با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ استخراج­ کنندگان ارزرمز دوباره کارشان را شروع کرده‌­اند، اما با وجود رقابت شدید در صنعت ماینینگ باید از کدام کارت گرافیک استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند تا کیف پول­‌شان خالی نماند و بتوانند خیلی راحت‌تر پول‌دار شوند؟

در ضمن، بازار استخراج ارزرمز علی‌رغم تمام مسائل همچنان به سرعت رو به گسترش است. در اینجا مروری داریم بر بهترین کارت گرافیک­‌هایی که تولیدکنندگان در بازار پیشنهاد می­‌کنند و اینکه کدام کارت مناسب کدام نوع استخراج است.

استخراج بیت کوین یا اتر؟

در سال ۲۰۲۰، در خصوص انتخاب ارزرمزی که می‌خواهیم استخراج کنیم، تغییرات مهمی نداریم. در این سال، اکثر ویدئوکارت­‌ها همچنان قادر به استخراج اتر (ETH) یا فورک­‌هایش هستند. در خصوص بیت کوین (BTC)، امکان استخراج اولین ارزرمز دنیا چند سال پیش برای مردم عادی متوقف شد، چرا که نیازمند سرمایه­‌گذاری­‌های هنگفت، تجهیزات ویژه و دسترسی به مقدار زیادی برق ارزان‌قیمت است.

این مسئله امروزه حتی بغرنج‌­تر هم شده است چرا که بعد از نصف­ شدن پاداش (هاوینگ) که در ماه می اتفاق افتاد، درآمد استخراج بیت کوین نصف می­شود. دشواری استخراج همچنان بیشتر می­‌شود، و در ماه سپتامبر، به بالاترین حد ۱۹/۳۱  تریلیون در بلاک ۶۴۹٫۱۵۹ بروزرسانی شد.

در نتیجه، دستگاه­‌های معروف متعددی همچون Antminer S9  منسوخ شدند. بعد از هاوینگ، سودآورترین ماینرها عبارت بودند از، Whatsminer M30S++ از شرکت چینی MicroBT، که می‌­تواند هش ریت حدود ۱۱۲ تراهش در ثانیه را ارائه دهد و بیشتر از ۸/۵۰ دلار در روز درآمدزایی کند، و Bitmain’s Antminer S19 Pro، که می‌­تواند به هش ریت ۱۱۰ TH/s  برسد و کمتر از ۸/۵۰ دلار در روز درآمدزایی کند. اما قیمت این ماینرها نسبتاً زیاد است: Whatsminer M30S++ 1800 دلار است، و Antminer S19 Pro 2407 دلار است.

وقتی نوبت به اتر و فورک­‌هایش می­‌رسد، استخراج با کارت گرافیک دوباره به چند دلیل محبوب می­‌شود. اول اینکه، طی دو سال اخیر، هش ریت اتریوم ۱۵ درصد کاهش داشت (در مقایسه با اگوست ۲۰۱۸)، و حالا به ۲۵۶.۲۲۱ TH/s رسیده­ است. این یعنی اینکه اتر اکنون راحت‌­تر استخراج می­‌شود.

دوم اینکه، مدل‌­های مدرن و قدیمی کارت­­‌ها هنوز هم می‌­توانند برای استخراج استفاده ­شوند. به عنوان مثال، Nvidia 1050 Ti که در اکتبر ۲۰۱۶ عرضه شد، و Radeon RX 580 که در آوریل ۲۰۱۷ عرضه شد، هنوز هم بسیار محبوب هستند. با ورود کارت­‌های جدید، قیمت­ کارت­‌های قدیمی یکسره رو به کاهش است، که این خود استخراج­ کنندگان ارزرمز را برای بازگشت به بازار تشویق می­‌کند. اما از همه مهم‌تر اینکه، قیمت ETH tripled از آغاز سال ۲۰۲۰ تا شروع سپتامبر، کاری کرد تا اتر برای استخراج هنوز هم خیلی سودآور باشد.

همچنین عامل دیگری وجود دارد که توجه استخراج ­کنندگان را جلب کرده است: انتقال قریب­ الوقوع به اتریوم ۲.۰ و الگوریتم اثبات سهام، که انتظار می­رود قبل از پایان سال آغاز شود. سخنگوی WhatToMine که یک محاسبه‌گر مبتنی بر وب محبوب برای ارزیابی سودآوری استخراج ارزرمزها است، به خبرگزاری کوین­‌تلگراف گفت که، اتر در سال ۲۰۲۱ هم همچنان تقاضا دارد:

«می­‌توانیم انتظار داشته باشیم که این سیکل به گسترش پروژه­‌های DeFi کمک کند، که این به نوبه خود، شبکه ETH را بیش از پیش محبوب می­‌کند. در نتیجه، پاداش بلاک برای ETH (بخش کارمزد) باید در سیکل­‌ها با آپ­ترند عمومی افزایش یابد، و استخراج ETH برای ‌استخراج­ کنندگان ارزرمز با کارت گرافیت را به سودآورترین حالت تبدیل ­کند.»

کارت گرافیک ­های برتر برای استخراج ارز دیجیتال

کارت گرافیک ­های برتر برای استخراج ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخراج ارز دیجیتال با اسیک ماینر بهتر است یا کارت گرافیک؟

انواع کارت گرافیک استخراج ارز دیجیتال

در ابتدای سال، کوین‌­تلگراف کارت گرافیک­‌های دو سازنده برتر، Nvidia و AMD، را مورد نظرسنجی قرار داد، و این طور به نظر رسید که کارت­‌های Nvidia عملکرد بهتری در استخراج دارند. هرچند، با در نظر گرفتن این واقعیت که استخراج اتر دوباره جان گرفته است، کارت­‌های AMD نباید کنار گذاشته شوند، چون نسل­‌های Vega و RX این شرکت هنوز هم برای الگوریتم­‌ها بسیار مناسب هستند.

صرف ­نظر از سازنده، مهم‌ترین عامل در واقع سود سرمایه است، چون استخراج­ کنندگان ارزرمز قبل از اینکه بتوانند سودی بدست آورند، در ابتدا باید مبلغی را سرمایه‌­گذاری کنند. یک ریگ استاندارد نیازمند ۶ کارت گرافیک است، و در نتیجه، اگر استخراج­ کننده بخواهد Nvidia RTX 2080 Ti محبوب را با حافظه ۸ یا ۱۱ گیگابایت رم بخرد، باید بیشتر از ۹ هزار دلار هزینه کند. اما حالا افرادی که توانایی مالی برای خرید این کارت برتر را ندارد اما به دنبال سود هستند، باید چکار کنند؟ در اینجا مروری داریم بر محبوب­‌ترین کارت گرافیک‌­های حاضر برای استخراج اتر که قیمت­شان زیر ۴۰۰ دلار است.

Nvidia GTX 1660 Super

این کارت در اکتبر ۲۰۱۹ وارد بازار شد، که نشان داد این تکنولوژی هنوز جدید است. این کارت گرافیک­‌ها ۶ گیگابایت حافظه و طراحی تورینگ دارند، که کلاک فرکانس بیشتری را اجرا می‌­کنند، نیازمند برق کمتری است، و عملکردش ۲۰% بهتر از GTX 1660 است. قیمت این مدل از ۲۴۰ تا ۲۵۰ دلار است.

AMD Radeon RX 5700 و RX 5700 XT

در تابستان ۲۰۱۹، AMD خط جدیدی از کارت گرافیک­‌های سری RX 5700 وارد بازار کرد. این کارت­‌ها از ترانزیستور فین فیلد-افکت یا تکنولوژی FinFET استفاده کردند، که هنگام استخراج به واسطه سایز کاهش یافته اجزای الکترونیک و مصرف برق پایین­‌تر، منجر به بازدهی انرژی بهتر می­‌شود.

مشخصات RX 5700 شامل ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 و مصرف برق ۱۸۰ وات است. مصرف برق RX 5700 XT 225 وات است اما بیس فرکانس نیز در مقایسه با مدل RX 5700، ده درصد است. این کارت­‌ها کمی قیمت­‌شان بیشتر است، حدود ۴۳۰ دلار هزینه دارند، اما در صورت تخفیف در قیمت­‌ها با حدود ۴۰۰ دلار بدست می‌­آیند.

Nvidia RTX 2060 Super

کارت RTX 2060 Super نمی‌­تواند یک انتخاب متمایز باشد، چرا که صرف­‌نظر از داشتن حافظه ۸ گیگابایتی، فرقی با RTX 2060 ندارد. اما در عین حال، از ۵ الگوریتم مختلف استفاده می­‌کند – GrinCuckarooD29، GrinCuckatoo31، DaggerHashimoto، X16Rv2، و BeamV2 – که این کارت را پایدارتر، ایمن­‌تر، و مناسب‌­تر برای استخراج می­‌کند.

در واقع، این یک گزینه بین RTX 2060 و RTX 2070 است اما در فروش آنلاین فقط ۳۹۹ دلار است در حالی که RTX 2070 حدود ۵۳۰ دلار هزینه دارد – و در این کسب­‌وکار یک اختلاف ۱۳۰ دلاری پول زیادی است.

AMD Redeon RX 580

RX 580 در ۲۰۱۷ عرضه شد و هنوز هم با قیمتی بین ۱۸۰ و ۲۳۰ دلار، یکی از مقرون بصرفه‌­ترین کارت‌های گرافیک برای استخراج در میان استخراج­ کنندگان ارزرمز است. این کارت عمدتاً برای استخراج اتر بکار می‌­رود و ۸ گیگابایت حافظه دارد اما با ۱۵۰ وات برق کمی مصرف می­‌کند. تنها رقیب احتمالی می‌­تواند RX 570 باشد، اما کارت­‌هایی که فقط ۴ گیگابایت حافظه دارند دیگر در سال ۲۰۲۱ قادر به استخراج اتر نیستند.

Nvidia P106-100

Nvidia یک سری کارت گرافیک مختص استخراج ارز دیجیتال دارد. Nvidia P106-100 «ادیشن استخراج» بر اساس Nvidia GP 106 GPU (Geforce GTX 1060) است که تقریبا مانند یک Geforce GTX 1060 معمولی است اما تغییراتی جزئی دارد. P106-100 خروجی ویدئو و پنل عقب ندارد، و این کارت مجهز به حافظه ۶ گیگابایتی است.

نامگذاری «ادیشن استخراج» به این معنی نیست که این محصول جدید، در مقایسه با ورژن معمولی، عملکرد بهتری در استخراج دارد بلکه به این معنی است که مخصوصاً برای استخراج­ کنندگان ارزرمز طراحی شده است، چون در آن هر چیز غیر ضروری حذف شده است، و با این کار قیمتش حدود ۳۲۰ دلار شده است، که ۱۷۰ دلار ارزان­‌تر از یک یونیت GTX 1060 است.

کارت گرافیک ­های برتر برای استخراج ارز دیجیتال

AMD یا Nvidia کدام کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال بهتر است؟

پس، کدام‌ کارت گرافیک استخراج ارز دیجیتال بهترین است؟

چقدر طول می‌­کشد تا این کارت­‌های مقرون­‌بصرفه پولی که صرف خریدشان کردیم را دربیاورند؟ برای مقایسه، یکی از محبوب­‌ترین کارت­‌های استخراج امروزی، Nvidia RTX 2080 Ti، هنگام استخراج اتر حدود ۱/۶۶ دلار درآمد روزانه دارد. اگر این کارت با میانگین قیمت تقریباً ۱۴۰۰ دلار خریده شود، صرف­ نظر از هزینه برق، حدود ۲۸ ماه طول می­‌کشد تا قیمت خودش را درآورد.

پس در اینجا مروری داریم بر محاسبات: Nvidia GTX Super که ۲۴۰ دلار قیمت دارد، ۰/۶۵ دلار روزانه درآمد دارد و ۱۲ ماه طول می‌­کشد پول خودش را درآورد. AMD Radeon RX 5700 XT که ۴۰۰ دلار قیمت دارد و روزانه ۱/۵۶ دلار درآمد دارد، ۸/۵ ماه طول می­‌کشد تا پول خودش را درآورد.

Nvidia RTX 2060 Super که ۳۹۹ دلار قیمت دارد و هنگام استخراج اتر روزانه ۰/۹۲ دلار درآمد دارد. این کارت در ۱۴ ماه پول خودش را درمی‌­آورد. Radeon RX 580 به خاطر قیمت نسبتاً پایینش که حدود ۲۰۰ دلار است، کارت بسیار محبوبی است، و این کارت با تقریباً یک دلار (۰/۹۶ دلار) درآمد روزانه، دقیقاً در ۷ ماه پول خودش را درمی­‌آورد. Nvidia P106-100 که مختص استخراج ساخته شده، با ۳۲۰ دلار قیمت و درآمد روزانه ۰/۸۵ دلار، کمی بیشتر از ۱۲ ماه طول می­کشد تا پول خودش را دربیاورد.

هرچند، این آمار دقیق نیست، و استخراج­ کنندگان ارزرمز باید بیاد داشته باشند که الگوریتم­‌های هر کریپتویی دائماً در حال پیچیده‌­تر شدن است، که این مسئله موجب می­‌شود تا استخراج دشوارتر و زمان بازگشت سرمایه (پول هزینه شده برای خرید تجهیزات استخراج) طولانی‌­تر شود.

بیشتر بخوانید: استخر استخراج ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت­‌های جدید حال حاضر کدام است؟

با توجه به هیجانات در خصوص فاینانس غیرمتمرکز، رونق کریپتو از سر گرفته شده است، و ورود محصولات جدید در آینده نزدیک می­‌تواند این رونق را بیشتر کند. در ماه سپتانبر، Nvidia نسل جدید کارت گرافیک‌­های GeForece RTX 3000 را وارد بازار کرد، و برخی می‌گفتند که این کارت می‌­تواند ۸۱-۸۹ MH/s در طول روز اتر تولید کند. و در خصوص مدل بالاتر، GeForce RTX 3090، انتظار می­‌رود که ۱۲۰-۱۲۲ MH/s را نشان دهد. اگر چنین باشد، آنگاه ممکن است Nvidia با کمبود کارت مواجه شود چرا که استخراج­ کنندگان ارزرمز همه را می‌خرند، و چیزی برای گیمرها باقی نمی‌­گذارند.

اما AMD هم عقب نمانده است و در پایان ماه اکتبر از خط Radeon RDNA 2 رونمایی می‌­کند، که با سری ۳۰۰۰ از Nvidia مستقیماً رقابت خواهد کرد. ظهور کارت­‌های جدید برای جامعه استخراج کریپتو خیلی جالب توجه است. آندره اسکرابا (Andrej Skraba) مدیر بازاریابی NiceHash – که یک پلتفرم استخراج و معامله کریپتو است – اطمینان دارد که ابتکارات تکنولوژیکی AMD و Nvidia بهره­‌وری­‌های بالاتری خواهند داشت:

«Nvidia به تازگی سری ۳۰۰۰ را وارد بازار کرد اما در حال حاضر میزان دسترسی‌­اش خیلی کم است. کارت­‌های RTX جدید هش ریت­‌های بالاتر ارائه می­‌دهند و استخراج ­کنندگان کارت­‌های ۱۰۶۰s مستعمل و AMD قدیمی (۴۸۰S/580S) را بروزرسانی خواهند کرد. ما هنوز باید منتظر اخبار AMD باشیم تا ببینیم چه چیزی وارد بازار می‌­کنند.»

منبع: Cointelegraph