چان‌پنگ ژائو مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بایننس که بیشتر به نام «CZ» او را می‌شناسیم. در اجلاس بلاک چین در لس آنجلس (LA Blockchain Summit) به خبرنگار رویترز گفت: «در بلند مدت، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، جایگزین امور مالی متمرکز (CeFi) خواهد شد.» و بایننس به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان خوشحال است که در این مسیر قرار بگیرد. در ادامه این مطلب درباره علاقه بایننس به حوزه دیفای بیشتر صحبت می‌کنیم.

صحبت‌های CZ درباره مزایای دیفای

مدیرعامل بایننس در این اجلاس در مورد جنبه‌های مثبت امور مالی غیرمتمرکز (مجموعه‌ای از پروتکل‌های مبتنی بر بلاک چین که امکان وام دادن، قرض گرفتن، کسب سود و سایر موارد را بدون استفاده از موسسات مالی فراهم می‌کند) صحبت کرد.

چان‌پنگ ژائو همچنین از مزایای استخرهای نقدینگی در دیفای  صحبت کرد، اما به باور او این مدل‌های پر بازده که هر روز پروژه‌های کپی برداری شده بیشتری در آن به‌وجود می‌آید، پایدار نخواهد بود. CZ پیش بینی می‌کند به زودی نرخ بازده‌های بالا از بین خواهد رفت و شاهد نرخ بازده سالم ۵ تا ۱۵ درصد در بین این پروژه‌ها خواهیم بود.

با جود اینکه تعداد پروژه‌هایی که یک شبه رشد می‌کنند هر روز بیشتر می‌شود، CZ به طور کلی لیست شدن این توکن‌ها را خوب توضیف کرد.

به گفته او از آنجایی که بایننس لیست کردن آلت کوین‌ها را خیلی وقت است که آغاز کرده، بنابراین بسیاری از این توکن‌ها در فهرست ارزهای قابل ارائه بایننس موجود است، اما کاربران باید متوجه باشند فقط برخی از این نوآوری‌ها قدرت ماندن در بازار را خواهند داشت.

علاقه بایننس به حوزه دیفای

چان‌پنگ ژائو در اجلاس بلاک چین لس آنجلس از علاقه بایننس به حوزه دیفای صحبت کرد.

توکن‌های دیفای

همانطور که توکن‌ها و پروتکل‌های دیفای توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند (CZ فکر می‌کند که این اتفاق خواهد افتاد) مدیر عامل بایننس تشخیص داده است که این صرافی باید با توجه به زمان تغییر کند.

چان‌پنگ ژائو می‌گوید: «صرافی متمرکز مانند نسخه DVD نتفلیکس است. (منظور او از این مثال شروع کار نتفلیکس است که با نسخه‌های فیزیکی فیلم‌ها شروع شده بود.) اما این هدف نهایی ما نیست. حتی اگر ما بزرگترین صرافی متمرکز جهان را هم اداره کنیم، واقعا چیزی نیست که به آن وابسته شویم، ما بیشتر علاقه‌مند به نوآوری هستیم تا ثبات.»

ژائو به جنگ ۱۰۰ میلیون دلاری بایننس برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها و پروتکل‌های دیفای اشاره می‌کند که هیچ کسی به آن فکر نمی‌کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: از سوشی تا پیتزا؛ با توکن های خوشمزه حوزه دیفای آشنایی دارید؟

اغلب این پروژه‌ها دوام نخواهند آورد ولی در نهایت برخی از آن‌ها که مفیدتر هستند آینده را رقم خواهند زد. همیشه فرصت‌های بیشتری در آینده نسبت به گذشته وجود دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد بایننس تحت مدیریت CZ علاقه‌ای به دفاع از مدل کسب و کار خود ندارد بلکه همواره به دنبال پیدا کردن مدل‌های بعدی است.

مدل کسب و کار بایننس مثل نتفلیکس است، نه کداک

چان‌پنگ ژائو به شرکت کداک (Kodak) اشاره می‌کند که حتی وقتی بازار به سمت عکاسی دیجیتال حرکت کرد، روی مدل قدیمی کسب و کار خود تمرکز کرد و در این راه ورشکست شد. بایننس نمی‌خواهد این اشتباه را تکرار کند.

 نظر شما در مورد علاقه بایننس به حوزه دیفای چیست؟ آیا بایننس مسیر درستی را پیش گرفته‌ است؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

  منبع: decrypt