گزارش جدیدی از مساری (Messari) نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌های دیفای و استیبل‌کوین‌ها، مسیری را به‌وجود آورده‌اند که احتمالا حجم تراکنش های سالانه اتریوم در سال ۲۰۲۰ از بیت کوین بیشتر شود.

بلاکچین اتریوم در حال حاضر روزانه بیش از دو برابر حجم تراکنش‌های بلاکچین بیت کوین را پردازش می‌کند. اتریوم سوار بر موج عظیمی از رشد استیبل‌کوین‌ها و اپلیکیشن‌های دیفای شده است. گزارش جدید مساری نشان می‌دهد گردش ماهانه اتریوم حدود ۷ میلیارد دلار و بیت کوین حدودا ۳ میلیارد دلار است.

اگر نرخ‌های فعلی حفظ شود، اتریوم در مسیر رسیدن به بیش از یک تریلیون دلار در حجم معاملات سالانه است؛ این حرکت از سال ۲۰۱۹ شروع شده، یعنی زمانی که حجم معاملات بیت کوین بیش از دو برابر اتریوم بود.

نمودار مقایسه تراکنش های اتریوم و بیت کوین
حجم تراکنش های سالانه اتریوم و بیت کوین

اگرچه قیمت بیت کوین طی سه ماه گذشته از حدود ۹٫۰۰۰ دلار به  ۱۶٫۰۰۰ دلار رسیده، اما حجم بیت کوین از اکتبر ۲۰۱۹ عمدتا ثابت مانده است. این موضوع نشان می‌دهد که توجه‌ها به سمت پلتفرم غیرمتمرکز و غیرقابل توقف اتریوم جلب شده و از ابزار ساده‌تر ذخیره ارزش که بیت کوین به عنوان «طلای دیجیتال» ارائه می‌دهد، دور شده است.

نقش استیبل کوین‌ها در افزایش حجم تراکنش های سالانه اتریوم

گزارش مساری رشد چشم‌گیر در حجم تراکنش های سالانه اتریوم را مربوط به افزایش استفاده از استیبل کوین‌ها می‌داند، که اغلب در تعامل با اپلیکیشن‌های دیفای صورت می‌گیرد. DeFi مخفف decentralized finance و به معنی امور مالی غیرمتمرکز است؛ گروهی از اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین که اساسا روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شوند. اپلیکیشن‌های دیفای از بلاک‌های کدی که بصورت خودکار اجرا می‌شود (قراردادهای هوشمند) استفاده می‌کنند تا عملیات مربوط به امور مالی مثل صدور وام، یا اعطای سود بر سپرده‌های کاربر را اجرا کنند.

بسیاری از وام‌های دیفای با استیبل‌کوین‌ها یا رمزارزهای وابسته به یک دارایی مثل دلار آمریکا صادر می‌شوند. انجام این کار، محاسبات مالی را با محاسبات دیفای مانند نرخ سود یا نسبت نقدینگی سازگار می‌کند.

بیشتر بخوانید: شاخص‌ها از رفتار مشابه اتریوم با بیت‌کوین سال ۲۰۱۶ و رشد تصاعدی آن خبر می‌دهند

مقایسه فعالیت تتر و DAI

از میان همه استیبل کوین‌ها تا الان تتر (Tether) بیشترین حجم را در اختیار دارد؛ توکنی متمرکز، در بعضی موارد بحث برانگیز و وابسته به دلار که درحال حاضر با بیش از ۱۶ میلیارد دلار در گردش است. بنابراین عجیب نیست که تحقیقات مساری نشان می‌دهد، تتر استیبل کوینی با بیشترین تراکنش در گستره بازار ارز دیجیتال است.

همچنین تحقیقات مساری نشان می‌دهد تتر تنها یک استیبل کوین با بیشترین میزان معامله شده نیست، بلکه طی تابستان گذشته بطور متوسط در سی روز، با حجم معاملات نزدیک به ۳/۵ میلیارد دلار از بیت کوین هم پیشی گرفت.

DAI هم محصولی از سرویس وام‌دهی دیفای با نام MakerDAO است که در سه ماه سوم سال فعالیت قدرتمندی داشت؛ طبق گزارش مساری از ابتدای ماه ژوئیه تا ماه سپتامبر عرضه خود را ۶۰۰ درصد افزایش داده است.

برخلاف تتر که استیبل کوین‌های جدید تتر را در مشارکت با مشتری‌های در مقیاس بزرگ مثل صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال صادر می‌کند، DAI از طریق کاربران MakerDAO ایجاد می‌شود که در ازای سپرده‌های ارز دیجیتال خود در یک سیستم غیرمتمرکز وام دریافت می‌کنند. بنابراین DAI در برابر سانسور یا کنترل توسط نهاد صادر کننده خود مقاومت دارد، اما باز هم نیاز به انگیزه‌های مختلفی دارد تا توکن‌ها را روی قیمت یک دلار ثابت نگه دارد؛ شبیه نرخ سود کنترل شده توسط جامعه.

تاثیر فعالیت استیبل کوین‌های مختلف

از آن‌جا که استیبل کوین‌های مختلف رویکردهای متفاوتی را در ارائه امنیت و برنامه‌های سودمند به کاربران خود اتخاذ می‌کنند، روشن است که ظهور انواع دارایی‌ها نقشی اساسی در ادامه روند توسعه اقتصاد ارز دیجیتال بازی می‌کند. استیبل کوین‌ها این پتانسیل را دارند که از راه معاملات روزانه، نقدینگی بازار را کاهش دهند و توکن‌های مشابه عرضه شده توسط بانک‌های مرکزی ملی آن‌ها را از کار نیاندازند. 

همچنان که حجم تراکنش های سالانه اتریوم اوج می‌گیرد، طراحی ساده بیت کوین باعث می‌شود این رمزارز از قافله عقب بماند یا دنباله‌روی اجتماع دیفای شود؛ همانطور که همین الان هم تراکنش‌های بین شبکه‌ای به‌منظور استفاده از ارزش بیت کوین در اپلیکیشن‌های دیفای رویه معمولی شده است.

منبع: Decrypt