در حالی که فضای دیفای با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت و توسعه است، بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران، با طوفانی از پروژه‌های جدید رو به رو خواهند شد که بسیاری از آن‌ها می‌توانند مضر، خطرناک یا بی‌هدف باشند. برخی از آن‌ها هم می‌توانند به یک پروتکل بسیار موفق و پرسود تبدیل شوند. تحلیلگران فاندامنتال به دنبال راهی برای مشخص کردن با‌ارزش یا بی‌ارزش بودن این پروتکل‌ها هستند تا سرمایه‌گذاران و تریدرها قادر به تصمیم‌گیری بهتری در خصوص پوزیشن‌های مورد نظر خود باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا ۷ شاخصی را که برای سرمایه گذاری دیفای باید بشناسید، معرفی کنیم.

برترین شاخص‌های مناسب برای سرمایه گذاری دیفای

اگر از سرمایه‌گذاران امور مالی غیر متمرکز هستید، می‌دانید که این فضا با چه سرعتی در حال گسترش است و به سختی می‌توان در زمان مناسب، با پروژه‌های جدید همراه شد. مسئله‌ای که این کار را بیش از پیش چالش‌برانگیز می‌کند، عدم وجود یک استاندارد مناسب برای ورود به بازار است. به همین دلیل، روش‌های بسیار مختلفی وجود دارد تا بتوان پروتکل‌های دیفای را مقایسه کرد.

اما هر سرمایه گذار دیفای می‌تواند تنها با چند شاخص و منبع مناسب، دیفای مورد نظر خود را بسنجد و اطلاعات خوبی از آن‌ به دست بیاورد.

برترین شاخص‌های مناسب برای سرمایه گذاری دیفای
برترین شاخص‌های مناسب برای سرمایه گذاری دیفای

در ادامه با ۷ شاخص برای سرمایه گذاری در دیفای آشنا خواهیم شد.

ارزش کلی قفل شده (TVL)

همانطور که از نام این شاخص پیداست، ارزش کلی قفل شده (Total Value Locked) از میزان کلی سرمایه‌های قفل شده درون یک پروتکل امور مالی غیرمتمرکز خبر می‌دهد. می‌توانید به این شاخص، به عنوان نقدینگی کلی موجود در استخرهای نقدینگی بازار یک پروتکل نگاه کنید. برای مثال، در پروتکل یونی سواپ (UniSwap) ارزش کلی قفل شده به معنی تمامی سرمایه‌های سپرده شده توسط نقد کنندگان پروتکل است.

با کمک ارزش کلی قفل شده، می‌توانید سود کلی درون یک دیفای را تا حدودی مشخص کنید. همچنین با کمک این شاخص می‌توانید سهم بازار هر یک از پروتکل‌های مختلف دیفای را مقایسه کنید. این ویژگی به خصوص برای آن سرمایه‌گذارانی که به دنبال پروژه‌هایی که پایین‌تر از سطح خود قیمت‌گذاری شده‌اند، بسیار مناسب است.

ضریب قیمت به فروش (P/S ration)

در کسب و کارهای سنتی‌تر، ضریب قیمت به فروش (Price to Sales Ration) قیمت سهام یک شرکت را با درآمد آن شرکت مقایسه می‌کند. سپس از این ضریب برای مشخص شدن دسته پایین یا دسته بالا گرفتن شدن یک سهام استفاده می‌شود.

از آن جایی که در حال حاضر خیلی از پروتکل‌های دیفای درآمد ایجاد می‌کنند، این استاندارد را هم می‌توان در این زمینه استفاده کرد. برای این کار، نیاز است تا ارزش بازار یک پروتکل را با میزان درآمد آن، تقسیم کنید. ایده اصلی این شاخص این است که هرچقدر ضریب پایین‌تر باشد، پروتکل مورد نظر کمتر از ارزش واقعی تخمین زده شده است (Undervalued).

البته توجه داشته باشید که این یک روش قطعی برای محاسبه ارزش یک پروتکل نیست. اما می‌تواند برای به دست آوردن یک ایده کلی از این دیفای در بازار، روش خوبی باشد.

میزان توکن‌های تامین شده در صرافی‌ها

یکی دیگر از استراتژی‌های شما، می‌تواند رهگیری میزان توکن‌های تامین شده در یک صرافی ارز دیجیتال باشد. هنگامی که فروشندگان قصد فروش توکن‌های خود را دارند، آن‌ها معمولا این کار را در صرافی‌های متمرکز انجام می‌دهند. البته که تعداد صرافی‌های غیرمتمرکز و میزان استفاده از آن‌ها هم در حال رشد است اما به دلیل نقدینگی قوی‌تر صرافی‌های متمرکز، در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران این پلتفرم‌ها را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل مهم است که توجه ویژه‌ای به میزان توکن‌های موجود در صرافی‌های متمرکز داشته باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: توکن ERC20 چیست و چه کاربردی دارد؟

با یک مثال ساده این استراتژی را معرفی می‌کنیم. وقتی که مقدار زیادی توکن در یک صرافی موجود باشد، فشار فروش ممکن است بالا‌تر برود. از آن جایی که نهنگ‌ها و هولدرها، سرمایه خود را درون کیف پول خود نگهداری نمی‌کنند، معمولا به این معنی است که آن‌ها به دنبال فروش توکن‌ها هستند.

البته نمی‌توان گفت این فرض کاملا مستقیم و آسان است. بسیاری از تریدرها ممکن است از هولدینگ‌های خود در صرافی‌ها، به عنوان یک ضمانت در تریدهای آتی یا مارجین استفاده کنند. بنابراین باید در نظر داشته باشید که وجود مقدار زیادی توکن روی یک صرافی، لزوما به این معنا نیست که یک فروش بزرگ در راه است. با این حال می‌توان از این شاخص به عنوان یکی از استراتژی‌های خود استفاده کنید.

تغییرات موجودی توکن‌ها در صرافی‌ها

در حال حاضر می‌دانیم که توجه به میزان توکن‌های موجود در صرافی‌ها یک استراتژی کاربردی است. اما فقط نگاه به میزان موجودی توکن‌ها نمی‌تواند کافی باشد. در عین حال توجه به تغییراتی که در این مانده حساب‌ها رخ می‌دهد هم می‌تواند کاربرد داشته باشد. هنگامی که تغییرات بزرگی در موجودی توکن‌های یک صرافی رخ دهد، معمولا به نشانه افزایش نوسانات است.

برای مثال، اگر یک حساب بزرگ دارایی‌های خود را از یک صرافی متمرکز بیرون بکشد، به این معنی است که نهنگ‌ها در حال جمع کردن توکن‌های خود هستند. اگر آن‌ها به دنبال این باشند که توکن‌ها را به زودی بفروشند، پس چرا باید توکن‌ها را به کیف پول‌های خود منتقل کنند؟ بنابراین نظارت بر چینن اتفاقی می‌تواند در استراتژی شما مفید باشد.

شمار آدرس‌های منحصر به فرد

با این که این روش محدودیت‌های خود را دارد، اما افزایش ثابت آدرس‌هایی که مقدار مشخصی کوین یا توکن در اختیار دارند، معمولا به افزایش استفاده و بهره‌وری اشاره دارد. این اتفاق نشان از این دارد که آدرس‌های بیشتری با کاربران بیشتر مرتبط شده‌اند و اتخاذ توکن‌ها در حال افزایش است.

این یک شاخص قابل بازی است. باید این مسئله را به یاد داشته باشید که یک شخص می‌تواند هزاران آدرس ایجاد کند و سرمایه خود را بین همه آن‌ها تقسیم کند. بنابراین باید از این شاخص در کنار دیگر فاکتورهای معرفی شده استفاده کنید.

بهره‌وری غیر سفته‌ بازی

شاید توجه شما به توکنی جلب شده باشد که وعده درآمد بالا را داده است. اما آیا واقعا می‌تواند به وعده خود عمل کند؟ شاید این توکن از روش پانزی (هرمی) قصد رشد داشته باشد، اما در بلند مدت قابل اطمینان نباشد.

سرمایه گذاری در دیفای
معیارهایی برای استراتژی در سرمایه گذاری در دیفای

این که بدانید توکن مورد نظر شما برای چه کاری استفاده می‌شود، برای سنجش ارزش آن بسیار حیاتی است. برای سنجش معیار این مسئله، می‌توانید به تعداد تراکنش‌هایی که برای سفته‌بازی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند نگاه کنید. این کار ممکن است سخت باشد، اما برای شروع خوب است که به انتقال‌هایی که به صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز جایی ندارند نگاه کنید. هدف اصلی در این شاخص این است که افرادی را تحت نظر بگیرید که از توکن‌های خود استفاده می‌کنند.

نرخ تورم

همه توکن‌هایی که میزان تامین کمی دارند، نشانه خوبی نیستند. یکی دیگر از شاخصه‌هایی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید، نرخ تورم است. یک نرخ تامین کم نمی‌تواند به ویژه برای توکن‌هایی که به طور مداوم استخراج می‌شوند، یک شاخص تضمینی باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین این است که می‌تواند نرخ تورم را به طور مداوم کاهش دهد.

اما نمی‌توان گفت که همه توکن‌ها باید ویژگی نایابی بیت کوین را به منظور جلوگیری از نرخ تورم دنبال کنند. تورم به خودی خود لزوما چیز بدی نیست، اما نرخ تورم بسیار بالا می‌تواند باعث کاهش ارزش بسیار بالا هم باشد. در تورم، هیچگاه یک درصد استاندارد برای خوب یا بد بودن آن تعیین نشده است. بنابراین هوشمندانه است که میزان نرخ تورم را همیشه تحت نظر داشته باشید.

سخن پایانی

اگر شما یک کارکشته در خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستید، قطعا متوجه شده‌اید که بسیاری از این شاخص‌ها، در تحلیل‌های فاندامنتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اگر برای اولین بار است که با این موارد رو به رو می‌شوید و قصد سرمایه گذاری دیفای را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله «فاندامنتال چیست؟» سایت کوین نیک را مطالعه کنید.

همانند همیشه، بازار ارزهای دیجیتال غیرقابل پیشبینی، گاهی غیر منطقی و به شدت مستعد نوسان است. بنابراین برای چه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و چه برای سرمایه گذاری دیفای مهم است که تحقیقات لازم را برای موفقیت در این صنعت انجام دهید.

نظر شما در خصوص سرمایه گذاری دیفای چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Binance