عبارت HODL که در بین سرمایه‌گذاران و دارندگان بیت کوین خیلی مشهور شده است، در حقیقت مخفف عبارت (hold on for dear life) است. در واقع این عبارت زمانی به کار برده می‌شود که یک سرمایه‌گذار بیت کوین بخواهد دارایی خود را برای مدت طولانی، مثلاً بیشتر از یک سال نگهداری کند. همانطور که می‌دانیم بیت کوین و اغلب ارزهای دیجیتال و رمزنگاری شده خاصیت نوسانی دارند و در طی یک روز ممکن است کاهش قیمت بسیار زیادی را تجربه کنند. همین امر باعث می‌شود خیلی از دارندگان بیت کوین از ترس ضرر مالی شدید دارایی خود را خیلی زود بفروشند. با این وجود شواهد نشان می‌دهد بیش از نیمی از دارندگان بیت کوین دارایی خود را برای مدت بیش از یک سال حفظ کرده‌اند و آن را مبادله نکردند.

چرا بیت کوین به عنوان یک دارایی ارزشمند نگهداری  می‌شود؟

بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که نسبت به ارزهای فیات که امروزه در سراسر جهان استفاده می‌شود، ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه دهد. برای مثال در حالی که بانک‌های مرکزی به راحتی می‌توانند پول بیشتری را عرضه کنند، طبق برنامه‌ای که برای بیت کوین طراحی شده است تنها ۲۱ میلیون از آن در جهان وجود خواهد داشت.

همین تعداد محدود بیت کوین است که به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد باعث می‌شود به عنوان یک دارایی ارزشمند محسوب شود.

قضیه از این قرار است که عرضه محدود این ارز دیجیتال باعث می‌شود که با توجه به نسبت عرضه و تقاضای بازار ارزش این ارز هر روز بیشتر شود. به عبارت ساده‌تر هر چه تقاضای بیت کوین افزایش یابد خریداران بیت کوین برای به دست آوردن آن باید پول بیشتری بپردازند.

علاوه بر این یک عامل نادیده گرفته شده وجود دارد که باعث می‌شود عملکرد عرضه بیت کوین حتی محدودتر از آنچه طراحی شده بود عمل کند: اثر HODL

سرمایه گذاری طولانی مدت روی بیت کوین

رمز ارز ارزشمنده بیت کوین

اثر هودل HODL چیست؟

کسانی که برای مدتی بیت کوین داشته‌اند به خوبی با نوسانات شدید آن عادت کرده‌اند، بیشتر این نوسانات شدید ناشی از حدس و گمان است.

افرادی که تصمیم می‌گیرند از طریق نوسان گیری و بر اساس قیمت حداقلی و حداکثری بیت کوین را مبادله کنند، گاهی اوقات اسیر نوسانات شدید بیت کوین می‌شوند و در نتیجه سرمایه زیادی را از دست می‌دهند.

در عوض سرمایه‌گذاران باهوش ارزهای دیجیتال، فهمیده‌اند به جای اینکه بیت کوین را در قیمت حداقلی خریداری کنند و آن را در قیمت حداکثری بفروشند، به راحتی می‌توانند با نگهداری طولانی مدت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به نرخ بازگشت سرمایه بهتری دست پیدا کنند.

همین موضوع باعث شهرت عبارت HODL در بین سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال شده است و به آن‌ها یادآوری می‌کند تا دارایی خود را برای مدت بیشتری حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: نوسان بیت کوین در پی شیوع ویروس کرونا

طبق داده‌های جدید به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به این توصیه عمل می‌کنند و بیت کوین‌‌های خود را محکم نگه داشته‌اند.

طبق آمار در یک سال گذشته ۱۲/۶ میلیون بیت کوین جا به جا نشده است.

همین امر باعث شده است قیمت بیت کوین در سال گذشته از ۳۵۰۰ دلار به ۱۳٫۸۰۰ دلار افزایش یابد، هرچند بعد از آن دچار افت قیمت شد.

همانطور که می‌دانیم عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون محدود شده است که ۱۲.۵ میلیون آن در یک سال گذشته خرید و فروش نشده، این یعنی بیش از نیمی از بیت کوین‌های حال حاضر موجود در جهان، برای مدت یک سال راکد مانده است.

به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که در دسامبر سال ۲۰۱۸ و در حالی که بیت کوین بازار نزولی را تجربه می‌کرد، آن را با قیمت ۳٫۱۰۰ دلار خریداری کرده‌اند، اطمینان دارند که قیمت بیت کوین در سال‌های آینده افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد، بنابراین به این زودی‌های قصد فروش دارایی‌های خود را ندارند.

مهم‌تر از آن خیلی از طرفداران بیت کوین انتظار دارند بیت کوین در آینده به قیمت ۱۰۰ هزار دلار یا حتی ۱ میلیون دلار به ازای هر بیت کوین برسد و به همین دلیل است که ترجیح می‌دهند بیت کوین‌های خود را برای طولانی مدت نگهداری کنند.

با توجه به این فرصت سودآوری که پیش روی سرمایه‌گذاران وجود دارد، تعجبی ندارد که بسیاری از دارندگان بیت کوین ترجیح دهند از روش HODL برای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین استفاده کنند.

به نظر شما بهترین روش برای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین چیست؟ آیا بیت کوین در آینده به قیمت‌های چند صد هزار دلاری خواهد رسید؟ نظرات و پیش‌بینی‌های خود را با سایر مخاطبان کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: newsbtc.com