bZx یک مجموعه قرارهوشمند است که روی شبکه بلاک چین اتریوم ساخته شده و به مردم اجازه می‌دهد تا بدون وابستگی به واسطه‌های خارجی، وام بگیرند یا معاملات مارجین انجام دهند. قرارداد هوشمند bZx یک پلتفرم وام‌ غیرمتمرکز مالی است. برای آشنایی بیشتر با bZx با کوین نیک همراه باشید.

زمانی بود که بازار ارزهای دیجیتال و توکن‌هایی که در آن وجود داشت، فقط به منظور سفته‌ بازی یا شرط‌بندی مورد استفاده قرار می‌گرفت و معترضان زیادی هم داشت. اما حالا اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance یا DeFi) این داستان را عوض کرده‌اند. یکی از طرفینی که در تغییر این داستان نقش مهمی داشته و آینده روشنی هم برای آن قابل تصور است، شرکت bZx نام دارد.

شرکت‌هایی نظیر bZx در کنار دیگر پروتکل‌های محبوب DeFi مانند Compound و MakerDAO، نه تنها باعث شده‌اند تا از توکن‌ها به عنوان یک عنصر وام دادن مورد استفاده قرار بگیرند، بلکه باعث شده‌اند تا توکن‌ها به عملکرد اصلی خود بازگردند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای کامل و جامع امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای افراد مبتدی

اما بگذارید ابتدا به چگونگی قرض یا وام گرفتن پول از این طریق نگاهی بندازیم.

دریافت وام و مشکلات آن

برای یک معامله‌گر ارزهای دیجیال، دستیابی به معاملات مارجین (معاملاتی که با پول قرض گرفته شده، انجام می‌شوند) اکثر اوقات محدود به صرافی‌های متمرکز بود. با استفاده از صرافی‌های متمرکز، معامله‌گران مارجین و افرادی که سرمایه آن‌ها را تامین می‌کردند، همیشه در معرض خطر هک، نظارت و عدم قطعیت در نظارت و قانون‌گذاری و همچنین مشکلات مدیریتی قرار می‌گرفتند. اگر چه که صرافی‌های غیرمترمکز آسیب‌پذیری‌های خاص خود را دارند، اما این که یک معامله‌گر این انتخاب را داشته باشد تا بین یک صرافی متمرکز و غیرمتمرکز یکی را انتخاب کند، قدم رو به جلویی در دنیای ارزهای دیجیتال است.

قرارداد هوشمند bZx چیست؟
پروتکل وام DeFi قرارداد هوشمند bZx

قرارداد هوشمند bZx چیست؟

پورتکل bZx یک مجموعه قراردادهای هوشمند است که روی شبکه اتریوم ساخته شده است. این پروتکل روی معاملات مارجین و وام تمرکز دارد و بسیار شبیه به اپلیکیشن غیرمتمرکز مالی دیگری به نام dYdX است. بزرگ‌ترین تفاوت میان این ۲ پروتکل در معاملات مارجین، استفاده طبیعی از توکن‌ها در پروتکل bZx است. در سیستم این قراردادهای هوشمند ۳ توکن اصلی وجود دارد: توکن iTokens، توکن pTokens و توکن BZRX. هر ۳ توکن جزو توکن‌های ERC20 محسوب می‌شوند و هر یک از آن‌ها نقشی حیاتی را در عملکرد bZx ایفا می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: صرافی غیر متمرکز چیست و چه تفاوتی با صرافی متمرکز دارد

چه کسی قرارداد هوشمند bZx را اختراع کرد؟

موسسین bZx، تام بین (Tom Bean) و کایل کیستنر (Kyle Kistner) هستند. این ۲ شخص، در ماه آگست سال ۲۰۱۷، ایده این پروتکل را شکل دادند. در فوریه سال ۲۰۱۸، اوراق سفید (Whitepaper) این پروتکل منتشر شد. در دسامبر ۲۰۱۸ توانست سرمایه ۷٫۸ میلیون دلاری را از طریق عرضه اولیه سکه توکن‌های BZRX به دست بیاورد و در نهایت در سال ۲۰۱۹، آغاز به کار کرد.

چه چیزی bZx را ویژه ساخته است؟

سیستم وام و قرض قراردادهای هوشمند bZx وابسته به توکن‌های iTokens و pTokens است. هنگامی که یک کاربر از پروتکل bZx پول قرض می‌گیرد، دارایی ارزهای دیجیتال به استخرهای نقدینگی وارد یا خارج می‌شوند. این استخرها، استخرهای سرمایه‌های مشترکی بین بسیاری از صرافی‌های مختلف هستند. هنگامی که یک شخص قصد وام دادن داشته باشد، سرمایه او وارد استخر نقدینگی می‌شود و به صورت خودکار، iTokens دریافت می‌کند. این توکن‌ها، سندی بر سهام و ادعای فردی هستند که پول خود را در این راه سرمایه‌گذاری کرده است و به صورت خودکار، سود این سرمایه‌گذاری برای این فرد ایجاد می‌شود. در هر زمانی، iTokenها را می‌توان بازخرید کرد و در عین حال سودی را که از آن به دست آمده هم دریافت و ذخیره کرد.

در طرف مقابل، وقتی یک کاربر از این پلتفرم برای ایجاد یک معامله مارجین پول قرض می‌گیرد، به صورت خودکار توکن‌های pToken دریافت می‌کند. حرف p در این توکن، نشانه Position در دنیای اقتصاد است. در اصل کاربران با استفاده از وامی که دریافت می‌کنند، می‌توانند یک موقعیت در معاملات مارجین ایجاد کنند. این موقعیت‌ها می‌توانند کوتاه یا بلند باشند. بسته به نوع موقعیتی که یک شخص باز می‌کند، توکن او متفاوت خواهد بود. برای مثال، باز کردن یک موقعیت بلند در ETH/DAI با استفاده از سرمایه‌گذاری ۴ برابری، به کاربران یک توکن dLETH4x می‌دهد. ارزش توکن pToken بر اساس ارزش دارایی‌هایی است که تحت آن‌ها قرار دارد. در این مثال، این ۲ دارایی، ارزهای دیجیتال اتریوم و دای هستند.

استفاده از اوراکل

همانند بسیاری دیگر از محصولات DeFi، قرارداد هوشمند bZx از اوراکل برای دریافت قیمت‌ها به سیستم خود استفاده می‌کند. مشکل این است که اوراکل، یک نقطه تکی شکست متمرکز است. به همین دلیل برای این که bZx بیشتر غیر متمرکز شود، این پروتکل، با یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز به نام Chainlink همکاری کرده است تا این مشکل را برطرف کند.

قرارداد هوشمند bZx چیست
ویژگی‌های قرارداد هوشمند bZx چیست؟

دیگر ویژگی‌های bZx

پروتکل bZx همچنین به گونه‌ای طراحی شده تا از توکن BZRX استفاده کند. این توکن‌ها در حال حاضر فقط برای پرداخت هزینه‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. تا زمان نگارش این مطلب، فعلا تمامی عملکردهای دیگر آن نظیر تبادل، روی این شبکه قفل شده است.

اما در نهایت، توکن BZRX برای سیستم‌های رای‌ دادن در تصمیمات نظارتی و اداری برای هدایت آینده این پروتکل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین یکی دیگر از عملکردهای این توکن که هنوز فعال نشده، استفاده از BZRX برای بیمه کردن bZx برای سرمایه‌گذاران است. سرمایه این بیمه از طریق ۱۰ درصد از سود به دست آمده توسط وام دهندگان ایجاد شده است و بخشی از طراحی این قرارداد هوشمند محسوب می‌شود. در صورتی که افراد قرض گیرنده پول نتوانند وام خود را بازپرداخت کنند، این بیمه از سرمایه‌گذاران حمایت خواهد کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: یک هکر نابغه با DeFi توانسته‌ است ۳۵۰ هزار دلار به جیب بزند

از کجا می‌توان توکن‌های bZx را دریافت کرد؟

توکن‌های مدیریتی و نظارتی BZRX در هنگام عرضه اولیه سکه (ICO) پروتکل bZx قابل خرید بود و در حال حاضر دیگر برای خرید و یا تبادل موجود نیست.

توکن‌های iToken و pToken در برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Uniswap و Kyber در دسترس هستند. همچنین می‌توان آن‌ها را مستقیما با استفاده از رابطه‌های کاربری Fulcrum یا Torque تولید کرد.

با bZx چه کار می‌توان انجام داد؟

بهترین راه برای استفاده از bZx از طریق فرانت‌اندهای (Front Ends) معرفی شده یعنی Fulcrum و Torque است.

Fulcrum

Fulcrum به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از قراردادهای هوشمند bZx، دارایی‌های ارز دیجیتال خود را قرض دهید یا در معاملات مارجین به کار ببرید. هنگامی که از Fulcrum استفاده می‌کنید، توکن‌های iToken برای وام دادن و توکن‌های pToken برای معاملات مارجین دریافت خواهید کرد. هیچ هزینه یا ثبت نامی برای این کار نیاز نیست و به راحتی با کیف پول‌‌های اتریوم نظیر MetaMask می‌توانید آدرس خود را با این قرارداد هوشمند متصل کنید.

Torque

در حالی که Fulcrum به وام دادن پول به معامله‌گران محدود شده است، Torque به کاربران اجازه می‌دهد تا با پول خود هرکاری که دوست دارند انجام دهند. در حالی که دیگر پروتکل‌های وام DeFi مانند Compound دارای نرخ سود متغیری هستند، Torqe به وام گیرندگان اجازه می‌دهد تا نرخ سود ثباتی داشته باشند. با این ویژگی، وام‌ها قابل پیشبینی‌تر هستند.

آینده قرارداد هوشمند bZx

دلیل این که توکن‌‌های اپلیکیشن‌های DeFi اهمیت دارند، این است که می‌توان آن‌ها را روی یکدیگر ایجاد و ترکیب کرد و سیستمی پیچیده‌تر ساخت. محصولات خودکار معاملات ارزهای دیجیتال، این امکان را ایجاد کرده‌اند تا بتوان با ترکیب کارایی توکن‌ها با bZx، سود و iToken به دست آورد. در حال حاضر، سیستم قراردادهای هوشمند DeFiZap محصولاتی را با استفاده از توکن‌های pToken پروتکل bZx ساخته است که به عنوان بخشی از استراتژی‌های معاملاتی برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال bZx تازه در روزهای اول خود به سر می‌برد و آینده بسیار بزرگ‌تری برای آن پیشبینی می‌شود.

منبع: Dycrypt