بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین برای امور مالی غیرمتمرکز توکن سازی شده است تا بتوان از آن‌ها در پروتکل‌های شبکه اتریوم و کشت سود بهره برد. این میزان بیت کوینی که به امور مالی غیرمتمرکز تزریق شده، معادل است با تمامی ارزش قفل شده در امور مالی غیرمتمرکز در کمتر از ۴ ماه گذشته است.

طبق آماری که سایت DeFi Pulse ارائه کرده است، نزدیک به ۹۸/۳۰۰ بیت کوین، معادل ۱٫۰۵ میلیارد دلار، توکن‌سازی شده است. این مقدار بیش از ۱۲ درصد از ارزش بازار ۸٫۵۷ میلیارد دلاری امور مالی غیر متمرکز است.

تعداد بیت کوین‌های قفل شده در پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز
تعداد بیت کوین‌های قفل شده در پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز

این آمار نشان از افزایش محبوبیت پروتکل‌های تحت شبکه اتریوم دارد که بازگشت سرمایه مثبتی برای سرمایه‌گذاران در پی دارند. این در حالی است که تا ماه ژوئن، ارزش کلی بازار امور مالی غیرمتمرکز ۱٫۰۵ میلیارد دلار بود و ۴۷٫۵ میلیون دلار آن، یا ۴/۷ درصد آن را بیت کوین تشکیل می‌داد. حال با توجه به این آمار از ورود بیت کوین به صنعت دیفای، می‌توان گفت ارزش بازار امور مالی غیر متمرکز در طی ۳ ماه و نیم بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

شبکه لایتنینگ به تنهایی باعث جذب ۱/۱۰۰ بیت کوین به ارزش ۱۱٫۵ میلیون دلار شده است.

آمارهایی از تبدیل بیت کوین برای امور مالی غیرمتمرکز

فاکتورهای زیادی باعث تبدیل بیت کوین برای امور مالی غیرمتمرکز نقش داشته‌اند. در ماه ژوئن، بخش بزرگی از بیت کوین‌های امور مالی غیرمترمکز به شکل Wrapped Bitcoin تبدیل شده‌اند. هرچند، آغاز به کار ماشین مجازی غیرمتمرکز Ren و RenBTC به علاوه پروتکل‌های توکن‌ساز عمومی مانند PieDAO، نقش مثبتی در تزریق بیت کوین به امور مالی غیرمتمرکز داشته‌اند.

پروتکل‌های توکن‌ساز بیت کوین، به کاربران اجازه می‌دهند تا با قفل کردن بیت کوین‌های‌شان و تبدیل آن‌ها به توکن‌ ERC-20، قادر باشند تا با قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم تعامل برقرار کنند.

در حالی که Wrapped Bitcoin محبوب‌ترین پروتکل توکن‌ساز بیت کوین شناخته می‌شود، امسال ماشین مجازی Ren هم توانسته عملکرد مثبتی از خود به جای بگذارد. Wrapped Bitcoin از اواخر ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، توانسته ۵۶٫۸۰۰ بیت کوین به ارزش ۶۰۵٫۵ میلیون دلار را به توکن تبدیل کنند. در نقطه مقابل، ماشین مجازی Ren از زمان آغاز به کار خود از ماه می سال ۲۰۲۰، حدود ۲۱٫۵۰۰ بیت کوین به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار را به توکن تبدیل کرده است.

بیت کوین‌های تبدیل شده به توکن با پروتکل WBTC
آمار تعداد بیت کوین تبدیل شده به توکن برای امور مالی غیرمتمرکز با پروتکل WBTC

در حالی که هر دو پروتکل توانسته‌اند عملکرد خوبی در جذب بیت کوین‌ داشته باشند، با این حال WBTC حجم بیشتری از بیت کوین را نسبت به Ren به خود جذب کرده است. با این حال در ۹۰ روز گذشته، هر دو پروژه WBTC و Ren بیش از ۸۵۰ درصد رشد داشته‌اند.

توکن‌سازی بیت کوین به منظور استفاده در کشت سود

همچنین در زمینه امور مالی غیرمتمرکز، پروتکل کشت سود Curve Finance بیش از ۲۷٫۶۰۰ بیت کوین به ارزش ۲۹۵ میلیون دلار را در خود حفظ کرده است. پروتکل کشت سود Aave هم با ۱۷٫۸۰۰ بیت کوین به ارزش ۱۹۰٫۵ میلیون دلار، در رتبه دوم قرار دارد. در رتبه سوم هم پروتکل کشت سود Balancer با ۹٫۵۰۰ بیت کوین به ارزش ۱۰۱٫۶ میلیون دلار، در تعقیب دو پروتکل دیگر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشت سود و توکنیزاسیون بیت کوین مهمترین عوامل رشد حوزه دیفای

با وجود این آمار، تنها ۰/۴۷ درصد از بیت کوین‌های عرضه شده،‌ توکن‌سازی شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت هنوز میزان زیادی از بیت‌کوین‌های موجود در بازار می‌توانند در طول ماه‌ها و سال‌های آینده، وارد شبکه امور مالی غیرمتمرکز شوند.

نظر شما در خصوص توکن سازی بیت کوین برای امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Cointelegraph