با توجه به اینکه بخش‌های مختلفی به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته‌اند، صنعت مالی در حال همکاری با صنعت رمزنگاری برای ادغام و ایجاد محصولات مالی جدید است. در همین راستای حرکت به سمت دیجیتالی شدن امور مالی بود که استیبل کوین‌ها‌ خلق شدند. از طرفی چندین نهاد در پی قانونگذاری برای این محصول جدید است. قانونگذاران تصمیم گرفته‌اند که قوانین استیبل کوین را به همان روشی که قوانین ابزارهای مالی موجود را تنظیم می‌کنند، تنظیم کنند. این امر استیبل کوین‌ را برابر پول الکترونیکی قرار داده است.

دارایی‌های رمزنگاری شده به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:  توکن‌های کمکی، سرمایه‌گذاری یا توکن‌های امنیتی، توکن‌های پرداختی.
تعدادی از سازمان‌های نظارتی در سراسر جهان، مانند مقامات نظارتی اروپا (ESA)، سازمان رفتار مالی انگلیس (FCA)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و سازمان خدمات مالی مالت (MFSA) در ماه‌های گذشته متنی را برای راهنمایی و مشاوره منتشر کرد که هدف آن ارائه توضیحاتی است به بازیگران بازار: کسانی که دارایی‌های رمزنگاری‌شده معامله می‌کنند.

این اقدامات برای حفاظت از دارایی‌های رمزنگاری‌شده است. همچنین برای اطمینان از این که شرکت‌هایی که فعالیت‌های تجاری آنها پیرامون دارایی‌های رمزنگاری‌شده است، متوجه این موضوع شوند که آیا جزیی از محدوده دارایی‌های داخلی یا فراملی و اوراق بهادار قرار دارند یا خیر. قوانینی که چنین شرکت‌هایی را ملزم می‌کند که مطابق با مقررات مربوط رفتار کنند.

برای تسهیل خرید و فروش کالاها و خدمات و سایر پرداخت‌ها، می‌توان از نوع خاصی از دارایی رمزنگاری‌شده استفاده کرد. این دارایی‌های رمزنگاری شده به طور کلی به عنوان “توکن‌های پرداخت” نامیده می‌شوند. توکن‌های پرداختی توسط هیچ مرجع مرکزی صادر یا پشتیبانی نمی‌شود. با این حال، عموما به‌عنوان یک روش پرداخت توسط عموم مردم پذیرفته شده‌اند. بسیاری از حوزه‌های قضایی آنها را به عنوان پول قانونی در نظر نمی‌گیرند و در نتیجه “پول” محسوب نمی‌شوند.

پول الکترونیکی چیست؟

پول الکترونیکی پولی است که به صورت الکترونیکی نگهداری می‌شود و برای پرداخت مالی بین ارسال‌کننده و طرف پذیرنده رد و بدل می‌شود. معامله نیز باید در رسید ثبت شود. توجه به این نکته بسیار مهم است که ارزش پول الکترونیکی هیچ دارایی ملموسی را نشان نمی‌دهد، بلکه مثل ارز دولتی، ارزش پول را نشان می دهد. پول الکترونیکی برخلاف استیبل کوین‌ها به هیچ حساب خاصی مرتبط نیست.

پول الکترونیکی باید به صورت الکترونیکی ذخیره شود. تفسیر “ذخیره الکترونیکی” بسیار گسترده است، به‌طوری‌که هم محصولات الکترونیکی پولی موجود و هم محصولاتی که ممکن است در آینده تولید شوند را شامل می‌شود. بنابراین، سازمان‌های نظارتی از نظر فنی رویکردی خنثی را در پیش گرفته‌اند. همانطور که در بالا ذکر شد، اصطلاح “ارزش پولی” به معنای بازنمایی معادل ارز دولتی آن است و نه هیچ دارایی مشهود دیگری.

تفسیر “ادعای صادر کننده” می‌تواند دو معنی داشته باشد: ادعای بازخرید یا ادعایی برای تبدیل

این ادعاها برای دارنده‌ی پول الکترونیکی است، یعنی شخصی که پول الکترونیکی برای او صادر می‌شود. پول الکترونیکی نیز تنها در صورت دریافت وجه توسط صادرکننده قابل صدور است. هدف از پول الکترونیکی منحصراً انجام معاملات پرداخت است. بنابراین، برای اینکه استیبل کوین به عنوان پول الکترونیکی در نظر گرفته شود، باید به طور انحصاری برای معاملات پرداخت صادر شود.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال است که توسط دارایی‌های واقعی یا ارز دولتی پشتیبانی می‌شوند. استیبل کوین‌ها محبوبیت قابل توجهی در میان افراد عادی، سرمایه گذاران و مقامات به طور یکسان کسب کرده است. مزایای قابلیت ردیابی و شفافیت هنگام انجام پرداخت‌ها در یک بلاکچین را فراهم می‌کند، در حالی که ارزش پایدار ارزهای دولت را دارا است.

بسیاری از بانک‌های مرکزی استیبل کوین خود را ایجاد کرده‌اند. پول رایج هر بانک مرکزی با پشتوانه یک به یک است. سوال اصلی در مورد استیبل کوین‌ها این است: آیا آنها می‌توانند واجد شرایط پول الکترونیکی تحت دستورالعمل مرسوم آنها باشند.

استیبل کوین‌ها در مرکز توجه تعدادی از نشریات منتشر شده توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا و دیگر مقامات نظارتی اروپا قرار دارد. نگرانی های غالب پیرامون استیبل کوین‌ها، شباهت آنها با پول الکترونیکی است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر و تسلط بر فضای استیبل‌کوین

آیا استیبل کوین‌ می‌تواند به عنوان پول الکترونیکی طبقه‌بندی شود؟

استیبل کوین‌هایی که به عنوان رمزارزهای توکن شده صادر می‌شوند، در بعضی شرایط می‌توانند به عنوان پول الکترونیکی دسته‌بندی شوند. بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای عنوان کرد، برخی از استیبل کوین‌ها با پشتوانه‌ی قوی را می‌توان به‌عنوان “پول الکترونیکی” پذیرفت.

برخی از سران کشوراها هم از این بیانیه حمایت کرده‌اند. با این اوصاف، همچنان نمی‌توان استیبل کوین را به عنوان دارایی رمزنگاری شده به حساب آورد، اما می‌تواند به عنوان پول الکترونیکی در ساختارهای خاص در نظر گرفته شود. به طور طبیعی، این فقط یک رویکرد عمومی است و هر استیبل کوین باید در شرایط جداگانه خود ارزیابی شود.

به همین ترتیب، سازمان مالی انگلیس و سازمان رفتار مالی (FCA) به این نتیجه رسیده است که استیبل کوین و کوین‌های متکی به ارز دولتی در واقع می توانند به عنوان پول الکترونیکی واجد شرایط باشند و تحت اختیار FCA قرار بگیرند. این موضوع پس از یک بررسی کلی در بازار ارز دیجیتال محقق شد. همانطور که گفته شد، تنها در صورتی که ساختار آنها این اجازه را به آنها بدهد، استیبل کوین‌ها و سایر کوین‌های مرتبط با ارز دولتی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. بنابراین، چنین طبقه بندی‌ای به تجزیه و تحلیل مورد به مورد وابسته است.

به نظر می رسد رویکرد قانون‌گذاران این است که اگر ساختار استیبل کوین این شرایط را داشته باشد که به عنوان پول الکترونیکی طبقه بندی شود، باید قوانین هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در سطح محلی را رعایت کند. بنابراین، قانون‌گذاران نمی‌توانند همه‌ی استیبل کوین‌ها را به عنوان پول الکترونیکی طبقه‌بندی کنند.

لازم است که بررسی مورد به مورد برای این طبقه‌بندی اتخاذ شود. این طبقه‌بندی در نهایت به عناصر استیبل کوین و نحوه قرارگیری آن در قوانین و مقررات فعلی پول الکترونیکی بستگی دارد.

نتیجه گیری: پول الکترونیکی در برابر استیبل کوین

برای اینکه استیبل کوین‌ها به عنوان پول الکترونیکی طبقه‌بندی و قانون‌گذاری شوند، تمام عناصر مربوط به قوانین سازمان‌های مالی باید برآورده شوند. رویکرد قانون‌گذاران این است که استیبل کوین‌ها که شباهت‌های واضحی با پول الکترونیکی دارند، به این ترتیب طبقه‌بندی شوند. قانون‌گذاران باید سیستمی را اتخاذ کنند که با استفاده از معیارهای معین، ساختار استیبل کوین را تجزیه و تحلیل کند و سپس کوین‌ها را به صورت موردی طبقه‌بندی کنند.

اگر استیبل کوین شامل این معیار‌ها قرار نگیرد، در این طبقه‌بندی جای نخواهد گرفت، مگر اینکه طبق قوانین محلی به طور جداگانه بررسی شود. همانطور که در قوانین کشور مالت وجود دارد، جایی که چنین کوین‌هایی به عنوان دارایی مالی مجازی ثبت می‌شوند.

باید درک کرد که هیچ دستورالعمل روشنی در مورد نحوه یا شرایط طبقه بندی انواع خاصی از دارایی‌های رمزنگاری شده، به طور خاص استیبل کوین‌ها، به عنوان پول الکترونیکی وجود ندارد. بنابراین صرف نظر از هر آزمونی، در نهایت به عناصر تشکیل‌دهنده آن ارز دیجیتالی خاص بستگی دارد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ تجربه استفاده از این دو نوع پول را داشته‌اید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک در میان بگذارید.

منبع: blockgeeks