نانگنگ ژانگ (Nangeng “NG” Zhang) بنیانگذار، رئیس و مدیر عامل شرکت Canaan، یک شرکت پیشرو در ارائه راه حل‌های ابرمحاسباتی است که در این مقاله نظرات خود را درباره نوآوری در استخراج بیت کوین در سال‌های آتی بیان کرده است. در این مقاله با بیان مشکلاتی که بر سر راه استخراج بیت کوین قرار دارد، با راه حل‌های آتی و نوآوری‌ها در این زمینه آشنا خواهیم شد.

رشد صنعت استخراج بیت کوین

بیت کوین پس از هاوینگ در ماه مه تا روند صعودی قیمت آن که تا به امروز ادامه داشته، شاهد فرازونشیب‌هایی در سال ۲۰۲۰ بوده است. حتی با افزایش قیمت بیت کوین به بیش از اوج قیمت سال ۲۰۱۷، ناظران از ترس حباب دوم همچنان با احتیاط رفتار می‌کنند. با این حال، طرفداران بیت کوین با اشاره به یک بازار بالغ که در آن علاقه به دارایی‌های دیجیتال در میان سرمایه‌گذاران سازمانی رو به افزایش است، استدلالشان این است که این روند صعودی مثل قبل تنها یک هیجان سوداگرانه نیست. با چنین رویکرد خوش‌بینانه‌ای می‌توان امیدوار بود که این بار تاریخ تکرار نشود.

در عین حال، با رسیدن درآمد ماینرها به سطوح پیش ار هاوینگ برای اولین بار در نوامبر امسال، از زمان ایجاد اولین بلوک (جنسیس) تغییرات زیادی صورت گرفته است. از این پس دیگر محدود به شبکه‌ای از ماینرهای مستقل نیستیم، اکنون شاهد اقدامات خیره‌کننده‌ای در کشورهای مختلف از استان‌های کمتر شناخته‌شده در چین تا قزاقستان و حتی مالزی هستیم.

با وجود این رشد، صنعت در حال رشد استخراج با خطراتی روبرو است. این خطرات تنها به پایداری طولانی مدت استخراج بیت کوین پس از استخراج آخرین بلوک در سال ۲۱۴۰ مربوط نمی‌شوند.

سال جدید، بازارهای جدید

چین با برق ارزان قیمت خود، هزینه‌های کم تولید و نیروی انسانی قابل دسترس، مدت‌هاست که بر بخش استخراج بیت کوین حکمفرماست. با این وجود، این مرکز ثقل در سال‌های اخیر به دلیل ظهور استخرهای استخراج در سایر نقاط جهان شروع به تغییر مکان کرده است. علی‌رغم اینکه چین هنوز بیش از دو سوم توزیع هش ریت جهانی را در اختیار دارد، کشورهایی مانند ایالات متحده، روسیه و قزاقستان در حال پیشی گرفتن از آن هستند.

بیشترین قدرت هش استخراج در اختیار چین است

چین با در اختیار داشتن قسمت اعظم هش ریت پرچمدار استخراج ارز دیجیتال در دنیاست

این مدعیان جدید برای ایجاد فضای کافی و پیشرفت در حوزه استخراج بیت کوین، باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرند، مانند: قیمت‌های رقابتی انرژی یا منابع انرژی جایگزین، قیمت جذاب املاک و مستغلات و دولتی که از دارایی‌های دیجیتال حمایت و پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت نقشه استخراج بیت کوین : ۶۵ درصد از قدرت هش دنیا در چین

استقبال قزاقستان از استخراج ارزهای دیجیتال

به عنوان مثال، کشور قزاقستان که طرفدار استخراج است، رشد چشمگیری در فعالیت‌های استخراج بیت کوین داشته و بیش از ۶/۱۷ درصد از کل هش ریت استخراج بیت کوین را در اختیار دارد. این امر تا حد زیادی به دولت آن نسبت داده می‌شود که طبق قوانین خود از استخراج ارزهای دیجیتال تا زمانی که دارایی‌های استخراج شده با پول فیات مبادله نشوند، مالیات دریافت نمی‌کند. همچنین، استخراج در این کشور قانونی شده و لایحه آن اخیراً توسط مجلس سنای قزاقستان تصویب و در اوایل ماه ژوئن ابلاغ شده است. هزینه‌های پایین مصرف برق در این کشور نیز به بهتر شدن وضعیت استخراج کمک می‌کند.

این رویکرد مطمئناً نتیجه مطلوب داده و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در عملیات استخراج محلی ارز دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۰ دو برابر شده و در طی سه سال آینده ۷۳۸ میلیون دلار دیگر به این بخش سرازیر شود.

چشم‌انداز استخراج در سال ۲۰۲۱

با نگاهی به مسیر پیش رو در سال ۲۰۲۱، استخراج بیت کوین به یک حرکت مثبت ادامه خواهد داد و شاهد روند منسجمی خواهیم بود. اکنون دو سال است که بازارهای کشورهای مشترک المنافع (CIS)، اروپا و آمریکای شمالی رشد کرده‌اند. این روند با روی آوردن ماینرها برای اجتناب از سخت‌گیری‌های قانونی و در جستجوی هزینه برق کمتر به کشورهای جدید، برجسته‌تر خواهد شد.

در اروپا و آمریکای شمالی، ممکن است به دلیل همه‌گیری کرونا، برنامه‌های افتتاح تاسیسات استخراج به تأخیر افتاده باشد. اما با بهبود تدریجی بازار بیت کوین و توزیع واکسن ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱، ممکن است شاهد از سرگیری تقاضا برای استخراج باشیم. از سوی دیگر، رویکرد دولت جدید بایدن در برخورد با ارزهای دیجیتال هنوز نامشخص است.

علی‌رغم چشم‌انداز گسترده بازارهای جدید، تسلط چین بر استخراج بیت کوین به راحتی از آن گرفته نخواهد شد. دولت چین خواستار تسریع در توسعه فناوری بلاکچین و مشوق‌های مالی برای پیشرفت در استخراج ارز دیجیتال با انرژی‌های تجدیدپذیر است. چین این رویکرد را از طریق نوآوری در استخراج بیت کوین دنبال خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مهاجرت ماینرهای چینی به علت احتمال ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین

نوآوری در فناوری استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین مسلماً از روزهای اولیه پردازش بلوک جنسیس توسط ناکاموتو با CPU مسیری طولانی را طی کرده است. از نوآوری‌های اولیه مانند GPUها و FPGAها تا تولد ASICهای امروزی، ماینرها همچنان به دنبال سریع‌ترین، قدرتمندترین و مقرون به صرفه‌ترین دستگاه‌ها هستند.

وضعیت رقابتی کنونی استخراج بیت کوین به این معناست که نوآوری در استخراج بیت کوین باید دائماً با تقاضای این صنعت در حال رشد همگام باشد. در غیر این صورت، استخراج‌کنندگان دیگر نمی‌توانند بر اساس تجهیزات رقابت کنند، اما در مقابل، در جای دیگر- خواه در منابع جایگزین انرژی یا سایر پروتکل‌های اجماع- به دنبال ایجاد رقابت و کسب حداکثر سود خواهند بود.

اجماع اثبات سهام، دوستدار محیط زیست

از زمان انقلاب اسیک‌ها، بسیاری از پیشرفت‌های فنی در حوزه استخراج بیت کوین از طریق کاهش اندازه تراشه‌ها و افزایش هش ریت‌ به منظور دستیابی ماینرها به کارآیی بالاتر حاصل شده است. با این حال، این پیشرفت‌ها به سطح ثابتی رسیده و متوقف شده‌اند. و علی رغم اینکه استخراج بیت کوین آخرین تجلی اثبات کار (PoW) است، سؤالات پیرامون ماندگاری طولانی مدت PoW افزایش یافته است. اجماع اثبات سهام (PoS) اتریوم ۲ بدون شک الگویی پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست است.

وقتی نوبت به نوآوری‌های جدید در فناوری استخراج بیت کوین می‌رسد، درباره استفاده از محاسبات کوانتومی بحث‌های زیادی مطرح می‌شود. به عنوان مرزهای جدیدمحاسبات، فناوری کوانتومی ممکن است امنیت بیت کوین را شکسته و کلیدهای رمزنگاری شده بیت کوین را ناامن کند. اگر این اتفاق بیافتد، احتمالاً یک سافت فورک رخ خواهد داد و پروتکل بیت کوین را قادر می‌سازد تا روی الگوریتم‌های مقاوم در برابر کوانتوم اجرا شده و حتی توسط گره‌هایی که روی رایانه‌های کوانتومی کار می‌کنند، عمل کند.

با این حال، فعلاً روزهای اولیه محاسبات کوانتومی است و با ورود به سال ۲۰۲۱، اسیک‌ها همچنان سنگ بنای استخراج بیت کوین خواهند بود. استخراج‌کنندگان بیت کوین باید چند سال دیگر منتظر ورود فناوری پیشگام بعدی باشند.

بهینه‌سازی و مصرف بهینه انرژی برای استخراج

با قدرتمندتر شدن ماشین‌های استخراج، مصرف انرژی نیز افزایش می‌یابد.

مناطقی مانند ژین جیانگ چین و مغولستان داخلی در طول تاریخ متکی به انرژی ذغال سنگ بودند تا قیمت پایین‌تری از انرژی را در اختیار شرکت‌های استخراج ارز دیجیتال قرار دهند. چین به دنبال حل مسئله آلودگی در سطح وسیع‌تر، اخیراً اظهار کرده که قصد دارد با یک «انقلاب سبز» تا سال ۲۰۶۰ دیگر کربن تولید نکند. این بدان معناست که استخراج با منابع انرژی تجدید‌ناپذیر مانند زغال سنگ به طور فزاینده‌ای از نظر اقتصادی برای ماینرهای چینی ناکارآمد خواهد بود.

از طرفی، ماینرهای بیت کوین به طور سنتی به برق ارزان قیمت نیروگاه‌های برق آبی در استان سیچوان به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر خود تکیه می‌کردند. اما اگر در نظر بگیریم که نیروگاه برق آبی فقط در فصل مرطوب در چین، یعنی شش ماه از سال در دسترس است، جای تعجب نیست که توجه ماینرهای بیت کوین به منابع نوآورانه و پایدار انرژی در کشورهای جدید برای یافتن انرژی تجدیدپذیر یا مازاد معطوف شود.

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۰، آینده نوآوری در استخراج بیت کوین درخشان به نظر می‌رسد. درست همان‌طور که از آخرین حباب بیت کوین خارج شدیم، در سال ۲۰۲۱ با تحقق چهارمین انقلاب صنعتی، چشم‌انداز روشن‌تری را شاهد خواهیم بود.

با تصور اینکه یک اکوسیستم استخراج بهینه و قابل دوام باشد، خوب است که یک برنامه‌ریزی استراتژیک برای بلند مدت داشته باشیم و نه تنها پیروزی‌های کوتاه مدت را در نظر بگیریم- چه از نظر فناوری و چه از نظر سودآوری- بلکه در مقابل، روی ادغام کامل اهداف تجاری، پایداری و زیست محیطی تمرکز کنیم.

نظر شما در مورد آینده استخراج بیت کوین چیست؟ آیا تجربه‌ای در زمینه استخراج دارید. شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk