جالب است بدانید در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ ارز دیجیتال در سایت کوین‌مارکت‌کپ فهرست شده است. تعداد بیشمار ارزهای دیجیتال بسیاری از کاربران و تریدرهای ارز دیجیتال را دچار سردرگمی می‌کند اما برای موفقیت در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال باید با این ارزهای دیجیتال آشنا شویم. در این مطلب قصد داریم درباره ارز دیجیتال تزوس (Tezos) بیشتر یاد بگیریم. با ما همراه شوید.

ارز دیجیتال تزوس چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده ارز دیجیتال تزوس را تعریف کنیم باید بگوییم تزوس یک بلاک چین یا پلتفرم قرارداد هوشمند است که ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. یکی از مهمترین ویژگی‌های تزوس مدل حاکمیت درون زنجیره (on-chain governance model) آن است که اجازه می‌دهد بلاک چین به صورت خودکار تغییرات را پیاده‌سازی کند.

از جمله ویژگی‌های ارز دیجیتال تزوس که در سایت اصلی (tezos.com) به آن اشاره شده است، عبارتند از:

  • حاکمیت درون زنجیره‌ای (On-Chain Governance): این ویژگی تزوس اجازه می‌دهد تا همه‌ سهامداران در مدیریت پروتکل مشارکت داشته باشند.
  • خود اصلاح شوندگی (Self-Amendment): این ویژگی به شبکه کمک می‌کند بدون نیاز به فورک یا انشعاب شبکه، به‌روزرسانی شود.
  • قراردادهای هوشمند (Smart Contracts): بدون شک یکی از مزیت‌های بلاک چین تزوس امکان اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز است.
ارز دیجیتال تزوس

آرتور و کتلین برایتمن، بنیانگذاران ارز دیجیتال تزوس

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی ۵ ارز دیجیتال جدید مناسب برای سرمایه‌گذاری

بنیانگذاران تزوس چه کسانی هستند؟

جالب است بدانید ایده تزوس توسط یک زن و شوهر به نام‌های آرتور بریتمن (Arthur Breitman) و کتلین بریتمن (Kathleen Breitman) در سال ۲۰۱۴ ارائه شد.

آرتور بریتمن که ایده اولیه تزوس را مطرح کرد در واقع یک برنامه نویس ارزشمند با سابقه‌ی کار در موسسات مالی بزرگی مانند مورگان استنلی (Morgan Stanley) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs)‌ بود. او در سال ۲۰۱۴ و با نام مستعار L.M. Goodman، وایت پیپر تزوس را منتشر کرد.

کتلین هم سابقه کار در شرکت‌های مالی از جمله بریج‌واتر (Bridgewater) را داشت و در مورد فناوری پایگاه داده توزیع شده اطلاعات بسیار خوبی داشت که توانست مکمل خوبی برای ایده آرتور باشد. در حقیقت ایده آرتور بریتمن ارائه یک راه‌حل برای مشکل انعطاف‌پذیری بیت کوین بود.

همچنین پروژه تزوس با سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیون دلاری تیم دراپر (Tim Draper) همراه شد. دراپر در حال حاضر ۱۰ درصد سهام شرکت « Dynamic Ledger Solutions » که توسط آرتور بریتمن برای مدیریت بلاک چین تزوس بنیانگذاری شد را در اختیار دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری «Polychain Capital» بیش از ۱۰ میلیون دلاری روی پروژه تزوس سرمایه‌گذاری کرد و همچنین در عرضه اولیه (ICO)، تزوس موفق شد ۲۵۲ میلیون دلار بیت کوین و اتریوم به دست بیاورد. به این ترتیب عرضه اولیه تزوس در بین ۱۰ عرضه اولیه بزرگ تاریخ ارزهای دیجیتال قرار گرفت.

تزوس چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین تزوس از بسیاری از ویژگی‌های رایج ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. توسعه دهندگان می‌توانند از آن برای اجرای قراردادهای هوشمند شخصی سازی شده و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز استفاده کنند.

بلاک چین تزوس به بخش مهم تقسیم می‌شود:

  • پوسته یا شل (Shell) – کدی است که بر اساس رای کاربران تغییر می‌کند، همچنین وظیفه تفسیر تراکنش‌ها و عملیات اداری هم بر عهده بخش شل قرار دارد.
  • پروتکل – کدی است که مسئولیت فرستادن پروپوزال یا درخواست به شل برای بررسی را بر عهده دارد.

تزوس برای هماهنگ نگه‌داشتن بلاک چین از نوعی از مکانیسم اجتماع اثبات سهام (PoS) به نام  اثبات سهام سیال (liquid proof-of-stake) استفاده می‌کند که به آن به صورت مخفف LPoS گفته می‌شود.

مانند مکانیسم‌های اثبات سهام سنتی، LPoS الگوریتمی است است که به وسیله کامپیوترهای متصل به شبکه تزوس اجرا می‌شود تا امنیت شبکه را تامین کند، تراکنش‌ها را تایید کند و ارزهای XTZ تازه را توزیع کند.

ارز دیجیتال تزوس

تفاوت تزوس و اتریوم در چیست؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: عرضه نام دامنه های ارز تزوس (Tezos) مانند اتریوم در آینده‌ای نزدیک

تزوس چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

حتما تا به حال متوجه شدید که تزوس یک بلاک چین برای اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد اپیلیکیشن‌های غیرمتمرکز است، این موارد شما را یاد بلاک چین اتریوم نمی‌اندازد؟

درست است تزوس بسیار شبیه به اتریوم طراحی شده است اما سه تفاوت مهم بین این دو پلتفرم وجود دارد:

۱. حاکمیت

همانطور که پیش از این هم توضیح دادیم، بلاک چین تزوس از یک سیستم حاکمیت روی زنجیره (on-chain governance) بهره می‌برد. در این سیستم توسعه‌دهندگان می‌توانند پروپوزال‌های به‌روزرسانی خود را به شبکه تزوس ارائه کنند و دارندگان توکن XTZ می‌توانند رای دهند کدام به‌روزرسانی پیاده‌سازی شود. در این سیستم حاکمیت نسبت به سیستم حاکمیت اتریوم که به‌وسیله بنیاد اتریوم مدیریت می‌شود، تمرکززدایی بیشتری دیده می‌شود.

۲. مکانیسم اجماع

احتمالا با مکانیسم‌های اجماع سنتی مانند اثبات کار و اثبات سهام آشنا هستید. بلاک چین بیت کوین از مکانیسم اثبات سهام و اتریوم از مکانیسم اثبات سهام بهره می‌برند. در حالی که شبکه تزوس از مکانیسم LPoS بهره می‌برد که ترکیبی از مکانیم اثبات سهام خالص و اثبات سهام تخصیص داده شده است.

۳. زبان برنامه نویسی

سومین تفاوت مهم تزوس با اتریوم در زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند در این شبکه است. در حالی که اتریوم از زبان برنامه نویسی سطح بالای سالیدیتی (Solidity) بهره می‌برد، تزوس از زبان برنامه‌نویسی مایکلسون (Michelson) استفاده می‌کند. هر کدام از این زبان‌های برنامه نویسی توسط تیم توسعه دهنده این شبکه‌ها طراحی شده‌اند.

همچنین زبان برنامه‌نویسی مایکلسون امکان بهره‌گیری از بررسی رسمی (Formal Verification) قراردادهای هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند. بررسی رسمی به بهوبد امنیت قراردادهای هوشمند کمک کرده و از وجود باگ‌ها در آن جلوگیری می‌کند.

استخراج تزوس امکان‌پذیر است؟

از آنجایی که بلاک چین تزوس از مکانیسم اثبات کار استفاده نمی‌کند، امکان استخراج این ارز دیجیتال وجود ندارد، اما مکانیسم اثبات سهام این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا از طریق استیکینگ تزوس ضمن تایید تراکنش‌ها بتوانند به پاداش هم دست پیدا کنند.

ارز دیجیتال تزوس

فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال تزوس

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش استیکینگ کاردانو از طریق کیف پول daedalus به زبان ساده

فرآیند استیکینگ تزوس چگونه است؟

به بیان ساده استیکینگ به معنی مشارکت کردن در تایید تراکنش‌ها در یک شبکه بلاک چین و کسب پاداش از طریق آن است. این فرآیند در بلاک‌ چین‌هایی کاربرد دارد که از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کنند.

پیش از این توضیح دادیم که الگوریتم اثبات سهام تزوس (LPoS) ترکیبی از اثبات سهام خالص و اثبات سهام تخصیص داده شده (DPoS) است. به فرآیند تایید اعتبار بلاک‌ها در شبکه تزوس بیکینگ (baking)  گفته می‌شود. هرکسی که مقدار توکن تزوس (XTZ) در اختیار داشته باشد، می‌تواند توکن‌های خود را به یک اعتباردهنده واگذار کند تا از طرف او کار بیکینگ را انجام دهد.

در شبکه تزوس تنها افرادی می‌توانند کار اعتباردهی یا بیکینگ را انجام دهند که دارای حداقل ۸۰۰۰  توکن تزوس باشند. به این افراد که می‌توانند گره اعتبارسنجی را اجرا کنند، «roll»  گفته می‌شود. نرخ بازگشت استیکینگ در شبکه تزوس در حال حاضر در حدود ۷ درصد است.

در حال حاضر امکان استیک کردن تزوس در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر مانند کوین بیس و کیف پول‌های ارز دیجیتال پشتیبانی کننده ارز XTZ  مانند لجر وجود دارد.

کیف پول تزوس

حتما می‌دانید که برای نگهداری و مبادله ارزهای دیجیتال نیاز به داشتن کیف پول ارز دیجیتال دارید، ارز دیجیتال تزوس هم از این قاعده مسثنی نیست. بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری که برای نگهداری XTZ می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، عبارتند از:

  • کیف پول گالئون (Galleon Wallet)
  • ایر گپ (AirGap)
  • کوکای (Kukai)
  • زن گو (ZenGo)

البته کیف پول‌های زیادی از تزوس پشتیبانی می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تزباکس والت (TezBox Wallet)
  • تزوس.بلو (Blue)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • لجر (Ledger Nano)
  • ترزور (Trezor)
  • اکسودوس (Exodus)
رمزارز تزوس

خرید و فروش و معامله تزوس

این مطلب راهم مطالعه کنید: تزوس هم‌اکنون در حدود ۱۰٫۰۰۰ فروشگاه فرانسه در دسترس است

خرید تزوس

برای خرید تزوس چند راه مختلف وجود دارد، راه اول این است می‌توانید این ارز دیجیتال را از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی با از طریق کارت‌های بانکی خریداری کنید، اما از آنجایی که همه صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی از این ارز پشتیبانی نمی‌کنند، بهتر است ابتدا تتر، بیت کوین یا اتریوم را از سایت‌های داخلی مانند صرافی کوین نیک خریداری کنید و از طریق معامله این ارزها با تزوس در صرافی‌های خارجی به تزوس دست پیدا کنید.

بیشتر صرافی‌های خارجی معتبر از ارز پشتیبانی می‌کنند و از این بابت مشکلی برای شما وجود نخواهد داشت.

قیمت تزوس

جالب است بدانید تزوس در حال حاضر با ارزش بازار (Market Cap) نزدیک به ۲/۵ میلیارد دلار و حجم معاملات روزانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار در رده چهاردهم مهمترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

در سال ۲۰۱۷ که شاهد رشد بی‌سابقه در ارزش ارزهای دیجیتال بودیم، تزوس هم از قافله عقب نماند و در مقطعی ارزش هر واحد XTZ به ۱۰ دلار هم رسید.

گفتنی است در زمان نگارش این مطلب (شهریور ۹۹) ارزش هر واحد ارز دیجیتال تزوس برابر یا ۳/۳۶ دلار است. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند ارزش تزوس تا سال ۲۰۲۵ به ۷ تا ۹ دلار هم افزایش پیدا خواهد کرد.

نظر شما درباره ارز دیجیتال تزوس چیست؟ به نظر شما این ارز می‌تواند دوباره به روزهای اوج خود باز گردد و یک سرمایه‌گذاری مناسب محسوب شود؟ نظرات و تحلیل‌های خود را می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.