تا به امروز آمازون از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت اجتناب کرده است. با ورود پی پال به حوزه ارز دیجیتال، آیا آمازون می‌تواند جای آن را بگیرد؟ پذیرش بیت کوین از سوی آمازون چه فوایدی برای این شرکت خواهد داشت؟

آمازون؛ بزرگترین شرکت خرده‌فروشی در جهان

آمازون با درآمد سالانه ۲۸۰ میلیارد دلار، یک تجارت الکترونیکی عظیم در جهان است. با این حال، این شرکت تا به امروز از بیت کوین و سایر رمز ارزها به عنوان روش پرداخت اجتناب کرده است (اگرچه فروش کالاهایی که با آرم بیت کوین مزین شده‌اند خوشنود‌کننده است).

از نظر طرفداران بیت کوین، اقدام احتمالی بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیکی در جهان برای پذیرش پرداخت‌های بیت کوین یک اقدام وسوسه‌انگیز است. چیزی که می‌تواند نشان‌دهنده پذیرش جریان اصلی ارز دیجیتال و موج جدیدی از پذیرش بیت کوین باشد.

آمازون ۴۷ درصد سهم بازار خرده‌فروشی تجارت الکترونیکی آمریکا را با درآمد خالص بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار (تا سال ۲۰۱۹) در اختیار دارد. این شرکت میزبان بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر Prime در سراسر جهان است. این عدد تنها نشان‌دهنده کاربرانی است که هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه را پرداخت کرده‌اند. در حالی که قطعاً پایگاه کاربری آمازون اعضای بسیار بیشتری دارد.

خوشبختانه، نسل جدید که خود را به عنوان بزرگ‌ترین طرفداران بیت کوین به حساب می‌آورند، به آمازون نیز علاقه دارند. در مورد عضویت در آمازون نیز از نسل‌های دیگر پیشی می‌گیرند.

بنابراین، با بیش از ۱۵۰ میلیون مشتری شناخته شده که بسیاری از آنها علاقه‌مند به ارز دیجتال هستند، به نظر می‌رسد پذیرش بیت کوین از سوی آمازون، بدیهی باشد. با تمام این اوصاف، از همان سال ۲۰۱۴، آمازون از پذیرش بیت کوین خودداری کرده است. موانع پیش روی این پذیرش چیست؟

تعداد اعضای پرایم در آمازون

تعداد اعضای کاربران prime در آمازون

موانع پذیرش بیت کوین از سوی آمازون

به نظر می‌رسد موانع زیادی وجود دارند. از جمله مهم‌ترین آنها بی‌ثباتی و نوسانات قیمت بیت کوین است.

شان رولند (Sean Rolland)، مدیر محصول بیت پی (BitPay)، در مصاحبه‌ای گفته است:

آمازون برای استفاده مستقیم از بیت کوین به عنوان روش پرداخت، باید فرآیندها و روش‌هایی را برای پذیرش، نگهداری و مدیریت بیت کوین و هزاران ارز دیجیتال دیگر ایجاد کند.

وی افزود:

آنها باید ریسک نوسانات ذاتی بازار را در ارتباط با هولد کردن ارز دیجیتال در ترازنامه خود و فروش ارز دیجیتال به/از طریق صرافی در ازای دریافت ارز فیات بپذیرند.

لازم به ذکر است که بیت پی در مورد پذیرش بیت کوین بی‌تجربه نیست. از این گذشته، این شرکت خدمات پرداخت بیت کوین را برای هزاران کسب‌وکار در سراسر جهان ارائه می‌دهد. مسلماً، بیت پی نیز راهی برای خرید در آمازون با استفاده از بیت کوین، البته غیر مستقیم، از طریق خرید کارت‌های هدیه از پیش پرداخت شده با استفاده از ارز دیجیتال فراهم می‌کند. اما رولند خاطرنشان می‌کند که تکان‌های احتمالی عمیق‌تر از نوسانات هستند. برخی از بزرگترین موانع در ارتباط با رعایت کلیه جنبه‌های فنی است.

بیشتر بخوانید: خرید کارت هدیه آمازون با ریپل امکان پذیر شد

مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین؛ بزرگ‌ترین نگرانی آمازون

به نظر رولند، پشتیبانی از گره، مدیریت زنجیره‌ای، پذیرش پرداخت از کیف پول‌های حضوری و غیر حضوری و حتی پشتیبانی از سکه‌های دیجیتال بیشتر راهکارهایی است که آمازون باید در نظر بگیرد.

انطباق با قواعد مختلف نظارتی نیز به احتمال زیاد باعث نگرانی آمازون خواهد بود. اما از نظر دنی اسکات (Danny Scott)، بنیانگذار مرکز خدمات بیت کوین CoinCorner، بزرگ‌ترین عامل دلسردی آمازون، عدم توانایی بیت کوین در مقیاس‌پذیری است.

اسکات معتقد است:

از منظر پرداخت، بیت کوین برای آن سطح از مقیاس‌پذیری کاملاً آماده نیست.

آمازون در Prime Day  (روزهای تخفیف) سال ۲۰۱۶ به حدود ۶۳۶ تراکنش در ثانیه (TPS) دست یافت که یک رکوردشکنی برای این شرکت محسوب می‌شود. در حال حاضر، بیت کوین فقط می‌تواند به حدود هفت TPS برسد. این عدد در مقایسه با پردازنده‌های پرداخت مانند Visa و MasterCard که حدود ۶۵٫۰۰۰ TPS را مدیریت می‌کنند، بسیار ناچیز است.

با این وجود، اسکات همچنان خوش‌بین است که راه حل‌های مقیاس‌پذیری مانند شبکه لایتنینگ بیت کوین ممکن است تمام مقیاس مورد نیاز بیت کوین را فراهم کنند. در واقع، بیشتر از ویزا و مسترکارت در مجموع. در وایت پیپر شبکه لایتنینگ، اشاره شده که راه حل مقیاس‌پذیری لایه دوم، در صورت عملکرد کامل به سرعت میلیون‌ها TPS خواهد رسید.

با این حال، در وضعیت فعلی، حتی لایتنینگ نیز در موقعیتی نیست که بتواند کار شرکت‌هایی مانند آمازون را تسهیل کند.

آیا ورود پی پال چیزی را تغییر می‌دهد؟

در اکتبر سال ۲۰۲۰، پس از سال‌ها بررسی و تأمل، غول پرداخت دیجیتال پی پال از ویژگی‌ خریدوفروش ارز دیجیتال رونمایی کرد. با استفاده از این ویژگی، کاربران پی پال می‌توانند با بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین خرید کنند.

اگرچه برخی از علاقه‌مندان به ارز دیجیتال در مورد سیاست‌های پی پال که مانع از انتقال ارز دیجیتال به خارج از کیف پول‌های دیجیتال این شرکت می‌شوند، ابراز نگرانی کرده‌اند، اما این حرکت به عنوان یک سیگنال قدرتمند برای پذیرش گسترده ارز دیجیتال تلقی می‌شود. این شرکت نیز با تبدیل خودکار پرداخت‌های ارز دیجیتال به ارز فیات در نقطه فروش، هوشمندانه بر مسائل مربوط به نوسانات بیت کوین فائق آمده است.

ارزهای دیجیتال در پی پال

۴ ارز دیجیتال قابل معامله در پی پال

با ورود پی پال به این عرصه و داشتن سوابق قبلی، رولند اظهار داشت که مقاومت در برابر پذیرش بیت کوین برای سایر شرکت‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

وی توضیح داد:

تصمیم پی پال برای ارائه ارز دیجیتال برای فروش به این معنی است که مصرف‌کنندگان بیشتری برای پرداخت آنلاین ارز دیجیتال خواهند داشت، به ویژه هنگامی که قیمت بیت کوین و سایر سکه‌ها افزایش می‌یابد. بازرگانان، از جمله آمازون، قصد دارند برای پذیرش ارز دیجیتال به عنوان یک وسیله پرداخت برای به‌دست آوردن فروش آماده باشند.

مزایای پذیرش ارز دیجیتال

رولند معتقد است که پذیرش ارز دیجیتال، شانس فروش یک شرکت بازرگانی به بازارهای بین‌المللی را که پذیرش کارت‌های اعتباری در آن‌ها عملی نیست، افزایش می‌دهد.

وی افزود:

این کار کارمزد‌های بالا را نیز کاهش داده و بر شفافیت و کارایی پرداخت می‌افزاید. ارز دیجیتال بسیار ارزشمند است، زیرا برای تجارت کالاها و خدمات به صورت جهانی و بدون خطر کلاهبرداری یا سرقت هویت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسکات با تأیید این موضوع گفت:

آمازون دیر یا زود بیت کوین را می‌پذیرد.

اقدامات آمازون در حوزه ارز دیجیتال

در سال ۲۰۱۳، آمازون نام دامنه amazonbitcoin.com را خریداری کرد. چهار سال بعد دامنه‌های amazonethereum.com ، amazoncryptocurrency.com و amazoncryptocurrencies.com را اضافه کرد. در حال حاضر، این آدرس‌ها به صفحه اصلی Amazon.com هدایت می‌شوند. به هر حال، این موضوع نشان می‌دهد که آمازون، حداقل، از پتانسیل ارز دیجیتال و محض احتیاط، زیر نظر گرفتن این حوزه، آگاه است.

از نظر اسکات، ممکن است آمازون در اولین گام پرداخت‌های بیت کوین را نپذیرد، اما از مایکرو استراتژی و اسکوئر که اخیراً به لیست شرکت‌های عمومی با بیش از ۶/۷ میلیارد دلار بیت کوین پیوستند، پیروی می‌کند. وی گفت:

شاید آمازون سال‌ها با این کار فاصله داشته باشد، اما اینکه شرکت‌های جهانی همه به نوعی با بیت کوین مواجه خواهند شد، اجتناب‌ناپذیر است.

مطمئناً، آمازون ترجیح می‌دهد قبل از شروع کار با اصول آن آشنا شود. پیش از آنکه از بیت کوین به عنوان وسیله پرداخت رونمایی کند، ابتدا کارکنان خود را با آن به عنوان یک ذخیره ارزش آشنا کند. به هر حال، پذیرش پرداخت‌ها به صورت بیت کوین، ممکن است از سوی آمازون زمان‌بر باشد. چرا که این شرکت منتظر می‌ماند تا نقص‌های این سیستم توسط پذیرندگان اولیه برطرف شوند.

به نظر شما پذیرش بیت کوین از سوی آمازون چه زمانی صورت خواهد گرفت؟ آیا این پذیرش بیت کوین را وارد جریان اصلی خواهد کرد؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt