در هفته‌های منتهی به هاوینگ، بیت کوین همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد. اما الگوهای تاریخی از هاوینگ‌های قبلی نشان می‌دهد، قیمت این ارز دیجیتال ممکن است در اثر این تغییر در عرضه دچار کاهش شدید اما موقتی شود. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم، تغییرات قیمت بیت کوین پس از هاوینگ را بررسی کنیم.

مشهورترین ارز دیجیتال دنیا پس از اینکه در ۱۳ مارس کمترین قیمت خود در چند ماه گذشته (۳۸۶۷ دلار) را تجربه کرد، در پایان ماه مارس ۱۳۰ درصد رشد داشت و از مرز ۶۵۰۰ دلار عبور کرد. همچنین تنها در ۱۰ روز اول ماه آوریل ارزش بیت کوین از ۶۷۰۰ دلار به ۹۴۰۰ دلار رسید.

علاوه بر همه این‌ها بیت کوین در هفته گذشته هم ۱۵ درصد رشد داشت تا برای اولین بار در یکسال گذشته، ۷ هفته پشت سر هم روند صعودی داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که این رشد چشمگیر در هفته‌های منتهی به هاوینگ بیت کوین اتفاق افتاده است، اتفاقی که پیش از این در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ هم به نوعی رخ داده بود.

اگر با اصطلاح هاوینگ آشنا نیستید، بیایید به صورت ساده آن را تعریف کنیم.

هاوینگ در واقع به یک اتفاق از پیش برنامه‌ریزی شده در بیت کوین گفته می‌شود که در اثر آن پاداش استخراج هر بلوک نصف می‌شود. هاوینگ بیت کوین هر ۴ سال یکبار رخ می‌دهد و علت آن هم برای کنترل تورم ناشی از استخراج بیت کوین است. همانطور که می‌دانید عرضه بیت کوین محدود است و در نهایت تنها ۲۱ میلیون بیت کوین در بازار وجود خواهد داشت. به همین دلیل هرچه عرضه آن کمتر شود و تقاضای بیت کوین بالاتر رود به ارزش آن افزوده می‌شود.

بعد از هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۱۲ می ۲۰۲۰، پاداش استخراج هر بلوک بیت کوین از ۱۲/۵ بیت کوین به ۶/۲۵ خواهد رسید.

تغییر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ

قیمت بیت کوین

تغییر قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدکنندگان بیت کوین در پی فهمیدن این موضوع هستند که بعد از ماجرای هاوینگ چه تغییری در قیمت بیت کوین رخ خواهد داد؟ برای این که بهتر این موضوع را بررسی کنیم بیایید ببینیم در هاوینگ‌های قبلی چه اتفاقی برای بیت کوین افتاده است.

بیت کوین در ۴ هفته منتهی به ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲ که اولین هاوینگ بیت کوین رخ داد، بیش از ۳۴ درصد رشد کرد و ارزش آن از ۹/۵ دلار به ۱۲/۷۵ دلار رسید.

دومین هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، در آن روز بیت کوین با ارزش نزدیک به ۶۶۰ دلار معامله می‌شد، یعنی ۴۵ درصد افزایش نسبت به قیمت ۴۴۰ دلاری در اواسط ماه می. (البته قیمت بیت کوین در اواسط ژوئن به۷۸۰ دلار هم رسیده بود)

بیت کوین ۱۲ تا ۱۵ ماه بعد از آن هاوینگ همچنان به رشد خود ادامه داد و دسامبر سال ۲۰۱۷ ارزش هر واحد بیت کوین به رقم بی نظیر ۲۰ هزار دلار رسید، که بالاترین قیمت تاریخ بیت کوین محسوب می‌شود.

بسیاری از کارشناسان انتظار دارند بعد از هاوینگ بیت کوین در ماه می امسال هم روند صعودی مشابه هاوینگ قبلی از خود نشان دهد.

دان گو (Don Guo) مدیرعامل شرکت فین‌تک بروک‌تاگون (Broctagon Fintech Group) در این باره می‌گوید:

هاوینگ باعث کاهش پاداش ناشی از استخراج بیت کوین می‌شود، بنابراین میزان عرضه بیت کوین به بازار کاهش می‌یابد. نه تنها این کاهش عرضه باعث افزایش قیمت می‌شود بلکه توجه رسانه‌ها و اخباری که هر روز در مورد بیت کوین منتشر می‌شود هم باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت آن خواهد شد.

البته سرمایه‌گذارن باید دقت کنند که در هاوینگ‌های قبلی، روند صعودی قیمت بیت کوین بلافاصله بعد از نصف شدن پاداش شروع نشد. چیزی که آمارهای سال ۲۰۱۶ به ما نشان می‌دهد این است که ارزش بیت کوین در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ با کاهش قابل توجهی همراه بود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به هاوینگ قبلی بیت کوین بیندازیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش‌ بینی مدیرعامل صندوق پوشش ریسک رمزارز در مورد شوک عرضه پس از هاوینگ بیت کوین

تغییر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ سال ۲۰۱۶

بیت کوین پس از دومین هاوینگ خود به مدت دو هفته روند نزولی را طی کرد و ارزش آن در ۲ آگوست به ۴۶۵ دلار رسید. یعنی نسبت به قیمت روز هاوینگ که ۶۶۰ دلار بود، ۳۰ درصد ریزش داشت.

بالاترین قیمت بیت کوین پس از هاوینگ سال ۲۰۱۶، تقریبا هشت ماه پس از آن اتفاق افتاد و ارزش بیت کوین به ۱۱۶۰ دلار رسید. حرکت صعودی بیت کوین در ماه‌های بعد با شیب بسیار تندی ادامه داشت و در آخرین ماه سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین به ۲۰۰۰۰ دلار رسید.

بعضی از سرمایه‌گذاران در مورد این موضوع بحث می‌کنند چرا در هاوینگ اول شاهد این رشد قابل توجه نبودیم. البته در آن زمان جامعه بیت کوین بسیار کوچک بود و تنها عاشقان واقعی بیت کوین روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودند. با این حال پس از ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲، قیمت بیت کوین تنها ۶ درصد رشد کرد و از ۱۲/۷۵ دلار به ۱۳/۵۰ دلار رسید و در ۵ هفته بعد از آن تقریبا رشدی را تجربه نکرد.

تغییرات قیمت هاوینگ بیت کوین

تغییر قیمت بیت کوین

آیا بعد از هاوینگ ۲۰۲۰ شاهد افت بیت کوین خواهیم بود؟

نیک کوان (Nick Cowan) مدیر عامل (GSX Group) می‌گوید:

هاوینگ بیت کوین یک موضوع قدیمی و شناخته شده در بین جامعه ارزهای دیجیتال است، احساسات و مسائل روانی ناشی از هاوینگ تاثیر زیادی روی قیمت بیت کوین گذاشته است و امروز شاهد این قیمت برای بیت کوین هستیم.

در واقع این موضوع بیش از ۱ سال است که در رسانه‌های مربوط به ارز دیجیتال در مورد آن صحبت می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک در آستانه هاوینگ بیت کوین در حال سرمایه‌گذاری روی بیت کوین هستند. بنابراین بعد از ۱۲ می احتمالا شاهد یک دوره سودآوری خواهیم بود.

برخی از سرمایه‌گذاران احتمالا تریدکنندگان و سرمایه‌گذاران کوتاه مدت، پس از هاوینگ به احتمال زیاد دارایی‌های خود را می‌فروشند و همین امر فشار را از روی قیمت بیت کوین بر می‌دارد.

یکی از نتایج هاوینگ دو برابر شدن هزینه‌های استخراج بیت کوین است. بنابراین اگر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ کاهش یابد، دستگاه‌های استخراج قدیمی‌تر مانند (Antminer S9s) کارایی خود را از دست می‌‌دهند و برای استخراج کنندگان ضررهایی را به دنبال خواهند داشت. به این ترتیب احتمالا بسیاری از ماینرها ممکن است عملیات خود را کاهش دهند یا از ضنعت استخراج بیت کوین خارج شوند.

همچنین استخراج کنندگانی که دچار ضرر مالی شدند احتمال دارد برای جبران خسارت دارایی‌های خود را برای تامین هزینه‌ها به فروش برسانند که می‌تواند باعث کاهش قیمت بیت کوین شود.

آشیش سینگال (Ashish Singhal) مدیر عامل و بنیانگذار صرافی کوین‌سوئیچ (Coinswitch) می‌گوید:

برخی از ماینرها ممکن است از فرصت افزایش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر و پیش رو استفاده کنند و تصمیم بگیرند دارایی‌های دیجیتال خود را تبدیل به نقدینگی کنند تا بتوانند پس از هاوینگ بیت کوین خریداری کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: یاکوم پیات: استخراج‌کنندگان پس از هاوینگ دو برابر می‌فروشند

تفاوت هاوینگ ۲۰۲۰ با هاوینگ‌های قبلی چیست؟

در هر صورت، هاوینگ ماه می ۲۰۲۰ از دو هاوینگ قبلی بسیار متفاوت خواهد بود. یکی از دلایل آن تاثیر بحران کرونا بر اقتصاد جهانی است.

اندی جی (Andy Ji) بنیانگذار بلاکچین آنتولوژی (Ontology) در این باره توضیح می‌‌دهد:

مطمئنا هاوینگ پیش‌رو از هاوینگ گذشته بیت کوین متفاوت خواهد بود، زیرا سیستم اقتصادی «ساتوشی ناکاموتو» توانسته است تاب‌آوری و استحکام خود در برابر سیستم اقتصادی سنتی و پروتکل‌های وال‌استریت را به خوبی نشان دهد.

شیوع کووید ۱۹ اقتصاد جهانی را تکان داده است و دولت‌ها و بانک‌های مرکزی را مجبور کرد برای به حرکت درآوردن اقتصاد تریلیون‌ها دلار را وارد جریان مالی کنند.

در حالی که اقتصاد جهانی در زمان هاوینگ قبلی یعنی سال ۲۰۱۶ وضعیت بسیار بهتری داشت. گفتنی است شاخص ارزش تولید چین (قیمت کارخانه) در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ با سقوط شدید مواجه شد اما در سپتامبر همان سال مثبت شد و باعث رشد قیمتی در بازار کالا و سهام شد.

به عبارت ساده‌تر با وضعیت اقتصاد جهانی مردم به دنبال جایگزین‌هایی مانند بیت کوین برای سرمایه‌گذاری هستند که با هر بار هاوینگ کمیاب‌تر هم می‌شود. بنابراین کاهش شدید قیمت بیت کوین (در صورت وقوع) احتمالا کوتاه مدت خواهد بود و بیت کوین سال آینده دوباره با قدرت باز خواهد گشت.

سایمون پیترز (Simon Peters) متخصص و سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال در این باره توضیح می‌دهد:

با توجه به وخیم‌تر وضعیت اقتصاد امریکا و احتمالا افزایش عرضه پول که باعث تورم در بازار و تضعیف دلار می‌شود. پیش بینی می‌شود قیمت بیت کوین تا ۱۹۰۰۰ دلار هم بالا رود، چرا که سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن برای  جایگزینی با دارایی‌های سنتی هستند.

در حالی که در هفته‌های منتهی به هاوینگ، بیت کوین روند صعودی خود را حفظ کرده اما چند روزی است در حدود قیمت ۹۰۰۰ دلار تقریبا ثابت مانده است.

با این حال بازارهای سنتی همچنان روند منفی خود را حفظ کرده‌اند و بازار معاملات سهام S&P 500 کاهش ۰/۵ درصدی را نشان می‌دهد.

احتمالا به دلیل درگیری بین دولت امریکا و چین بر سر شیوع کرونا و تاثیر آن بر روابط تجاری ممکن است ریسک سرمایه‌گذاری در بیت کوین هم بالا روند. بعضی از کارشناسان به علت تغییر در میزان تقاضای دلار نسبت به یوان چین و ارزهای در حال رشد مانند دلار استرالیا و نیوزیلند، پیش بینی می‌کنند قیمت بیت کوین هم تا میانگین ۲۰۰ روز گذشته یعنی ۸۰۰۰ دلار سقوط کند.

با این حال اغلب تحلیل‌گران هنوز انتظار دارند در روزهای قبل از انجام هاوینگ بیت کوین قیمت یک ۵ رقمی (یعنی بیش از ۱۰٫۰۰۰ دلار) را تجربه کند.

جیهان چو (Jehan Chu) مدیر عامل یک بلاکچین در هنگ کنگ می‌گوید:

با وجود اینکه در ماه‌های گذشته صعود اولیه بیت کوین به قیمت بالاتر از ۱۰۰۰۰ دلار در قیمت ۹۴۰۰ دلار متوقف شد، اما احتمالا با یک عقب نشینی و اصلاح قیمت کوتاه مدت، بیت کوین بعد از هاوینگ به پیشروی خود و شکستن مقاومت ۱۰٫۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد.

چو اضافه می‌کند در حال حاضر  علاقه و سرمایه‌گذاری نهادهای خصوصی و دولتی در بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال در بالاترین سطح خود قرار دارد.

طبق گزارش موسسه (Skew) بهره باز یا موقعیت باز (Open interest or open positions) در معاملات آتی در بورس کالای شیکاگو (Chicago Mercantile Exchange)، که مترادف با فعالیت‌های نهادی محسوب می‌شود، در روز جمعه گذشته به ۳۳۹ میلیون دلار افزایش یافت (یعنی بالاترین سطح از تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۱۹). جالب است این شاخص در تاریخ ۱۲ مارس تنها ۱۰۷ میلیون دلار بود.

به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم در روزهای آینده با افزایش تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین مواجه خواهیم بود.

تفاوت هاوینگ ۲۰۲۰ با هاوینگ‌های قبلی

هاوینگ بیت کوین

جمع‌بندی و نتیجه گیری

همانطور که در این مطلب بررسی کردیم، در گذشته پس از رویداد هاوینگ و نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین و در نتیجه آن کاهش عرضه بیت کوین همواره با افزایش قیمت بیت کوین روبرو بودیم. اما این رشد قیمت بلافاصله پس از هاوینگ رخ نداد و چند ماه طول کشید تا تأثیر هاوینگ را روی قیمت بیت کوین مشاهده کنیم.

اما این بار به نظر می‌رسد با توجه به تاثیر بحران کرونا بر اقتصاد جهانی و هجوم سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک به بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک جایگزین مطمئن برای روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری، با تقاضای مضاعفی برای خرید بیت کوین مواجه هستیم.

پیش بینی شما از قیمت بیت کوین پس از هاوینگ چیست؟ آیا بیت کوین دوباره به قیمت‌های رویایی خود یعنی بالاتر از ۲۰٫۰۰۰ دلار خواهد رسید؟

منبع: coindesk