چانگ پنگ «CZ» ژائو مدیرعامل صرافی رمزارز بایننس نمی‌خواهد به هیچ فردی بگوید دفتر مرکزی شرکت وی در کجا واقع شده است. برای شروع اجلاس اترئال (Ethereal) کانسنسیس (ConsenSys)، در روز پنجشنبه شرکت Unchained Podcast، به میزبانی لورا شین (Laura Shin)، یک گفتگوی گرم و دوستانه با ژائو برگزار کرد که به همین مناسبت، یک پیراهن فوتبال با برند بایننس پوشیده بود. بیایید در این مطلب از کوین نیک ببینیم که در مصاحبه ژائو چطور گذشت.

در مصاحبه ژائو و شین چه گذشت؟

در مدت زمان برنامه‌ریزی‌شده ۴۵ دقیقه‌ای این برنامه، ژائو توضیح داد که بعید است لیبرا و یوان دیجیتال چین، رقیبی برای ارائه‌دهندگان فعلی استیبل کوین باشند. همچنین در این مورد توضیح داد که چگونه زنجیره هوشمند صرافی رمزارز بایننس نمی‌خواهد به اتریوم آسیب بزند (او گفت این بستگی به تعریف رقابت دارد) و این‌که انگیزه بایننس از مستقل نگه‌داشتن شرکت CoinMarketCap چه بوده است.

تنها ۵ دقیقه از زمان باقی مانده بود. ژائو به‌دنبال اعتمادبه‌نفس بود؛ او حتی سوال سخت و پیچیده‌ای راجع به طرح دادخواست در حال پیگیری خود مطرح کرد تا بحث را عوض کند. به‌نظر می‌رسید این آخرین مرحله کار او بود.

در مصاحبه ژائو و شین در مورد صرافی رمزارز بایننس چه گذشت؟

استیبل کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: راه‌اندازی استخر استخراج بایننس در میان نگرانی‌ کاربران

نوبت به دفتر مرکزی صرافی رمزارز بایننس رسید

سپس شین سوالی را مطرح کرد که ژائو واقعا نمی‌خواست به آن پاسخ دهد، اما خیلی‌ها می‌خواهند بدانند: دفتر صرافی رمزارز بایننس کجا است؟

در واقع، این سوال به‌ظاهر ساده، بسیار پیچیده‌ است. تا ماه فوریه، اعتقاد بر این بود که بایننس در کشور مالت مستقر است. این باور زمانی تغییر کرد که کشور مالت اعلام کرد صرافی رمزارز بایننس در حوزه قضایی این کشور نیست. از آن زمان به بعد بایننس نگفته است که در حال حاضر دفتر مرکزی آن دقیقا کجا قرار دارد.

تعجبی نداشت که وقتی این سوال را از ژائو پرسیدند، رنگش قرمز شد و به لکنت افتاد. او به خارج از دوربین، احتمالا به یکی از دستیاران فیلمبرداری نگاه کرد و گفت:

«خوب، من فکر می‌کنم آنچه حقیقت دارد، زیبایی بلاک‌چین است، بنابراین لازم نیست که بدانید دفتر بیت‌کوین کجا قرار دارد، زیرا بیت‌کوین هیچ دفتری ندارد.»

سوال از مسیر اصلی خود خارج شد، سپس ایده‌ای به ذهنش رسید. ژائو ادامه داد، بایننس دارای دفترهای زیادی است که کارمندان آن در ۵۰ کشور جهان هستند. این نوع جدیدی از سازمان است که نیازی به حساب‌های بانکی و آدرس‌های پستی ثبت‌شده ندارد.

وی گفت:

«هرکجا که من بنشینم، دفتر صرافی رمزارز بایننس همان‌جا خواهد بود. هرکجا به شخصی احتیاج داشته باشم، دفتر بایننس خواهد بود.»

نوبت به دفتر مرکزی صرافی رمزارز بایننس رسید

صرافی رمز ارز بایننس

این مطلب راهم مطالعه کنید: توکن اهرمی : سرویس جدید بایننس

شین دست‌بردار نبود!

شاید ژائو امیدوار بود که میزبان به‌سراغ سوال آسان‌تری برود. اما شین ادامه داد:

«من فکر می‌کنم حتی برای انجام کارهایی مانند مدیریت، مثلا مالیات برای کارمندانتان، شما به یک نهاد تجاری ثبت‌شده احتیاج دارید، بنابراین چرا آن را در ابهام نگه می‌دارید، چرا در مورد آن شفاف‌سازی نمی‌کنید، می‌دانید که دفاتر مرکزی در جایی ثبت شده‌اند، چرا در مورد آن چیزی نمی‌گویید؟»

ژائو دوباره به چیز دیگری نگاه کرد، احتمالا به شخصی که پشت دوربین بود. از برنامه آن‌ها کمتر از ۲ دقیقه باقی مانده بود. وی گفت:

«اینطور نیست که ما نمی‌خواهیم آن را بپذیریم، این چنین نیست که بخواهیم آن را مبهم نگه داریم یا بخواهیم پنهان کنیم. ما مورد مخفی نداریم، ما شفاف هستیم.»

شین حرف او را قطع کرد:

«آنچه شما می‌گویید این است که در حال حاضر نوعی DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) هستید؟ منظورتان چیست؟ زیرا این روش (داشتن دفتر مرکزی) قدیمی نیست، در واقع روشی رایج است … من واقعا نمی‌دانم شما چه نوع سازمانی بوده یا ادعا دارید چه نهادی هستید»

ژائو گفت:

صرافی رمزارز بایننس یک شرکت سنتی نیست، بلکه یک تیم بزرگ از مردم است «که با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری می‌کنند». «صادقانه بگویم، اگر ما به‌عنوان یک DAO طبقه‌بندی شویم، آن‌وقت در مورد این‌که چرا ما یک DAO نیستیم، بحث‌های زیادی مطرح می‌شود. بنابراین من نمی‌خواهم وارد این بحث شوم.»

شین در مورد فاش‌کردن دفتر مرکزی صرافی رمزارز بایننس دست‌بردار نبود

رمزارز بایننس

این مطلب راهم مطالعه کنید: بایننس برای ترغیب مشتریان پس از هاوینگ بیت کوین پاداش می‌دهد

شین با این‌که ناامید شده بود اما باز ادامه داد!

شین که از فاش‌نکردن راز بزرگ ژائو در این مصاحبه ناامیده شد، گفت:

«منظور من این است که کسی شما را یک DAO نمی‌نامد».

زمان تمام شد. شین برای اتمام مصاحبه با یک سوال آسان پرسید که ژائو در مدت همه‌گیری ویروس کرونا از کجا کار می‌کند.

ژائو گفت:

«من در آسیا هستم.»

او هیچ سرنخی در مورد جایی که ممکن است در آسیا باشد، ارائه نداد. شین پرسید که آیا او می‌تواند بگوید کدام کشور؟ بالاخره، آسیا بزرگترین قاره زمین است.

ژائو با دویدن وسط حرف شین گفت:

 «من ترجیح می‌دهم که این موضوع را فاش نکنم. به نظر من این حریم خصوصی من است.»

بدین ترتیب به مصاحبه پایان داد و نگذاشت هیچ فردی متوجه شود که دفتر مرکزی صرافی رمزارز بایننس واقعا کجا قرار دارد.

منبع: coindesk