هرچه به موعد مقرر برای راه‌اندازی بلاک چین گسترده ملی امارات متحده عربی تا پایان سال ۲۰۲۱ نزدیک می‌شویم دفتر کل توزیع‌شده بیشتر در زندگی روزمره افراد پیاده‌‌سازی می‌شود. برای اطلاع از سایر اخبار حوزه بلاک چین با کوین نیک همراه باشید.

امارات متحده عربی در حال نزدیک‌شدن به موعد مقرر برای انتقال حداقل ۵۰ درصد از تراکنش‌های دولتی خود به پایانه‌های مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده است.

لئون اسمیت، مدیرعامل دکس (Dex)، یک شرکت رمزارز واقع در ابوظبی، طی مصاحبه‌ای اظهار داشت که یک تائیدیه رسمی پیش از ارائه چارچوب نظارتی کشور برای معاملات دارایی‌های رمزارز به این شرکت ابلاغ شده است تا در خصوص پیاده‌سازی بلاک چین گسترده ملی در زندگی روزمره در امارات متحده عربی صحبت کند.

مهلت اجرایی‌شدن بلاک چین گسترده ملی در امارات متحده عربی

در سال ۲۰۱۸، امارات متحده عربی پروژه استراتژی بلاک چین امارات ۲۰۲۱ را به راه انداخت و نقشه انتقال حداقل ۵۰ درصد از تراکنش‌های دولتی به پلتفرم‌های دفتر کل توزیع‌شده را تا پایان امسال طرح‌ریزی کرد. پس از اتمام پیاده‌سازی بلاک چین گسترده ملی، حدود ۳ میلیارد دلار از هزینه انجام تراکنش و پردازش اسناد اداری کاهش خواهد یافت و همچنین ۷۷ میلیون ساعت کاری صرفه‌جویی خواهد شد. علاوه بر این، در هر سال ۳۹۸ میلیون نسخه اسناد اداری کمتر چاپ خواهند شد. اسمیت اظهار داشت:

پروژه استراتژی بلاک چین امارات رویکردی ملی در گسترش و ادغام فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای پیاده‌سازی در زندگی روزمره خواهد داشت.

اسمیت به پروژه‌های راه‌اندازی‌شده توسط بنادر ابوظنی برای استفاده از تکنولوژی بلاک چین برای حمل‌ونقل در سال ۲۰۱۸ و همچنین طرحی از اداره املاک دوبی برای استفاده از دفتر کل توزیع‌شده جهت ردیابی مالکیت املاک و زمین‌ها اشاره کرد:

از لحاظ پیاده‌سازی تراکنش‌های دیجیتالی در زندگی روزمره می‌توان به چند نمونه از بنادر ابوظبی اشاره کرد که چارچوب‌های بلاک چینی برای عملکرد حمل‌ونقل خود ایجاد کرده‌اند و همچنین اداره املاک دوبی که از راه حل‌های مبتنی بر بلاک چین برای ثبت مالکیت املاک استفاده می‌کند.

در کنفرانس اجلاس بلاک چین آینده، سلطان بوطی بن مجران (Sultan Butti Bin Mejren)، مدیرکل اداره املاک دوبی اظهار داشت:

بلاک چین تمام بخش‌های اقتصادی را توسعه می‌دهد و جهشی کیفی در عملکرد کار دولت فراهم می‌آورد که باعث سهولت و راحتی استفاده از خدمات یک‌پارچه می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
آشنایی با فرصتهای شغلی حوزه بلاکچین

همچنین، در راستای بلاک چین گسترده ملی، برنامه‌های آزمایشی مبتنی بر دفترکل توزیع‌شده در پروژه راه ابریشم شرکت حمل‌ونقل دی‌پی‌ورلد (DP World) و اتاق بازرگانی و صنعت دبی پیاده‌سازی می‌شوند.

بانک اسلامی ابوظبی مجری توزیع مالی معاملات دفتر کل توزیع‌شده

اقدامات بانک ابوظبی برای بلاک چین گسترده ملی

بانک اسلامی ابوظبی

اواسط ماه آوریل، بانک اسلامی ابوظبی اعلام کرد که این بانک اولین موسسه مالی اسلامی بوده که باموفقیت توزیع مالی از طریق فناوری بلاک چین را در جهت بلاک چین گسترده ملی به اتمام رسانیده است.

با استفاده از بازار مالی معاملاتی مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده تریداستس (TradeAssets)، بانک اسلامی ابوظبی چندین تراکنش بین‌المللی با همکارهای بانکدار طی ۱۲ ماه گذشته انجام داده است. حیثم المایرجی (Haytham Elmaayergi)، رئیس بخش جهانی بانکداری تراکنش در بانک اسلامی ابوظبی گفت:

بانک اسلامی ابوظبی متعهد شده تا جایگاه دیجیتال خود را در امور مالی و توزیع معاملات گسترش داده و کارایی و بهره‌وری کسب‌وکارها را در سرتاسر منطقه و جهان بهبود ببخشد.

گسترش قوانین بلاک چینی در امارات متحده عربی

امارات متحده عربی با استفاده از دستورالعمل سازمان تنظیم خدمات مالی برای عرضه اولیه کوین در سال ۲۰۱۷ رویکردی روشمند در جهت قانون‌گذاری بلاک چین و دارایی‌های رمزارز پیش گرفته است. علاوه بر این، این کشور در حال ایجاد چارچوبی برای قوانین گسترده‌تر دارایی‌های دیجیتال درون چارچوب مرکز مالی کشور، بازار جهانی ابوظبی، است.

در سال ۲۰۱۸، امارات متحده عربی چارچوبی برای فعالیت کسب‌وکارهای مبتنی بر دارایی‌‌های دیجیتال راه‌اندازی کرد که در حال پیشرفت و تبدیل‌شدن به یک دستگاه نظارتی قانون‌مند است. در مارس ۲۰۲۰، سازمان تنظیم خدمات مالی قوانین خود را به‌منظور همراستاشدن با اصطلاحات استفاده‌شده توسط گروه ویژه اقدام مالی، آژانس بین‌المللی ضد پولشویی جی۷، به‌روزرسانی کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
۱۰ افسانه درباره رمز ارز و بلاکچین

به‌روزرسانی دستور‌العمل کوین ثابت در راستای بلاک چین گسترده ملی

کوین ثابت در بلاک چین گسترده ملی

کوین ثابت در بلاک چین

به‌منظور اجرای قانونمند بلاک چین گسترده ملی، دستورالعمل‌های جدید اصطلاحات قبلی «دارایی رمزارز» را به «دارایی مجازی» تغییر دادند، الزامات کاستدی و حاکمیت رمزارزها را مشخص‌تر و مفاهیم نظارتی در خصوص کوین‌های ثابت را تعریف کردند.

گروه ویژه اقدام مالی ادعا می‌کند اولین قانون‌گذار در جهان است که از معاملات دارایی‌های مجازی برای اجرایی‌کردن تسهیلات مبادله چند جانبه استفاده می‌کند. این امر نیازمند نظارت بازار، تسویه حساب، و همچنین تعهدات نظارتی بر تراکنش، و هموارکردن مسیر برای فعالیت موسسات در فضای دارایی‌های مجازی است.

تنها مجوزهای تسهیلات مبادله چند جانبه برای معاملات با توکن‌های فیات مجاز هستند و هر کوین ثابت حمایت‌شده‌ای باید بتواند نشان ‌دهد که به طور کامل بر مبنای یک‌به‌یک با ارز فیات پشتیبان خود بنا شده است. آن‌ها همچنین باید برای فعالیت‌های مالی و ارائه خدمات پولی مجوز داشته باشند.

استقبال امارات متحده عربی از توکن‌های اوراق بهادار

دستورالعمل‌های به‌روز‌رسانی‌شده واژه «توکن اوراق بهادار» را نیز به «اوراق بهادار دیجیتال» تغییر داده‌اند. اوراق بهادار عرضه‌شده توسط فناوری بلاک چین مشابه اوراق بهاداری که از طریق واسطه‌ای سنتی عرضه شده باشد در نظر گرفته می‌شود. اسمیت در این مورد اظهار داشت:

این چارچوب نمایانگر رویکردی مترقی در قانون‌گذاری برای اوراق بهادار دیجیتال و دارایی‌های مجازی است و موقعیتی برجسته برای بازار جهانی ابوظبی به عنوان قطب جهانی دارایی‌های دیجیتال قانونی مهیا می‌کند.

سازمان تنظیم خدمات مالی قوانین، به عنوان مرکز مالی بین‌المللی، موقعیت جهانی قابل‌توجهی برای دارایی‌های مجازی، اوراق بهادار و مشتقات دیجیتال، ایجاد کرده است. چارچوب جامع دارایی دیجیتالی که ایجاد شده رویکردی جدید برای قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتالی دارد که تحت قوانین و مقررات زیربنایی بازار سنتی و یک سیستم قانونی شفاف قرار می‌گیرد و آن را به عنوان یک مرکزی مالی بین‌المللی وارد اقتصاد جهانی می‌کند.

با این حال، با وجود پیشرفت و گسترش یک دستگاه نظارتی مجاز در رابطه با فناوری بلاک چین و معاملات دارایی دیجیتال و همچنین تلاش برای پیاده‌سازی بلاک چین گسترده ملی، امارات متحده عربی هنوز قانونی که دارایی‌های رمزارز را به عنوان یک وسیله پرداخت به رسمیت بشناسد وضع نکرده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
۹ دلیل مهم که بدانید چرا فناوری بلاک چین برای تجارت اهمیت دارد؟

کمک قانون‌گذاران ملی به اکوسیستم بلاک چین جهانی

قوانین بلاک چین گسترده ملی

قانون‌گذاران ملی

در مورد تغییر روندهای نظارتی در خصوص قوانین دفتر کل توزیع‌شده در سرتاسر جهان، اسمیت اظهار داشت که چارچوب‌های مختلف قانون‌گذاری ملی و اقدامات حال حاضر برای ایجاد بلاک چین گسترده ملی به یک اکوسیستم جهانی متنوع بلاک چین کمک می‌کنند.

اسمیت همچنین خاطرنشان کرد:

مناطق جغرافیایی، از جمله ژاپن، رویکرد قانونی پیشگامانه‌ای اتخاذ کرده‌اند و در حال شکل‌دهی به چارچوبی هستند که در آن بیت کوین و سایر رمزارزها یا دارایی‌های مجازی را می‌توان به عنوان ابزار قانونی مالی یا نوعی سیستم پرداخت برای کالاها و خدمات استفاده کرد.

او همچنین موفقیت‌های سازمان نظارتی بازار مالی سوئیس را در نتیجه «اتخاذ رویکردی هماهنگ برای مشخص‌کردن دارایی‌های دیجیتال به عنوان یک طبقه دارایی خاص» می‌داند. اما درحالیکه مکان‌های جغرافیایی مختلف بر کاربردهای مختلفی برای فناوری بلاک چین تاکید دارند، اسمیت با اشاره به یک بنیاد جهانی برای ایجاد یک سیستم قانونی جامع برای بلاک چین گفت:

با کنار هم گذاشتن مناطق مختلف جغرافیایی که رویکردی پیشرو دارند… می‌بینید که یک اکوسیستم جهانی دارایی دیجیتال در حال شکل‌گیری است.

پذیرش بیشتر دارایی‌های دیجیتال در زمانه شیوع ویروس کرونا

اسمیت بر این باور است که بلاک چین و صنایع رمزارز در طول قرنطینه و منع تردد ناشی از شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان احتمالا رشد خواهند داشت، زیرا «محصولات سرمایه‌گذاری جایگزین مانند اوراق بهادار دیجیتال» می‌توانند ابزار مالی انعطاف‌پذیری باشند. او همچنین افزود که دارایی‌های دیجیتال حتی با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کاملا مقاوم بوده‌اند. اسمیت در این خصوص توضیح داد:

اگر حجم‌ها و فعالیت‌های معاملاتی را هم در بازار دارایی‌های مجازی و رمزارز و هم در سهام، اوراق بهادار و کالاها در بازارهای سرمایه سنتی در نظر بگیرید، خواهید دید که حجم‌ها به حداکثر خود رسیده‌اند. همچنین به من گفته شده که ورودی جدید به دارایی‌های دیجیتال نیز همانند پایانه‌های معاملاتی و بازارهای سرمایه سنتی با افزایش تقاضا همراه بوده است.

منبع: Cointelegraph