با توجه به یک گزارش جدید از شرکت تحلیلی گلس‌نود،‌ به نظر می‌رسد پروتکل یونی سواپ و توکن UNI، به آن صورت هم غیرمتمرکز نیست. با توجه به کاوش انجام شده توسط این شرکت، به نظر می‌رسد صرافی بایننس در مدیریت یونی سواپ نقش دارد.

در چند وقت اخیر، پروتکل یونی سواپ (Uniswap) با عرضه میلیون‌ها توکن و استخر‌های نقدینگی خود، سعی کرده تا جایگاهش را که توسط سوشی سواپ (SushiSwap) گرفته شده بود، پس بگیرد. این حرکت باعث شد تا یونی‌سواپ دوباره به برترین صرافی غیرمتمرکز تبدیل شود. در حالی که رقیب آن یعنی سوشی سواپ در حال نزول است، یونی‌سواپ به ارزش کلی ۲ میلیارد دلار رسیده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: توکن UNI معرفی شد؛ توکن گاورننس صرافی غیرمتمرکز Uniswap

یونی‌سواپ پیش از این اعلام کرده بود که ۴۰ درصد از توکن UNI، بین تیم توسعه، سرمایه‌گذاران و مشاورین توزیع خواهد شد، اما با توجه به گزارش منتشر شده توسط شرکت تحلیل گلس‌نود (Galssnode) مشخص شده است که یونی سواپ یک پروتکل واقعا غیرمتمرکز نیست و توزیع این توکن‌ها زیر سوال رفته است.

رد پای بایننس در مدیریت یونی سواپ

این توکن‌ها قرار بود در طول ۴ سال آینده توزیع شوند. همچنین طبق تحلیل گلس‌نود، حتی نکته قابل توجه این است که این توکن‌ها به این سرعت کاملا نقد شده‌اند و در حال حاضر در آدرس‌های اتریوم و بدون محدودیت انتقال نگهداری می‌شوند.

رد پای بایننس در مدیریت یونی سواپ
رد پای بایننس در مدیریت یونی سواپ

در این گزارش به نوع مدیریت یونی سواپ انتقاد شده است. به نظر می‌رسد ۱۵ عدد از این آدرس‌ها، حداقل ۱۰ میلیون توکن UNI را به تنهایی نگهداری می‌کنند که ۴ آدرس برای خزانه‌داری گاورننس و یکی از آن‌ها هم نقش توزیع ایردراپ‌ها را برعهده دارد. از این ۱۰ آدرس، ۹ آدرس شامل بخشی از تیم و سرمایه‌‌گذاران هستند.

حال اگر فرض کنیم توکن‌های تخصیص داده شده به سرمایه‌گذاران و اعضای تیم دست نخورده بمانند، یک آدرس باقی مانند که آن قدر توکن UNI در خود جای داده است که می‌تواند پیشنهادات گاورننس را در این پروتکل ثبت کند. اما نکته قابل توجه این است که این آدرس، تحت کنترل بایننس است که ۲۶ میلیون توکن را در خود جای داده است.

بنابراین حتی اگر خزانه گاورننس یونی‌سواپ هم باز شود، در حال حاضر فقط بایننس، صرافی متمرکزی که رقابتی مستقیم با یونی‌سواپ دارد، تنها قدرتی است که می‌تواند از این سرمایه استفاده کند.

نظر شما در خصوص این مسئله چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Cryptopotato