در دوره و زمانه کنونی، ارزها و دارایی‌های دیجیتال، درون فضای شبکه‌ی بلاک چین با دو روش یا نوع، مبادله می‌شود. این دو روش در ساختار و معماری فناوری خود، با یکدیگر متفاوت هستند؛ یکی از آن‌ها متمرکز است در حالی که دیگری، به شکل غیر متمرکز کار می‌کند. حال، بیایید به معرفی و بررسی این دو روش برای مبادله‌ی پول‌های دیجیتال بپردازیم.

صرافی متمرکز یا CEX

 صرافی متمرکز به عنوان یک متولی یا محافظ دارایی‌های دیجیتال کاربر عمل می‌کند. یک صرافی متمرکز، کنترل کاملی برروی تمام دارایی‌های موجود روی پلتفرم خود به دست می‌آورد و کم‌و‌بیش به مانند یک پلتفرم قدیمی کارگزار یا بانک کار می‌کند و تمام موجودی مشتری را از آن خود می‌کند.

بیشتر بخوانید: صرافی غیر متمرکز چیست و چه تفاوتی با صرافی متمرکز دارد

تقریبا همیشه، دارایی‌ها درون چند هات والت (Hot Wallet) مبادله ذخیره می‌شوند که با رشد، به درون کلد والت (Cold Wallet) منتقل می‌گردند. این عمل، کاربران را مجبور می‌کند تا برای ذخیره کردن موجودی، به شکل تمام و کمال برروی یک شخص سوم اعتماد و اطمینان کنند. تراکنش‌ها و معاملات از طریق یک پایگاه داده‌ی داخلی ثبت و ضبط می‌شوند و به CEX اجازه می‌دهند تا سرعت ترخیص شدن تراکنش‌ها را بالا ببرد. صرافی متمرکز معمولاً توسط اشخاص خصوصی هدایت می‌شوند. با این حال، به دلیل مترمرکز سازی شدیدی که دارند، بسیاری از این پلتفرم‌ها، به هدف آسان و فوق‌العاده‌ای برای هکرها و دزدهای اینترنتی تبدیل می‌شوند.

بد نیست بدانید که صرافی‌های متمرکز با وجود تمام نقاط ضعفی که دارند، نسبت به صرافی غیرمتمرکز، محبوبیت بیشتری دارند و افراد بیشتری برای مبادلات خود از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند.

صرافی غیرمتمرکز یا DEX

 صرافی غیر متمرکز، در واقع خلق شده‌اند تا راه جایگزینی را برای صرافی‌های متمرکز به وجود بیاورند. بسیاری از مردم همیشه از این ترس دارند که با تکیه بر صرافی‌های متمرکز، تنها صاحب دارایی و ارز خود نیستند اما صرافی‌های غیرمتمرکز، دقیقاً برخلاف روش قبلی، تنها شما را می‌شناسد. صرافی‌های غیرمتمرکز به شکل یک بازار یا یک مسیریابی برای کاربران عمل می‌کند. این صرافی‌ها، نیاز حضور یک فرد سوم برای انجام تراکنش‌ها را به کلی از بین می‌برند و مبادلات و تجارت‌ها در اصل از طریق قراردادهای هوشمند یا Smart Contracts انجام می‌شوند. با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران کنترل کاملی برروی موجودی و دارایی خود دارند و هر کاربر برای خود یک کلید یا رمز شخصی دارد. در این روش، مبادلات و تجارت‌ها به صورت نظیر به نظیر انجام می‌شود و از کیف پول شخصی به کیف پول شخص دیگر می‌رود.

همان طور که واضح است، ثابت شده که صرافی‌های غیرمتمرکز، مقاومت و امنیت بیشتری در برابر حملات اینترنتی و هکرها دارد. با این حال، این نوع صرافی‌ها، معمولا در زمینه انواع دارایی، محدودیت‌هایی دارند و همچنین کارایی و عملکرد حکمی و مجوزی به شکل عمده برای آن‌ها کار نمی‌کند و در دسترس نیست. به صورت کلی صرافی‌های غیرمتمرکز، پیچیده‌تر بوده و شاید به آن شکلی که باید (در مقایسه با صرافی‌های متمرکز، کاربرپسند نیستند این موارد باعث شده‌اند تا بازارها و افراد کمتری با DEX کار کنند و مردم بیشتر با روش متمرکز سر و کار داشته باشند.

نظر شما در مورد صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز چیست و استفاده از کدام یک از آن‌ها را مناسب می‌دانید؟ چه چیزی نکست اکسچنج را به یک صرافی هیبرید تبدیل می‌کند؟

منبع: cryptonewmedia