زمانی که در گذشته پولی را به خارج از کشور منتقل می‌کردیم، مجبور بودیم حسابمان را با پول نقد بیشتری پر کنیم. هزینه‌های گزاف حواله، نرخ ارز و کمیسیون‌ها، همه به این معنی بود که ما باید بیشتر از آنچه گیرنده ما نیاز داشت، پول انتقال می‌دادیم، تنها برای این‌که اطمینان حاصل کنیم گیرنده، مبلغ کامل را دریافت می‌کند. در واقع پول نقد اضافی که به جیب بانک‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات واریز می‌شود خیلی زیاد بود. چندان تعجب‌آور نیست که چرا ارزهای رمزنگاری شده طوفانی به‌پا کرده‌اند، اکنون می‌توانیم با سرعت بالایی پول را انتقال دهیم و گیرنده ما اساسا مبلغی نزدیک به مبلغ مورد نظر خود را دریافت می‌کند.

فرض کنیم: دوستم در سیاتل از من می‌خواهد که به او ۱۰۰۰ دلار بدهم. من به‌راحتی می‌توانم آن را به‌صورت ارز رمزنگاری شده ارسال کنم که می‌تواند آن را با فیات مبادله کند. به این ترتیب، او در کمتر از یک ساعت پول خود را دریافت می‌کند و من مجبور نیستم پول بیشتری جهت تامین هزینه‌های گزاف انتقال برای او بفرستم.

با ما در این مطلب از کوین نیک همراه باشید تا در مورد ارزهای رمزنگاری بیشتر بدانید.

ارزهای رمزنگاری شده از اوج تا سقوط

ارز رمزنگاری‌شده به‌عنوان یک دارایی بسیار ناپایدار در نظر گرفته می‌شود و مشهورترین آن بیت‌کوین است که تقریبا در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ به ارزش ۲۰۰۰۰ دلار رسید.

از ارز رمزنگاری‌شده انتظار می‌رفت که بتواند اکوسیستم مالی را به لرزه درآورد. این‌ ارز سرعت بالا و هزینه‌های کمی دارد و نیاز به شخص ثالث مانند بانک‌ها را از بین می‌برد. مردم رویای روزی را داشتند که بتوانند قهوه خود را با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده بخرند.

همچنین، ارز رمزنگاری‌شده دارای مزایای بسیاری است که ارز فیات شامل آن‌ مزایا نیست. ارز رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز است، دارای سوابق ذخیره‌شده به‌صورت رمزنگاری و مخفی است که امنیت را افزایش می‌دهد و در مقایسه با مبادله‌های ارزی و خدمات حواله‌ای، هزینه‌های مبادله‌ای نسبتا کمتری دارد. با این ‌حال، ارز رمزنگاری‌شده در جریان نوسانات، نقص‌های ذاتی خودش را دارد. در تاریخ ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۷، بیت‌کوین به بالاترین حد همیشگی یعنی ۱۹،۷۸۳.۰۶ دلار رسید، اما در ۲۴ ساعت سقوط کرد و به کمتر از ۱۴۰۰۰ دلار افت پیدا کرد که تقریبا به میزان ۳۰ درصد افت قیمت داشته است.

از زمان رونق بیت‌کوین در سال‌های گذشته، تغییرهای بیشتری در بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده آغاز شده است. استارت‌آپ‌های بلاک‌چین با جمع‌آوری مبالغ هنگفتی شروع به عرضه اولیه سکه کردند و وعده بازده کلانی برای توکن‌ها دادند. امروزه، یک صفحه اختصاصی برای نگهداری تقریبا ۱۸۰۰ سکه مرده وجود دارد. پذیرش گسترده، همان چیزی است که یک ارز رمزنگاری‌شده را زنده نگه می‌دارد، اما بیشتر آن‌ها قادر به دستیابی به سطح تقاضا و ابزار لازم برای حفظ ارزش خود نیستند. در پاسخ، تقاضا برای یک دارایی دیجیتال که بتواند مزایای فناوری دفتر کل توزیع‌شده را داشته باشد، اما بتواند بی‌ثباتی خودش را هم جبران کند، شروع به رشد کرده و این زمانی است که Realcoin که اکنون با نام Tether شناخته می‌شود، برای اولین بار ظاهر شد که بر سکه‌های با ثبات قیمت بازار (استیبل کوین) غلبه کند.

استیبل‌کوین‌ها از عملکرد یک ارز فیات کنترل‌شده مرکزی تقلید می‌کنند. آن‌ها معمولا با یک دارایی ذخیره‌شده مانند دلار یا کالاهایی مانند طلا و گاهی اوقات به مجموعه‌ای از کالاهای هم‌تراز از نظر الگوریتمی ثابت نگه‌داشته‌شده و پشتیبانی می‌شوند. این کار به آن‌ها امکان می‌دهد تا همیشه به‌ازای هر توکن، دقیقا ۱ دلار ارزش داشته باشند و در عین حال از مزایای ارزهای رمزنگاری شده هم برخوردار شوند. این بدان معنی است که از پرداخت هزینه‌های گزاف انتقال، کند بودن زمان انتقال و امنیت پایین اجتناب می‌شود.

ارزهای رمزنگاری‌شده از اوج تا سقوط

تفاوت بیت کوین و سایر ارزها

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

با این‌ حال، Tether، مسائل مربوط به اعتبار و باورپذیری خودش را داشت. به‌طور معمول، پشتیبانی استیبل‌کوین با یک پول ملی، بدین معنی‌ است که تعداد آن استیبل‌کوین‌ خاص در گردش دقیقا برابر با همان پولی است که صادرکننده دارد. بنابراین، نسبت آن ۱:۱ است. ما خواهان این پشتیبانی کاملی هستیم که بر اعتماد تکیه دارد.

از کجا بدانم که شما میلیون‌ها دلار در بانک دارید؟ Tether، تحت نظارت دقیق عمومی، فروپاشید و مشخص شد که تنها ۷۴ درصد از توکن‌های آن‌ها با پول نقد پشتیبانی می‌شود. با نسبت مشابه آن، تقریبا ۷۵/۰ دلار به‌ازای هر ۱ دلار، همان‌طور که در مطالب بازاریابی Tether ادعا شده است، ما به‌دنبال بانکداری ذخیره کسری هستیم. باقی‌مانده چیست؟ وام‌ها و سایر کلاس‌های دارایی!

در پاسخ به چالش‌های Tether که با وجود همه گله‌وشکایت‌ها از ارزهای رمزنگاری شده‌ای که امروز بیشتر معامله می‌شوند، با قرار گرفتن بیت‌کوین با گردش ماهانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار در صدر، استیبل‌ کوین‌ ها ساخته شدند، وعده شفافیت و کاربرد بیشتری دادند که حتی در اکوسیستم خدمات مالی لرزه‌ای ایجاد خواهند کرد.

بنیان‌گذار Trusttoken، توری ریس (Tory Reiss)، در سال ۲۰۱۹ با ۵۵ اسلاید به صحنه رفت. او در ارائه خود با عنوان «ارز قابل برنامه‌ریزی» در مورد برنامه‌های آینده استیبل‌کوین‌ها صحبت کرد. درست مانند Tether، استیبل‌کوین‌های بیشتری با فناوری پیشرفته و اهداف بزرگ‌تر ظاهر شده‌اند و طبق گفته رایس، آن‌ها می‌توانند اکوسیستم مالی را زیرورو کنند.

دوباره طلا را بزرگ کنید

مانند TUSD Trusttoken، استیبل‌کوین‌ها معمولا با یک دارایی ذخیره‌شده پشتیبانی می‌شوند و بیشتر این توکن‌ها در حال معکوس‌کردن ارزش انواع ارزهای ملی هستند.

ریس می‌گوید: «روش‌های بسیار ساده‌ای برای انتشار استیبل‌کوین‌ها یا توکن‌های (ذخیره‌شده) فیزیکی وجود دارد.»

سپس این توکن‌ها را می‌توان با استفاده از دبیت کارت خرج کرد. با هر توکنی که نشان‌دهنده مقدار معینی از طلا است، ما می‌توانیم ذخایر طلا را به‌صورت دیجیتالی خرج کنیم، حتی اگر از نظر ماهیت خیلی سیال نباشند. چنین استیبل‌کوین‌هایی، استیبل‌کوین‌های کالای وثیقه‌ای نامیده می‌شوند که با استیبل‌کوین‌های تثبیت‌شده با فیات متفاوت هستند. به‌عنوان مثال، هر توکن طلای Paxos توسط بخشی از طلای ذخیره‌شده در خزانه آن‌ها پشتیبانی می‌شود.

با وجود فناوری و دارایی‌های ذخیره، استیبل‌کوین می‌تواند توسط هر کالایی پشتیبانی شود: از نفت گرفته تا حتی موز. با وجود بلاک‌چین، استیبل‌کوین می‌تواند با موارد دیگری هم پشتیبانی شود: از یک سبد ارز گرفته تا وام وثیقه‌ای.

هر بار بهترین نرخ بهره را در سرمایه دریافت کنید

در ونزوئلا و آرژانتین، ارزهای ملی با تورم بیش از حدی روبه‌رو هستند: پس‌اندازها یک شبه بی‌ارزش می‌شوند. در ژاپن، پول ملی ین با چنین کاهش ارزش وحشتناکی روبه‌رو نیست، اما نرخ بهره آن‌ها منفی یا به‌سختی قابل توجه است. این نرخ بهره مربوط به وام‌هایی است که بانک‌ها در این کشور از بانک مرکزی می‌گیرند.

گرچه نرخ سود منفی، یک سیاست پولی برای ایجاد انگیزه در اعتبار و وام است، شما مجبورید هزینه‌ای را برای نگه‌داشتن سپرده‌های خود در بانک و نه دریافت درآمد از بهره بپردازید. با استفاده از استیبل‌کوین‌ها، به‌جای آن می‌توانید یک سبد ارز را نگهداری کنید. استفاده از الگوریتم‌ها برای متعادل‌کردن نسبت ارز، به ما این امکان را می‌دهد که در هر معامله‌ای، بهترین نرخ بهره را به‌دست آوریم. از این‌رو، صرف‌نظر از شرایط کلان اقتصادی، ما همیشه می‌خواهیم از سرمایه خود سود کسب کنیم. گرچه ممکن است در یک دوره زمانی کوتاه‌مدت، مقدار ناچیزی به‌نظر برسد، سود کل جمع‌شده از همه حساب‌ها بسیار زیاد خواهد بود.

هر بار بهترین نرخ بهره را در سرمایه دریافت کنید

تکنولوژی بلاک چین

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

ما هر زمان که شده، سبد سرمایه‌گذاری خود را به‌صورت خودکار متعادل می‌کنیم

سبد سهام دائمی که برای اولین بار در دهه ۸۰ توسط هری براون مطرح شد، یک سبد سرمایه‌گذاری است که همیشه در هر شرایط کلان اقتصادی به‌طور مشابه عمل می‌کند. با این‌ حال، چنین سبدهایی باعث می‌شوند سرمایه‌گذاران به ارزها به‌صورت جداگانه فکر کنند و به‌جای هدف کلی، روی هر کلاس دارایی به‌صورت جداگانه متمرکز شوند.

یک استیبل‌کوین می‌تواند کل سبد سهام را نشان دهد. با استفاده از یک الگوریتم، نسبت کلاس‌های دارایی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری متعادل می‌شود که خودش به‌صورت دستی کارها را انجام دهد یا مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف باشد. به‌عنوان مثال، اگر بخواهیم به یک مدیر سرمایه‌گذاری با سبد سهام دائمی اعتماد کنیم، به آن شخص اعتماد می‌کنیم تا بتواند تخصیص دلارها را به‌صورت دستی در هر شرایط کلان اقتصادی تنظیم کند. چنین سبد سهام دائمی در بسیاری از بانک‌ها در سراسر جهان وجود دارد. در این حالت، علاوه بر این‌که سرنوشت وجوه شما به تخصص و فناوری مدیر سرمایه‌گذاری بستگی دارد، شما هنوز هم باید هزینه‌های مدیریت ماهیانه را بپردازید.

در مقابل، داشتن یک سبد سهام متعادل‌شده به‌صورت خودکار توسط یک الگوریتم و بدون تکیه بر یک مدیر سرمایه‌گذاری، به سرمایه‌گذار امکان می‌دهد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. مهم‌تر از آن، یک الگوریتم به‌طورکلی در طولانی‌مدت بهتر از فکر و عقیده انسانی است. بیشتر ما از داشتن اتوماسیون در منابع مالی بهره‌مند می‌بریم: هرچه تصمیم‌های کمتری بگیریم، بهتر می‌شویم. با داشتن چیزی که واقعا به‌سادگی قابل‌استفاده باشد، اما هنوز پیچیدگی‌های زیادی را نشان می‌دهد‌، می‌توان استراتژی‌های سرمایه‌گذاری متنوعی را که شاید هرگز خودمان به آن نپرداخته باشیم، در دسترس بسیاری از افراد قرار داد.

آیا استیبل‌کوین‌ها آینده ارزهای رمزنگاری‌شده هستند؟ مطمئنا ریس این‌طور فکر می‌کند. اکثر ما، فقط می‌توانیم ببینیم که آینده برای صنعت رمزنگاری چه در نظر دارد و شاید روزی، پرداخت پول برای کالاها را متوقف کنیم.