در هفته‌های اخیر شاهد پاک شدن ویدیوهای مربوط به ارز دیجیتال در یوتیوب بودیم. فعالیت برخی از این کانال‌ها به علت الگوریتم جدید محدود شده بود و برخی دیگر هم به عنوان حساب‌های جعلی و کلاهبرداری بسته شده بودند. اما به نظر می‌رسد که بزرگترین پلتفرم اشتراک گذاری ویدیو در جهان قدم‌های جدی‌تری در این مسیر برداشته است.

پاک شدن ویدیوهای مربوط به ارز دیجیتال در یوتیوب

در چند وقت اخیر اینفلوئنسرهایی که در یوتیوب در زمینه کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کردند با هشدار، اخطار و بسته شدن موقت کانال‌های خود خبر داده بودند. یکی از همین فعالان به نام جیسون اپلتون (Jason Appleton) معروف به (Crypto Crow) در توییتر خود اعلام کرد کانال او برای همیشه بسته شده است.

نمی‌دونم چرا با کانال من اینجوری برخورد کردند. آن‌ها حتی چیزی هم در این مورد به من نگفتند. ضربه بزرگی خوردم، من دیگه خسته شدم. احساس می‌کنم همه کارها را به درستی انجام داده بودم.

توییت جیسون با واکنش کاربران دیگر توییتر همراه شد و آن‌ها هم پاک کردن کانال‌های مربوط به ارز دیجیتال در یوتیوب را نوعی سانسور کردن محسوب کردند و از یوتیوب خواستند تا در قوانین و مقررات خود تغییراتی را اعمال کند.

بسیاری از طرفداران و تاثیرگذاران ارزهای دیجیتال هم تهدید کردند که اگر یوتیوب همچنان به سانسورهای خود در این زمینه ادامه دهد، آن را ترک می‌کنند و به پلتفرم‌های جایگیزین مانند LBRY مهاجرت خواهند کرد.

طرفداران ارزهای دیجیتال عقیده دارند به عنوان یک بازار کاملا غیرمتمرکز که به وسیله کاربرانش اداره می‌شود و هیچ نهاد ثالثی روی آن کنترل ندارد، سانسور کردن معنی ندارد.

پاک شدن ویدیوهای مربوط به ارز دیجیتال در یوتیوب

ویدیوهای ارز دیجیتال در یوتیوب

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا گوگل به مبارزه با بیت کوین برخاسته‌ است؟

هدف یوتیوب مبارزه با حساب‌های کلاهبرداری است؟

عصبانیت طرفداران ارزهای دیجیتال کاملا قابل درک است، به خصوص در مورد (Crypto Crow) که گفته می‌شود حتی اخطار زیادی هم از طرف یوتیوب دریافت نکرد ولی کانالش بسته شد. علاوه بر این که اگر سال‌ها تلاش، بارگذاری محتوا و جذب مخاطبانی که در طی سال‌ها برای آن زحمت کشیده بود یک شبه از دست رفت.

کاربر دیگری به نام کریس دان (Chris Dunn) هم اعلام کرده است که بیش از ۱۰ سال روی کانال خوددر یوتیوب فعالیت می‌کند و بیش از ۲۰۰ هزار دنبال کننده دارد، اما یک شبه تمام ویدیوهایی که در مورد ارزهای دیجیتال منتشر کرده بود، پاک شده است.

از طرف دیگر یوتیوب همواره در مورد بستن کانال‌های جعلی و کلاهبرداری سخت‌گیر بوده است.

چند هفته پیش از این براد گارلینگ‌هاوس (Brad Garlinghouse) مدیرعامل ریپل هم در حساب خود در توییتر از یوتیوب گلایه کرده بود:

دیگر کافیست! در حالی که در وسط بحران جهانی هستیم و مردم بیشتر از گذشته آسیب‌پذیر هستند، پلتفرم‌های اجتماعی باید در مورد کلاهبرداران (ارزهای دیجیتال و غیره) که با حساب‌های جعلی پول مردم بی گناه را سرقت می‌کنند، سختگیر و در مقابل مردم پاسخگو باشند.

او در ادامه با منشن کردن حساب‌های کاربردی یوتیوب، اینستاگرام و توییتر، از آن‌ها خواست تا اقدامات لازم را برای مبارزه با کلاهبرداران انجام دهند.

با توجه به این توییت به نظر می‌رسد یوتیوب در مقابل فعالیت حساب‌های جعلی تحت فشار است و مقررات سختگیرانه‌ای برای فعالیت تاثیرگذاران به خصوص در زمینه ارزهای دیجیتال وضع کرده است. ممکن است کانال (Crypto Crow) هم به اشتباه و بر اساس سیاست‌های سختگیرانه یوتیوب بسته شده باشد و به زودی او بتواند کنترل کانال خود را به دست بگیرد.

به هر حال به نظر می‌رسد پلتفرم‌های متمرکز مانند یوتیوب به شدت از طرف کاربرانی که طرفدار عدم تمرکز و عدم کنترل توسط نهادها و شرکت‌های قدرتمند هستند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

به نظر شما پاک شدن ویدیوهای مربوط به ارز دیجیتال در یوتیوب ادامه می‌یابد یا بالاخره یوتیوب تسلیم کاربران ناراضی خواهد شد؟ فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های خود در مورد بازار ارزهای دیجیتال را از طریق قسمت نظرات یا در شبکه‌های اجتماعی با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

 

منبع: bitcoinist.com