قبل از ظهور عصر اینترنت، کسب و کارها برای تبلیغ محصولات و خدمات‌شان از طریق تلویزیون، رادیو و روزنامه مجبور به صرف هزینه زیادی بودند. با این حال، ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی موجب شد که کسب و کارها به شکل موثرتر و با هزینه کمتری به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشند. در این میان، در دنیای ارزهای دیجیتال، شکلی جدید از بازاریابی به وجود آمده است که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این پدیده جدید را با نام ایردراپ (airdrop) می‌شناسیم. اما در واقع ایردراپ چیست و چگونه می‌توان از آن باخبر شد؟

در این مقاله به بررسی اینکه ایردراپ چیست و اینکه چگونه می‌توانید از وجود یک ایردراپ باخبر شوید، خواهیم پرداخت.

ایردراپ چیست؟

ایردراپ

ایردراپ چیست؟

به فرایند توزیع بدون هزینه کوین‌ها یا توکن‌ها در حجم زیاد و به مقصد تعداد زیادی از کیف پول‌های دیجیتالی، ایردراپ یا ایردراپینگ گفته می‌شود. به عبارت دیگر، با کمک ایردراپ می‌توانید به شکل رایگان به جمع آوری کوین بپردازید.

ایردراپ راهی ساده برای پروژه‌های کریپتوکارنسی جهت ترویج خود و افزایش آگاهی از برند از طریق توزیع توکن‌هایشان است. افرادی که می‌خواهند از مزایای ایردراپ استفاده کنند، معمولا ملزم به انجام کارهای خاص و پیش پاافتاده‌ای هستند؛ کارهایی مثل پیوستن به گروه تلگرامی یک پروژه یا ترویج آن از طریق شبکه‌های اجتماعی. گاهی اوقات نیاز به هیچ تلاشی از طرف شما نیست. چرا که اغلب شرکت کنندگانی که از مقدار مشخصی بیت کوین یا اتریوم برخوردار باشند، برای استفاده از خدمات ایردراپ به طور خودکار واجد شرایط می‌شوند. این یک حالت برد، برد برای هر دو طرف است. شرکت کنندگان از توکن‌های رایگان بهره‌مند می‌شوند و پروژه‌های رمزارز نیز از تبلیغ نام تجاری و جذب علاقه جامعه سود می‌برند.

دلایل استفاده از ایردراپ

پروژه‌های ارز دیجیتال، دلایل مختلفی برای پیوستن به ایردراپ و استفاده از مزایای آن دارند. در ادامه به مرور چند مورد از این دلایل پرداخته‌ایم.

ایجاد آگاهی

در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ توکن دیجیتالی در بازار موجود است و هر روز به تعداد این توکن‌ها افزوده می‌شود. پس مورد توجه قرار گرفتن در چنین بازار شلوغی کار راحتی نخواهد بود. ایردراپ یک استراتژی بازاریابی عالی برای جلب توجه تعداد زیادی از افراد و افزایش آگاهی از برند است. با این کار، کاربران بیشتری به شرکت در پروژه شما و تبلیغ آن علاقه نشان خواهند داد.

تراز علایق

در ایردراپ، منافع زیادی برای کسانی که به دنبال کوین‌های دیجیتالی رایگان هستند وجود دارد. با پیشرفت هر پروژه، ارزش کوین‌های آن نیز افزایش خواهد داشت. بنابراین کاربران با تلاش هر چه بیشتر خود سعی در ترویج آن می‌کنند. به مرور زمان، حتی ممکن است که آن‌ها تبدیل به یکی از عمده دارندگان این ارز شوند.

خرید اتریوم

مکانیسم جایگزین

از آنجا که عرضه اولیه کوین (ICOs) در برخی از کشورها ممنوع است، می‌توان از ایردراپ به عنوان راهی جایگزین برای دسترسی به این کوین‌های تازه به بازار آمده استفاده کرد.

نشانه قدردانی

برای پروژه‌های کریپتوکارنسی محبوب، افراد زیادی شانس شرکت در عرضه اولیه عمومی کوین را نخواهند داشت. مخصوصا اگر پروژه بر پایه سرمایه گذاری‌های خصوصی شکل گرفته باشد. بنابراین برای ابراز قدردانی از جامعه مشتریان و گسترش هرچه بیشترپروژه، شرکت در ایردراپ یکی از محتمل‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها خواهد بود.

توزیع عادلانه توکن

دو ویژگی مهم تمرکززدایی و منبع باز بودن، امکان شرایط بازی برابر برای همه کاربران و حذف هر گونه نابرابری که ممکن است باعث به دست آوردن مزیت‌های ناعادلانه برای گروهی خاص شود را فراهم می‌کند. ایردراپ با استفاده از همین ویژگی‌ها توانسته است مکانیسم عادلانه‌ای برای تسهیل ورود به شبکه توزیع شده‌ای از کاربران را فراهم کند.

چگونه در یک ایردراپ شرکت کنیم؟

چگونه در یک ایردراپ شرکت کنیم؟

علیرغم رایگان بودن ایردراپ، برای شرکت در آن نیاز به یک سری موارد دارید. در ادامه به این موارد پرداخته‌ایم:

کیف پول ارز دیجیتال

شما باید دارای یک کیف پول ارز دیجیتال برای ذخیره امن کوین‌های خود باشید. این کار با کیف پول موجود در حساب مبادلات شما انجام نمی‌گیرد؛ چرا که شما دارای کلید خصوصی مربوط به خود در ایردراپ نیستید. علاوه بر این، نباید هیچوقت به شخصی دیگر برای ذخیره سکه‌های خود اطمینان کنید. پس باید کیف پول دیجیتالی که توسط خودتان مدیریت و کنترل می‌شود را ایجاد کنید. یکی از بهترین انتخاب‌ها در این خصوص می‌تواند کیف پول مای اتر والت (MyEtherWallet) یا متامسک (MetaMask) باشد. این کیف پول‌ها از اتریوم پشتیبانی می‌کنند. لازم به ذکر است که بیشتر توکن‌ها توسط بلاکچین اتریوم تحت عنوان ERC20 تولید می‌شوند.

آدرس ایمیل معتبر

برای شرکت در بیشتر ایردراپ‌ها حتما نیازمند ثبت نام با استفاده از یک آدرس ایمیل خواهید بود. از این آدرس ایمیل برای ثبت نام جهت انجام تراکنش‌ها هم استفاده خواهد شد. اگر قصد دارید زمان و تمرکز زیادی را روی دریافت توکن‌های ایردراپ بگذارید، پس به شما توصیه می‌کنیم که یک ایمیل مخصوص برای این کار ایجاد کنید.

حساب کاربری شبکه های اجتماعی

در برخی از ایردراپ‌ها باید اطلاعاتی را درباره پروژه مورد نظر خود در حساب‌های شبکه اجتماعی‌تان قرار دهید تا واجد شرایط شوید. بنابراین ممکن است نیاز به ارسال یک توئیت درباره پروژه یا ارسال یک پست مرتبط در فیسبوک داشته باشید. با انجام این کارها، می‌توانید برای دریافت توکن‌های ایردراپ اقدام کنید.

رعایت زمان مقرر شده

معمولا برای ثبت نام در لیست سفید یک ایردراپ، زمان مشخصی در نظر گرفته می‌شود. پس حتما از طی شدن مراحل ثبت نام قبل از فرا رسیدن موعد زمان مقرر شده اطمینان حاصل کنید.

چگونه باید از وجود ایردراپ باخبر شد؟

وجود ایردراپ

چگونه باید از وجود ایردراپ باخبر شد؟

راه‌های زیادی برای باخبر شدن از وجود یک ایردراپ است. اما شاید پیدا کردن یک ایردراپ خوب کاری وقت گیر باشد. اولین پیشنهاد این است که به صورت دوره‌ای، برای اطلاع از پیشرفت‌های جدید از گوگل استفاده کنید. وبسایت ردیت (Reddit) یکی دیگر از منابع خوب برای یافتن ایردراپ‌ها است. نه تنها ایردراپ‌ها در Reddit اعلام می‌شود ، بلکه توکن‌ها نیز در آنجا منتشر می شوند. ردیت در اصل یک تابلو اعلانات غیر رسمی است. اعلان‌های Airdrop می‌توانند در چندین subreddit مختلف وجود داشته باشند، بنابراین لازم است جدیدترین اعلان‌ها را جستجو کنید.

از توییتر هیچ وقت قافل نشوید. گاهی اوقات اولین اشاره به یک ایردراپ جدید در توییتر آشکار می‌شود، بنابراین هشتگ‌های مربوطه را جستجو کنید و امیدوار باشید که به چیزی خوب برخورد کنید. اما اگر خودتان اهل جستجو نیستید و می‌خواهید سریع در مورد ایردراپ‌های جدید خبر کسب کنید، باید چه کار کنید؟ خب راه حل شما استفاده از سایت‌های معتبری است که جدیدترین ایردراپ‌ها را معرفی می‌کنند.

یکی از معتبرترین وبسایت‌ها کوین مارکت کپ (coinmarketcap) است. در بخش ایردارپ‌های این وبسایت می‌توانید از آخرین ایردراپ‌ها، میزان ایردراپ‌، تعداد کسانی که می‌توانند در آن شرکت کنند و مدت زمان باقی مانده برای شرکت در ایردراپ با خبر شوید. همچنینن امکان مشاهده ایردراپ‌های پایان یافته نیز برای شما فراهم شده است.

از وبسایت‌های معتبر دیگر می‌توان به airdrops.io و airdrops.live اشاره کرد که می‌توانید شرایط و نیازهای شرکت در ایردراپ را نیز مشاهده کنید. همچنین دستیارهایی مانند Twinsy.io نیز وجود دارد که با پرداخت مبلغی ماهیانه، ایردراپ‌های گوناگون را برای شما پیدا می‌کند.

انواع ایردراپ‌ها

انواع مختلفی از ایردراپ‌ها وجود دارد که هر کدامشان دارای مجموعه‌ای از اقدامات و نیازمندی‌های مختلف هستند. در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

ایردراپ استاندارد

در این نوع از ایردراپ، معمولا فقط نیاز به ثبت نام برای دریافت آپدیت‌ها یا خبرنامه از سایت پروژه رمزارز مورد نظر خواهید داشت. بنابراین فقط به نام و آدرس ایمیل شما احتیاج خواهد بود.

ایردراپ بونتی

برای احراز شرایط شرکت در این نوع از ایردراپ‌ها باید رشته‌ای از کارهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی مثل توئیت کردن یا ارسال لینک سایت پروژه یا تشویق دیگران به شرکت در این ایردراپ را انجام دهید. در ازای انجام کامل و موفقیت‌آمیز هر کدام از این اعمال، مقداری کوین به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد.

ایردراپ هولدر

برای استفاده از این نوع ایردراپ باید کوین‌های خاصی مثل بیت کوین یا اتریوم را در کیف پول خود داشته باشید. شما با توجه به نسبت تعیین شده توسط پروژه، مقدار مشخصی از کوین‌های ایردراپ را دریافت خواهید کرد. برای مثال به ازای هر بیت کوینی که دارید می‌توانید ۵ کوین از ایردراپ دریافت کنید.

ایردراپ‌های اختصاصی

این دسته از ایردراپ‌ها معمولا توسط سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی با فالوئر فراوان، مدیریت می‌شوند. شما به عنوان عضوی از سایت یا یکی از فالوئرهای حساب کاربری مورد نظر، می‌توانید در ایردراپی که مخصوص جامعه منحصربفردی که شما هم عضوی از آن هستید، شرکت کنید. سایت‌هایی مثلAirdrop.io  به شما اجازه می‌دهند که فقط در ازای ثبت نام در خبرنامه این سایت، از ایردراپ‌های اختصاصی استفاده کنید.

موارد امنیتی در ایردراپ‌ها

متاسفانه کلاهبرداری‌های فراوانی در فرایند استفاده از ایردراپ رخ می‌دهند. بنابراین در صورت شرکت در چنین رویدادهایی، حتما همه حواس خود را جمع کرده و موارد زیر را رعایت کنید:

  • شما هرگز نباید اطلاعات خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار دهید. در صورت امکان از ایک ایمیل مخصوص برای ایردراپ استفاده کنید.
  • کلید خصوصی‌تان را هیچ وقت به اشتراک نگذارید. یادتان باشد که ایردراپ‌ها رایگان هستند.
  • راجع به ایردراپ‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها تحقیق و مطالعه داشته باشید.
  • روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید. همیشه از استفاده از یک ایردراپ معتبر، اطمینان حاصل کنید.
  • تجربیات خود در این زمینه را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ها هم از گزند آسیب‌های محتمل در امان بمانند.

به عنوان یک قاعده کلی، هرگز نباید پروژه‌ای را که از لحاظ قانونی معتبر به نظر نمی‌رسد تبلیغ کنید. مهم‌تر از آن، هرگز کلیدهای خصوصی خود را به اشتراک نگذارید. این کلید دقیقا مانند شماره حساب بانکی شما است. پس باید مراقب آن باشید. اگر کسی به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند به راحتی سکه‌هایتان را تصاحب کند. پس یادتان باشد که در هیچ کدام از مراحل مربوط به ایردراپ‌ها، نیاز به افشای کلید خصوصی خود نخواهید داشت.

بررسی اعتبار ایردراپ

یکی دیگر از نشانه‌های نامعتبر بودن یک ایردراپ این است که از شما بخواهد قبل از اینکه قرایند احراز شرایط را سپری کنید، مقدار مشخصی کوین (معمولا اتریوم) را به حسابشان واریز نمایید. چندی پیش با هک شدن حساب‌های کاربری توئیتر افراد مشهوری مثل ایلان ماسک، دقیقا از همین روش برای کلاهبرداری استفاده شد.

ایردراپ‌ها رایگان هستند. پس اگر برای شرکت در یک ایردراپ نیاز به پرداخت ارز دیجتالی داشته باشید مشخص است که در حال به دام افتادن در یک کلاهبرداری هستید. همیشه قبل از شرکت در یک ایردراپ، اعتبار مخاطبان و حساب‌های کاربری آن در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید. پس همیشه قبل از اینکه تصمیم نهایی را بگیرید، بررسی‌های لازم و کافی را انجام بدهید.

آیا باید در همه ایردراپ‌های رمز ارزها ثبت نام کرد؟

شاید، اما بسیار مراقب باشید! ایردراپ راهی جدید برای توزیع ارزهای رمزنگاری شده برای مخاطبان گسترده است. airdrop می‌تواند راهی عالی برای اطمینان از متمرکز نشدن یک ارز رمزنگاری شده در دست چند دارنده باشد. مجموعه‌ای متنوع از دارنده‌ها برای یک شبکه سالم و غیر متمرکز بسیار مهم است. با این حال، چیزی به عنوان رایگان وجود ندارد. گاهی اوقات، اگر بسیار خوش شانس باشید، ممکن است وجود داشته باشد اما به طور معمول، آنچه اتفاق می‌افتد این است که مروجین ایردراپ کاملاً سعی می‌کنند از شما سوء استفاده کنند یا در عوض چیزی بخواهند.

اما آنها چه خواهند خواست؟ یکی از رایج ترین دارایی‌هایی که در ازای یک ایردراپ درخواست می‌شود، اطلاعات شخصی شما است. آیا ارزش اطلاعات شخصی شما بین ۱۰ تا ۵۰ دلار است؟ این انتخاب شماست، اما ممکن است راههای بهتری برای به دست آوردن کمی درآمد جانبی، بدون به خطر انداختن حریم خصوصی و داده های شخصی شما وجود داشته باشد. به همین دلیل است که هنگام فکر کردن در مورد ثبت نام در ایردراپ ارزهای رمزنگاری شده باید مراقب باشید.

کلام آخر

استفاده از ایردراپ‌ها می‌تواند یک راه آسان برای کسب ارزهای دیجیتال باشد اما حتما در انتخاب ایردراپ‌ها دقت زیاد داشته باشید و سعی کنید از منابع معتبر برای آن استفاده کنید. برای آشنایی با ایردراپ‌های مشهور می‌توانید مقالات زیر را نیز مطالعه کنید

نظر شما در مورد ایردراپ‌ها چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در رسانه‌های اجتماعی ما در اینستاگرام، توییتر و تلگرام به اشتراک بگذارید.