دو روز پیش پرداخت مبلغ ۲/۶ میلیون دلار به عنوان کارمزد اتریوم از سمت یک آدرس کیف پول جامعه‌ی رمزارز را در بهت و شوک فرو برد. حالا و به شکلی عجیب باز هم همان حساب، ۲/۶ میلیون دلار کارمزد اتریوم برای یک تراکنش دیگر پرداخت کرده است. مجموع پرداخت‌های اشتباهی این حساب به رقم باور نکردنی ۵/۲ میلیون دلار رسیده است.

پرداخت اشتباه کارمزد اتریوم اول برای تراکنشی جهت انتقال ۰/۵۵ اتریوم (معادل ۱۳۳ دلار) بود. تراکنش دوم که ساعاتی پیش انجام شد، شامل ۳۵۰ اتریوم یعنی چیزی حدود ۸۷٫۰۰۰ دلار است.

این دو تراکنش باعث برانگیختن واکنش‌های زیادی شده است. صاحب‌نظران سعی کرده‌اند دلایل احتمالی و قابل قبول این اتفاق عجیب را حدس بزنند.

چرا ۵/۲ میلیون دلار به عنوان کارمزد اتریوم پرداخت شد؟

احتمال اول طرحی استادانه برای انجام پولشویی به کمک این پرداخت‌های عجیب است. پرداخت این دو مبلغ عجیب به عنوان کارمزد اتریوم ممکن است سرپوشی برای کارهایی باشد که جامعه‌ی ارز دیجیتال از آن خبر ندارد.

البته شواهد متقنی برای اطمینان از انجام پولشویی توسط این حساب و صاحب آن وجود ندارد. اما این فرض یکی از اتفاقات احتمالی است.

فرضیه‌ی دومی که درباره‌ی این کارمزدهای کلان ارائه شده، اجرای حرکتی تبلیغاتی است. احتمال این سناریو در یک بخش مشخص از اکوسیستم اتریوم بسیار بالا است: امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

ارزش توکن های DeFi به شکل تصاعدی در حال افزایش است. بسیاری از این توکن‌‌های غیرمتمرکز با اختلاف از توکن‌های رمزارزهای مطرح پیشی گرفته‌اند. یک شوک بزرگ به قیمت اتریوم می‌تواند منجر به انفجاری در فضای DeFi شود.

تنها استدلالی که این سناریو را رد می‌کند، موقتی بودن این حرکات است. چنین تبلیغاتی را برای طولانی‌مدت نمی‌توان ادامه داد.

سناریوی دیگر این است که صاحب این حساب، برای بار دوم اشتباه مشابهی را انجام داده است. با اینکه باور چنین اتفاقی بسیار دشوار است، اما هستند افرادی که چنین خطاهایی به کرات برایشان اتفاق می‌افتد.

هر کسی که با امور بانکی و مالی سروکار داشته باشد، می‌داند برای بعضی افراد مشخص، چنین رفتاری سر می‌زند.

اما آخرین و محتمل‌ترین تئوری، وجود باگ در نرم‌افزار کیف پول فرد مورد نظر است. ممکن است فیلد میزان مبلغ ارسالی با میزان کارمزد جابه‌جا شده باشد. چنین اتفاقی در کدهای یک نرم‌افزار، چندان نادر نیست.

همه اتفاق نظر دارند که این فرضیه، نسبت به سایر فرضیه‌ها، احتمال بیشتری دارد.

با وجود انواع تئوری‌های توطئه‌ای که دنیای رمزارز را در دو روز اخیر درنوردیده، اما احتمالاً قضیه به همین سادگی باشد: وجود باگ نرم‌افزاری در کیف پول.

نظر شما درباره‌ی این کارمزد اتریوم ۵/۲ میلیون دلاری چیست؟ کدام یک از فرضیه‌های بالا را دارای احتمال بیشتر می‌دانید؟ پولشویی؟ اشتباه فردی؟ باگ؟ حرکت تبلیغاتی؟

منبع: ZyCrypto