با توجه به بازار گاوی در سال ۲۰۱۷، بلاک‌چین‌های برتر یعنی بیت کوین و اتریوم، دستخوش کارمزد تراکنش‌های بسیار بالایی قرار گرفتند. سابقاً کارمزد ارسال بیت‌کوین از کیف پولی به کیف پول دیگر در مدت زمان متعارف، ۵۰ دلار بود و مثلا ایجاد یک «CryptoKitty» روی بلاک‌چین اتریوم، چند دلار هزینه داشت. در حالی که هر دو شبکه از آن زمان شاهد پیشرفت‌های فنی بوده‌اند، همان‌طور که طی چند هفته گذشته مشاهده شده است، کارمزد تراکنش‌ها هنوز هم به‌شدت صعودی هستند. کاربران از این افزایش کارمزد تراکنش های اتریوم ناراضی هستند و می‌خواهند هرچه زودتر این مسئله حل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب از کوین نیک با ما همراه باشید.

تثبیت افزایش کارمزد تراکنش های اتریوم

در اوایل ماه مه، تحلیلگران متوجه شدند که هزینه تراکنش‌ها و معامله‌ها روبه‌افزایش است.

یکی از تحلیلگران داده در این عرصه خاطرنشان کرد:

تا ۱۵ ماه مه، هزینه گس (سوخت) اتریوم به Gwei ۴۱ رسیده است؛ با ۳۰۰ درصد افزایش نسبت به هفته‌های گذشته و بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۰.

تثبیت افزایش کارمزد تراکنش های اتریوم

کارمزد تراکنش های اتریوم

ستریس پاریباس (Ceteris Paribus) در توییتی در مورد کارمزد تراکنش های اتریوم اظهار داشت:

«قیمت‌ گس در اتریوم طی یک ماه گذشته بسیار بالا رفته است. در حال حاضر، متوسط قیمت گس Gwei ۴۱ بوده که از پایان آوریل چهار برابر شده است. این قیمت از نوسانات بین ۱۰-۱۵ در خارج از دوره‌های پراسترس (یعنی پنج‌شنبه سیاه) استفاده می‌کند».

در زمان نوشتن این مقاله که هزینه گس در حدود Gwei  ۳۰ – ۲۵ می، این روند ادامه داشته است. همان‌طور که سو ژو (Su Zhu)، مدیر ارشد اطلاعات شرکت Three Arrows Capital، در توییت اخیر خود نوشت:

«من اکنون مدت زیادی است که برای گس در اتریوم بیشتر از بنزین در زندگی واقعی هزینه کرده‌ام».

درست مانند بیت‌کوین، با افزایش تقاضای ارسال رمزارزها، کارمزد تراکنش‌های اتریوم هم بالا می‌روند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کارمزد بیت کوین و اتریوم باعث شکایت کاربران شده است

صرافی غیرمتمرکز ۱inch.exchange نشان داد که استخراج‌کنندگان اتریوم باید محدودیت بلوک را برای جای‌دادن معامله‌های بیشتر، از هر ۱۴ ثانیه (برای هر بلوک) افزایش دهند. در حال حاضر، اندازه بلوک به ۱۰ میلیون محدود شده، اما این صرافی پیشنهاد کرده است که تا ۱۰۰ میلیون افزایش یابد.

۲۶/۵درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی انجام‌شده در توییتر که پرسیده بود «آیا باید اندازه محدوده بلوک در اتریوم افزایش یابد؟»، گزینه حد ۱۰۰ میلیون بلوک را انتخاب کردند، در حالی که ۶/۲ درصد، عدد ۵۰ میلیون و ۱۷/۶ درصد از افراد حد ۲۵ میلیون را برگزیدند. بقیه هم گزینه «خیر» را انتخاب کردند.

سه دلیل اصلی روند صعودی کارمزد تراکنش های اتریوم

روند صعودی کارمزد اتریوم

سه دلیل اصلی روند صعودی کارمزد تراکنش های اتریوم

دلایل متعددی در رابطه با این روند در مورد افزایش کارمزد تراکنش های اتریوم وجود دارد، هرچند می‌توان آن‌ها را در سه دلیل اصلی خلاصه کرد:

  • به‌دلیل نوسانات اخیر، تقاضای بیشتری برای انتقال و ارسال سکه میان صرافی‌ها وجود دارد.
  • در مورد محبوبیت طرح‌های پونزی/کلاهبرداری‌های مبتنی بر اتریوم انفجاری رخ داده است. کافی است اتریوم محبوب باشد و تنها در طی چند روز، ده‌ها هزار دلار برای معامله‌های آن هزینه می‌شود.
  • استیبل‌کوین‌ها همچنان شاهد استقبال گسترده از اتریوم هستند و اکنون روی بلاک‌چین اتریوم و بر اساس ارزش دلار آمریکا، ۷ میلیارد دلار ارزش دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پاداش استخراج اتریوم چیست و چگونه پاداش‌ها را در اتریوم استخراج کنیم؟

بیت‌کوین مشکلی مشابه اتریوم دارد

بر اساس نمودارهای BitInfo، متوسط معامله‌های بیت‌کوین هم در رابطه با بالا بودن کارمزد تراکنش‌ها «مشکلات» مشابهی دارد. برخی این مسئله را یک مشکل اساسی برای رمزارزها نمی‌دانند، زیرا بیت‌کوین موارد استفاده مشابه اتریوم ندارد و برخی دیگر هم کارمزدهای بالا را به‌عنوان محصول جانبی امنیت بسیار قوی و منحصربه‌فرد این زنجیره می‌دانند.

منبع: bitcoinist