هارمونی (Harmony) یک پروتکل شاردینگ تعامل‌پذیر است که یک پل دو طرفه اتریوم را ارائه می‌دهد. بلاکچین هارمونی که با ارز دیجیتال هارمونی (ONE) کار می‌کند، یک بلاکچین مستقل است که برای انجام تراکنش‌های بسیار سریع و تعامل‌پذیر به عنوان یک راه حل پیشرفته لایه دوم برای اتریوم طراحی شده است. هارمونی که ساخت و مقیاس‌ پذیری اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) خلاقانه و بصری را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند، امکان انتقال (swap) توکن‌ها را به صورت درون زنجیره‌ای فراهم می‌کند.

در این مقاله، به پروتکل هارمونی و نحوه ارائه مقیاس‌پذیری برای اتریوم به عنوان یک راه حل لایه ۲ با قابلیت تعامل‌پذیری خواهیم پرداخت. علاوه بر این، شاردینگ و نحوه عملکرد بلاکچین هارمونی با استفاده از یک الگوریتم اجماع منحصر به فرد را بررسی خواهیم کرد. همچنین، نحوه استفاده از ارز دیجیتال هارمونی را در اکوسیستم این پروتکل توضیح خواهیم داد.

هارمونی چیست؟

هارمونی به عنوان یک راه حل مقاس‌پذیری لایه ۲ با قابلیت تعامل‌پذیری برای شبکه اتریوم طراحی شده است. بلاکچین اتریوم دومین بلاکچین بزرگ در حال حاضر است و میزبان بیش از ۸۰ درصد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) است. اتریوم اولین بلاکچین با قابلیت اجرای قرارداد هوشمند بوده و از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۱۵ به رشد خود ادامه داده است. با این حال، در سال‌های اخیر، شبکه اتریوم به خاطر استفاده زیاد از آن، قربانی موفقیت خود شده و این مسئله منجر به تأخیر تراکنش‌ها و کارمزدهای بالای گس شده است.

توسعه‌دهندگان بلاکچین برای مقابله با این مسئله راه حل‌های نوآورانه مقیاس‌پذیری لایه ۲ را طراحی کرده‌اند. علاوه بر این، اتریوم در حال ارائه نسخه ارتقا یافته اتریوم ۲ است که پس از اتمام، می‌تواند تا ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) را انجام دهد. این امر میزان ترافیک را به شدت کاهش می‌دهد، با این حال هنوز ماه‌ها به تکمیل این نسخه باقی مانده است.

در این میان، هارمونی با یک پل دو طرفه اتریوم یک پروتکل تعامل‌پذیر شاردینگ ایجاد کرده است. هارمونی که به عنوان یک راه حل اختصاصی و خارجی مقیاس‌‌پذیری لایه ۲ برای اتریوم عمل می‌کند، بلاکچین اختصاصی خودش را داد. از دیدگاه یک توسعه‌دهنده، ساختار هارمونی با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Solidid و Ether.js تقریباً مشابه اتریوم است. علاوه بر این، از دیدگاه یک کاربر، تریدرها می‌توانند انتظار پایان یک تراکنش را در دو ثانیه داشته باشند و می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را بین بلاکچین‌های هارمونی و اتریوم مستقیماً انتقال دهند. به علاوه، پل هارمونی می‌تواند ساخت اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) را تسهیل کند.

بلاکچین و ارز دیجیتال هارمونی به عنوان راه حل لایه 2

هارمونی یک بلاکچین با راه حل لایه دو برای مشکل مقیاس پذیری اتریوم است.

پیشینه هارمونی و توکن ONE

هارمونی حاصل تفکر دکتر استفان تسی (Stephen Tse)، رمزنگار ماهر و توسعه‌دهنده اصلی نقشه‌های گوگل (Google Maps) است. دکتر تسی قبلاً یک استارت‌آپ را با قیمتی هفت رقمی به اپل فروخته بود و سپس برای استخدام در اپل استخدام شد. پس از چند سال، دکتر تسی در سال ۲۰۱۵ شرکت اپل را ترک کرد تا علاقه خود به فناوری بلاکچین را دنبال کند.

دکتر تسی پس از ترک شغلش، زبان برنامه‌نویسی خود به نام «Min» را برای ساخت بلاکچین توسعه داد. سپس، پس از تشکیل تیمی با سایر توسعه‌دهندگان و متخصصان با تجربه بلاکچین، هارمونی را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد. هارمونی بیش از ۲۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران خصوصی و Binance Labs برای توسعه پروتکل خود جمع‌آوری کرد. ONE، ارز دیجیتال هارمونی، از طریق عرضه اولیه صرافی (IEO) بایننس در ماه مه سال ۲۰۱۹ عرضه شد. شبکه اصلی هارمونی ماه بعد یعنی ژوئن ۲۰۱۹ فعال شد.

پروتکل هارمونی چگونه کار می‌کند؟

هارمونی از ابتدا برای حل سه گانه امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی در بلاکچین طراحی شده است. علاوه بر این، هارمونی با اضافه کردن حریم خصوصی، توسط دکتر تسی به عنوان «سه گانه چهارم» نامیده می‌شود.

هارمونی مشابه استانداردهای توکن ERC-20 و ERC-721 اتریوم، دارای استانداردهای توکن خاص خود، یعنی HRC-20 و HRC-721، برای ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض است.

تمرکززدایی

اگرچه هارمونی هنوز کاملاً غیرمتمرکز نیست، اما این موضوع هدف اصلی این پروژه است. هارمونی قصد دارد یک جامعه غیر متمرکز و شبکه باز از گره‌ها را ایجاد کند که به Pangea معروف است. در حال حاضر، حدود ۱۰۰۰ گره هارمونی وجود دارد. تقریباً ۶۴٪ از این گره‌ها بخشی از جامعه Pangea هستند. با گسترش جامعه Pangea و محبوبیت بیشتر پروژه، تمرکززدایی پروژه هارمونی بیشتر خواهد شد.

در آینده، Pangea مسئول گاورننس و رأی دادن درباره به روزرسانی‌های این پروتکل خواهد بود. جامعه Pangea از اعتبارسنج‌هایی از بیش از ۱۰۰ کشور تشکیل شده است. همچنین، اکثر این اعتبار سنج‌ها، اولین بار است که گره‌ای را اجرا می‌کنند. Pangea یک جامعه مرتبط و اختصاصی است که با هم کار کرده و می‌آموزند تا امور مالی غیرمتمرکز (دیفایDeFi) را در دسترس همه قرار دهند.

شاردینگ (پارتیشن‌بندی)

طراحی بلاکچین هارمونی از بلاکچین‌های اتریوم و کاردانو تأثیر گرفته است. بلاکچین هارمونی یک بلاکچین پارتیشن‌بندی شده است که در حال حاضر دارای چهار پارتیشن (شارد) است: زنجیره beacon (شارد ۰) و شارد یک، دو و سه. هر شارد می‌تواند حداکثر ۲۵۰ اعتبارسنج را پشتیبانی کند، به این معنی که شبکه هارمونی در حال حاضر حداکثر۱۰۰۰ گره شبکه دارد.

هارمونی به طور متوسط در هر ثانیه ۲۰۰۰ تراکنش (TPS) را انجام می‌دهد. علاوه بر این، تیم هارمونی اظهار داشته که هر شارد جدید در این شبکه، ۵۰۰ TPS بیشتر به همراه خواهد داشت. هدف این تیم دستیابی به ۲۰۰۰ شارد است که می‌تواند ۱ میلیون TPS را در شبکه هارمونی انجام دهد.

شاردینگ در بلاکچین هارمونی

استفاده هارمونی از شاردینگ برای حل مشکل مقیاس پذیری

از نقطه نظر فنی، هارمونی اولین راه‌اندازی موفق یک بلاکچین پارتیشن‌بندی شده اثبات سهام است. بسیاری از توسعه‌دهندگان در حال ایجاد راه حل‌های نوآورانه برای کار دشوار تعامل‌پذیری میان شاردها هستند. با این حال، تیم هارمونی با حفظ وضعیت بلاکچین در میان چندین شارد، راه حلی پیدا کرده‌ است. این راه حل امکانی را فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها میان شاردهای مختلف تقریباً به سرعت و قیمت گس تراکنش‌های همان شارد نزدیک باشند. علاوه بر این، کابران با استفاده از این راه حل می‌توانند همزمان وجوه را در میان چندین شارد نگه دارند. قبل از انتقال دارایی‌ها بین پروتکل هارمونی و اتریوم، بهتر است که در مورد نحوه عملکرد کیف پول‌های Web3، مانند متاماسک (MetaMask)، اطلاعات کسب کنید.

الگوریتم اجماع

هارمونی از یک الگوریتم اجماع منحصر به فرد استفاده می‌کند که به عنوان اثبات مؤثر سهام (EPoS) شناخته می‌شود. این مکانیسم اجماع شامل نوآوری‌های بهبودیافته تحمل خطای بیزانس (PBFT) برای ساخت BFT سریع (FBFT) است. این امر امکان انجام تقریباً فوری تراکنش و کاهش کارمزدها را فراهم می‌کند.

به علاوه، هارمونی از هر دو تابع تصادفی قابل تأیید (VRF) و توابع تأخیر قابل تأیید (VDF) استفاده می‌کند تا از تصادفی بودن اعتبار سنجی‌های شبکه اطمینان حاصل کند. علاوه بر این، این امر از front-running نیز جلوگیری می‌کند.

مشابه پارامتر اشباع استخر استیکینگ کاردانو، هارمونی از مکانیسمی برای جلوگیری از خرابکاری اعتبارسنج‌های با سرمایه‌ سنگین استفاده می‌کند. این مکانیسم با کاهش پاداش‌های سهام‌گذاری، سهام بزرگ یک اعتبار سنج را تفکیک می‌کند. این کار، اعتبارسنج‌ها را به تقسیم سهم توکن ONE خود در شاردهای سودآورتر ترغیب می‌کند.

با ارز دیجیتال وینک هم آشنا شوید: ارز دیجیتال وینک (WINK) چیست؟

ارز دیجیتال هارمونی

در واقع، توکن Harmony ONE با روغن کاری کل سیستم، باعث می‌شود اکوسیستم هارمونی به صورت روان کار کند. توکن «ONE» به خاطر شعار « یکی برای همه و همه برای یکی» نامگذاری شده است. هارمونی و توکن ONE با هدف افزایش «اجماع آزاد» برای ۱۰ میلیارد نفر ایجاد شده است.

ارز دیجیتال هارمونی برای پرداخت کارمزدهای سراسر شبکه و سهام‌گذاری برای تأمین امنیت بلاکچین هارمونی استفاده می‌شود، ضمن اینکه شرکت‌کنندگان برای این کار پاداش دریافت می‌کنند. همچنین، در آینده می‌توانیم انتظار داشته باشیم که از توکن ONE برای حاکمیت در کل پروتکل هارمونی استفاده شود.

در ابتدا، هارمونی برنامه تورم پویای توکن ONE را در وایت پیپرخود ارائه داد. با این حال، این مورد به یک نرخ تورم ثابت سالانه در مارس ۲۰۲۰ تغییر یافت. در حال حاضر، ۴۴۱ میلیون توکن ONE در هر سال صادر می‌شود.

عرضه در گردش نشان داده شده در CoinGecko نشان می‌دهد ۹.۲ میلیارد از ۱۲.۶ میلیارد توکن در گردش ارز دیجیتال هارمونی وجود دارد. با این حال، این یک تخمین است زیرا هیچ عرضه در گردشی در کاوشگر بلوک هارمونی نشان داده نشده است. این امر تا حد زیادی به این واقعیت برمی‌گردد که توکن ONE هم به عنوان توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم و هم به عنوان یک توکن BEP-2 در زنجیره بایننس در دسترس است.

در ژانویه سال ۲۰۲۰، هارمونی این امکان را برای دارندگان توکن ONE فراهم کرد که توکن‌های ERC-20/BEP-2 خود را با توکن HRC-20 هارمونی ONE تعویض کنند. به نظر نمی‌رسد محدودیت زمانی برای این تبدیل وجود داشته باشد، زیرا توکن‌های فعال BEP-2 و ERC-20 ONE در صرافی‌های مختلف وجود دارند.

swap در بلاکچین هارمونی با ارز دیجیتال هارمونی

امکان انتقال توکن (swap) میان بلاکچین هارمونی و اتریوم

سهام‌گذاری یا استیکینگ توکن‌های ONE

هارمونی برای ورود اعتبارسنجان و delegatorهای جدید در این شبکه موانع زیادی ندارد. اعتبارسنج‌ها لازم است حداقل ۱۰،۰۰۰ توکن ONE را در اختیار داشته باشند. اعتبار سنج‌ها گره‌هایی هستند که برای تأیید تراکنش‌ها و تأیید بلوک‌های بلاکچین هارمونی استفاده می‌شوند. از طرف دیگر، delegatorها کاربرانی هستند که می‌خواهند بدون اجرای یک گره کامل در شبکه شرکت کنند. Delegatorها سهام توکن ONE خود را به یک اعتبار سنج انتخاب شده تفویض کرده و با این کار درصدی از پاداش بلوک را کسب می‌کنند. حداقل سهام لازم برای delegatorها در حال حاضر ۱۰۰۰ توکن است.

استیکینگ ارز دیجیتال هارمونی در بلاکچین هارمونی

سهامگذاری در هارمونی مشمول دریافت پاداش است

گره‌های اعتبارسنج به طور تصادفی به یکی از چهار شارد در هر دوره (epoch) اختصاص می‌یابند. دوره‌ها تقریباً ۱۸ ساعت طول می‌کشند که در طی آن زنجیره Beacon تعداد مشخصی بلوک تولید می‌کند. در شبکه اصلی هارمونی، یک دوره ۳۲،۷۶۸ بلوک از زنجیره Beacon است (شارد ۰). این امر به اعتبار سنجی مهر زمانی (time-stamp) در پردازش چندین شارد به طور همزمان کمک می‌کند، با این حال، آنها هماهنگ نیستند و دارای چندین ارتفاع بلوک هستند.

پاداش سهام‌گذاری

پاداش‌ها بسته به درصد دارایی‌های توکن ONE فرد شرکت‌کننده متفاوت هستند. میزان آنها می‌تواند از ۹٪ APY (سود سالانه) تا ۱۵۰٪ APY متفاوت باشد. قفل توکن‌های توزیع شده ONE تقریباً هر شش روز باز می‌شود.

هر فردی که تراکنش‌ها را دوبار امضا کند، دو برابر سهامش کاهش یافته و از شبکه حذف می‌شود. با این حال، سهام اعتبارسنج‌ها به خاطر عدم کار کردن کاهش نمی‌یابد، ضمن اینکه آنها برای کار بیشتر پاداش بیشتری دریافت خواهند کرد. اعتبار سنجی که کار نمی‌کند، تنها پاداش دریافت نمی‌کند.

ارز دیجیتال هارمونی با هر تراکنش سوزانده می‌شود. علاوه بر این، ۵۰ درصد از توکن‌های ONE که به عنوان جریمه از افراد خرابکار در شبکه گرفته می‌شوند نیز سوزانده می‌شود. پروتکل هارمونی از «مسیر صدور ۰ (path to 0 issuance)» استفاده می‌کند. بنابراین، صدور توکن‌های جدید با کارمزد تراکنش‌ها و جریمه‌ها جبران می‌شود.

با این حال، ارز دیجیتال هامورنی از نظر فنی ضد تورمی نیست. توکن‌هایی که از کارمزد تراکنش‌ها و جریمه‌ها سوزانده می‌شوند از ۴۴۱ میلیون سکه ارائه شده از طریق پاداش سالانه به دست می‌آیند.

چرا باید از بلاکچین هارمونی استفاده کرد؟

در جولای سال ۲۰۲۰، هارمونی اعلام کرد که یک کمک هزینه ۷ میلیون دلاری به توسعه‌دهندگان مختلفی که در بلاکچین هارمونی کار می‌کنند، ارائه می‌دهد. هارمونی روی هفت حوزه توسعه، از جمله اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp)، پورتال‌ها، ZKProof و جامعه متمرکز است. به علاوه، این شرکت کمک‌های مالی خود را در یک دوره شش هفته‌ای ارائه می‌دهد. هفته اول با استقرار برنامه در شبکه آزمایشی آغاز می‌شود و هفته ششم با جمع‌آوری بازخورد بازار از برنامه مستقر در شبکه اصلی هارمونی به پایان می‌رسد. تاکنون ۱۲ کمک هزینه ارائه شده است.

علاوه بر این، در اکتبر سال ۲۰۲۰ هارمونی Horizon، یک پل دو طرفه بین اتریوم را منتشر کرد. همچنین، در کنار آن، Swoop، صرافی غیرمتمرکز (DEX) خودش را نیز روی Horizon راه‌اندازی کرد. اگرچه این تحولات به تیتر اخبار ارزهای دیجیتال تبدیل نشد، اما این نوآوری‌ها برای پیاده‌سازی بلاکچین برای استفاده گسترده بسیار مهم هستند. به همین ترتیب، ساده‌سازی تجربه کاربری برای فعالیت‌های بین زنجیره‌ای در بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال به یک اولویت تبدیل شده است.

توکن ONE پس از اعلام ادغام هارمونی با MetaMask در فوریه ۲۰۲۱ شاهد حرکات قیمت مثبتی بود. از ابتدای سال تاکنون ارز دیجیتال هارمونی (ONE) با افزایش ۴۰ برابری قیمت روبرو شده است و از این رو ONE به یک پروژه با عملکرد برتر در سال ۲۰۲۱ تبدیل شده است. از دیگر خبرهای هیجان‌انگیز نقشه راه هارمونی شامل رپد بیت کوین غیر حضانتی روی بلاکچین هارمونی به علاوه ادغام با پولکادات است.

با ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک هم آشنا شوید: اتریوم کلاسیک (ETC) چیست و چگونه اتریوم کلاسیک بخریم؟

ارز دیجیتال هارمونی را از کجا بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال هارمونی می‌توانید به بازار معاملاتی کوین نیک مارکت مراجعه کنید. در این بازار معاملاتی می‌توانید رمز ارزهای مورد نظر خود را خریدوفروش کرده و کارمزد کمتری نیز پرداخت کنید. همچنین، یک کیف پول امن نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد تا برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

در حال حاضر، ۲۴ ارز دیجیتال شامل بیت کوین، اتریوم، تتر، لایت کوین، بیت کوین کش، ترون، چین لینک، ریپل، بایننس کوین، دوج کوین، شیبا اینو، یونی سواپ، سوشی سواپ، پنکیک سواپ، فایل کوین، بیت تورنت، چیلیز، کوانتوم، وینک، کاردانو، پولکادات، اتریوم کلاسیک، ایاس و هارمونی در کوین نیک مارکت قابل معامله هستند.

لازم به ذکر است که به مناسبت استقبال گسترده کاربران و ارائه رمز ارزهای جدید در این بازار معاملاتی، کارمزدها به مدت ۲ ماه صفر خواهند بود.

شما می‌توانید به وب سایت کوین نیک مارکت مراجعه کرده و برای ثبت نام و احراز هویت اقدام کنید. تیم پشتیبانی کوین نیک نیز به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سؤالات کاربران خواهند بود.

ارز دیجیتال هارمونی

خرید ارز دیجیتال هارمونی از کوین نیک مارکت

خلاصه

هارمونی در حال ایجاد یک راه حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ نوآورانه و تعامل‌پذیر برای اتریوم است. علاوه بر این، هارمونی این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهد که برای توسعه‌دهندگان آشنا باشد. به علاوه، پل دو طرفه اتریوم امکان انجام تراکنش‌های انتقال دارایی دیجیتال به صورت تقریباً آنی و تقریباً رایگان را بین بلاکچین‌های هارمونی و اتریوم فراهم می‌کند.

چند سال پیش، هنگام هک شدن کیف پول افزونه مرورگر وب ONE و به سرقت رفتن میلیون‌ها توکن ONE، در مورد این پروژه تردیدهایی وجود داشت. تیم ONE برای هکری که این آسیب‌پذیری را شناسایی کرده بود، یک پاداش در نظر گرفت. با این حال، هیچ اطلاعاتی در مورد این پرونده در دسترس نیست. علاوه بر این، عدم حضور هارمونی در رسانه‌های ارز دیجیتال ممکن است چالشی برای دستیابی به پذیرش گسترده باشد.

با این اوصاف، تیم هارمونی به طور مداوم و با به روزرسانی‌ها و فعالیت‌های مداوم، در حال کار روی پیشرفت پروتکل هارمونی است. این امر نشانه خوبی برای آینده ارز دیجیتال هارمونی (ONE) و پذیرش پروتکل هارمونی در طول بازار گاوی ۲۰۲۱ بیت کوین، هم از نظر کاربر و هم از نظر توسعه‌دهنده است. هارمونی در حال گسترش و همکاری با معتبرترین بلاکچین‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند در این صنعت است.

شما آینده ارز دیجیتال هارمونی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا تجربه خرید این رمز ارز را داشته‌اید؟ نظرات خود را در سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. برای اطلاع از اخبار ارزهای دیجیتال نیز در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر ما را دنبال کنید.

منبع: academy.ivanontech