شبکه غیرمتمرکز اوراکل تحت عنوان چین لینک (ChainLink) با موفقیت چشمگیری در سال جاری میلادی مواجه شده است. این موفقیت هم به خاطر رشد کلی حوزه مالی غیرمتمرکز و هم رو آوردن چین لینک به دیفای بوده است. با این حال، یکی از حوزه‌هایی که علیرغم پیشرفت چین لینک اوراکل در آن کمتر حرفی از آن به میان آمده است، صنعت بازی‌های مبتنی بر لاکچین است. در این مطلب کوین نیک به این موضوع پرداخته‌ایم.

صنعت بازی‌های مبتنی بر بلاکچین، با توجه به استفاده از فناوری‌های نوین در آن، از پتانسیل بسیار بالایی برای رشد برخوردار است. شاید به همین دلیل است که تیم چین لینک در تابستان جاری، بخش زیادی از تمرکز خود را معطوف رشد در این بخش کرده است. حالا که تقریبا به انتهای تابستان رسیده‌ایم، باید بگوییم که این تیم در کار خود بسیار موفق عمل کرده است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: دلایل رشد چین لینک در سال ۲۰۲۰ چیست؟

وقت بازی

توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT، در ۲ سال اخیر از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند. یکی از جدی‌ترین موارد استفاده از این توکن‌های محبوب و انعطاف‌پذیر، صنعت بازی است. جایی که از این توکن‌ها به عنوان دارایی‌های موجود در بازی استفاده می‌شود.

NFTها تاکنون توانسته‌اند ثبات و یکپارچگی خود را حفظ کنند. قابلیت‌های موجود در سیستم غیرمتمرکز چین لینک می‌تواند با ارائه داده‌هایی خارج از زنجیره، استفاده هوشمندانه‌تری از قراردادهای هوشمند کند. از این رو این سیستم توانسته است راه را برای پویایی NFTهای بازی و تاثیرپذیری آن‌ها از عوامل خارجی هموارتر کند. به عنوان مثال می‌توان به آپدیت امتیازات بازی‌های ورزشی در کارت تریدینگ NFT اشاره کرد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: درآمد میلیون دلاری بازی‌ های بلاک چینی

بازی‌ای را تصور کنید که در آن برای به دست آوردن توانایی اعمال کنترل روی یکی از آیتم‌ها، باید به مرحله خاصی برسید. چین لینک چند ماه پیش در این باره توضیحاتی ارائه داد:

تصور کردن بازی‌هایی که درآن، افراد به رقابت بر سر اینکه چه کسی می‌تواند در مدت زمان طولانی‌تری یک آیتم یا توانایی به خصوص را در اختیار داشته باشد، سخت نیست. چین لینک می‌تواند با استفاده از داده‌های خارج از زنجیره و ترکیب آن‌ها با قراردادهای هوشمند، این هدف را امکان‌پذیر سازد.

با استفاده چین لینک از این شیوه، نه تنها محیط بازی‌ها پویاتر می‌شود بلکه می‌توان از آن‌ها به درآمدزایی بیشتری هم رسید. دارایی‌ داخل بازی و همچنین دیگر دارایی‌های مربوط به آن مثل ETH، دارای نرخ مشخصی هستند. از طرف دیگر، بازی‌ها هم برای مدیریت درآمدهای حاصل از گیم پلی بازی، نیازمند نرخ مشخص و دقیق هستند. اینجاست که چین لینک با قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد این امر را برای این بازی‌ها امکان پذیر می‌سازد.

توکن‌های NFT در چین لینک اوراکل

با استفاده چین لینک از NFT محیط بازی‌ها پوباتر می‌شود

قابلیت VRF در چین لینک

علاوه بر این، چین لینک دارای یک ویژگی جالب دیگر تحت عنوان VRF است. VRF مخفف عبارت verifiable randomness function به معنای عملکرد تصادفی قابل تایید است. عملکردهای تصادفی سنتی دارای اشکالات زیادی از جمله ناامنی در کار با راه حل‌های مبتنی بر رمزنگاری بودند. اینجاست که VRF برای حل مشکل وارد می‌شود. VRF به توسعه دهندگان بازی این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند به راه حل‌های تصادفی که در بازی به کار می‌برند تکیه کرده و خیالشان از آن راحت باشد.

بازی‌های مبتنی بر بلاکچین می‌توانند بازار بازی‌ها را تبدیل به یک بازار بسیار سودآور کنند. به خصوص اگر ویژگی انتخاب‌های تصادفی را به درستی وارد نطام پاداش‌دهی آن‌ها کنیم.

تیم چین لینک

حساب رسمی چین لینک نیز در این باره می‌گوید:

تصادفی بودن، هسته اصلی بیشتر بازی‌های مبتنی بر بلاکچین است. chainlinkVRF این امکان را به توسعه دهندگان می‌دهد که با استفاده از یک منبع تصادفی مبتنی بر زنجیره بلاکچین، خروجی‌هایی را تولید کنند که بلافاصله مورد تایید کاربران نهایی قرار گیرند.

در همین خصوص، قرعه کشی هم حوزه دیگری است که می‌توان به درخشش VRF در آن امیدوار بود. برای مثال، در ماه اخیر یک قرارداد همکاری بین شرکت GameJam Hackathon با لاتاری کلرادو منعقد شد که قرار است در آن از قابلیت lotto+ در VRF استفاده شود.

VRF در چین لینک اوراکل

VRF به معنای عملکرد تصادفی قابل تایید است

رشد بلاکچین آگنوستیک

از آنجا که چین لینک یک پروژه میان افزاری است، می‌توان از آن برای نگاشت نیازهای اوراکل به مجموعه‌ای از شبکه‌های بلاکچین استفاده کرد. احتمالا می‌دانید که در حال حاضر، اتریوم بیشترین استفاده را در صنعت بازی‌های مبتنی بر رمزارزها دارد. با این حال، چین لینک می‌تواند در صورت ادامه روند صعودی خود به زودی به چالشی جدی برای آن تبدیل شود.

همین حالا هم چین لینک توافقنامه‌هایی را برای سرویس‌دهی به طیف وسیعی از پلتفرم‌ها به امضا رسانده است. از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به Binance Smart Chain, NEAR Protocol, Blockhain Services Network و  WAX اشاره کرد. بنابراین با رشد این پلتفرم‌ها، جایگاه چین لینک هم در دنیای بازی‌ها مستحکم تر خواهد شد. انتظار می‌رود که در ماه‌های آتی، از پروژه‌های بیشتری که از قابلیت‌های ارائه شده توسط چین لینک اوراکل استفاده می‌کنند، رونمایی شود.

منبع: blockonomi