه همتا-به-همتا یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار است و در دوازده ماه گذشته توانسته ۲۵۰۰ درصد رشد را تجربه کند. کارشناسان رمزارز درباره پتانسیل رشد آن در سال ۲۰۲۱ خوشبین هستند و انتظار می‌رود روند رو به رشد بیت تورنت در سال ۲۰۲۱ همچنان ادامه داشته باشد.

ویژگی‌های کلی ارز دیجیتال بیت تورنت

BTT، توکن پروژه بیت تورنت، بر روی بلاکچین ترون قرار گرفته و شبکه آن TRC-10 است.

تعداد کل توکن‌های BTT شامل ۹۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ توکن و پراکندگی آن به شرح زیر است:

  • ۶ درصد برای فروش عمومی در دسترس قرار گرفته است
  • ۲ درصد برای فروش خصوصی منظور شده است
  • ۹ درصد در فروش سید (seed)
  • ۱۹ درصد از توکن‌ها به تیم بیت تورنت و شرکت مربوطه (بنیاد بیت تورنت) تعلق دارد
  • ۲۰ درصد آن متعلق به شرکت ترون است
  • ۱۹.۹ درصد توکن‌ها صرف اکوسیستم بیت تورنت می‌شود
  • ۲۰.۱ درصد هم برای تبلیغات توکن تا سال ۲۰۲۵ اختصاص یافته است.
  • در نهایت ۴ درصد توکن‌ها به فعالیت‌های جذب سرمایه‌گذار و شریک برای پروژه اختصاص داده شده است.

در زمان نوشتن این مقاله مقدار توکن در گردش ارز دیجیتال بیت تورنت ۹۸۹۹۸۷۵۴۸۹۳۵ BTT و مارکت کپ آن ۶۱۵۷۱۳۸۴۶۱ دلار است.

بیت تورنت چگونه کار می‌کند؟

پروژه بیت تورنت یک پروتکل همتا-به-همتا است که فایل‌ها را ردیابی کرده و اطلاعات آن را در اختیار سرور اصلی قرار می‌دهد. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های BTT استفاده از اصل tit-for-tat است چون برای دریافت فایل‌ها شما هم باید فایل فراهم کنید و هر چه فایل‌هایی که با دیگران به اشتراک می‌گذارید بیشتر باشد دانلودهایتان هم به همان نسبت سریع‌تر اتفاق خواهند افتاد.

بیت تورنت برای اطمینان از سرعت بیشتر، اجزای مختلف یک فایل را به طور همزمان از چندین کامپیوتر دانلود می‌کند.

نحوه کار پروژه ارز دیجیتال بیت تورنت

در حین دانلود فایل از طریق نرم‌افزار بیت تورنت، هر چه کامپیوترهای بیشتری در پروسه دخالت داشته باشند کاربر سرعت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

پشت این سیستم یک ردیاب قرار دارد که کامپیوترهای متصل (که همه یا بخشی از فایل را داشته و در فرایند ارسال و دریافت شرکت کرده‌اند) را شناسایی می‌کند.

به این ترتیب کاربر اجزای فایل را به صورت تکه تکه و همزمان دریافت می‌کند. البته هر چه تعداد کامپیوترهای دخیل در این پروسه بیشتر باشد انتقال فایل هم سرعت بیشتری خواهد گرفت.

کاربرانی که از نرم‌افزار بیت تورنت برای دانلود فایل استفاده می‌کنند با عنوان لیچر (leecher) یا Peer شناخته می‌شوند. کاربرانی که حتی پس از دانلود فایل، باز هم به بیت تورنت متصل هستند سیدر (seeder) نام دارند این افراد پهنای باند بیشتری را در اختیار ما می‌گذارند تا سایر کاربران بتوانند به دانلود فایل‌های خود ادامه دهند.

برای دانلود بیت تورنت، سیدر (که کپی کامل تمام فایل‌های تورنت را در دست دارد) باید از قبل به جمع پیوسته باشد تا سایر کاربران بتوانند داده‌ها را دانلود کنند.

با ارز دیجیتال وینک هم آشنا شوید: ارز دیجیتال وینک (WINK) چیست؟

نحوه کار سیستم

  • شما یک صفحه وب را باز کرده و روی لینک فایلی که قصد دانلود آن را دارید کلیک می‌کنید.
  • نرم‌افزار گیرنده بیت تورنت برای پیدا کردن سایر کامپیوترهای در حال استفاده از نرم‌افزار – که دارای آن فایل کامل هستند – (سیدرها) و افرادی که بخشی از فایل را در اختیار دارند (لیچرها) از یک ردیاب کمک می‌گیرد.
  • ردیاب کامپیوترهای متصل (که فایل را داشته و در فرایند ارسال یا دریافت شرکت دارند) را شناسایی می‌کند.
  • ردیاب به نرم‌افزار کمک می‌کند تا اجزای مورد نظر بین کامپیوترهای موجود در جمع رد و بدل شود. کامپیوتر شما اجزای مختلف فایل را به طور همزمان دریافت می‌کند. اگر بعد از اتمام بارگیری، نرم‌افزار بیت تورنت را اجرا کنید سایرین می‌توانند اجزای فایل دریافتی شما را از کامپیوترتان دریافت کنند.
  • به این ترتیب رتبه دانلود شما در آینده بهبود پیدا می‌کند چون شما به سطح بالاتری در سیستم tit-for-tat دست یافته‌اید.

دانلود قسمت‌های مختلف فایل همچنین به شما کمک می‌کند تا مشکلی که در روش‌های دانلود همتا-به-همتا وجود دارد رفع شود: هر چه کامپیوترهای بیشتری در فرایند درگیر باشند، انتقال سریع‌تر صورت می‌گیرد چون بخش‌های مختلف فایل از منابع بیشتری گرفته می‌شود و در نتیجه سرعت کلی آن به میزان قابل توجهی بهینه است.

اهداف آتی پروژه و خدمات BTT

BTT علاوه بر راه‌اندازی اپلیکیشن باید بین بلاکچین ترون و شبکه بیت تورنت اتصال ایجاد کند تا بتواند مشخصه‌های جدید و اینترنت غیرمتمرکزتری را ارائه بدهد. مفهوم اینترنت غیرمتمرکز در اطلس پروژه جایگاه اصلی را دارد و همان چیزی است که باعث شد توکن BTT‌ خلق شود. این ارز دیجیتال اهداف زیر را در ادامه مسیر خود دنبال می‌کند.

  • ارائه غیرمتمرکز خدمات محتوا که باعث می‌شود کاربران سرویس (peers) بتوانند پیشنهادهای خود را تبلیغ کرده و در ازای پرداخت توکن BTT، برای دریافت محتوای مورد نظر، پهنای باند ایجاد کرده یا خریداری کنند.
  • اکوسیستم آینده توکن BTT همچنین باید دارای یک سرویس ذخیره‌سازی غیرمتمرکز باشد. به این ترتیب کاربران می‌توانند از توکن‌ها برای خرید فضای ذخیره‌سازی نیز استفاده کنند.
  • در بین طیف وسیع خدمات ارائه شده در این پروژه یک سیستم پراکسی غیرمتمرکز هم راه‌اندازی خواهد شد. این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد تا در ازای پرداخت توکن از خدمات آن استفاده کنند. این سرویس مخصوصا برای آن دسته از کاربران وب که نمی‌خواهند آی پی آن‌ها کنترل شود جذابیت خاصی خواهد داشت. کاربران موبایل که اغلب از وای‌فای برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند هم یکی دیگر از جوامعی است که از این راهکار استقبال خواهند کرد. در اینجا هم محتوا به چند قسمت تقسیم می‌شود.

استخراج بیت تورنت

پلتفرم بیت تورنت پروتکل خود را براساس الگوریتم Delegated Proof-of-Stake بنا نهاده است. بنابراین استخراج بیت تورنت به معنای سنتی کلمه و مانند آنچه که درباره بیت کوین شاهدش هستیم اتفاق نمی‌افتد.

همانطور که پیش از این گفتیم BTT به کاربران اجازه می‌دهد تا برای خرید پهنای باند به منظور دانلود سریع‌تر فایل‌ها هزینه (توکن بیت تورنت) پرداخت کنند. با این کار میزبان‌ها، فایل‌های بیشتری را در شبکه قرار داده و کاربر می‌تواند آن‌ها را با سرعت بیشتری دانلود کند.

نحوه استخراج ارز دیجیتال بیت تورنت

برای استخراج بیت تورنت نیازی به تجهیزات گران قیمت ماینینگ وجود ندارد.

سیستم به این شکل کار می‌کند:

تمام کاربرانی که کپی کامل فایل‌ها را روی کامپیوتر خود ذخیره دارند (سیدها)، در ازای به اشتراک گذاری آن توکن BTT دریافت می‌کنند. این یعنی هیچ نیازی به داشتن تجهیزات گران قیمت ماینینگ ندارید و هر کاربری تنها با نگهداری فایل‌ها بر روی کامپیوتر خود و به اشتراک‌گذاری آن با دیگران می‌تواند به عنوان پاداش BTT دریافت کند. بنابراین اگر می‌خواهید پاداش‌های BTT را به دست آورید کافی است فایل‌های زیادی را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

کیف پول بیت تورنت

یکی از توصیه‌های مهم فعالان حوزه ارزهای دیجیتال این است که رمزارزهای خود را در کیف پول نگهداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که هر کیف پول ممکن است از دسته خاصی از رمزارزها پشتیبانی کند. بیت تورنت کیف پول مختص به خود ندارد و شما برای نگهداری آن می‌توانید از کیف‌پول‌هایی استفاده کنید که از توکن‌های شبکه ترون پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌های زیر در سایت رسمی ترون عنوان شده‌اند و برای نگهداری ارز دیجیتال بیت تورنت مناسب هستند:

  • TronLink
  • imToken
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger
  • Huobi Wallet
  • Trust Wallet
  • Cobo Wallet
  • Bitpie Wallet
  • Math Wallet
  • TokenPocket
  • Vision
  • Klever
  • Exodus
  • Aromic Wallet

پلتفرم بیت تورنت امروز بزرگترین شبکه همتا-به-همتا در جهان است و در ۱۳۸ کشور، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

با ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک هم آشنا شوید: اتریوم کلاسیک (ETC) چیست و چگونه اتریوم کلاسیک بخریم؟

خرید و فروش بیت تورنت

در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ با اجرای اولین ایردراپ BTT، این ارز دیجیتال به خاطر قیمت و بازخوردی که در اجتماع داشت به تیتر خبرها تبدیل شد. از آنجا که فروش توکن BTT با کمک بایننس لانچپد (Binance Launchpad) راه‌اندازی شد  کاربران برای شرکت در ایردراپ آن نیازی به نگهداشتن توکن‌ها در بایننس ندارند.

چندین اکسچنج معتبر در صرافی خود ایردراپ BTT را ارائه دادند که از بین آن‌ها می‌توانیم به صرافی‌های OKEx، Huobi، Bithumb، Upbit، Gate.io، Bitbox، BitForex، Coinsuper، Kucoin، Bittrex اشاره کنیم. در حال حاضر صرافی‌های زیادی این ارز را با جفت ارزهای مختلف ارائه می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها خرید داشته باشید.

هشدار: قبل از خرید از صرافی‌های خارجی ارزهای دیجیتال به قوانین صرافی درباره تحریم یا عدم تحریم ایران توجه داشته باشید.

چگونه بیت تورنت بخریم؟

برای خرید بیت تورنت می‌توانید از دو روش استفاده کنید: ۱. خرید از صرافی ایرانی ۲. خرید از صرافی خارجی

۱. خرید از صرافی ایرانی

برای خرید ارز دیجیتال بیت تورنت از صرافی‌های ایرانی،‌ قبل از هر چیز صرافی‌هایی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند را شناسایی کنید. سپس در بین لیستی که فراهم آمده درباره شرایط و ضوابط، پشتیبانی، امنیت، مشتری‌مداری و مدارک لازم برای احراز هویت و سطوح مختلف هر صرافی به تحقیق بپردازید. پس از انجام این تحقیقات صرافی مورد نظر و متناسب با نیاز خود را انتخاب کرده و در آن ثبت نام کنید.

پس از ثبت نام و گذراندن مراحل احراز هویت، با واریز کردن ریال از حساب بانکی خود به صرافی مورد نظر می‌توانید اقدام به خرید ارز دیجیتال بیت تورنت کنید.

۲. خرید از صرافی خارجی

برای خرید از صرافی خارجی باید به نکات زیادی توجه داشته باشید چون با کمی بی‌احتیاطی ممکن است سرمایه شما بلوکه شده یا آن را از دست بدهید. پس قبل از هر چیز شرایط و ضوابط صرافی‌های خارجی را مطالعه کرده و از افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند مشورت بگیرید. پس از انتخاب صرافی در آن ثبت نام کنید.

گفتنی است که حتی برای خرید از یک صرافی خارجی هم حتما باید از قبل در یک صرافی ایرانی ثبت نام کرده باشید چون صرافی‌های خارجی از ریال ایران پشتیبانی نمی‌کنند. به عبارت دیگر شما باید در یک صرافی ایرانی ریال خود را تبدیل به تتر یا هر ارز دیگری (که کارمزد انتقال پایینی داشته باشد مثل ترون) کرده و سپس آن را به صرافی خارجی مورد نظر خود انتقال دهید. بعد از واریز ارز در صرافی خارجی می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال بیت تورنت اقدام کنید.

نکته: هرگز بدون آموزش دیدن و صرفا با پیشنهاد از سوی یک دوست وارد صرافی‌های خارجی نشوید. نکات ریز و درشت زیادی در مورد دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد که در صورت عدم آگاهی از آن ممکن است سرمایه خود را در یک چشم به هم زدن از دست بدهید. آموزش را قدم اول برای ورود به این حوزه در نظر بگیرید.

خرید بیت تورونت از کوین نیک مارکت

برای خرید ارز دیجیتال بیت تورنت می‌توانید به بازار معاملاتی کوین نیک مارکت مراجعه کنید. در این بازار معاملاتی می‌توانید رمز ارزهای مورد نظر خود را خرید و فروش کرده و کارمزد کمتری نیز پرداخت کنید. همچنین، یک کیف پول امن نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد تا برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

در حال حاضر، ۲۴ ارز دیجیتال شامل بیت کوین، اتریوم، تتر، لایت کوین، بیت کوین کش، ترون، چین لینک، ریپل، بایننس کوین، دوج کوین، شیبا اینو، یونی سواپ، سوشی سواپ، پنکیک سواپ، فایل کوین، چیلیز، کوانتوم، وینک، کاردانو، پولکادات، اتریوم کلاسیک، ایاس، هارمونی و بیت تورنت در کوین نیک مارکت قابل معامله هستند.

لازم به ذکر است که به مناسبت استقبال گسترده کاربران و ارائه رمز ارزهای جدید در این بازار معاملاتی، کارمزدها به مدت ۲ ماه صفر خواهند بود.

شما می‌توانید به وب سایت کوین نیک مارکت مراجعه کرده و برای ثبت نام و احراز هویت اقدام کنید. تیم پشتیبانی کوین نیک نیز به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سؤالات کاربران خواهند بود.

 

بیت تورنت چیست

خرید بیت تورنت از کوین نیک مارکت

تاریخچه قیمت بیت تورنت

قیمت بیت تورنت در طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ دستخوش تغییر زیادی نشد. اما با شروع سال جدید رشد خوبی را تجربه کرده است. نوسانات این ارز دیجیتال همچنان بالا است اما عملکرد آن در دو ماه اخیر ثابت مانده است.

طبق آنچه در سایت ارز دیجیتال عنوان شده بالاترین قیمتی که BTT به خود دیده در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ معادل ۰/۰۱ دلار بوده است که نسبت به قیمت کنونی آن ۰/۰۰۶۱ حدود ۵۶ درصد فاصله دارد.

در حال حاضر پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره قیمت BTT در کوتاه مدت ارائه شده که بیشتر آن‌ها به افزایش چشمگیر قیمت آن از سطح فعلی اختصاص یافته است.

آینده بیت تورنت

تحلیلگران دیجیتال کوین (Digital Coin) معتقدند قیمت ارز دیجیتال بیت تورنت تا پایان امسال به ۱ سنت خواهد رسید. علاوه بر این، آن‌ها انتظار دارند این ارز تا سال ۲۰۲۸، هر سال رشد قیمت خوبی را تجربه کند. متخصصان تریدینگ بیستس (Trading Beasts) هم بسته شدن قیمت ۱ سنتی تا پایان سال را تایید کرده و معتقدند بعد از ماه مه میلادی سال ۲۰۲۱، قیمت ارز دیجیتال بیت تورنت هر ماه با افزایش خوبی مواجه خواهد شد.

تحلیلگران وب‌سایت کوین پدیا (Coinpedia) پیش‌بینی بسیار پرسودی برای بیت تورنت دارند و معتقدند این ارز تا آخر امسال قابلیت رسیدن به ۱ دلار را دارد و ممکن است تا سال ۲۰۲۲ قیمت آن به مرز ۳ دلار برسد.

امیدواریم در این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود درباره ارز دیجیتال بیت تورنت را دریافت کرده باشید. از همراهی شما سپاسگزاریم.