در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ماهیت آلت‌ کوین‌ ها، یعنی رمزارزهایی به جز بیت کوین و اتریوم، هنوز به طور کامل مشخص نشده بود. بسیاری از این پروژه‌ها وعده‌هایی پوچ (از قبیل داشتن عملکردی بهتر از بیت کوین یا حل مشکل سانسور دیجیتال) می‌دادند و سرمایه‌گذاران تازه‌کار را فریب می‌دادند تا میلیون‌ها دلار روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در این مقاله از کوین نیک، به بررسی سرمایه گذاری روی آلت کوین ها و نظر تحلیل‌گران در مورد بازار این ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

در بازار صعودی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، جنون بازار آلت کوین‌ ها به حدی رسیده بود که در طول این روند صعودی، روزی نبود که این رمزارزهای بدون هویت و تصادفی صدها درصد افزایش قیمت نداشته باشند. و این خود باعث افزایش بیشتر تعداد سرمایه‌گذاران روی آلت کوین ‌ها می‌شد.

با این حال، داده‌های جدید نشان می‌دهند که اکثر آن آلت کوین‌ها در طولانی‌مدت ضررهای هنگفتی به سرمایه‌گذاران وارد کرده‌اند تا حدی که اگر سرمایه‌گذاران سرمایه خود را به شکل نقد و پول فیات نگهداری می‌کردند احتمالا سود بیشتری دریافت کرده بودند.

۹۹ درصد آلت کوین ها ارزش سرمایه‌گذاری نداشتند

تحلیل‌گر داده رمزارزی که با نام کاربری ستریس پاریباس (Ceteris Paribus) شناخته می‌شود اخیرا تحلیلی در خصوص بازده ۲۰۰ رمزارز برتر از ۳۰ دسامبر ۲۰۱۸ ارائه کرده است، تاریخی که بازار نزولی قبلی بیت کوین به کمترین قیمت خود رسیده بود.

او دریافت که، در مقایسه با دلار ایالات متحده، بیت کوین عملکرد بهتری نسبت به سایر آلت کوین ها داشته است و از تاریخی که او مورد بررسی قرار داده تاکنون ۱۵۰ درصد رشد داشته است، درحالیکه عملکرد متوسط ۲۰۰ آلت کوین برتر درواقع منفی بوده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
بهترین آلت کوین ها کدام هستند؟ معرفی ۷ نوع آلت کوین که باید بشناسید

تحلیل‌گر ستریس پاریباس به این نکته جالب اشاره کرد که هرچه رمزارز کوچک‌تر باشد، بازده متوسط آن نیز کم‌تر خواهد بود.

بازده آلت کوین ها

بازده ۲۰۰ رمزارز برتر از ۳۰ دسامبر ۲۰۱۸ از تحلیل‌گر ستریس پاریباس

پاریباس بعد از مشاهده داده‌ها نتیجه گرفت:

به نظر می‌رسد که هیچ نکته مثبتی در خرید آلت کوین‌هایی جز بیت کوین و ده رمزارز برتر وجود ندارد. بهترین کار این است که بیت کوین ذخیره کنید و به دنبال ارزهایی باشید که ارزش کل بازار آن‌ها کوچک و متوسط است. این توکن‌ها بهترین عملکرد را دارند.

این تحلیل مشابه تحلیلی است که مت کاستو (Matt Casto)، تحلیل‌گر شرکت معاملاتی دارایی دیجیتال سی‌ام‌تی‌دیجیتال (CMT Digital)، ارائه کرده بود. کاستو نیز به این نتیجه رسید که ICOها از زمان اوج خود فاصله زیادی گرفته‌اند.

سرمایه گذاری روی آلت کوین ها در وضعیت منفی

بااینکه پاریبوس، در پایان تحلیل آلت کوین اعتراف کرد که «همه چیز در آینده ممکن است»، اما سرمایه‌گذاران بسیاری آلت کوین‌ها را در حال حاضر در وضعیت نزولی می‌بینند.

معامله‌گر و تحلیل‌گر برجسته بازار سهام استیو بِرنز (Steve Burns) اخیرا طی توییتی در ۱۹ می اظهار داشت:

در طولانی‌مدت، بهای ۹۹/۹ درصد آلت کوین‌ها صفر دلار خواهد بود.

به عقیده برنز، تمام رمزارزها از اوج قیمت خود نزول خواهند کرد. او اتریوم و لایت کوین را نیز در میان این فهرست قرار می‌دهد.

کِوین رُز (Kevin Rose)، هم‌بنیان‌گذار وب‌سایت دیگ (Digg) و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تروونچرز (True Ventures)، نیز طی مصاحبه‌ای اخیرا اظهار داشت:

مشکل اینجاست که هدف ۹۹ درصد پروژه‌ها و افرادی که آن‌ها را برگزار می‌کنند فقط کسب سود و منفعت مالی است. بسیاری از آن‌ها به‌دردنخور هستند. و این مایه تاسف است زیرا باعث افت پروژه‌های باکیفیت نیز می‌شود و اعتماد عمومی را به فضای رمزارزها و آلت کوین‌ها کاهش می‌دهد.

در بازار نزولی چند سال پیش بیت کوین، بسیاری از پروژه‌های بی‌کیفیت از بین رفتند. با این حال، هنوز هم پروژه‌های هزار دلاری و میلیون دلاری در بازار باقی مانده‌اند که هیچ چشم‌اندازی ندارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
۷ نکته‌ای که باید پیش از سرمایه گذاری روی رمزارزها در نظر بگیرید

کدام آلت کوین از بقیه برجسته‌تر است؟

این وضعیت پرسش مهمی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند: کدام آلت کوین در چرخه آینده بازار بازده بیشتری نسبت به بیت کوین خواهد داشت؟ در حال حاضر، اکثر تحلیل‌گران اتریوم را به عنوان یکی دیگر از دارایی‌های دیجیتال پورتفوی خود در نظر گرفته‌اند.

رایان سلکیس (Ryan Selkis)، مدیر اجرایی تحقیقات و داده‌های رمزارز در شرکت مساری (Messari)، اخیرا اعلام کرد به علت عملکرد درخشان امور مالی غیرمتمرکز (decentralized finance)، که با نام دیفای (DeFi) شناخته می‌شود، اتریوم در طولانی‌مدت چشم‌انداز گسترده‌تری برای رشد قیمت دارد، همانطور که طی بازار صعودی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ توانست به رکورد قیمت ۱,۴۰۰ دلاری دست یابد.

همچنین، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که معرفی نسخه دوم اتریوم (Ethereum 2.0) می‌تواند به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای ارزش اتر را افزایش دهد.

آدام کوکران (Adam Cochran)، استاد دانشگاه و سرمایه‌گذار استارتا‌پ‌ها در فضای ارزهای دیجیتال، تا جایی پیش رفت که Ethereum 2.0 را به‌وجودآورنده تغییراتی اساسی در آینده اقتصاد جامعه دانست.

منبع: Cryptogib