اگرچه یونی سواپ و سوشی سواپ دو صرافی غیرمتمرکزی‌اند که بسیار شبیه یکدیگر عمل می‌کنند، اما به نظر می‌رسد با افزایش قیمت توکن‌هایشان، اهداف این دو صرافی تغییر کرده و مسیرهای جداگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

یونی سواپ و سوشی سواپ به عنوان دو صرافی غیرمتمرکز (DEX) برتر ظهور کرده‌اند که روند صعودی فعلی دیفای را هدایت می‌کنند. با وجود شروع بحث برانگیز سوشی سواپ، در چند ماه گذشته شاهد بودیم که از نظر فعالیت، ارزش کل قفل شده و قیمت توکن گاورننس سوشی به یونی سواپ رسیده است.

تغییر اهداف دو صرافی یونی سواپ و سوشی سواپ؛ واگرایی تدریجی در اهداف و مسیر توسعه

گزارش اخیر Delphi Digital نگاهی دقیق‌تر به این دو پروژه انداخته و تفاوت‌های اساسی در توسعه این دو صرافی را از زمان حمله خون آشام سوشی سواپ به یونی سواپ تجزیه و تحلیل کرده است.

مقایسه قیمت توکن های سوشی و یونی

قیمت توکن سوشی در مقابل قیمت توکن یونی

سوشی سواپ در اصل به عنوان یک فورک Uniswap v2 ظاهر شد که توکن گاورننس سوشی (SUSHI) را میان شرکت‌کنندگان این جامعه توزیع کرد.

در آن زمان، یونی سواپ هنوز توکن یونی (UNI) را راه‌اندازی نکرده بود که متعاقباً به کاربرانی که از طریق معامله یا تأمین نقدینگی با این پروتکل ارتباط برقرار کرده بودند، ایردراپ شد.

در حالی که عرضه یونی احتمالاً در مقطعی برنامه‌ریزی شده بود که بسیاری تصور ‌کردند این ایردراپ غافلگیرکننده پیشنهادی برای متوقف کردن حمله احتمالی خون آشام است که نقدینگی را از یونی سواپ تخلیه کرده و به سوشی سواپ مهاجرت می‌داد.

خرید یونی سواپ

شروع پرسروصدای سوشی سواپ

پس از یک شروع پرفرازونشیب، شف نومی، خالق سوشی سواپ، تمام توکن‌های سوشی خود را به ارزش ۱۴ میلیون دلار اتریوم (ETH) فروخت که البته بعداً این وجوه را به خزانه آن برگرداند. هم بنیانگذار سوشی سواپ، 0xMaki مسئولیت کار را به عهده گرفت و برای اصلاح روند و تبدیل شدن به یک رقیب مناسب در میان پلتفرم‌های دیفای کمک زیادی کرد.

ارزش کل قفل شده در سوشی سواپ

ارزش کل قفل شده در صرافی سوشی سواپ

مقایسه توزیع توکن‌های اصلی این دو صرافی نشان می‌دهد که ۶۵٪ از عرضه توکن یونی از طریق استخراج نقدینگی و خزانه تحت کنترل گاورننس در مقابل ۸۰٪ از کل توکن‌های سوشی در جامعه توزیع شده است.

در همین راستا، پلتفرم سوشی سواپ به عنوان پروژه‌ای که بیشتر تحت کنترل کاربرانش قرار دارد ظاهر شده. این پروتکل با ۹ درصد از کل سوشی منتشر شده که از این سیستم به خزانه اعطا شده، اعتبار خود را تأمین کرده است. در مقابل، یونی سواپ با جذب سرمایه ۱۲ میلیون دلاری از منابع مختلف برای کمک به توسعه آینده، مقداری کمک مالی VC (سرمایه‌گذاری ریسک پذیر) دریافت کرده است.

سوشی سواپ غیرمتمرکزتر از یونی سواپ است

تفاوت در مسیر توسعه بلافاصله پس از فورک سوشی سواپ آغاز شد و منجر به ایجاد دو پلتفرم متمایز شد که تجربه متفاوتی را ارائه می‌دهند. همچنان هیجان زیادی برای انتشار Uniswap v3 وجود دارد. اگرچه فقط تعداد اندکی از افراد داخلی می‌دانند که نسخه جدید دقیقاً شامل چه مواردی است.

در حالی که کاربران و دارندگان توکن به توسعه‌دهندگان اصلی که تاکنون رابط کاربری خارق العاده‌ای ایجاد کرده‌اند اعتماد دارند، بسیاری در حوزه ارزهای دیجیتال، پروژه‌ای را با شفافیت و مشارکت بیشتر جامعه ترجیح می‌دهند.

خرید سوشی سواپ

سوشی سواپ از این طریق بیشتر با اخلاقیات جامعه ارز دیجیتال همراه است. ضمن اینکه تیم اصلی توسعه‌دهندگان آن در مورد آنچه در آینده عرضه خواهد شد و اینکه پروژه قرار است به کجا برود، شفاف‌تر هستند.

همچنین، سوشی سواپ یک سیستم گاورننس موفق ایجاد کرده که به اعضای جامعه امکان می‌دهد در تصمیمات مهم مشارکت داشته باشند. این سیستم گاورننس در یونی سواپ، کمتر به مشارکت جامعه منجر می‌شود که ممکن است نتیجه انتشار سریع توکن UNI و تمایل به ایجاد پایه‌های محکم پیش از یکپارچه‌سازی گاورننس جامعه باشد.

واگرایی در ارزش پیشنهادی و مشارکت جامعه

طی چند ماه گذشته، تیم یونی سواپ روی ساخت نسخه سوم متمرکز شده است. همان طور که Delphi Digital اشاره کرد، مزیت پیشگام بودن یونی سواپ این است که یکپارچه سازی این پلتفرم را فراهم کرده است.

از طرف دیگر، سوشی سواپ مشغول برقراری ارتباط با سایر پلتفرم‌های دیفای در حال رشد بوده، به ویژه اکوسیستم yEarn که شامل yEarn ، Cream ، Pickle ، Cover و Alpha است. این امر به افزایش استفاده از عرضه نقدینگی سوشی سواپ کمک کرده و به مقاومت بیشتر این پلتفرم در برابر چالش‌های آینده کمک می‌کند.

مقایسه استخر نقدینگی سوشی سواپ و یونی سواپ

استخر نقدینگی سوشی سواپ در مقابل یونی سواپ

اخیراً، سوشی سواپ شروع به ایجاد انگیزه برای افزایش نقدینگی دارایی‌های طولانی مدت‌تر کرده، زیرا به نظر می‌رسد خود را به عنوان مکانی برای دسترسی به پروژه‌های طولانی مدت تاسیس کرده است. در مقابل، یونی سواپ به عنوان راهی برای شروع پروژه‌های جدید در زمینه نقدینگی و سرمایه‌گذاری جامعه بوده است.

تفاوت یونی سواپ و سوشی سواپ

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو پلتفرم مربوط به تولید جریان پول نقد است.

در مارس سال ۲۰۲۱، جامعه یونی این توانایی را خواهد داشت که ۰/۰۵٪ از کل کارمزدهای این پلتفرم را به خزانه یونی سواپ که با توکن یونی اداره می‌شود، هدایت کند. این کارمزدها به خزانه تعلق می‌گیرند و هولدرهای توکن یونی می‌توانند در مورد اینکه با این وجوه در آینده چه کار کنند رأی بدهند.

سوشی سواپ از زمان راه‌اندازی در سپتامبر ۲۰۲۰، ۰/۰۵٪ کارمزد را در نظر گرفته و شورای گاورننس موافقت کرده که این پول برای خرید مستقیم سوشی و اعطای آن به سهامداران استفاده شده و یک منبع درآمد مستقیم فراهم شود.

از نظر پول تولید شده از کارمزدها، یونی سواپ در حال حاضر در صدر قرار دارد. پلتفرم یونی سواپ با تعداد بیشتری جفت معاملاتی در دسترس و استخرهای نقدینگی عظیم برای سکه‌های برتر، حجم معاملات بالاتری دارد و این امر به معنای جریان پول نقد بیشتر برای استخرهای نقدینگی و دارندگان توکن یونی است.

مقایسه حجم معاملات یونی سواپ و سوشی سواپ

حجم معاملات یونی سواپ و سوشی سواپ

اما با وجود کارمزدهایی که بیشتر از آنکه به هولدرهای توکن داده شود به صندوق‌های خزانه واریز می‌شود، یونی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت که رویکرد «انباشت سرمایه در خزانه داری طی سال‌های اولیه» را ترجیح می‌دهند، جذاب‌تر خواهد بود.

بنابراین، سوشی سواپ یک سیستم جامعه محور و حاکمیتی را ارائه می‌دهد که درآمد مستقیم هولدرهای توکن را از کارمزدهای این پلتفرم فراهم می‌کند. در حالی که یونی سواپ در حال کار روی یک برنامه بلند مدت برای ساخت یک DEX چند منظوره است که نیازهای هر معامله‌گری را برآورده می‌کند.

یونی سواپ پیشرو در حجم معاملات

مزیت پیشگام بودن و استخرهای نقدینگی غالب باعث شده که یونی سواپ بتواند از نظر حجم معاملات با صرافی کوین بیس رقابت کند و طرفداران دیرین ارز دیجیتال چنین دستاوردی را تحسین می‌کنند.

مقایسه حجم معاملات هفتگی صرافی های غیرمتمرکز

حجم معاملات هفتگی صرافی های غیرمتمرکز

سوشی سواپ از موقعیتی ناممکن سربرآورده تا یک پروژه جامعه محور ایجاد کند و کسانی که تازه وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌شوند بتوانند از توانایی آن برای درآمدزایی فوری استفاده کنند.

همچنین، سوشی اخیراً شاهد جهش حجم معاملات بوده که نشان می‌دهد مبارزه برای کسب عنوان DEX برتر در چرخه گاوی بازار ارزهای دیجیتال آغاز شده است.

بخش دیفای تازه شروع به جلب توجهات از سوی بخش مالی سنتی کرده و به دلیل نقدینگی، ارزش کل قفل شده و اینکه قیمت توکن‌های گاورننس هر پلتفرم به اوج قیمت جدیدی در هر دو صرافی یونی سواپ و سوشی سواپ رسیده، تماشای ادامه واگرایی اهداف این دو صرافی در حال توسعه جالب خواهد بود.

تغییر اهداف دو صرافی یونی سواپ و سوشی سواپ نقطه عطف بسیار مهمی است. اگر تجربه استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز را دارید می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با دوستانتان در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph