گاوین وود (Gavin Wood) هم‌بنیانگذار اتریوم و پاریتی (Parity Technologies) می‌گوید: «سیستم اقتصاد ارز دیجیتال مانند مفهوم ملت – دولت (nation-states) عمل می‌کند. به عبارت دیگر یعنی مانند یک دموکراسی پارلمانی اداره می‌شود.» در این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد موضوع اداره بلاک چین به عنوان یک سیستم اقتصادی صحبت کنیم.

موضوع حاکمیت و مدیریت بلاک چین از آنجایی بسیار حساس است که این پلتفرم‌ها به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز چگونه قابل مدیریت خواهند بود؟

وود که در کنفرانس یونیتایز (Unitize) در تاریخ ۶ ژوئیه در مورد چگونگی اداره یک بلاک چین گفت: «اداره بلاک چین مانند قوانینی برای ملت دولت‌ها است که برای انطباق و همبستگی بیشتر باید رعایت کنند.»

ما واقعاً به این موضوع فکر نکرده‌ایم که چگونه از بلاک چین به عنوان ابزاری برای تحقق بخشیدن به قوانین بلاک چین استفاده کنیم، در واقع غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال مانع از تصویب قوانین می‌شود.

وود تاکید کرد که این بلاک چین‌های ملت دولت برای زنده ماندن، باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و حاکمیت در اینجا نقش کلیدی دارد. به گفته وود این سیستم‌های غیرمتمرکز وزنه‌های سنگین اقتصادی هستند که باید به خوبی مدیریت شوند.

حاکمیت و مدیریت بسیار حیاتی است. منظور از حاکمیت اساساً شخصیتی است که از طرف سیستم اقتصادی ارز دیجیتال صحبت می‌کند. به این صورت که عناصر داخلی، ذی نفعان داخلی سیستم اقتصادی ارز دیجیتال دور هم جمع می‌شوند و برای ایجاد سرمایه در بازار تصمیم‌گیری می‌کنند.

اداره بلاک چین به عنوان یک سیستم اقتصادی

گاوین وود بنیانگذار پاریتی و پولکادات

این مطلب راهم مطالعه کنید: به‌عقیده برایان بروکس تکنولوژی بلاکچین توانایی کنترل همه چیز را دارد

سیستم مدیریت مستقل پولکادات

پروژه پولکادات (Polkadot) محصولی است که توسط شرکت زیرساخت‌های بلاک چین پاریتی پشتیبانی می‌شود. هدف این پروژه پیاده‌سازی یک سیستم زنجیره‌ای و قابل نقل و انتقال است که به طور مستقیم با پلتفرم اتریوم رقابت می‌کند.

گاوین وود با اشاره به پولکادات می‌گوید این یک «پروتکل متا» است که به عنوان لایه زیرین بلاک چین قرار دارد. کار درون این لایه می‌تواند علاوه بر مدیریت حساب‌ها، تراکنش‌ها امکان حاکمیت و اداره بلاک چین را هم فراهم کند.

طبق گفته وود پولکادات از این تنظیمات برای به‌روزرسانی حاکمیت خود به صورت مستقل استفاده می‌کند.

پاریتی پروژه پولکادات را به عنوان یک بلاک چین منحصر به فرد در ماه مه راه‌اندازی کرد و در انتظار انتقال به شبکه اصلی است.

کوین تلگراف گزارش داده است که پولکادات با بسیاری از بازیگران مهم در اکوسیستم ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم در ارتباط است. همچنین چین لینک (Chainlink) هم از اوراکل‌های مبتنی بر پولکادات استفاده خواهد کرد و شبکه سلر (Celer Network) اعلام کرد از پولکادات برای لایه دوم زنجیره جانبی خود استفاده می‌کند.

به تازگی گیت کوین (Gitcoin) هم از همکاری با پروژه پولکادات برای کمک به توسعه دهندگان جهت پیدا کردن پشتیبانی و سرمایه لازم خبر داد.

پیش از این کاسموس (Cosmos)، ترا (Terra) و پولکادات اعلام کردند در حال راه‌اندازی یک تیم برای تولید یک محصول جدید پس انداز دیفای (DeFi savings) به نام انکر (Anchor) هستند که نرخ بهره قطعی را برای سپرده‌های استیبل کوین ارائه می‌دهد.

منبع: Cointelegraph