بلاک چین کاردانو به‌تازگی به‌طور کامل به شلی (Shelly) منتقل شده است که آن را به یک شبکه کاملا غیرمتمرکز تبدیل می‌کند و امنیت آن از طریق دارایی‌های استیک شده کاربران تامین می‌شود. خب حالا که کاردانو اولین روزهای خود را در دوران شلی می‌گذارند وقت خوبی است تا در مورد استیکینگ کاردانو بیشتر بدانیم.

بلاک چین کاردانو

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) کسی است که اولین بار ایده بلاک چین کاردانو را مطرح کرد. هاسکینسون که پیش از آن در بلاک چین اتریوم مشارکت می‌کرد، با این قصد که بلاک چینی بهتر از اتریوم طراحی کند، کاردانو را به وجود آورد. کاردانو حالا بعد از ۵ سال توسعه، یک بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام (Proof-of-Stake) است. با وجود اینکه از مدت‌ها پیش در مورد توسعه شلی و ادامه حیات کاردانو بر اساس مکانیسم اثبات سهام صحبت می‌شد اما هنوز هم فرآیند این کار برای بسیاری از کاربران مشخص نیست.

آموزش استیکینگ کاردانو در شبکه شلی

هاردفورک شلی و تغییر مکانیسم کاردانو به اثبات سهام

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا در آینده بلاک چین کاردانو جایگزین اتریوم خواهد شد؟

نصب کیف پول Daedalus

کاربرانی که قصد دارند دارایی‌های کاردانو (ADA) خود را در استخر استیکینگ قرار دهند و در مکانیسم پردازش تراکنش‌های شبکه کاردانو مشارکت کنند، باید ابتدا کیف پول Daedalus را نصب کنند.

در زمان نگارش این مطلب Daedalus یکی از دو کیف پولی است که از فرآیند استیکینگ کاردانو پشتیبانی می‌کند. در هفته‌های آینده بر تعداد این کیف پول‌ها افزوده خواهد شد.

پس از نصب کیف پول Daedalus نسخه شلی باید آن را با بلاک چین هماهنگ‌سازی کنید. برای این کار ممکن است مجبور شوید دارایی خود را از کیف پول مبتنی بر بایرون (Byron) به کیف پول هماهنگ با شلی منتقل کنید که به کمی کارمزد نیاز دارد.

فرآیند هماهنگ‌سازی ممکن است به کمی زمان نیاز داشته باشد، بنابراین به شما توصیه می‌کنیم هر چه زودتر این کار را شروع کنید تا از فرصت پاداش اسنپ شات (snapshot) بعدی عقب نمانید. اسنپ شات معمولا در ابتدای یک دوره ۵ روزه گرفته می‌شود.

به محض منتقل شدن دارایی‌های شما به شبکه شلی Daedalus​ می‌توانید فرآیند استیکینگ را شروع کنید.

مرکز تخصیص کیف پول، فهرستی از کیف پول‌ها را به شما ارائه می‌دهد و شما می‌توانید انتخاب کنید قصد دارید کدام یک را نگه دارید و کدام یک را برای استیکینگ اختصاص دهید. کیف پولی که برای استیکینگ انتخاب می‌کنید باید حداقل ۱۰ ارز کاردانو داشته باشد.

نکته مهمی که بهتر است بدانید این است که به کمک Daedalus می‌توانید همزمان بیش از یک کیف پول برای تخصیص کاردانو در استخرهای استیک مختلف داشته باشید.

انتخاب کردن یک استخر استیکینگ

پس از اینکه کیف پول خود را برای اختصاص دادن مشخص کردید، باید یک استخر استیک برای فعالیت انتخاب کنید. در حال حاضر بیش از بیست استخر مختلف برای استیکینگ کاردانو وجود دارد که از طریق یک منوی کشویی در دسترس است. همچنین با جستجوی اسم استخر موردنظر هم می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

اپراتورهای پول هیچ تاثیری در اینکه چه کسی می‌تواند به یک استخر ملحق شود ندارند و امکان دسترسی به دارایی‌های موجود در استخر هم برای آن‌ها وجود ندارد. همه‌ی ارزهای ADA استیک‌شده توسط کاربران در کیف پول آن‌ها باقی می‌ماند و به هیچ وجه قفل یا کنترل نمی‌شود. به دلیل اینکه ارزهای تخصیص داده شده کاربران در استخرها قفل نمی‌شود، در صورتی که یک کاربر ارز خود را خرج یا جابجا کند فورا از استخر حذف می‌شود.

هر دوره (epoch) برای ایجاد یک بلوک جدید در بلاک چین کاردانو ۵ روز طول می‌کشد. بلاک‌های جدید از طریق اسلات ایجاد می‌شود و هر کدام از آن‌ها هر ۲۰ ثانیه یکبار ظاهر می‌شوند. هر چند آشنایی با این نکات فنی برای استیکینگ ضروری نیست، اما آشنایی با آن‌ می‌تواند به شما کمک کند تا بتواند پاداش استیکینگ خود را به حداکثر برسانید.

برای انتخاب استخر استیکینگ، کاربران دو گزینه پیش رو خواهند داشت:

  • انتخاب استخر با استیک پایین‌تر که ریسک بالاتر اما پاداش بیشتری را در پی دارد.
  • انتخاب استخر کامل‌تر که ثبات بیشتری دارد، اما پاداش کمتری را فراهم می‌کند.

گفتن این نکته ضروری است که استخرهای استیکینگی که مقدار کاردانوی کمتری دارند شانس پایین‌تری برای انتخاب شدن به عنوان یک اسلات دارند. همچنین استیکینگ کاردانو رایگان نیست. از آنجایی که مدیریت استخرها دارای هزینه‌های عملیاتی است و معمولا مدیران استخرها کسب و کارهایی هستند که برای کسب سود وارد این کار شده‌اند، بنابراین مقداری از پاداش به دست آمده در استخر را به عنوان کارمزد برای خود نگه می‌دارند.

این کارمزد می‌تواند متفاوت باشد از کمتر از ۱ درصد تا ۱۰ درصد، اما بیشتر استخرها کمتر از ۱۰ درصد به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

اگرچه استخرهای با کارمزد کمتر ممکن است ترغیب‌کننده‌تر باشد، اما IOHK می‌گوید: همیشه کارمزد بالاتر به معنی دریافت پاداش کمتر به کاربران نیست.

علاوه بر این هر استخر استیکینگ می‌تواند کاردانوهای خود را به عنوان وثیقه در اختیار استخر قرار دهد. این کاردانوهای گرو گذاشته شده ۳۰ درصد پاداش اضافی را به ارمغان می‌آورد که بین همه تخصیص‌دهندگان ارز تقسیم خواهد شد.

با پیوستن تخصیص‌دهندگان بیشتر، اثر این کار کمتر می‌شود چرا که پاداش به دست آمده باید بین کاربران بیشتری تقسیم شود.

استیکینگ کاردانو از طریق کیف پول daedalus

کیف پول daedalus برای استیکینگ کاردانو

این مطلب راهم مطالعه کنید: استیکینگ اتریوم ۲ چیست و چگونه کار می کند؟

مدیریت پاداش‌ها

علاوه بر اینکه کاربران از طریق استیکینگ کاردانو می‌توانند پاداش به‌دست بیاورند، سالانه ۴/۵۶ درصد سود از طریق پروتکل کاردانو به دارایی استیک شده تعلق می‌گیرد. برای تخمین میزان پاداشی که کاربران می‌توانند از استیک کردن به دست بیاورند از طریق ماشین حساب کاردانو (staking reward calculator) قابل محاسبه است.

پس از ملحق شدن یک کاربر به استخر استیکینگ و کامل شدن سه دوره ۵ روزه، اولین پاداش به دست آمده از طریق استیکینگ در کیف پول Daedalus​ نمایش داده می‌شود.

فرآیند تخصیص مجدد (Redelegating) برای استیکینگ کاردانو هم بسیار ساده است. از طریق کیف پول Daedalus می‌توانید گزینه «redelegate» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه فرآیند اختصاص دادن کاردانو به استخر استیکینگ مانند بار اولی که این کار را انجام داده‌اید تکرار می‌شود.

فقط این نکته را به یاد داشته باشید که این فرآیند برای به‌روزرسانی تنظیمات استیکینگ فقط در ابتدای دوره (epoch) بعدی در دسترس خواهد بود.

خارج شدن از فرآیند استیکینگ

برای خارج کردن کاردانوهای خود از استخر استیکینگ شما باید دارایی خود را از کیف پولی که به استیکینگ اختصاص داده‌اید به یک کیف پول دیگر انتقال دهید. این فرآیند مانند هر معامله معمولی دیگر در بلاک چین ساده و ایمن انجام می‌شود.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که در این مطلب فقط به فرآیند استیکینگ کاردانو از طریق کیف پول Daedalus اشاره کردیم، در حالی که این کار از طریق برخی صرافی‌های ارز دیجیتال هم ممکن است.

فراموش نکنید هر گونه سوال، نظر یا تجربه‌ای درباره استیکینگ کاردانو دارید می‌توانید از طریق کوین نیک با ما در میان بگذارید.

 

منبع: cryptogazette